رویترز؛

جمله‌ای که در نطق دیشب روحانی به آن توجه نشد/ آیا برجام ۲ و ۳ در راه است؟

رویترز در گزارشی که نوشت قسمتی از نطق روحانی را پررنگ کرد که کمتر رسانه ای به آن توجه کرد:

جمله‌ای که در نطق دیشب روحانی به آن توجه نشد/ آیا برجام ۲ و ۳ در راه است؟

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه خبرگزاری‌های مختلف هر یک با تیتری به پوشش سخنرانی رئیس جمهور، حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پرداختند (در مورد تیترهای رسانه‌های دنیا در مورد نطق دیشب روحانی اینجا را بخوانید)، رویترز در خبر و گزارشی که نوشت قسمتی از نطق را پررنگ کرد که کمتر رسانه ای به آن توجه کرد: "اگر بیشتر می‌خواهید باید بیشتر بدهید".
این جمله را حسن روحانی در میان نطقش خطاب به آمریکایی‌ها گفت. جمله ای که کمتر به آن توجه شد اما می‌تواند حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد. رویترز به این جمله روحانی توجه مخصوص کرده و تاکید دارد که این عبارت می‌تواند به این معنا باشد که اگرترامپ و آمریکا می‌خواهند به توافقی فوق برجام با ایران برسند، باید ابتدا به این توافق بازگشته و علاوه بر آن امتیازات بیشتری بدهند. در حقیقت، رویترز مدعی است که روحانی احتمالا انعقاد برجام های دیگر در مورد مسائل منطقه و مسائل موشکی را رد نکرده اما آن را منوط به اعطای امتیازات بیشتر از برجام توسط آمریکا دانسته است.
برجام‌های بیشتر منوط به امتیازات بیشتر است
رویترز مدعی است در کلام روحانی و ترامپ همزمان نوعی لحن دوگانه وجود دارد که در حالیکه هرگونه توافق و ملاقات با یکدیگر را رد می‌کنند تاکید دارند که درِ مذاکره همچنان به روی همدیگر باز است. با این حال، شرایط پیچیده تر از آن است که فعلا مذاکره ای رخ دهد؛ چون در حالیکه روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که پاسخ ایران به درخواست مذاکره تحت فشار و تحریم "نه" است، آمریکا همزمان چند شرکت چینی را به اتهام خرید نفت ایران تحریم کرد.
رویترز گریزی هم به منشا اختلافات اخیر ایران و ایالات متحده می‌زند و تاکید دارد مبدا اختلافات اخیر خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریمهای غیرقانونی علیه کشورمان بوده است. ترامپ قصد دارد به توافقی بالاتر از برجام ( که حاصل کار رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی اوباما است) با ایران برسد که شامل توافقات منطقه‌ای با ایران و موشکهای بالستیک هم باشد. رویترز در ادامه جمله روحانی در مجمع را تکرار می‌کند که گفت: " اگر به حداقلها راضی هستید ما هم به حداقلها راضی هستیم. برجام حداقل بود. اگر بیشتر می خواهید باید بیشتر بدهید". از نظر رویترز این جمله شاید اشاره ای به توافق فوق برجامی باشد. با این حال، این رسانه تاکید دارد که این یک جمله کلی بود و روحانی در مورد جزئیات آن هیچ چیزی نگفت.
جواب تهدید، تهدید است
رویترز البته در ادامه تاکید دارد که نطق روحانی به نوعی حالت تهدید هم داشت. بعد از اینکه آمریکا ایران را متهم به حملات 14 سپتامبر آرامکو عربستان کرد و گفت که می‌خواهد حضور نظامی‌اش در عربستان را بیشتر کند، روحانی در نطقش با اعلام اینکه مشکل خاورمیانه و خلیج فارس داخلی است و با حضور خارجی ها حل نمی‌شود، گفت: " منطقه ما در لبه پرتگاه است. یک اشتباه باعث برافروختن آتش بزرگی شود. ما به هرگونه تعرض قاطعانه پاسخ دهیم."
دو طرف توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند
این لحن دوگانه (تهدید و تاکید بر باز بودن راه مذاکره) در هر دو رئیس جمهور وجود دارد و نمونه های بالا به خوبی این را نشان می‌دهد. شرط روحانی البته مشخص است. آمریکا ابتدا تحریمها را بردارد و بعد پای میز مذاکره می‌نشینیم. با این حال، آمریکا توپ را در زمین ایران انداخته است. پومپئو(وزیر امورخارجه ایالات متحده) اخیرا گفته که آمریکا مشتاق رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک با ایران است اما این اتفاق به خود ایران بستگی دارد.
احتمال ملاقات روحانی و ترامپ صفر است
رویترز همچنین اشاره دارد که بر اساس اطلاعات منتشر شده و طبق تحلیلهای بالا، احتمال ملاقات روحانی و ترامپ صفر است. این خبر گزاری در انتها ضمن اشاره به مشکلات بسیار در روابط بین ایران و ایالات متحده اشاره دارد که با وجود تمام این مسائل، روحانی در پایان سخنرانی اش از "امید" گفت: " این پیام ما است: بیایید به جای سرمایه گذاری بر روی خشونت روی امید سرمایه گذاری کنیم". این یعنی هنوز کورسویی وجود دارد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • محمد
    0

    ایشون ...کردن ما مردم جلوی این افراد و یا هر کسی که بخواهد کشور را به سمت خلع سلاح بکشاند ساکت نمی شنیم و قطعا واکنش نشان می دهیم و این مانند هسته ای نیست که فقط نگاه بکنیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افای رحانی بیخیال شو جان مادرت این ته عمریت ور مخیز برو دور خارج این قدری ابروی نظاممون برامون جمع کرده تو با خندهای بی ربطت میکنی از باد بده زنده باد رهبرشیعیان جهان واقعلا گل کارشته با این قدرت نظامیمون توی منطقه تو بحساب خودت امدی برای مملکت امام زمانی خدمت کنی وظیفه داری بری از رهبرت و مراجه تقلید مشاوره بگیری تا درست بتونی برای این مملکت خدمتگذاری کنی نه چهار تا دال دوزد این ته عمریت میتونی همینی که من میگم این حرف من نیست حرف همه ملته نمیتونی برو توخونه بشین از اینی هسته خرابترش نکن ما شیعیان دشمن خیلی داریم الا امدن توی منطقه دارن دنبال سوتی فقط از توی میگردن تو خراب نکنی نظام خودش حواسش هسته بدرود اقای خوش خنده

  • بیتا
    0

    مگه میشه آمریکا خودش از برجام خارج بشه بعد ما شرط بذاریم و بگیم باید یه چیز بهتر بدی تا ما برگردیم! خخخخخخ

  • احمد
    0

    مشکی بابت مذاکره نمی بینم

  • ایرانی
    0

    حسن روحانی بخت مادرت شرتوازسره مردوم بکن برواستعفابده بدترازاینش نکن تاهمینجانابودمون کردی باین برجامت دیگه بدترش نکن برویجاتودتوبکش ک مردم هم ازدستت راحت شن واقعاااک خیلی روداروپرروییییییی

  • محمد
    0

    آقای دکتر روحانی رئیس جمهور...خدا شما رو از آفات داخلی و دشمنان خارجی حفظ کنه ...رئیس جمهور بهتر امنیت وآسایش کشور را میدانه .ایشان مدتها نماینده رهبر عزیز در این امور بوده والان هم بدون هماهنگی با رهبر و نظام پای مذاکره با دشمن نمینشینه ..یا بایستی اصلا نمیرفت که نمیشد نرود والان هم که رفته اینجور مسخره بازیهاودیدارها اونجا وجود داره نگران نباشید هیچ چیز عوض نمیشه ..

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      علم غیب داری یا کلن دخالت توکارته ؟

  • امیرحسین
    0

    بنظر من اظهارات و مواضع آقای روحانی در سفر اخیر, منطبق با فرمایشات رهبر و در راستای منافع کشور بود و انشاالله این مسیر ادامه داشته باشه البته اگر بعضی مشاورهای خائن اجازه بدن. این جمله( اگر بیشتر می خواهید.....) رو هم نمی شه به معنی پیشنهاد برجام های بعدی دانست و بیشتر بنظر می رسه ایشون خواسته در فضای دیپلماتیک توپ رو تو میدان اونا بندازه

  • افشین
    0

    سخنان و رفتارهای آقای روحانی آدم رو یاد پادشاهان دوره قاجار میاندازه که بخشهای زیادی از این سرزمین رو به باد فنا دادن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها