قیمت ۹۰ کالا از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده، کاهشی یا ثابت بوده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت ۱۰۰ قلم کالا به صورت روزانه رصد می‌شود و در دو ماه اخیر بر اساس آمارهای کلی و رسمی قیمت‌ها نزولی بوده و در آخرین هفته از ۱۰۰ قلم کالا، قیمت ۹۰ قلم یا ثابت بوده یا کاهشی بوده است.

قیمت ۹۰ کالا از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده، کاهشی یا ثابت بوده است

رضا رحمانی در جلسه با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص نظارت بر بازار بیان کرد: کارهای جدی در حوزه نظارت بر اصناف انجام شده است و نظارت تاکنون بازرس محور و انشامحور بوده و الان نظارت در حال سیستمی شدن است.

او اهتمام وزارت صنعت برای راه اندازی سامانه هایی الکترونیکی را در راستای نظارت بر بازار دانست و افزود: با راه اندازی و تکمیل سامانه ها به نحو محسوسی از وقوع تخلفات صنفی جلوگیری به عمل می‌آید.

ثبت‌نام ۵۳۷ هزار انبار در سامانه جامع انبارها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ۵۳۷ هزار انبار در کل کشور از طریق سامانه جامع انبارها ثبت شده است، بیان کرد: تا آخر امسال در حوزه سامانه ها پیشرفت خوبی خواهیم داشت و سال آینده نیز فرآیندها و سامانه‌ها کامل می‌شود و نظارت‌ها دقیق تر خواهد شد.

رحمانی همچنین بر هماهنگی و ارتباط سیستمی این وزارتخانه با سایر دستگاه ها و دسترسی به منابع اطلاعاتی آنها برای ارتقای نظارت‌ها، تأکید کرد.

او در خصوص نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در بخشی از سخنان خود، یادآور شد: ۷۰ درصد از این ارز مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بود، یک درصد برای کاغذ در حیطه اختیارات وزارت ارشاد، ۲۳ درصد مربوط به وزارت بهداشت و فقط ۶ درصد برای لاستیک در حوزه وزارت صمت بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) تصریح کرد: همچنین بر اساس تصمیم کارگروه کاغذ کشور، کل مسایل مربوط به کاغذ در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ثبت سفارش مواد اولیه پتروشیمی

رحمانی در ادامه در خصوص ثبت سفارش مواد اولیه پتروشیمی گفت: بالای ۸۰ درصد در مواد اولیه پتروشیمی جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شد و این تخلفات تا آینده ای نزدیک به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نظارت بر صدور مجوزها، بیان کرد: ضوابط صدور مجوزها کنترل می شود و سوابق برای صدور مجوزها بررسی می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره اضافه کرد: البته بر اساس تکلیف مجلس شورای اسلامی در حوزه فضای کسب و کار باید تسهیل گری انجام دهیم و مقررات را ساده کنیم.

تسهیل فضای کسب و کار

رحمانی در توضیح تسهیل فضای کسب و کار بیان کرد: یعنی از طرفی باید فضای کسب و کار را آسان کنیم و از طرفی دیگر بحث نظارت ها را هم داشته باشیم تا مردم متضرر نشوند که سامانه های وزارتخانه برای جلوگیری از فساد و رانت حتماً مفید و موثر خواهند بود.

تلاش برای ایجاد آرامش اقتصادی و روانی

او با اشاره به تحریم های ناجوانمردانه دشمنان تصریح و یادآوری کرد: ۱۶ ماه است که ناجوانمردانه مورد تهاجم اقتصادی قرار داریم و تمام تلاشمان را برای خنثی کردن تحریم‌های دشمنان به کار می‌بریم و تمامی ارکان دولت شبانه روز برای ایجاد آرامش اقتصادی و روانی تلاش می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاثیر شرایط کلی را بر قیمت‌ها باید در نظر بگیریم، گفت: عوامل تولید به هم وابسته هستند. به عنوان نمونه ۹۰ درصد دانه مرغ وابسته به نرخ ارز است و افزایش قیمت از همین افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه ناشی شده است.

قیمت ۹۰ کالا از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده یا کاهشی بوده یا ثابت

رحمانی با یادآوری رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالا به صورت روزانه، بیان کرد: در این رصدها دلایل افزایش و یا کاهش قیمت ها بررسی و تحلیل می شود. در دو ماه اخیر بر اساس آمارهای کلی و رسمی، قیمت ها نزولی بوده است و در آخرین هفته از ۱۰۰ قلم کالا، قیمت ۹۰ قلم یا ثابت بوده یا کاهشی بوده است.

او با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۲۲ درصد کاهش واردات داشتیم، گفت: البته واردات در کالاهای مصرفی بالای ۳۰ درصد با کاهش روبه رو بوده و سیاست‌ها در جهت رونق تولید بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: مجموعه اقدامات شامل ثبات نرخ ارز، مسایل سیاسی، اقتدار نظام در عرصه نظامی و اقدامات وزارت صمت باعث شده است که بازار کمترین واکنش را داشته باشد و به ثبات برسد که این حاصل تلاش جمعی ارکان مختلف است.

رحمانی گفت: بناست که روند نزولی قیمت‌ها ادامه یابد و بازار دچار شوک نشود و هر جا هم کاستی بود حتماً اصلاح خواهیم کرد و تلاش بیشتری انجام خواهیم داد.

اضافه کردن ۴۰۰ کد جدید به کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۸

او اظهار کرد: در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸، ۴۰۰ کد جدید گذاشتیم که کدها از حالت کلی بیرون بیایید و جزیی‌تر شود تا مشخص شود که هر کد دقیقا مربوط به چه کالایی است که این کار برای شفافیت هر چه بیشتر بوده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها