انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با وجود تهدیدات امنیتی آغاز شد

چه کسانی امروز برای رسیدن به ارگ ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز درحالی برگزار شد که شرایط خاص حاکم بر شرایط این کشور به اهمیت آن افزوده است و امروز مردم افغانستان روزی تاریخی و سرنوشت ساز را رقم خواهند زد.

چه کسانی امروز برای رسیدن به ارگ ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند

از میان چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی افغانستان که این روزها نام آنها در اتفاقات مختلف سیاسی این کشور به گوش می‌رسد، تقریبا همه چهره های مشهور یا به عنوان نامزد و یا به عنوان حامی حضور دارند. اما حامد کرزی رییس جمهور سابق این کشور تنها چهره ای است که به عنوان نامزد انتخاب ریاست جمهوری نام نویسی نکرده است.
براساس قانون اساسی افغانستان هر نامزدی که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت‌نام کند، باید همراه با معاون اول و معاون دوم خود برای ثبت نام در محل کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که وظیفه برگزاری، نظارت و رسیدگی به شکایت‌های نامزدان را دارد حضور یابند.
در انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 افغانستان در مجموع 16 نامزد ثبت نام کرده‌اند. که در این بین محمداشرف غنی رییس جمهور؛ دکتر عبدلله عبدالله رییس اجرایی و محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان از چهره‌های سرشناسی هستند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

محمد اشرف غنی
اشرف غنی 69 ساله که در انتخابات دوره گذشته بعد از یک رقابت جنجالی با میانجی‌گری آمریکا به عنوان رییس‎‌جمهور افغانستان انتخاب شد. در انتخابات آن سال عبدالرشید دوستم از فرماندهان ارشد ازبک تبار به عنوان معاون اول و سرور دانش از قوم هزاره به عنوان معاون دوم او معرفی شدند. هرچند در طول این سال‌ها آقای دوستم به دلیل مشکلاتی که با غنی داشت، آنطور که باید نتوانست به عنوان معاون اول رییس جمهور نقش آفرینی کند، و رابطه آنها در طول این سال‌ها با مشکلات زیادی همراه بود. اما در انتخابات پیش رو به نظر می‌رسد آقای غنی با وسواس خاصی معاون اول خود یعنی امرالله صالح که از قوم تاجیک و از چهره‌های سرشناس امنیتی افغانستان است را به عنوان معاون اول خود انتخاب کرده، اما سرور دانش همچنان به عنوان معاون دوم آقای غنی در صحنه حضور دارد.

عبدالله عبدالله
دکترعبدالله عبدالله که هم اکنون رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان است، با معاون اول عنایت‌الله بابر فرهمند از قوم ازبک و معاونت دوم اسدالله سعادتی از قوم هزاره، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 افغانستان ثبت نام کرد.
عبدالله که متولد سال 1338 در کابل است، در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392، نامزدی خود را برای احراز کرسی ریاست جمهوری اعلام کرد و وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد. در رقابتی که میان آقای عبدالله و اشرف غنی جریان داشت، هیچ کدام نتوانستند، 50 درصد آرا را به دست آورند و انتخابات به دور دوم رفت که با چالش‌های زیادی همراه شد، که سرانجام، منجر به امضای توافقنامه میان عبدالله-غنی گردید تا قدرت 50-50 تقسیم و براساس آن حکومت وحدت ملی تشکیل شد.

محمدحنیف اتمر
محمدحنیف اتمر با معاونت اول یونس قانونی و معاونت دوم محمد محقق، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال پیشرو است. آقای اتمر که در دولت اشرف غنی به عنوان مشاور امنیت ملی ایفای وظیفه می‌کرد در ماه های اخیر از سمت خود استعفا داد و به یکی از منتقدان سیاست‌های اشرف غنی تبدیل شد.
یونس قانونی که به عنوان معاون اول آقای اتمر معرفی شده است در دوره ای ریاست پارلمان افغانستان را به عهده داشت. قانونی از نخبگان تاجیک‌های افغانستان به شمار می‌رود. محمد محقق که این روزها به عنوان معاون دوم رییس اجراییه افغانستان در حال ایفای وظیفه است هم به عنوان معاون دوم حنیف اتمر معرفی شده. آقای محقق از رهبران سیاسی هزاره های افغانستان است.

رحمت الله نبیل
نبیل یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان است. رحمت الله نبیل با معاونت اول مرادعلی مراد از ژنرال‌های ارتش افغانستان و از قوم هزاره است و معاونت دوم وی مسعوده جلال از زنان مطرح و شناخته شده افغانستان است.
آقای نبیل متولد سال 1347 در ولایت میدان وردک است. وی در سال 1383 به عنوان معاون روابط داخلی شورای امنیت ملی کار کرده و پس از آن، به عنوان رییس محافظت رییس جمهوری (PPS) فعالیت کرد. رحمت الله نبیل در سال 1389، از سوی حامدکرزی رییس جمهوری وقت به عنوان رییس عمومی امنیت ملی افغانستان معرفی گردید که توانست اعتماد مجلس نمایندگان را به دست آورد.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان و از جمله نامزدانی است که در جنگ افغانستان کارنامه پرحاشیه‌ای دارد. او با معاونت اول هادی وزین و معاونت دوم احسان نقیب، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است. حکمتیار که سال ها در خارج از افغانستان زندگی می کرد و توانست با حمایت های اشرف غنی و خط خوردن نامش از لیست سیاه به وطن خود بازگردد.

دکتر فرامرز تمنا
فرامرز تمنا با معاونت اول قیاس سعیدی و معاونت دوم امین رشادت، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 است. وی با یک تیم دانشگاهی، وارد کارزارهای انتخاباتی شده است. او جوانترین و از معدود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است که بیشتر در دانشگاه، موسسه های پژوهشی و وزارت خارجه افغانستان تجربه کاری دارد. تمنا در رشته روابط بین الملل از دانشگاه جواهر لعل نهروی هندوستان در رشته مطالعات بین المللی دکتری دارد و در دانشگاه تهران هم تحصیل کرده است. وی چندین سال است که به عنوان رییس مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان کار می‌کند.
عبداللطیف پدرام، دکتر زلمی رسول، شیدا محمد ابدالی، محمدشهاب حکیمی، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، ابراهیم الکوزی، نورالحق علومی، احمدولی مسعود و نورالرحمان لیوال دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها