این گزارش تکمیل خواهد شد

لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/ انتخابات افغانستان پایان یافت

انتخابات ریاست افغانستان از ساعت 7صبح به وقت محلی رسما کار خود را آغاز کرد. قرار بود که انتخابات ساعت سه عصر پایان یابد ولی کمیسیون آن را برای دو ساعت دیگر تمدید کرد که اکنون پایان یافت.

لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/ انتخابات افغانستان پایان یافت

براساس گزارش‌های رسانه های محلی از سراسر افغانستان در حوادث امنیتی که از صبح امروز تاکنون در این کشور رخ‌ داده سه نفر غیرنظامی کشته و ۴۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
از سه نفر کشته شده، یک خانم در ولایت کنر در شرق افغانستان به دلیل حمله شورشیان به یک مرکز دهی کشته، یک خانم و یک کودک دیگر نیز در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان به دلیل فرود راکت در نزدیکی خانه‌شان کشته شده‌اند.
علاوه برکشته شدگان یک سرباز ارتش در کابل، چهار غیرنظامی در ولایت کنر، یک دختر در ولایت پکتیکا، ۱۳ کودک و خانم در ولایت ارزگان، ۱۷ نفر در ولایت قندهار و شش نفر دیگر در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان زخمی شده‌اند.ولایت ننگرهار در شرق افغانستان زخمی شده‌اند.
هرچند که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که مراکز رای‌گیری در سراسر این کشور ساعت هفت به وقت محلی باز می‌شود؛اما مشکلات فنی در برخی مراکز رای دهی باعث شد که برخی مراکز نتوانند رای ساعت کار خود را آغاز کنند. در این انتخابات 13 نامزد باهم رقابت می‌کنند.
اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان و عبدالله‌ عبدالله رئیس اجرایی افغانستان از نامزدان این انتخابات هستند.

استفاده از دستگاه‌های بیومتریک
یکی از تفاوت‌های مهم این انتخابات افغانستان با دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری استفاده سراسری از دستگاه بیومتریک است.
از این فناوری اما در انتخابات پارلمانی سال گذشته این کشور نه نامزدها و نه رای‌ دهندگان خاطره خوشی نداشتند. کمیسیون انتخابات افغانستان ولی مدعی است که از مشکلاتی که در انتخابات پارلمانی در استفاده از این دستگاه وجود داشت، درس‌های زیادی آموخته‌ و مشکلات را رفع کرده‌ است.

نگرانی‌ها و تدابیر امنیتی انتخابات

وزارت کشور افغانستان گفته که حدود 70هزار نیروی امنیتی مسئولیت تامین امنیت این انتخابات را به عهده دارند. گروه طالبان تهدید کرده‌ است که انتخابات را مختل خواهد کرد. در هفته‌‌های اخیر خشونت‌ها در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته. تا این لحظه چند گزارش انفجار از شهر جلال آباد و برخی شهرهای دیگر گزارش شده است.
در بخش‌هایی از کابل با گذشته حدود یک ساعت رای گیری آغاز نشده
قرار بود که رای‌گیری راس ساعت هفت صبح به وقت محلی در کابل و سایر شهرها آغاز شود، ولی براساس گزارش‌ها از مراکز رای دهی در سطح شهر کابل، تاکنون رای‌گیری در اغلب مراکز آغاز نشده و شمار اندک مردم در صف رای گیری منتظرند. تدابیر شدید امنیتی نیز در سراسر شهر کابل اعمال و جاده‌های منتهی به مراکز رای دهی از صدها متر دورتر مسدود شده‌اند.

مراحل رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


چند انفجار در ننگرهار تلفات در پی نداشته است
منابع محلی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان گفته‌اند که چند انفجار در نزدیکی مراکز رای‌دهی در حوزه دوم، چهارم و هفتم امنیتی شهر جلال‌آباد رخ داده اما تلفاتی در پی نداشته است.



عبدالله به طالبان: کشتن مردم بی‌گناه نشانه قوت نیست
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در هنگام انداختن رای به صندوق، خطاب به طالبان گفت که تهدید مردم بی‌گناه قوت شما را نشان نمی‌دهد و تلفات مردم بی‌گناه خیری را نصیب شما نمی‌سازد.
وی گفت که به روند صلح و گفتگو تعهد دارد ولی گفتگو باید در یک روند قبول شده از طرف مردم افغانستان انجام شود. او به طالبان گفت که تهدید مردم غیرنظامی کاری نیست که کسی را به هدفش نزدیک سازد.
او از تمام مقام‌های دولتی افغانستان نیز خواست که در روند انتخابات مداخله نکنند و برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری تلاش کنند.
او انتخابات را قدم بزرگی در راه مردم سالاری دانست.



غنی: روند انتخابات به خوبی پیش می‌رود
محمد اشرف غنی در هنگام ریختن برگه رای خود به صندوق، گفت از نیروهای امنیتی کشورش برای تامین امنیت رای دهندگان قدردانی کرد.
آقای غنی از جامعه بین‌المللی، نهادهای مدنی و رسانه‌ها خواست از روند انتخابات نظارت کنند. او گفت که هیج نوع تخلف از قانون انتخابات و قانون اساسی قابل قبول نیست.
او از جریان رای گیری در سراسر کشور ابراز رضایت و خوشنودی کرد.
آقای غنی گفت که تقلب در انتخابات خلاف قانون و جرم است.

رای‌دهنده‌ای که در انفجار قندهار زخمی شد
پانزده تن از رای‌دهندگانی که امروز در قندهار به مرکز رای رفته بودند، در اثر انفجار ناشی از مواد جاسازی شده در یک بلندگو زخمی شدند. در عکس یکی از این زخمیان دیده می‌شود که در بیمارستان شهر قندهار تحت مداوا قرار دارد.



مهمترین چالش‌های انتخابات افغانستان از نظر تیفا
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) بزرگترین چالش انتخابات افغانستان را تاکنون نبود نام افراد در فهرست رای دهندگان و هچنین در دستگاه بایومتریک عنوان کرده است.
به گفته این نهاد در حدود ۸۸ درصد محل‌های رای‌دهی در ۳۴ ولایت(استان) افغانستان با این مشکل مواجه بوده‌اند و مردم نتوانسته‌اند رای بدهند.
این نهاد افزوده که در شماری از ولایت‌ها بعضی از نام‌ها اصلا در فهرست رای دهندگان نیست. چالش دیگر تفاوت میان فهرست رای‌دهندگان و جمعیت موجود است که در محل برای رای دهی حضور یافته اند. بطور مثال در مرکز بهداشت شهرک مهاجرین شهر غزنی در فهرست نصب شده کمیسیون انتخابات نام ۳۸۰ تن وجود دارد اما شمار افرادی که برای رای دادن حضور یافته ۲۵۰۰ نفر هستند و همه مدعی هستند که برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
به گفته تیفا اشتراک مردم تاکنون کمرنگ گزارش شده و بخصوص مشارکت زنان در ولایت‌های مانند خوست، پکتیا، جوزجان، غزنی، نیمروز، پکتیا، بدخشان، کابل، تخار، فراه، قندهار و سرپل بسیار اندک بوده است. زنان در شماری از محل‌های رای دهی اجازه عکس گرفتن به کارمندان کمیسیون انتخابات را نداده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: حضور زنان در سه ولایت بیشتر بوده است
کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید یافته‌های اولیه نظارتی این نهاد نشان می‌دهد که اشتراک زنان در روند رای دهی در ولایت‌های دایکندی، بامیان، هرات بیشتر بوده است.
این کمیسیون گفته که حضور زنان در ولایت‌های قندهار، قندوز و بلخ کمرنگ گزارش شده است.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها