سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

قزوین یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار انسانی و شکل‌یابی جوامع بشری در فلات ایران با آثار تاریخی شکوهمند می تواند مقصد سفر شما باشد.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

استان قزوین در حوزه مرکزی ایران با مساحتی معادل ۱۵۸۲۱۰ کیلومتر با استان های مازندران، گیلان، همدان و زنجان، مرکزی و البرز همسایه است. رشته کوه البرز و کوه های رامند و خرقان از سه جهت این استان را در محدود کرده اند. استان قزوین در منطقه ای نسبتا مرتفع واقع شده است. قزوین جاذبه های طبیعت گردی بسیاری داشته و گزینه های بسیار جذابی برای کوهنوردی در آن قرار دارد. کوه سیالان با ارتفاع ۴۱۷۵ متر و شاه البرز با ارتفاع ۴۰۵۶ متر بلندتر از دیگر کوه های منطقه هستند.

علاوه بر شهر و شهرستان قزوین ، مناطق الموت ، تارم سفلی و شهرستان آبیک از جمله بخش های پرجاذبه استان هستند که برای طبیعت گردی و گردشگری بسیار مناسب اند.

استان قزوین را باید سرزمین دژهای کهن دانست و شهر قزوین را باید شهر آب انبارها نامید. قزوین با فاصله ی کمی که با پایتخت دارد، منبعی بسیار غنی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است. اما متاسفانه این جاذبه ها حتی گاهی از نظر مردمان این شهر کهن نیز دور مانده است.

این شهر بیش از صد بنای ویژه برای انباشت و ذخیره آب دارد، سازه هایی که ساخت آنها بسیار سخت و پر هزینه بوده است. زمان آبگیری در قزوین معمولا چله زمستان بوده، که در ضمن رعایت بهداشت، بهره برداران را از مصرف یخ در تابستان بی نیاز می کرد. در این نوشته جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری قزوین ، به همراه موقعیت و مسیر دسترسی به آن ها مختصرا معرفی می شوند.

از دیدگاه تاریخی، قزوین یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار انسانی و شکل‌یابی جوامع بشری در فلات ایران است. این شهر از دوره باستان به علت قرار گرفتن بر سر راه جاده ابریشم از آبادانی قابل توجهی برخوردار بود و در آغازین دهه‌های حکومت صفویان نیز یکچند به پایتختی ایران برگزیده شد. از این‌رو، آثار تاریخی شکوهمند و پرشماری دارد که مهمترین سرمایه آن برای توسعه گردشگری به شمار می‌روند.

جدا از دسترسی مناسب جاده‌ای و ریلی، می‌توان گفت قزوین از نظر وجود زیرساخت‌های گردشگری در تنگنای شدید قرار دارد. هرچند طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور، قزوین یکی از ۱۰ مقصد مهم گردشگری ایران از آغاز سال ۱۳۹۴ تاکنون بوده است، اما مناطقی، چون الموت و دریاچه اوان، بیش از شهر قزوین در جذب گردشگران موفق بوده‌اند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

به باور «محمدعلی حضرتی‌ها»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، ضعف زیرساخت‌ها، خصوصاً کمبود فضا‌های اقامتی و پذیرایی، مهم‌ترین مشکل حوزه گردشگری در قزوین است. این مقام مسئول می‌گوید: «فضا‌های اقامتی مطلوب برای اقامت مسافران در سطح استان وجود ندارد و ضریب اشغال تخت در فضا‌های موجود حدود سه برابر میانگین کشوری است.»

چشم انداز‌ها و چالش‌های گردشگری

قزوین دارای زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی نسبتاً خنک است و میانگین دمای سالانه‌اش به ۱۴ درجه سانتیگراد می‌رسد. بدین ترتیب این شهر در مهمترین فصل سفر، یعنی فصل تابستان از آب و هوای مناسبی برخوردار است؛ ضمن آنکه باغستان‌های قزوین به مساحت حدود ۲۵۰۰ هکتار، همچون کمربندی سبز این شهر را فراگرفته و بر لطافت هوایش افزوده‌اند.

برای اغلب مردم، خصوصاً تهرانیان، قزوین شهری است که برای رفتن به آذربایجان یا گیلان باید از آن عبور کرد. چیزی شبیه یک منزلگاه بین راهی، نه شهری که خود می‌تواند از مهم‌ترین مقاصد سفر در شمال ایران باشد. پس بیایید این بار که خواستید از شهر قزوین عبور کنید، یک روزی در این شهر زیبا بگردید و تماشای جاذبه‌هایش را از دست ندهید.

جاذبه‌های گردشگری داخل شهر قزوین به تعدادی است که می‌توان زمانی سه روزه و بیشتر را برای دیدنشان در نظر گرفت، اما در یک برنامه فشرده می‌توان این شهر را در یک گردش یک روزه نیز تماشا کرد.

در ادامه مهمترین آثار دیدنی قزوین معرفی می‌شوند.

دریاچه اُوان بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین قزوین

پشت سر گذاشتن مسیری پرپیچ و خم در دل کوهستان به دیدار از دریاچه ی زیبای اوان می ارزد و خستگی راه را از تن بیرون می کند. دریاچه اوان که بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین قزوین با چشم انداز زیبای خود به ویژه در فصل بهار محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران است که می توانند از امکاناتی از جمله ماهی گیری،قایق سواری و شنا استفاده کنند.

در فصل پاییز نیز حضور پرندگان مهاجر و پروازشان بر فراز دریاچه چشم اندازی زیبا را به گردشگران هدیه می کند. همچنین در فصل سرما اسکی رانی بر روی آب یخ زده ی دریاچه فرصتی برای دوست داران ورزش های هیجان انگیز زمستانی است.

قلعه الموت حوضی در دل سنگ

بر فراز کوهی بلند قلعه‌ای باشکوه قرار دارد که موقعیت قرار گرفتن و نحوه طراحی و ساخت دیوارها، آن را در مقابل حملات و هجوم دشمنان غیرقابل نفوذ کرده بود. سیستم شگفت انگیز آب رسانی این قلعه نیز از دیگر شاخصه‌های جالب آن است که هرساله گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب می‌کند؛ حوضی در دل سنگ که هیچ گاه ازآب خالی نشده است و حتی اگر آب آن را کاملا خالی کنیم مجددا از آب پر می‌شود. این قلعه‌ی قدیمی با سکونت حسن صباح و به عنوان پایگاهی برای تبلیغ و ترویج فرقه اسماعیلیه "قلعه حسن صباح" نیز نام گرفته است. در راه رسیدن به قلعه نیز می‌توانید از مناظر و زیبا و بدیع آن لذت ببرید.

جهت دسترسی به این قلعه، از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت نموده و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین (۲ کیلومتر بعد از عوارضی قزوین) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو "الموت" نشان داده شده است را ادامه دهید. پس از طی مسافت تقریبی ۴۰ کیلومتر، به رجایی دشت میرسید، با طی مسافت تقریبی ۵۰ کیلومتر و گذشتن از "دیکین"، "معلم کلایه" و "شهرک" به روستای "شترخان" خواهید رسید. بلافاصله بعد از عبور از روستای شتر خان وارد مسیر فرعی سمت چپ شده و با طی مسافت تقریبی ۹ کیلومتر به روستای "گازرخان" میرسید.این قلعه در مجاورت این روستا واقع شده است.

کاخ چهلستون موزه خوشنویسی ایران

کاخ و موزه چهلستون مهمترین اثر تاریخی قزوین و یکی از نماد‌های این شهر است. این کاخ در زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین، پایتخت ایران بود، ساخته شد و از نمونه هم‌نام خود در شهر اصفهان چند دهه قدیمی‌تر است. در حال حاضر، این کاخ از آن رو که قزوین از مراکز مهم خوشنویسی ایران بوده، به موزه خوشنویسی تبدیل شده است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

پیش از اینکه کاخ چهلستون تبدیل به موزه خوشنویسی شود از آن به عنوان موزه اشیای تاریخی استفاده می‌کردند. در سال ۱۳۳۷ تصمیم گرفته شد تا کاخ چهلستون تغییر کاربری دهد و به عنوان گنجینه اشیای تاریخی و باستانی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله اشیای تاریخی موجود در آن می‌توان به شی‌های مربوط به هزاره‌های سوم و اول پیش از میلاد (بیشتر ظروف سفالی و مفرغی) و همچنین ظروف و وسایل مربوط به دوران اسلامی از ابتدا تا دوره قاجار اشاره کرد.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: مرکز شهر قزوین، در میدان آزادی (سبزه میدان)

معرفی تاریخ قزوین در موزه شهر

در این موزه که به معرفی تاریخ قزوین اختصاص پیدا کرده، آثاری از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی به نمایش درآمده است. بسیاری از این آثار از حفاری‌های دشت قزوین به دست آمده‌اند. از جمله آثار مهم این موزه می‌توان به سکه‌های متعلق به اشکانیان تا قاجار، مهر‌های نفیس و تاریخی، ظروف سفالی، فلزی و سنگی، اشیای زینتی، نظامی و کاربردی اشاره کرد.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان هلال احمر

بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه

بازار قزوین بازاری بزرگ با فضا‌های متعدد و معماری بسیار شکوهمند است؛ به گونه‌ای که زیبایی راسته‌ها و سرا‌های آن، عموم گردشگران را مبهوت می‌سازد. کالبد کنونی این بازار مربوط به دوره صفویه و پس از آن است و بیشتر بنا‌های فعلی در دوره قاجار ساخته شده‌اند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

جالب‌ترین بخش بازار، کاروانسرای سعدالسلطنه است که لقب بزرگترین مجموعه کاروانسرای درون شهری ایران را یدک می‌کشد و از آثار دوره ناصرالدین شاه قاجار است. این اثر تاریخی بی نظیر یکی از بزرگترین بنا‌های عمومی و سرا‌های بازرگانی کشور در دوره قاجار محسوب می‌شود که مشتمل بر تعدادی سرا‌های تو در تو و پیوسته که شمال ۶ حیاط به نام‌های: ۱ - سعدیه ۲ - سعدالسلطنه ۳- نگارالسلطنه ۴ - قهرمانی ۵ - بهشتی ۶- راسته وزیر است.

این مجموعه سرا‌ها از لحاظ معماری و شالوده ساخته شده از پوشش آجری و یکی از سرپاترین و نمونه عالی یک سرای بازگانی به حساب می‌آید.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: مرکز شهر قزوین در خیابان امام‌خمینی (رشت سابق و پهلوی سابق‌تر)

مسجد جامع قزوین بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مسجدجامع ایران

مسجدالنبی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است که بنای نخست آن روی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شده است. این مکان مقدس در چهار جهت در ورودی و صحن دارد که در هر کدام از صحن‌ها ایوان بسیار بزرگی ساخته شده است. عالی‌ترین معماری اسلامی و سنتی را می‌توان در گنبد بسیار زیبای مسجد و در مناره‌ها و صحن‌های آن مشاهده کرد. سبک معماری آن به دوران سلجوقی و صفویه برمی‌گردد. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های کاشی‌کاری شده مسجد با ارتفاع زیاد از دوردست چشم‌ها را به خود جلب می‌کند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

گنبد بزرگ مسجد آجری بوده و در قسمت جنوبی مسجد واقع شده است. این گنبد موقعی که از پائین به آن نگاه می‌کنیم، بسیار مرتفع و بزرگ با تزئینات زیبا و چشم‌نواز است. در قسمت جنوبی مسجد محرابی زیبا پوشیده از سنگ مرمر درست شده است که اطرافش را با کاشی‌های رنگارنگ تزئین کرده‌اند و در فاصله کمی از آن منبری از جنس سنگ وجود دارد که خیلی هم زیبا است. روی دیوار آن در جا‌های خاص به شکل کتیبه وجود دارد که روی هر کدام از آن‌ها به خط‌های زیبای قدیمی گچبری شده است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: قزوین، خیابان شهدا (سپه سابق)

مسجدالنبی

مسجد النبی قزوین همانند مسجد جامع قزوین دارای شبستانی است که محل تجمع مردم این شهر به حساب می‌آید. این مسجد با ۱۴ هزار مترمربع مساحت، از نظر گستردگی صحن و شبستان‌ها و شیوه معماری در نوع خود منحصر به فرد است. این مسجد در کنار مجموعه بازار قزوین قرار دارد که از شور و هیجان مردمی خاصی در این راسته و بازار و مسجد را فرا می‌گیرد. با قدم زدن در این مجموعه زیبا علاوه بر حضور در این مسجد، از زنده بودن این بازار نیز بی‌نهایت لذت خواهید برد.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره)

حمام قجر جایگاه موزه مردم شناسی قزوین

حمام قجر از بزرگترین و قدیمی‌ترین حمام‌های قزوین و جایگاه موزه مردم شناسی این شهر است. این حمام برخلاف نام خود، در دوره صفویه، توسط یکی از سرداران شاه عباس ساخته شده و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد. در حمام قجر، جلوه‌هایی از تاریخ اجتماعی قزوین را در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل به نمایش گذاشته‌اند. تزئینات گرمابه شامل کاشیکاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش گردیده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و هم اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی در ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: خیابان عبید زاکانی کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر

سردر عالی‌قاپو و خیابان سپه نخستین خیابان ایران

سر در عالی قاپو یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های شهر قزوین است. از بین هفت در ورودی به ارگ صفوی، متاسفانه تنها در اصلی و جنوبی که به آن عالی قاپو می‌گفتند به یادگار مانده است.

عالی قاپو سردری به بلندای ۱۷ متر است که مزین به کتیبه‌ای از علیرضا عباسی است. سر در عالی قاپو که پس از جلوخان به هشتی محتشم بنا می‌پیوندد، دو گوشواره بلند در طرفین خود دارد که محل کوفتن نقاره بوده است. تزیینات مقرنس، کاشی کاری، طاقنما‌های متعدد و نقوش سحر انگیز دیواری از ویژگی‌های این بنا است.

این سردر رو به خیابان سپه (شهدا) چهره می‌گشاید که خود نخستین خیابان ایران به شمار می‌رود و حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. این خیابان منبع الهام در ساخت خیابان چهارباغ عباسی در اصفهان بوده است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: قزوین، تقاطع خیابان پیغمبریه و سپه

دروازه درب کوشک

یکی از کهن‌ترین دروازه‌های شهر است که به سوی الموت، رودبار شهرستان و کوشک‌ها و شکارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده و دارای یک ورودی با قوس و کلیل نیم دایره است. در هر طرف راهرو، دو طاق نما ساخته شده که با نرمی به سوی بیرون پیش آمده و حالت آغوش گشوده را تداعی می‌کند. این دروازه تنها یک نما به سوی خارج شهر دارد که از تزیینات کاشی کاری و رسمی بندی برخوردار است و بدنه‌ی رو به داخل شهر، آجری و ساده است. کاشی کاری موجود بنا در زمان فرمانروایی عضدالملک قاجار انجام شده است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس : قزوین - تقاطع بلوار نادری و خیابان رسالت

میمون قلعه

کهن‌ترین بنای موجود در شهر قزوین است که در دو طبقه با دهلیز‌های عمود بر هم و اتاق‌های جانبی از خشت و گل ساخته شده که گنبد میانی اش فرو ریخته و بقایایی از هشت برج آن باقی مانده است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

حسینیه امینی‌ها یک خانه بزرگ تاریخی

حسینیه امینی‌ها در واقع یک خانه بزرگ تاریخی است که برای انجام مراسم مذهبی به ویژه سوگواری محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین علت به حسینیه معروف شده است. این خانه با چند دست حیاط در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به یکی از تجار بزرگ قزوین به نام «حاج محمدرضا امینی» بوده است. زیباترین بخش خانه امینی‌ها سه تالار بزرگ و مجلل آن است که با ارسی‌های ۹ دهنه و گره چینی شده از هم جدا می‌شوند. در حسینیه امینی‌ها به طور معمول بسته است، اما سرایدار آن همیشه در را به روی گردشگران می‌گشاید.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: قزوین، خیابان مولوی

آرامگاه حمدالله مستوفی مورخ بزرگ ایران

این آرامگاه هفت صد ساله با نمای آجری خود، یکی از زیباترین آثار تاریخی قزوین و متعلق به حمدالله مستوفی، مورخ بزرگ ایران در عصر ایلخانان مغول است. گنبد مخروطی و کشیده فیروزه‌ای رنگ آرامگاه از دور حسابی خود‌نمایی می­‌کند. قدمت این آرامگاه به قرن هشتم قمری و دوره ایلخانیان بر‌می­‌گردد. این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد سابق، کوچه مستوفی

شاهزاده حسین یکی از نماد‌های شهر قزوین

شاهزاده حسین فرزند دو ساله امام رضا (ع) بود که گفته می‌شود در خلال سفر تاریخی ایشان از مرو به خراسان در قزوین از دنیا رفت و در همین شهر دفن شد. بنای اصلی بقعه او از آثار دوره صفویه و از حیث معماری بسیار نفیس است. همچنین سردر این امامزاده یکی از نماد‌های شهر قزوین به شمار می‌رود.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: قزوین، خیابان جمهوری اسلامی، محله خندقبار

سوغات قزوین چیست؟

استان قزوین، از قدیمی‌ترین استان‌های کشور، به دلیل احاطه شدن توسط رشته کوه‌های البرز مرکزی، کوه‌های رامند و خرقان از موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی جالب و منحصربه‌فردی برخوردار است که بی‌تاثیر در ایجاد تنوع غذایی و غذا‌های بومی و محلی آن نیست. غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی این استان، نه تنها در سراسر ایران بلکه در کشور‌های دیگر نیز از آوازه و محبوبیت بی‌نظیری برخوردار است. با ما همراه باشید تا کمی از عطر و طعم این خوراکی‌های خوشمزه را زیر زبانتان مزه مزه کنید.

غذا‌های سنتی استان قزوین

استان قزوین یکی از استان‌های پرجاذبه‌ی کشور هم از لحاظ دارا بودن بنا‌های تاریخی و هم غذا‌های محلی خوشمزه است. در ادامه غذا‌های محلی این استان را معرفی می‌کنیم.

قیمه نثار

قیمه نثار، از محبوب‌ترین و در عین حال معروف‌ترین غذا‌های سنتی استان قزوین محسوب می‌شود. کم‌تر گردشگری است که وارد این استان شده و به چشیدن طعم و مزه‌ی این غذای لذیذ نپردازد، غذایی که اکثرا هنگام برپایی مهمانی‌های بزرگ خانوادگی، ایام عید، دید و بازدید و مراسم و تشریفات مهم توسط میزبان انتخاب و برای میهمانان عزیز، سرو می‌شود.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

مردم استان قزوین برای تهیه‌ی قیمه نثار از برنج آب‌کش، گوشت گوسفندی، خلال پرتقال، پیاز داغ، زعفران، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، رب گوجه‌فرنگی و برخی از ادویه‌های خوش‌عطر و خوش‌طعم که به ادویه‌ی مخصوص قیمه نثار معروف هستند، استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولا این غذا را همراه با سبزی خوردن و ماست سرو می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به این شهر زیبا، حتما این غذای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد بومی را امتحان کرده و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید.

کوکو شیرین

یکی دیگر از غذا‌های بومی استان قزوین که مملو از ادویه‌ها و چاشنی‌های معطر است. مردم این استان معمولا این غذا را در کنار غذا‌های دیگر میل می‌کنند. غذایی شیرین و بسیار پرطرفدار که نشان‌دهنده‌ی علاقه آن‌ها به انواع خوراکی‌های شیرین و تنقلاتی همچون آجیل و ... است. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این غذای لذیذ از سیب‌زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌کنند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

شیرین‌پلو

غذایی سنتی با طعمی شیرین، تلخی هر پیامد یا خستگی برجای‌مانده از یک روز سخت کاری را از تن هر انسانی بیرون می‌برد. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این غذای لذیذ و دوست‌داشتنی از برنج، خلال پرتقال شیرین‌شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب‌زمینی و سینه‌ی مرغ استفاده می‌کنند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

دُیماج

دُیماج یا دُگماژ، از دیگر غذا‌های سنتی استان قزوین است که اغلب در فصل گرم تابستان تهیه و میل می‌شود. این خوراکی جالب، با ترکیبی از تکه‌های نان لواش خشک، پنیر، خیار، سبزی خوردن، گردو، پیاز داغ، زردچوبه و در صورت تمایل هندوانه تهیه می‌شود. از نکات جالب توجه در مورد این غذای سنتی می‌توان به نحوه‌ی میل کردن آن اشاره کرد. مردم قزوین برای خوردن دیماج از دستان خود برای لقمه کرن استفاده می‌کنند و پس از شکل دادن به لقمه‌ی دلخواه، آن را میل می‌کنند. البته برخی دیگر با کمک استکان کمر باریک برای لقمه گرفتن دیماج بهره می‌برند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آش دوغ قزوین

یکی از آش‌هایی که مختص استان قزوین بوده و به عنوان غذای سنتی و بومی این استان، به شمار می‌رود. در واقع یکی از راحت‌ترین آش‌هایی است که هر کدبانوی ایرانی می‌تواند آن را تهیه کند. طعم پیازداغ و سیرداغ در کنار گوشت قلقلی، بسیار عالی و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. مردم استان قزوین در تهیه‌ی این آش سنتی، وسواس زیادی در انتخاب مواد اولیه به خود راه نمی‌دهند و اغلب از موادی مانند نخود، لوبیاقرمز، عدس، برنج، سبزی آش، دوغ چکیده، پیاز داغ، سیرداغ و نعناداغ استفاده می‌کنند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

البته گاهی‌اوقات ممکن است بنابر سلیقه و ذائقه‌ی آشپز و افراد خانواده، موادی به این آش اضافه یا از آن کسر شود. آن‌ها پس از طبخ آش دوغ، گوشت قلقلی‌های سرخ شده را روی آن ریخته و سرو می‌کنند. توصیه می‌کنیم که اگر به استان قزوین سفر کردید، از این آش فوق‌العاده و لذیذ، نوش جان کنید.

آش ماش پیازو

آش ماش پیازو نوع دیگری از آش‌های سنتی استان قزوین است. مردم استان قزوین، برای طبخ این آش خوشمزه و لذیذ، علی‌رغم تمام آش‌های تهیه شده، از سبزی استفاده نمی‌کنند. شاید طبخ آش بدون سبزی، بدور از تصور باشد؛ ولی درست کردن و چشیدن این غذای لذیذ، خالی از لطف نخواهد بود.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

جوجه بروستد

شاید نتوان از جوجه بروستد، به عنوان غذای سنتی یا محلی استان قزوین یاد کرد؛ اما قطعا این غذای بسیار لذیذ، از محبوب‌ترین و رایج‌ترین غذا‌هایی است که توسط مردم این استان مصرف می‌شود. غذایی تهیه شده از مرغ که همراه یاران همیشگی‌اش سیب‌زمینی سرخ کرده، سوپ شیر، نان باگت و خیارشور میل می‌شود. آن‌ها جوجه بروستد را شب و به عنوان وعده‌ی غذایی شام، مصرف می‌کنند.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

مرصع پلو

مرصع پلو یا پلوی جواهر نشان یا پلوی نگین کار یکی از غذاهای خوش آب و رنگ استان قزوین است که به خاطر زیبایی و رنگین بودن به این نام خوانده می شود. مرصع در لغت به معنی جواهر است. یعنی با مواد تزئینی آن را تزئین می کنند مثل جواهر!

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

۳۰ نوع شیرینی سنتی در قزوین تهیه می‌شود

باقلوا در انواع لوزی و پیچ، پادرازی، نان قندی، نخودی، نازک پسته، نان چایی، نان برنجی، نان چرخی از جمله این شیرینی‌ها هستند که به وفور در منازل و قنادی‌های قزوین پخته می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مثبت شیرینی‌های سنتی قزوین قدرت ماندگاری بالای آن است که در مدت طولانی بدون تغییر در طعم و مزه و کیفیت باقی مانده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از گردشگرانی که به قزوین سفر می‌کنند، شیرینی‌های سنتی این شهر بویژه باقلوا را خریداری کرده و برای خانواده، اقوام و دوستان خود به عنوان سوغات می‌برند.

باقلوا، معروف ترین شیرینی سنتی قزوین

در كنار غذاها، قزوین به داشتن شیرینی های سنتی خود بویژه باقلوا معروف است كه از مشهورترین سوغاتی های قزوین به شمار می رود.
باقلوای قزوین در اشكال پیچ و لوزی و با تركیب آرد سفید، قند كوبیده شده، زرده تخم مرغ، بادام و پسته آسیاب شده،هل، گلاب و روغن تهیه می شود.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

بسیاری از بانوان قزوینی شیرینی مخصوص عید نوروز از جمله باقلوا را در منازل خود تهیه می كنند.

قزوین به جز باقلوا، شیرینی های سنتی دیگر همچون قاق، نان نازك، نان قندی، پادرازی، نخودی، نان چرخی،نان چایی، نان برنجی، اتابكی (شیرینی ولیعهدی) دارد كه خیلی از گردشگرانی كه به این شهر سفر می كنند آنها را به عنوان سوغات تهیه می كنند.

آدرس :قزوین، خیابان طالقانی، سه راه خیام

هتل سنتی خانه بهروزی قزوین (هتل سه ستاره)

هتل ۳ ستاره سنتی خانه بهروزی اولین هتل سنتی در شهر قزوین در خانه بهروزی افتتاح و آماده پذیرایی از شما مهمانان گرامی است.
لازم به ذکر است سرویس‌های بهداشتی به تعداد اتاق‌ها و حمام بصورت سنتی در داخل محوطه هتل است.

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی، رویروی بازار سعادت، کوچه کریم اصغری، بن بست ششم

لیست چند بیمارستان و مرکز درمانی در شهرستان های قزوین

سفر به پایتخت خوشنویسی ایران + تصاویر

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها