مراحل استیضاح رئیس جمهور در ایالات متحده؛

کار ترامپ تمام است؟ / تاثیر رسوایی شخص اول آمریکا بر ایران چگونه است؟

استیضاح ترامپ از آنجا شدت گرفته که دموکرات‌ها که اکثریت کنگره را در دست دارند معتقدند ترامپ در گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین، از او خواسته درباره پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما تحقیق کند.

کار ترامپ تمام است؟ / تاثیر رسوایی شخص اول آمریکا بر ایران چگونه است؟

به گزارش خبر فوری ، زمزمه‌ها در مورد استیضاح ترامپ هر لحظه بیشتر می‌شود. بسیاری معتقدند این بار بر خلاف واقعه بازرس مولر (پرونده ای در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 که ترامپ در آن تبرئه شد) رئیس جمهوری جنجالی آمریکا چاره ای جز حضور در برابر سناتورهای مخالفش ندارد.

چرا ترامپ استیضاح می‌شود؟

استیضاح ترامپ از آنجا شدت گرفته که دموکرات‌ها که اکثریت کنگره را در دست دارند معتقدند ترامپ در گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین که اواخر تیرماه گذشته صورت گرفت، از او خواسته درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما تحقیق کند. درخواستی که می‌تواند سوء استفاده از مقام ریاست‌جمهوری با هدف مطامع سیاسی در انتخابات سال آینده آمریکا ارزیابی شود. چرا که جو بایدن در حال حاضر رقیب دموکرات ترامپ به حساب می‌آید.

امکان تصویب طرح استیضاح زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم کمک مالی مصوبه کنگره به اوکراین که قرار بوده اوایل سال جاری میلادی در اختیار این کشور قرار گیرد، به دستور ترامپ معطل مانده بود و تنها بعد از این مکالمه تلفنی به اوکراین پرداخت شده است.

استیضاح ترامپ اکنون در چه وضعیتی است؟

با افزایش تلاش دموکرات‌ها برای پیشبرد روند استیضاح ترامپ و تمرکز آنها بر گفتگوی جنجالی وی با ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی اش در ماه ژوئیه، ۲۰۶ نفر از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا- از مجموع ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان- حمایت خود را از روند استیضاح اعلام کرده اند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به انتشار متن گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش با همتای اوکراینی وی اعلام کرد: "متن منتشر شده کاخ سفید تأئید می کند که رفتار ترامپ انسجام انتخابات آمریکا و امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده است. رئیس جمهوری (ترامپ) تلاش کرده است تا بی‌قانونی را در آمریکا به یک ارزش تبدیل کند و اکنون در حال صادر کردن آن به خارج از کشور است."

آدام شیف رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این انتشار اعلام کرد: "رئیس جمهوری اوکراین از آمریکا درخواست کمک نظامی کند؛ اما دونالد ترامپ موضوع را به تحقیق و تفحص درباره رقیب انتخاباتی اش سوق داده است. این جُرم به حدی بزرگ است که به عزل ترامپ منجر شود. این کار ترامپ امنیت ملی ما را تخریب می کند."

چگونه یک رئیس جمهور در آمریکا استیضاح می‌شود؟

شکل زیر روند استیضاح روسای جمهور در ایالات متحده را مشخص می‌کند. این نمودار را بی بی سی طراحی کرده است.

کدام روسای جمهور تا کنون استیضاح شده اند؟

سه رئیس جمهور تا کنون در تاریخ ایالات متحده استیضاح شده اند. ریچارد نیکسون، بیل کلینتون و اندرو جکسون روسای جمهوری هستند که تا کنون استیضاح شده اند. در این میان استیضاح جکسون و کلینتون باعث بقای رئیس جمهور در قدرت شد اما نیکسون که می‌دانست استیضاح نهایتا به ضررش تمام می‌شود، خود استعفا داد.

در جریان تحقیق و تفحص از اتهام دروغ‌گویی بیل کلینتون، کمیته قضایی مجلس نمایندگان او را به دلیل شهادت دروغ در مقابل هیئت منصفه و ممانعت از اجرای عدالت مستحق استیضاح دانست؛ کلینتون درباره ماهیت رابطه‌اش با مونیکا لوینسکی دروغ گفته بود و ظاهرا از او هم خواسته بود که دروغ بگوید.

مجلس نمایندگان در سال ۱۹۹۸ با ۲۲۸ رای مثبت در برابر ۲۰۶ رای منفی برای اتهام اول و ۲۲۱ در برابر ۲۱۲ برای اتهام دوم، استیضاح بیل کلینتون را کلید زد.

اما وقتی مصوبه استیضاح در سال ۱۹۹۹ به مجلس سنا رسید، آرای لازم، یعنی دو سوم موافق را کسب نکرد و در نتیجه بیل کلینتون در کاخ‌سفید ماندنی شد.

رئیس‌جمهور دیگری که در تاریخ آمریکا استیضاح شده اندرو جکسون دموکرات است. او هفدهمین رئیس جمهور آمریکا بود و از سال ۱۸۶۵ به مدت چهار سال در کاخ‌سفید ساکن بود. او نهایتا از استیضاح جان سالم به در برد.

اکنون نگاه ترامپ به چه کسی دوخته شده است؟

هم در استیضاح بیل کلینتون به سال ۱۹۹۸ و هم در ماجرای طرح استیضاح ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۴ این کمیته قضایی مجلس نمایندگان بوده که ابتدا تحقیق و تفحصی در این باره ترتیب داده و پس از آن که با اطمینان رفتار رئیس‌جمهوری را مستحق استیضاح دانسته آن را به صحن علنی مجلس نمایندگان برده و مصوب کرده است.

اکنون نگاه‌ها متوجه جری ندلر، رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان خواهد شد که از چند هفته پیش و حتی قبل از برملا شدن موضوع اوکراین، تحقیق و تفحص درباره لزوم استیضاح کردن آقای ترامپ را آغاز کرده بود.

ماجرای نیکسون و رسوایی واترگیت؛ آیا سرنوشت نیکسون برای ترامپ تکرار می‌شود؟

رسوایی واترگِیت به وقایعی اطلاق می‌شود که میان سال‌های ۱۹۷۲-۱۹۷۵ در هتلی به همین نام در واشینگتن اتفاق افتاد که منجر به بالاگرفتن احتمال استیضاح و در نتیجه کناره‌گیری خود ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا شد.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تعدادی از مأموران FBI وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند. این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مأمور حراست هتل به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامه واشنگتن پست (به سردبیری بنجامین سی. بردلی) از طریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین آن را به اطلاع افکار عمومی‌ رساندند.

بعدها مشخص شد که چنین اقداماتی قبلاً مکرراً انجام گرفته بوده‌است و تحقیقات بعدی نشان داد که عمق این‌گونه فعالیت‌های جاسوسی بسیار گسترده بوده‌ است. پس از آنکه مشخص شد کنگره به استیضاح نیکسون رأی خواهد داد، وی در شب ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد. نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که استعفا کرد. اگرچه استعفای نیکسون، روند استیضاح را متوقف کرد، اما در عین حال به پیگیری‌های قضایی پایان نداد.

در جریان رسوایی واترگیت، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا به سه جرم متهم شد: جلوگیری از عدالت، سوءاستفاده از قدرت و نهایتاً تحقیر کنگره. در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴، جرالد فورد جانشین نیکسون، وی را عفو کرد.

بسیاری معتقدند ماجرای ترامپ هم مانند رسوایی واترگیت می‌تواند منجر به نابودی دولت ترامپ شود. چرا که اتهام ترامپ هم یک اتهام امنیتی است و نه یک رسوایی اخلاقی. تاریخ نشان داده آمریکایی ها به مسائل امنیتی حساسیت بیشتری نشان می‌دهند تا سایر مسائل.

تاثیر استیضاح ترامپ بر مسائل ایران

مدتی پیش (در زمان اوج گرفتن پرونده مولر) "نشنال اینترست" طی مقاله‌ای با عنوان "چه اتفاقی می‌افتد اگر تحقیقات مولر منجر به جنگ با ایران شود؟" به این موضوع پرداخت که با بالاتر رفتن خطر استیضاح و عزل یا استعفای ترامپ، خطر جنگ با ایران هم بالا می‌رود چرا که ترامپ ممکن است برای انحراف افکار عمومی بر رسوایی های اخیرش، یک جنگ تازه راه بیندازد. مشخص است که با آغاز یک جنگ، فشارها روی ترامپ کمتر شده و توجهات به خارج معطوف خواهد شد.

نشنال اینترست موقعیت ترامپ را شبیه بیل کلینتون (رئیس جمهور اسبق آمریکا) و مساله رسوایی جنسی او و رابطه غیراخلاقی‌اش با یکی از کارمندان کاخ سفید دانست.

زمانی که کلینتون پس از حملات القاعده به سفارتخانه‌های ایالات ‌متحده در نایروبی و دارالسلام بیست سال پیش دستور حمله موشکی با موشک‌های کروز علیه تأسیسات مرتبط با القاعده را در افغانستان و سودان داد، برخی از مخالفان سیاسی او را به استفاده از این حملات برای تقویت حمایت داخلی که به خاطر روابطش با لوینسکی (همان کارمند زن کاخ سفید که کلینتون متهم به رابطه داشتن با او شده بود) تضعیف شده بود، متهم کردند. این اتهامات بیش از همه به خاطر زمان این حملات بود؛ یعنی سه روز بعد از آن‌ که کلینتون اعتراف کرد، افکار عمومی را در خصوص روابطش با لوینسکی گمراه کرده است (توضیحات بیشتر را اینجا بخوانید).

اگرچه مشخص است ترامپ قدرت مواجهه با ایران را ندارد اما نباید فراموش کرد که او بدش نمی‌آید در اوج فشارهای داخلی نگاهها را به خارج جذب کند. در شرایط فعلی هرگونه التهابی در منطقه می‌تواند این بهانه را به او داده و او را از گوشه رینگ دموکراتها خارج کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • رضا
    0

    روی چه حساب و کتابی گفته میشه ترامپ توان رویارویی با ایران را ندارد؟

    نظرات شما -
    • فضول خان
      0

      روی همون حساب که وقتی پهبادشون رو زدیم فقط واق واق کرد خودشون هم میدونن چقدر گروگان دست ایران دارن

    • الناز
      0

      خيلي خوشي فضول خان

    • ایرانی
      0

      روی این حساب که تا الآن هر چه در چنته داشته رو کرده و نهایتا علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که ایجاد کرده به هدفش نرسیده و حالا از طریق واسطه هایی که می فرسته داره برای مذاکره التماس می کنه. در خصوص اینکه چرا نمی تونه جنگ نظامی راه بندازه هم اخیرا تحلیل های مفصلی منتشر شده از جمله چند روز قبل تحلیلی با ارائه 5 دلیل در همین سایت منتشر شد که بخاطر طولانی بودنش پیشنهاد می کنم اون متن رو مطالعه بفرمایید.

  • رضا
    0

    طبق روال استیضاح رییس جمهور در آمریکا به هیچ وجه ترامپ برکنار نمی‌شود چون اگر کنگره هم رای دهد قطعا در سنا رای نمی‌آورد و ضمنا ترامپ از همین هیا هو برای جلب آرا و تخریب دموکرات‌ها با دستاوردهای اقتصادی که دولتش داشته استفاده خواهد کرد و به طور حتم این آخرین تیر در تاریکی دموکرات‌ها برای انتخابات آتی است چون احتمال رای آوردن ترامپ خیلی بالاست

  • رضا
    0

    به نظرم این یک فرصت تاریخی برای حل و فصل مشکلات بین دو کشور بزرگ ایران و آمریکاست و ترامپ هم نشان داده اهل معامله و مذاکره رودر رو است و در حالی که ایران الان دست بالا را در منطقه دارد و اهرم های فشار زیادی در اختیار دارد و دولت فعلی آمریکا هم به عنوان قدرت اول دنیا که به دنبال خرید وجهه و هژمونی خود نزد دنیا و افکار عمومی خودش هست قطعا در صورت مذاکرات رو در رو به ایران پوئن خواهد داد و شاید برای همبشه مشکلاتی که آمریکا در طول 40 سال پیش پای کشور قرار داده پایان یابد و به امید روزی که بابت دشمنی دو کشور این هزینه وحشتناک که به ملت ایران وارد شده رفع شود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقا رضا این تحلیل های آبکی رو از کجا می آری داداش؟!!!

    • رضا
      0

      از تحلیل آبکی استیضاح ترامپ و ترس آمریکا از حمله به ایران آبکی تر نیست جناب ناشناس

  • علی
    0

    یکی ازمهالاته ترامپ بره کنارحرفهای عجیبیه توایران هرریسجمهوری داشته ایم چهارسالشون شده 8سال ریسجمهوردنیا مدشده 8سال یابد باشه برامردم یاخوب ترامپ تکون بخورنیست اوزاع مردم روزبروز بدوبدترمیشه جنگیم درکارنیست این اقایان دوطرف باهم مثل اینکه پدرکشتگی دارنددمارازروزگارملت رادراوردن باباچراباهم زورگویی میکنند یکیش کمی کوتابیاد که همون ترامپ میا ماهم بایدکوتابیایم مشکل حله چراچراهردفه روحانی بادوروریش میره امریکا چندتلیاردخرجشه باپول مردم بدبخت میره بایارانش دست پوک میاد یعنی چه نمیتونیدحل کنید بجنگید یانابود یاپیروز کارمردمو یکسره کنید مگرنمیگین اسراایل ده دقیقه معفه امریکاهم بشه نیم ساعت دل مسعولین برامردم نسوخته ،قدرت که دارین بزنیداین دشمنان راازبین ببرین حطا السعود کافروهابی نابودشان کنین تا بره خدای نخاسته ملت رانکنیددشمن دولت بسه دیگه

  • ناشناس
    0

    هرریس جمهوری هرکشوردنا چهارسال شده هشت سال رمه دنیاست متعسفانه ریس جمهورما ایران بسکه ماشلا کارخوب انجام میده برامردم 8سالش به اندازه 80سال طول میکشه تادوره خودودارودسته اش تمام بشه،،،درودخدا برملت مظلوم بیچاره ساز ایران بزرگ

  • ناشناس
    0

    ترامپ هر بلایی سرش بیاد مهم نیست بحران هسته ای ایران تازه شروع شده با افزایش ذخایر اورانیوم ایران و خروج اروپا و ایران از برجام وضعیت به سمت محاصره کامل اقتصادی مثل مدل کوبا و حتی شاید درگیری های نظامی موشکی و دریایی میره. فقط وای به حال ما هشتاد و خرده ای میلیون آدم بیچاره

  • محسن
    0

    ایران با تدام مسیر کنونی وبازی با غنی سازی بایدغرب را به چالش بکشد حربه تحریم به تدریج کم اثر خواهد شد.

  • محسن غلامی
    0

    من فک میکنم ترامپ با تمام حیاهویی که در مورد ایران راه انداخته بود ولی سیاستش در مقابل ایران هیچ وقت جنگ نبوده چون اولویت خدمتش برای مردمش و امریکا سامان دادن به وضع اقتصادی کشورش بود و جنگ با ایران باعث افول قدرت اقتصادی امریکا چه در داخل و چه در خارج میشد(با توجه به اینکه چین و هند درای جایگاه اقتصادی هستن و چین در رقابت با امریکا هست و هر گونه جنگ مستقیم امریکا با کشور دیگه ای باعث از دست دادن جایگاه اقصادی و نظامی امریکا در جهان میشه).و فک میکنم در شرایط فعلی اگه قرار باشه استیضاء بشه ممکنه یک ریسک اقدام به حمله نظامی به ایران انجام بده(هر چند مختصر) اما از طرف دیگه اگر از حزب مخالف کسی رئیس جمهور دوره بعدی بشه احتمالات جنگ نیابتی یا مستقیم ایران امریکا بیشتر میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها