با بزرگ‌ترین مساجد جهان آشنا شوید

به عنوان یک مسلمان چقدر با مساجد جهان آشنایی دارید؟ در این مطلب می‌خواهیم شما را با بزرگترین مساجد جهان از نظر ظرفیت آشنا کنیم.

با بزرگ‌ترین مساجد جهان آشنا شوید
۱۰. مسجد صالح، صنعا، یمن، ۴۴هزار نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد صالح بزرگترین مسجد یمن و دهمین مسجد بزرگ دنیاست. این مسجد در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و معماری خیره‌کننده آن که متاثر از معماری اسلامی و یمنی است و آن قدر زیباست که این ساختمان مدرن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است. این مسجد یک گنبد مرکزی و شش مناره دارد که ارتفاع هرکدام به ۱۰۰ متر می‌رسد. ضلع شرقی و غربی مسجد ۱۰ در دارد که همراه با ۵ در جنوبی به حیاط مسجد منتهی می‌شوند. باغ‌های گل زیبا مسجد صالح را احاطه کرده و از ویژگی‌های داخلی مدرن آن می‌توان به تهویه هوا، سیستم صوتی باکیفیت و کتابخانه اشاره کرد. این مسجد حدود ۴۴هزار نفر ظرفیت دارد.
۹. مسجد جامع، دهلی، هند، ۸۵هزار نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد جامع دهلی نهمین مسجد بزرگ دنیاست. این مسجد بین سال‌های ۱۶۴۴ و ۱۶۵۸ توسط شاه جهان ساخته شده است، امپراتور مغولی که تاج محل را نیز ساخت. این مسجد با ماسه سنگ و مرمر ساخته شده و ویژگی‌های بارز آن شامل چهار برج، سه ورودی و دو مناره می‌شود. در میان آثار ارزشمندی داخل مسجد، می‌توان به نسخه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد که روی پوست آهو نوشته شده است. حیاط مسجد گنجایش ۷۵هزار نمازگزار را دارد و داخل آن هم ۱۰هزار نفر ظرفیت دارد.
۸. مسجد پادشاهی، لاهور، پاکستان، ۱۰۰هزار نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد پادشاهی یکی از مکان‌های تاریخی لاهور و هشتمین مسجد بزرگ جهان است. این مسجد در سال ۱۶۷۳ توسط اورنگ‌زیب، ششمین پادشاه مغول ساخته شده و زمانی بزرگترین مسجد دنیا بوده است. معماری مسجد پادشاهی متاثر از معماری هندی، ایرانی، اسلامی و آسیای مرکزی است و خود الهام‌بخش طراحی مساجدی مثل تاج المسجد بوده است. مسجد پادشاهی یک گنبد مرکزی با دو گنبد جانبی و چهار مناره دارد که هرکدام ۵۰ متر ارتفاع دارند. تالار اصلی ۵هزار نفر ظرفیت دارد و ۹۵هزار نمازگاز هم در حیاط جا می‌شوند. این مسجد حدود ۳۰هزار مترمربع مساحت دارد.
۷. مسجد حسن دوم، کازابلانکا، مراکش، ۱۰۵هزار نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد حسن دوم در شهر کازابلانکا در مراکش واقع شده و هفتمین مسجد بزرگ جهان و بزرگترین مسجد مراکش است. این مسجد در سال ۱۹۹۳ ساخته شده و ۱۰۵هزار نفر ظرفیت دارد. مسجد حسن دوم به دور از سروصدا و آلودگی شهر واقع شده است. این مسجد زیبا به سبک موری ساخته شده و فقط یک گنبد و مناره دارد. از آنجا که مسجد روی سایتی به شکل شبه‌جزیره قرار دارد، کف مسجد شیشه‌ای است و منظره شگفت‌انگیزی از اقیانوس اطلس زیر آن را ارائه می‌دهد. همچنین باغ‌های زیبا و حیاط باشکوهی با ۴۱ آبنما دارد.
۶. مسجد استقلال، جاکارتا، اندونزی، ۱۲۰هزار نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد استقلال ششمین مسجد بزرگ جهان است که در شهر اندونزیایی جاکارتا واقع شده است. این مسجد بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیاست. ساختمان آن در سال ۱۹۷۸ به نشانه استقلال اندونزی ساخته شده است. معماری آن بدون توجه به سبک اسلامی و اندونزیایی و به سبک بین المللی نئومدرن ساخته شده است. مسجد استقلال دو گنبد، هفت ورودی و فقط یک مناره دارد، همچنین باغ و حوض بزرگی به همراه آبنما دارد. این مسجد ۱۲۰هزار نفر گنجایش دارد.
۵. تاج المسجد، یوپال، هند، ۱۷۵هزار نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

تاج المسجد در بوپال، هند، واقع شده و پنجمین مسجد بزرگ جهان است. ساخت و ساز این مسجد در دهه ۱۸۰۰ به دستور بیگم بوپال آغاز شد. متاسفانه بی‌ثباتی سیاسی و کمبود بودجه ساخت آن را به تعویق انداخت و در نهایت در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد. طراحی آن از اصول معماری مغول پیروی می‌کند و یادآور مسجد پادشاهی لاهور و مسجد جامع دهلی است. تاج المسجد ۱۷۵هزار نفر ظرفیت دارد.
۴. مسجد فیصل، اسلام آباد، پاکستان، ۳۰۰هزار نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد فیصل در پایتخت پاکستان چهارمین مسجد بزرگ دنیاست و مسجد ملی پاکستان و بزرگترین مسجد اهل سنت در جنوب آسیا به شمار می‌رود. این ساختمان در کوهپایه‌های هیمالیا واقع شده و به افتخار پادشاه عربستان، فیصل که بودجه ساخت آن را در سال ۱۹۸۶ تامین کرد، نامگذاری شده است. این مسجد از نظر معماری، شبیه چادر‌های سنتی است که قبایل بادیه نشین استفاده می‌کردند. مسجد فیصل فاقد گنبد است، اما چهار مناره بلند دارد که هرکدام ۹۰ متر ارتفاع دارند. همچنین ۵۰۰۰ مترمربع مساحت و ۳۰۰هزار نفر ظرفیت دارد.
۳. حرم امام رضا (ع)، مشهد، ۷۰۰هزار نفر

با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

حرم امام رضا (ع) در مشهد در سال ۸۱۸ میلادی تاسیس شده و سومین مسجد بزرگ جهان است. هر یک از هفت صحن آن بیش از ۱۰۰هزار نفر ظرفیت دارند. حرم امام رضا (ع) با مناره‌ها و گنبد طلایی آراسته شده و ۷۰۰هزار نفر ظرفیت دارد.
۲. مسجدالنبی (ص)، مدینه، عربستان سعودی، یک میلیون نفر

با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد النبی دومین مسجد بزرگ جهان است که در مدینه واقع شده و یک مکان زیارتی مهم به شمار می‌آید. مسجد النبی دومین مسجد ساخته شده در تاریخ اسلام بعد از مهاجرت پیامبر اکرم به مدینه در سال ۶۲۲ میلادی است. ساختمان آن شامل گنبد سبز و ده مناره می‌شود و تلفیقی از معماری اسلامی و عثمانی است. این مسجد ۴۰۰۵۰۰ مترمربع مساحت و یک میلیون نفر ظرفیت دارد.
۱. مسجد الحرام، مکه، عربستان سعودی، ۴میلیون نفر
با بزرگترین مساجد جهان آشنا شوید

مسجد الحرام بزرگترین مسجد جهان است. کعبه در مرکز مسجد قبله‌گاه و مقدس‌ترین مکان مسلمان است. این مسجد در زمان حضرت ابراهیم (ع) ساخته شده است. مسجد الحرام در هنگام حج ۴میلیون ظرفیت و ۴۰۰۸۰۰ مترمربع مساحت دارد. تاریخ ثبت شده این مسجد از سال ۶۳۸ میلادی آغاز می‌شود.

منبع: top10hq

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها