نگاهی به محور سخنرانی‌های لاوروف در آمریکا

انتقاد از آمریکا و نیاز جدی به مبارزه فراگیر با تروریسم پیام روسیه در نیویورک

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد آمریکا در اجرای قرارداد منع آزمایشات هسته ای و نقض تعهدات بین المللی خود در قبال سازمان ملل به عنوان میزبان، بر نیاز به مبارزه فراگیر با پدیده تروریسم در سراسر جهان تاکید کرد.

انتقاد از آمریکا و نیاز جدی به مبارزه فراگیر با تروریسم پیام روسیه در نیویورک

سرگئی لاوروف در کنفرانس بررسی قرارداد منع آزمایش‌های هسته‌ای در شورای امنیت در نیویورک برگزار شد، گفت: تعلل برخی از کشورها در اجرای قرارداد منع آزمایش‌های هسته‌ای قابل قبول نیست.
وی ازجمله به خودداری آمریکا از اجرای قرارداد منع آزمایش‌های هسته‌ای اشاره کرد و افزود: اقدامات این کشور برای سرپوش گذاشتن بر امکان خروج خود از این پیمان را ناشایست می‌دانیم.
لاوروف سپس به خودداری آمریکا از صدور روادید به ۱۰ نفر از اعضای هیات روسی برای شرکت در نشست‌های در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل را کارشکنی خواند که تعهدات واشنگتن برای میزبانی مقر سازمان ملل را نقض کرده است.
وزیر خارجه روسیه گفت: همه اشخاصی که می‌بایست از طرف روسیه در سازمان ملل شرکت کنند روادید دریافت نکردند و این مساله کنفرانس را تحت تاثیر قرار داد و این مساله مطرح شده که محل برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل به مکان مناسب‌تری منتقل شود.
قرارداد محدود منع آرمایش‌های هسته‌ای سال ۱۹۶۳ در مسکو میان شوروی سابق، آمریکا و انگلیس به امضا رسید و قرارداد جامع آن نیز در سال ۱۹۹۲ از طرف بسیاری از کشورهای دارای سلاح اتمی امضا شد، اما سنای آمریکا تاکنون از تصویب این معاهده بین‌المللی خودداری کرده است.

لزوم همکاری امنیتی سازمان ملل با سازمان‌های منطقه‌ای
لاوروف روز چهارشنبه در همایشی به نام همکاری سازمان ملل با سازمان‌های منطقه‌ای برای حمایت از صلح و امنیت بر لزوم همکاری این سازمان جهانی با سازمان‌های منطقه‌ای در عرصه امنیت تاکید کرد.
وی با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی بین‌المللی از جمله داعش و القاعده گفت: این گروه‌ها همچنان به ایجاد وحشت در سراسر جهان ادامه می‌دهند.
وزیر خارجه روسیه با نگران کننده خواندن اوضاع خاورمیانه از جمله کشورهای عراق و سوریه هشدار داد که این تهدید به تدریج به کشورهای قاره آفریقا از جمله از طریق لیبی سرایت می‌کند.
وی افزود: مناطق آسیای مرکزی و جنوب و جنوب شرق آسیا هم مکان اجرای اعمال ضدانسانی تروریسم شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه سپس به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد که در آن ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی عاری از سیاسی کردن مساله و مطابق با منشور سازمان ملل متحد پیشنهاد شد.
لاوروف سپس به نقش سازمان‌ پیمان امنیت جمعی، جامعه همسود و سازمان همکاری شانگ‌های در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و خواستار همکاری سازمان ملل با این سازمان‌ها برای تامین امنیت بین‌المللی شد.

وضعیت آفریقا نگران کننده است
لاوروف روز پنجشنبه نیز در نشستی در شورای امنیت که به تحکیم صلح و امنیت در آفریقا اختصاص داشت شرکت کرد و نسبت به اوضاع برخی کشورهای این قاره ابراز نگرانی کرد.
وی خاطرنشان کرد: امروز قاره آفریقا با چالش‌های فراوان مواجه شده است و این منطقه را که دارای سریع‌ترین رشد جمعیت در سطح جهان است، بی ثباتی فرا گرفته است.
وزیر خارجه روسیه گفت: کانون‌های فعالیت داعش، القاعده و گروه‌های تروریستی مرتبط با آنها از جمله الشباب و بوکوحرام در سراسر قاره آفریقا از مالی گرفته تا سومالی دیده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تهاجم ناتو به لیبی در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک جرم و اقدام تبهکارانه یاد کرد و افزود: بر اثر این تهاجم بستر مناسبی برای فعالیت تروریست‌ها در لیبی بوجود آمد که از این کشور به نقاط دیگر آفریقا سرایت می‌کند.
لاوروف خاطرنشان کرد که تروریست‌های فعال در آفریقا مناطق جنوب اروپا را تهدید می‌کنند.
وی با اشاره به کمک روسیه به برخی کشورهای آفریقایی برای مبارزه با تروریست‌ها از جمله تحویل محموله دوم سلاح رایگان به دولت آفریقای مرکزی بر لزوم حمایت‌های کشورهای دیگر از کشورهای آفریقایی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا تاکید کرد.

منبع: ایرنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها