عضو بخش فرهنگی تیپ فاطمیون در گفت‌وگو با خبرفوری:

همه شهدای افغانستان در دفاع مقدس، مهاجر نبودند / بیش از 2هزار شهید افغان داریم / داستان عجیب شناسایی یک شهید گمنام

عضو بخش فرهنگی تیپ فاطمیون با بیان اینکه در رابطه با تعداد شهدا و جانبازان افغانستانی هشت سال دفاع مقدس هیچگونه آمار مشخصی وجود ندارد، اظهارداشت: وجود 2 تا 3هزار شهید افغانستانی در دفاع مقدس عددی غیر واقعی نیست

همه شهدای افغانستان در دفاع مقدس، مهاجر نبودند / بیش از 2هزار شهید افغان داریم / داستان عجیب شناسایی یک شهید گمنام

محمدرضا هاشمی- در هشت سال دفاع مقدس علاوه براینکه ما شاهد حضور مردان و زنان هم وطن مان در سنگر جبهه و حمایت از آن در شهرهای مختلف کشور بودیم. مردانی هم از افغانستان که آن روزها کشورشان در آتش جنگ می‌سوخت و به عنوان پناهنده جنگی به ایران آمده بودند در جبهه‌ها حضور پیدا کردند.
رزمندگان افغانستانی در هشت سال دفاع مقدس دوشادوش برادران ایرانی خود مانع از پیشروی دشمن بعثی به داخل خاک ایران شدند و تا روزهای آخر با تقدیم شهدا و جانبازانی برای دفاع از کیان مذهب تشیع ایستادگی کردند.‌
آمار دقیقی از تعداد شهدای افغانستانی جنگ ایران و عراق در دسترس نیست، «ظهیر مجاهد» طلبه جوان افغانستانی که سابقه حضور در سوریه در قالب «تیپ فاطمیون» را داشته است، و این روزها به عنوان عضو بخش فرهنگی تیپ فاطمیون مشغول به فعالیت است. او در این باره به خبر فوری می‌گوید که تخمین بنیاد شهید از شهدای افغانستانی جنگ تحمیلی بین 2 تا 3هزار شهید است.

خبر فوری : در هشت سال دفاع مقدس افغانستانی‌ها چند شهید دادند؟
مجاهد: با کمال تاسف باید گفت که در رابطه با تعداد شهدا و جانبازان افغانستانی هشت سال دفاع مقدس هیچگونه آمار مشخصی وجود ندارد. در صحبتی که با دوستان بنیاد شهید داشتم، تخمین آنها هم بین دو تا سه هزار نفر شهید است. اما یک مشکلی که وجود دارد این است من خودم بر سر مزار شهدای افغانستانی زیادی در مشهد، تهران ، اصفهان ، قم و دیگر شهرهای ایران رفته‌ام، هیچ قید و اشاره‌ای به غیرایرانی بودن آنها نشده است.
به همین دلیل در گذر زمان این مطلب به یک موضوع عادی تبدیل شده است و آمار شهدای افغانستانی با شهدای ایرانی باهم ادغام شده است.

خبرفوری: به نظر شما چرا آمار مشخصی از شهدای افغانستانی وجود ندارد؟
مجاهد: موضوع اصلی که در این باره وجود دارد، این است که خود دوستان بنیاد شهید هم آمار مشخصی از رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس ندارند. در پژوهشی که یکی از دوستان افغانستانی انجام داده است، موضوعی به نام شهدای گمنام مطرح است. آیا با پیشرفت تکنولوژی امکان تشخیص هویت شهدای افغانستانی هشت سال دفاع مقدس فراهم نشده است؟

خبرفوری: مگر خانواده‌ها پیگیر فرزندشان نبودند؟
مجاهد: ما شهیدی داریم به نام «عبدالرحیم جمشیدی» ایشان در امامزاده عبدالله ورامین دفن شده است، پیکر ایشان مدت‌ها در معراج و شهدا نگهداری شده است و عجیب این بود که هیچ کس پیگیر احوالات او نبوده است. چون خانواده او در افغانستان بوده‌اند، پیکر این شهید بلاتکلیف در معراج شهدای تهران بوده، بعدها او را داخل یک آمبولانس قدیمی می‌گذارند و به ورامین که محل اعزام شهید بوده می‌فرستند. در راه آمبولانس تصادف می‌کند، درب آمبولانس باز می‌شود و پیکر شهید بیرون می‌افتد. مهاجران افغانستانی که در آن اطراف بوده‌اند برای کمک می‌آیند که در این بین یک نفر شهید را می‌شناسد. و اینطور می شود که پیکر عبدالرحیم شناسایی می‌شود.

خبرفوری: افغانستانی‌هایی که به جبهه رفتند همه ساکن ایران بودند؟
مجاهد: شاید این سئوال برای خیلی‌ها پیش بیاید که مگر در سال‌های جنگ ما چقدر مهاجر افغانستانی در ایران داشتیم که 2 تا 3هزار شهید افغانستانی داشته‌ایم. خیلی از رزمندگان افغانستانی در آن زمان از خود افغانستان به جبهه آمدند. مثل شهید جمشیدی. شهید دیگری داریم با نام شهید محمدعلی یعقوبی که از منطقه جاغوری افغانستان است، روایت است که مادرش کمر او را بسته و گفته برو از امام خمینی دفاع کن. ما معتقد هستیم و بنیاد شهید هم به این رسیده است که بخشی از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس افغانستانی هستند و بازهم تاکید می‌کنم که عدد دو تا سه هزار شهید افغانستانی در دفاع مقدس عدد غیر واقعی نیست.

خبرفوری: مهمترین دلیل افغانستانی‌ها در جبهه چه بود؟
مجاهد: عشق به امام خمینی(ره) مهمترین دلیل افغانستانی‌ها برای حضور در جبهه در هشت سال دفاع مقدس بوده است. من با شخصی صحبت کردم که می‌گفت زمانی که بیت امام در نجف زیر ذربین بود و ایرانی‌ها نمی‌توانستند حتی به محدوده خانه امام نزدیک شوند، ما افغانستانی‌ها به آنجا رفت و آمد داشتیم، بعثی‌ها فکر نمی‌کردند که افغانستانی‌ها به دلیل ارادتی که به امام دارند به خانه ایشان رفت‌وآمد می‌کنند. یک روز دفتر امام کاستی به من داد تا به تهران منتقل کنم، در داخل حجره دل و روده کاست را در آوردم و دور پاکتی شلوارم جاسازی کردم و خود را به تهران رساندم، در تهران بچه‌هایی که می‌شناختم این کاست را تکثیر کردند و بعد دوباره در پاکتی شلوار جاساز کردم و همان نوار را به کابل بردم.

خبرفوری: برای شهدای افغانستانی دفاع مقدس یادواره برگزار نکردید؟
مجاهد: متاسفانه ما چند تا طرح برای ماندگاری نام شهدای افغانستانی به مسئولان ارائه کردیم، اما متاسفانه توجهی نشد. ما نیازمند این هستیم که مردم نام این شهدا را بشنوند و آنها برایشان یادآوری شود، در شهر مشهد و در بهشت رضا آرامگاه نزدیک به 700شهید افغانستانی را داریم، اما حتی یک نماد از شهدای غیرایرانی در حرم و سطح شهر نداریم. برای برگزاری یادواره هم ما خیلی پیگیری کردیم اما اتفاقی نیفتاد.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • احسان
    3

    همه بنده خدا هستند، ولی این آقا زده به سیم دروغ گفتن.ظاهرا عدد 1000 را خوب نمی شناسد. نه یکی نه دو تا ، نه ده تا نه پنجاه تا، نه صد تا نه دویست تا!؟ اگر اینطوری بود لابد باید می گفتیم ایران خودش هم به آمار بین 200 هزار و 300 هزار شهید ایرانی خودمان شک دارد!!! اینها کم بود که به واسطۀ کارگرانشان می گفتند، ما ایران را داریم میسازیم و حقوقی داریم؛ کم بود که می گفتند سازمان ملل به ایران بودجه میدهد، پس ما اینجا حقوقی داریم؛ حالا دیگه خانواده شهید هم شدند!!!!!!!

    نظرات شما -
    • مجتبی حیدری
      3

      فکرکنم فرق هزار نفر با صد هزار نفر خیلی باشه.برای آدم های نمک نشناسی چون تو که الحمدالله تو ایران فراوان هستند بهانه زیاده واصلا وظفیشون بوده...

    • Ufu
      3

      ادم نمک نشناسی مث تو تو این مملکت کم نیست که سرتاپا نفرت و تعصبین

    • عباس موسوی
      2

      تف به شرف نداشتد واقعا لقمه حرامی کی میخواید دست از این تعصب ونژاد پرستی بردارید

  • تشکری
    0

    بله بودن وزیادهم بودن جای خودمن دوتاراننده پایه یک بودن بنده خدا یکیشون تصادف کردبودوتصادف اورا من گردن گرفتم چون بنده خدا ازیک پاش یکم میلنگیدگفتم چرامن گفت چون من میلنگم بگن کی به تو ماشین سنگین دادتصادف ماشین لنکروز بود یکم بهش خسارت واردشدبودداستانش طولانی هست اون ماشین مال بچهای اطلاعات عملیات بود

    نظرات شما -
    • احسان
      0

      بله. یکی دوتا لنگ بودن ولی نه هزاران نفر!!! که لیست شان گم بشود. تازه اون موقع خود افغانستان هم جنگ بود.

    • کاربر ناشناس
      1

      من ترکیه ای هستم در دفاع مقدس شاهد خیلی ایرانی بودم افغانستانی عراقی ترکیه ای حجازی حتی فرانس ای کمال گوریل الحمدلله شبکی مستند در قالب فرزندان روح الله در قسمت چهارم از شهید کمال قزلکایا

  • محمد
    0

    شهدا متعلق به جهان اسلام هستند از هر قوم و قبیله ای که باشند برای ما عزیزند اسلام این مرز بندی های قومیتی را قبول ندارد اسلام می گوید امت واحده

  • ی-م
    1

    بسیج انقلاب اسلامی ما ، بسیج کشور برادر عراق ،فاطمیون ، حزب اله قهرمان لبنان ، رزمندگان یمنی و.....همه متعلق به جهان اسلام بوده ، گرچه تفکر پر افتخار و پربرکت بسیج برگرفته از انقلاب شکوهمند اسلامیست .

  • سیداحمدمصطفوی
    1

    ایکاش جمهوری اسلامی ایران به پاس اینهمه جان فشانی چند هزار شهید تقدیم نظامی جمهوری اسلامی ایران شد نظامی جمهوری اسلامی ایران هم به فکر مردم مظلوم افغانستان می بود

  • مجتبی مرادی
    0

    با عرض سلام خدمت همه ( خواهشا_خواهشا بخونید ) من 25 ساله تو ایران اسلامی زندگی میکنم یعنی همین جا بدنیا اومدم و افغانستانی هستم قبلا از ولایت فقیه چیزی نمیدونستم که اصن یعنی چی ولایت فقیه چرا هنوز بعد ۴۰ سال لفظ انقلاب هست چرا چینی ها باید بگن انقلاب اسلامی آیت الله خمینی(ره) در ایران خطرش بزرگتر از لیبرالیسم غرب و کمونیست شوروی است(با اینکه خودشون الان کمونیست هستن) چرا کل دنیا یکی شدن که انقلاب اسلامی ایران نابود شود؟چرا واقعا؟ قبل از انقلابم مردم نماز میخوندن و حج میرفتن واسه امام حسین عزاداری میکردن(حتی میگن پوله خورشت و قیمه بعضی از هیت های عزاداری رو انگلیس میداد ) پس چی شد همه اینا زد ایران شدن؟ جوابش فقط یه جمله است: خدایا خدایا تا انقلاب مهدی(عج) از نهضت خمینی محافظت بفرما بخدا غربی ها از من و شما بهتر امام زمان(عج) رو میشناسن.. اونا میدونن که اگه امام زمان(عج) ظهور کنه دوکان اینا جمع میشع میره پی کارش و نور حق بر این تاریکی ها میتابه و از بین میبره دشون *ههههه قبلا پیش خودم میگفتم خدایا: چی میشد ما تو امریکا یا اروپا بدنیا میومدیم هاااا؟ چی میشد؟ خدا شاهده الان هزار بار خدارو شکر میکنم که تو ایران بدنیا اومدم شاید باورتون نشه ولی من اونقدری که روی ایران تعصب دارم روی افغانستان ندارم خدا شاهده.. بابام بنده خدا زمان انقلاب که این صدام ملعون (خدا لعنتش کنه) ب ایران حمله کرد بابام از افغانستان اومد بره جبهه(دقیقا همون موقع شوروی همزمان با جنگ ایران و عراق به افغانستان حمله کرده بود ) ولی بابام اومد واسه دفاع از ایران چون میگفت اینجا الان مهم تره _ برادران سپاه گفتن ما نیرو لازم داریم ولی نمیخوایم افغانستان دست شوروی بیوفته بخاطره همین؛ سپاه بابام و چند تا از پاسدار های ایرانیه خودشون رو اعزام میکنن سمت افغانستان واسه مقابله با شوروی دقیقا همون جوری که افغانستانی ها تو جنگ ایران و عراق شهید شدن همون جور ایرانیا واسه دفاع از افغانستان تو جنگ با شوروی خون شون فدا کردند.. حتما میدونید که .. افغانستان ۱۰۲ سال پیش از ایران جدا شد توسط فتنه انگلیسی ها(همون انگلیسی که میگن پوله غذای بعضی هیئت های عزاداری رو میداد) # یه چیزه دیگه: از قبل اینکه افغانستان از ایران جدا بشه این غربی ها بخصوص انگلیس گفته بودن که ما باید بعد از جداسازی افغانستان از ایران کاری کنیم این دو کشور فارسی زبان با هم خوب نباشن و دشمن هم بشن... ودر اخر بعضی از مردم بخصوص ایرانی های عزیز فک میکنن اگه انقلاب(خدایی نکرده) برگرده و مثه زمان شاه بشه همه چی خوب میشه همه چی عالی میشه ... هـــــّــــه والله منه بی سواد به این نتیجه رسیدم که غیرممکنه خوب بشه چون تو خدا توی قرآن گفته : هر مردمی حکومت ولی معصوم تشکیل بدن و بعد پشیمون بشن خدا خفت و خاری رو روی پیشونی شون مُهـــر میکنه و اوارگی رو تو زندگی شون وارد میکنه (مثه یهودیا ) که هیچ جای دنیا از یهودیا خوششون نمیاد چون اونام زمان حضرت موسی(ع) انقلاب کردن ولی بعدش پشیمون شدن و خدا لعنت شون کرد .. (عین حقیقت) خدایا ظهور امام عصر(عج)آقا صاحب الزمان رو نزدیک بگردان و مارا از مصوبان ظهور منجی قرار بده آمیـــــن یا ربـــــــــ العالمیـــن اَللّٰهُمَ عَجِلَ وَلـــیِڪَ الفَـــــــرَج العجل العجل قبلا نمیدونستم ولی الان کاملا متوجه شدم..

  • ناشناس
    3

    حالا طلبکار چی هستین کسی که رفته بخاطر خدا رفته. حالا اگه مروبن برین. کشور خودتون بسازین و. بجنگین. واینف زندگی مارو به هم نریزین. مشکلات اقتصادی و مسکن و بیکاری برای ما اوردین.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مامیتونیم بریم کشورمون بسازیم ولی توکشورما جنگ داخلی ودشمنمون بین مردممون رسوخ کرده وهیچ مرزی بادشمنمون مشخص نشده ممکن همین همسایه دیواربه دیوارمون طالب باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها