گفتگوی خبر فوری با یک تحلیلگر غربی درباره امکان مذاکره روحانی و ترامپ؛

پروفسور فرارو: ترامپ دوست دارد ملاقات کند اما مغرور است/ من واقعا نمی‌فهمم چرا برخی در ایران به ملاقات با شخصی مثل ترامپ دل بسته‌اند

پروفسور فرارو گفت: من واقعا نمی‌فهمم چرا برخی در ایران به ملاقات با شخصی مثل ترامپ دل بسته اند. آمریکا ثابت کرده است که شریک قابل اعتمادی نیست. این کشور برجام را که تعهدی بین المللی بود نقض کرد و از آن خارج شد

پروفسور فرارو: ترامپ دوست دارد ملاقات کند اما مغرور است/ من واقعا نمی‌فهمم چرا برخی در ایران به ملاقات با شخصی مثل ترامپ دل بسته‌اند

به گزارش خبر فوری ، رئیس جمهور حسن روحانی در حالی وارد نیویورک و مقر سازمان ملل شد که هم‌اکنون ایران در اوج رقابت سیاسی با ایالات متحده به سر می‌برد. در حالی‌که تا مدتی پیش بسیاری از رسانه‌ها دیدار روحانی و ترامپ را قطعی می‌دانستند، اکنون تقریبا دیدار روسای جمهور دو کشور منتفی است و سطح تنش به حدی بالاست که فوربس در گزارشی که چند روز قبل نوشت نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل امسال را عرصه کشمکش و یارکشی ایران و آمریکا دانست.

چگونه شایعه مذاکره روحانی و ترامپ پخش شد؟

اولین شایعات درباره دیدار روحانی و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل بعد از ملاقات‌های چند ساعته امانوئل مکرون (رئیس جمهور فرانسه) و محمد جواد ظریف پخش شد. زمانی که رسانه‌هایی مثل بلومبرگ و نیویورک تایمز از میانجی‌گری فرانسه گفتند و تاکید کردند که مکرون قرار است به جز اعطای 15 میلیارد دلار به ایران، برجام را حفظ کند. بعد از این، برخی از این گفتند که ترامپ و روحانی قرار است در مهر ماه و در سازمان ملل دیدار کنند و شاید ترامپ برای نشان دادن خوش‌نیتی خودش بخشی از تحریم‌های نفتی ایران را بردارد.

ترامپ بعد از شکست‌های متوالی در جبهه‌های مختلف و به خصوص نزدیک شدن به انتخابات 2020، تمایل بسیاری به رابطه با ایران داشت چراکه این مذاکرات می‌توانست او را دست پر راهی کمپین انتخاباتی کند (در رابطه با تاثیر گفت‌وگو با ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اینجا را بخوانید).

با این حال، با سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجلس و رد ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر ملاقات با ترامپ و سخنان صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر رد هرگونه ارتباطی با آمریکا این احتمال کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.

با وجود این، نباید فراموش کرد که مقامات ایران و در راس همه، رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که اگر آمریکا به برجام بازگشته و تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند در کنار اروپایی‌ها می‌تواند با مقامات ایرانی ملاقاتی داشته باشد. این شرط باعث شد برخی رسانه‌ها مانند سی ان ان در تحلیل‌های مختلف، به این موضوع بپردازند که آیا ترامپ حاضر است قمار کرده و تحریمها را لغو کند تا به دیدار مقامات ایران برسد؟ (تحلیل سی ان ان را اینجا بخوانید)

با نزدیک شدن به مجمع عمومی سازمان ملل و حملات پهبادی انصار الله به شرکت نفت آرامکو عربستان که سعودی‌ها و آمریکا ایران را مجری آن دانستند، اختلاف منطقه ای ایران و آمریکا بیشتر شد تا جایی که تقریبا همه طرفها هرگونه ملاقاتی را منتفی می‌دانستند.

با وجود این، توییت چند روز قبل کریستین امانپور(خبرنگار و تحلیلگر مشهور سی ان ان) از قول وزیر امور خارجه ایران اوضاع را کمی تغییر داد. امانپور گفته بود ظرف به او اعلام کرده روحانی علاقه دارد با ترامپ دیدار کند. پس از پخش این توییت، بسیاری از رسانه‌ها و گروه‌های داخلی به انتقاد از ظریف پرداختند تا جایی که او مجبور به پاسخگویی شد و اعلام کرد هیچگونه قرار و حتی تمایلی برای ملاقات وجود ندارد.

معمای ایران برای ترامپ چیست؟

دیدار با مقامات ایرانی برای ترامپ بسیار مهم است. او اکنون در مورد ایران درمانده شده است. درحالی‌که ایران قدرت اصلی را در خلیج فارس دارد و تحریم‌های آمریکا هم آن را قدرتمندتر کرده است، ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران عاجز است و دوست هم ندارد به قراردادی که رقیبش یعنی اوباما انعقاد کرده بازگردد (در رابطه با این موضوع اینجا را بخوانید).

تنها راه‌حل برای او این است که مذاکراتی ولو محدود و نمایشی را با ایرانی‌ها و به خصوص حسن روحانی ترتیب دهد تا بتواند آبروی خود را حفظ کرده و با یک شو تبلیغاتی وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود. اما با توجه به آنچه در بالا ذکر کردیم شرایط به ‌گونه‌ای است که این امر بعید به نظر می‌رسد.

گفتگوی خبر فوری با یک تحلیلگر آمریکایی

در این رابطه مصاحبه ای را با یکی از تحلیلگران آمریکایی داشته ایم. پروفسور وینسنت فرارو، استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است. زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد بوده است اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین‌المللی داشته است. پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بوده است.

خبر فوری: ترامپ واقعا دوست دارد با رئیس جمهور ایران دیدار کند؟ اگر چنین است چرا گه‌گاه در توییتر این دیدار را بعید می‌داند و گاه مشتاقانه از آن سخن می‌گوید؟ در سر او چه می‌گذرد؟ علت لحن دوگانه او چیست؟

پروفسور فرارو: من فکر می‌کنم ترامپ واقعا علاقه دارد با روحانی دیدار کند اما شرایط اکنون به‌گونه‌ای پیش رفته که اگر او آغاز کننده ملاقات و درخواست باشد ممکن است توسط برخی گروه‌های داخلی در آمریکا (و طرفدارانش) به عنوان فردی ضعیف تلقی شود. تصویری که با توجه به غرورش اصلا دوست ندارد شایع شود. علت لحن دوگانه و توییت‌های متناقضی هم همین است.

خبر فوری: آیا این تردید و دوگانگی در مقامات ایرانی هم هست؟ برخی در داخل کشور ما هم علاقه به مذاکره دارند. آیا این علاقه باعث نمی‌شود نهایتا ایران (علی رغم تاکید رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب) تقاضای ملاقات به آمریکا بدهد؟

پروفسور فرارو: صادقانه بگویم. من واقعا نمی‌فهمم چرا برخی در ایران به ملاقات با شخصی مثل ترامپ دل بسته اند. آمریکا ثابت کرده است که شریک قابل اعتمادی نیست. این کشور برجام را که تعهدی بین المللی بود نقض کرد و از آن خارج شد؛ بدون اینکه دلیل و توجیه مناسب و مقبولی داشته باشد و یا ایران به تعهداتش وفا نکند.

خبر فوری: ایران در چه صورتی می‌تواند پای میز مذاکره با آمریکا بنشیند؟ آیا اصلا چنین چیزی قابل تصور و شدنی است؟

پروفسور فرارو: ایران باید اصرار داشته باشد که مذاکره تنها زمانی ممکن است که آمریکا اولا تحریمهای یکجانبه و غیر قانونی اش را برداشته و لغو نماید و ثانیا به تعهداتی که {ذیل برجام} داشته عمل نماید. در غیر این صورت مذاکره بی‌معنی است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • دونالد بدبخت
    0

    به ترامپ رحم کنید زیر تحریما استخوانهاش شکسته دنیا ارزش نداره

  • ملت
    0

    تحریم بزرگترین مشکل ما نیست . بزرگترین مشکل کشور فسادی است که تارپود نظام و مسئولین را فرا گرفته و ملت را نسبت به مدیران نظام بی اعتماد کرده وگرنه ترامپ خر کی باشد . که به او امید داشته باشیم . شیطان همیشه شیطان است . بدون تعارف فساد در همه نهاد های عالی نظام نفوذ کرده و باید مبارزه را از همانجاها شروع کرد و پایین ترین رده ارتقاع داد. اگر اراده ای باشد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      باریک

    • مسعود
      0

      مذکره همیشه در همه دوران ها بهترین روش حل مشکل بوده میشود مذاکره کرد اما نه در موضع ضعف...ایا ژاپن سالها قبل اینکار را نکرد و الان قوی ترین کشور اقتصادی و تکنو لوژی دنیا هست..با اینکه هزاران کشته داده بود به دلیل بمب های اتمی امریکا

    • ایمان
      0

      احسنت

  • علی
    0

    پروفسور فرارو: ایران باید اصرار داشته باشد که مذاکره تنها زمانی ممکن است که آمریکا اولا تحریمهای یکجانبه و غیر قانونی اش را برداشته و لغو نماید و ثانیا به تعهداتی که {ذیل برجام} داشته عمل نماید. در غیر این صورت مذاکره بی‌معنی است.

  • نوذر دهقانی
    0

    سلام بر غبور مردان ایران زمین قصد امپریالیسم چپاولگری است چه در دوستی و چه در دشمنی نظرم این است که اگر ایران بتواند با تبلیغ و دوستی اول با همسایگان و جهان ایران هراسی را از بین ببرد ترامپ که هیچ جهان در اندیشه راه ایران است چون ما همه چی داریم و جهان غرب و شرق آرزوی همچون ملت و کشوری را دارند ما دونفر بودیم همراه آنها ده نفر بودند تنها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها