گزارش الجزیره درباره آینده برجام؛

چرخش اروپا به سمت آمریکا / آیا به زودی مرگ برجام را می‌بینیم؟

الجزیره در گزارشی که اخیرا نوشته از این گفت که ممکن است اروپا به تدریج و در طول ماه‌های پیش‌رو از ایران دور شده و به سمت آمریکا رفته و قید برجام را بزند.

چرخش اروپا به سمت آمریکا / آیا به زودی مرگ برجام را می‌بینیم؟

به گزارش خبر فوری ، بعد از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در محکومیت حملات هوایی به ارامکو و مقصر جلوه دادن ایران در این حادثه و بعد از سخنرانی رئیس جمهور روحانی در سازمان ملل و نیز سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، رابطه ایران و اروپا دچار شکافهایی شد.

الجزیره قطر در گزارشی که اخیرا نوشته از این گفت که ممکن است اروپا به تدریج و در طول ماههای اخیر از ایران دور شده و به سمت آمریکا رفته و قید برجام را بزند. به گفته الجزیره، اروپا امید بسیاری داشت که بتواند ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل پای میز مذاکره بنشاند اما نتوانست به اهداف خود برسد. روسای جمهور فرانسه و انگلیس در نیویورک تلاش بسیاری کردند که روحانی را راضی به دیدار با ترامپ کنند اما متوجه شدند قادر به این کار نیستند.

چرخش اروپا به سمت آمریکا

اروپا در نیویورک بر حفظ برجام با تمام مفادش تاکید کرد اما از طرف دیگر بیانیه ای داد(توسط تروئیکا) و ایران را متهم به بمباران تاسیسات نفتی عربستان کرد. اروپا همچنین پشت آمریکا درآمد و در مورد محدودیتهای موشکی ایران با این کشور همصدا شد. اروپا در بیانیه خود در نیویورک تاکید کرد که ایران باید به جز مساله هسته ای بر سر مسائل منطقه و همچنین محدودیتهای موشکی قوای مسلح خود با آمریکا و سایر کشورها به گفتگو بنشیند.

جرجیو کافیرو (تحلیلگر مسائل منطقه) تاکید دارد که نشانه‌های بالا دالّ بر این موضوع هستند که اروپا در حال شیفت از ایران به سمت آمریکا است و دیدگاه‌هایش نسبت به سیاست کاخ سفید هر روز بیشتر از روز قبل نزدیک می‌شود. کافیرو تاکید دارد که این اتفاق برای آمریکا نشانه این است که "فشار حداکثری" حداقل در زمینه متحدان تروپایی ایران جواب داده و ثانیا دالّ بر این نکته است که ایران به این نتیجه رسیده که اروپا قدرت اقتصادی و سیاسی کافی ندارد که جدا از آمریکا عمل کرده و از منافع ایران حمایت نماید.

برجام به فرجام می‌رسد؟

اینکه ایران در حال کاهش گام به گام تعهدات هسته ای خود است خود به خوبی نشانگر این موضوع است که این کشور هیچ امیدی به بقای برجام و قدرت اروپا در حفظ آن ندارد. این اقدام نشان از این دارد که اروپا و ایران ممکن است در صورت گذشت زمان و عدم دریافت پالسهای مثبت از یکدیگر از برجام خارج شوند.

پاتریشیا لویز(نویسنده و پژوهشگر حوزه امنیت بین المللی اندیشکده و مرکز مطالعاتی چتم هاوس) تاکید دارد که هرچقدر ایران از تعهدات هسته‌ای خود کم کند، اروپا بیشتر از رویکرد مثبتش به برجام کم کرده و از آن دور خواهد شد. او مدعی است اروپا فکر می‌کرد با راه اندازی مکانیسمهای خاص خودش برای حفظ برجام و حمایت اقتصادی از آن می‌تواند ایران و آمریکا را به هم نزدیک کند اما اوضاع به این سمت پیش نرفت. با افزایش گامهای کاهش تعهدات هسته ای، سیاستمداران آمریکایی بیشتر اروپایی ها را به سمت خود جلب می‌کنند.

واکنش ایران به چرخش اروپا به سمت آمریکا

در صورت شیفت و چرخش اروپا به سمت آمریکا، واکنش مقامات ایران بدون شک تند خواهد بود. این واکنشها در چند روز اخیر هم کاملا مشاهده شده است. رهبر معظم انقلاب چند روز پیش در سخنرانی خود اعتماد به اروپا را اشتباه دانست و اعلام کرد که مقامات هیچ گونه امیدی به اروپایی‌ها نداشته باشند.

با این حال، تحلیلگران تاکید دارند که بعید است حتی با شیفت اروپا، ایران از مسیری که تا کنون رفته دور شده و سه گام کاهش تعهدات هسته‌ای خود را تعلیق نماید. الجزیره مدعی است که اصولا هدف جمهوری اسلامی ایران این است که مساله هسته ای را مجددا مطرح کند و آن را به نوعی بحران امنیتی غرب نموده تا بتواند دشمن را از خود بترساند. بنابراین، می‌توان از حالا مرگ برجام را اعلام کرد چرا که وقتی این توافق برای ایران هیچ نفع اقتصادی نداشته باشد بازگشت به شرایط هسته ای قبل به مراتب مفیدتر است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ملت
    0

    دودش فقط به چشم مردم ایران می رود .وگرنه نه مسئولان ارشد ما درد مردم دارند فقط به فکر اقایی خود هستند و نه امریکا که شیطان بزرگ است .بیچاره مردم ...

  • امیر علی زارع
    0

    با کدام آب و صابونی روی شمارا باید شست،دولت بی تدبتدبیر و بی برجام.

  • محمد
    0

    به درک مرده شور خودشان با برجام کثیفشان را ببرند همه چیز را دادیم هنوز هم بدهکاریم

  • مسعود
    0

    فقط احمق ها می توانندبه کشورهای خارجی اعم ازغرب وچین وروسیه دلخوش کنند.هرچه هست همین جاست درایران،بین خودمون.

  • ۵
    0

    ۵سالی گیر انعقاد بودیم یه ۱۰سالیم گیر انفصال میشیم خیلیم خوبه مگه ادمی میخاد چقدر عمر کند!!!

  • arman
    0

    بابا دیگه بیشعورترین ادم توی سیاست میدونست ایران هست که در برجام به انزوا رفته نه امریکا . محال ممکنه فرانسه و المان و انگلیس امریکا رو رها کنه و بچسبه به ایران . بابا یکم تاریخ رو بخونید بخدا ثواب داره

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بالاترین قدرت عضمت و صلابت اقتدار رهبری است همه ما باید گرد ولایت فقیه جمع باشیم و گوش بفرمان مقام معظم رهبری بسپاریم در این صورت هیچ خطری تحدیدمان نمیکند تا امروز ما هرچه ضربه خوردیم از خودمان بوده بیگانگان برای ما نمی توانستند مشکل ایجاد کنند اگر خائنین داخلی نبودند .

  • الله بخش
    0

    نه پس اروپا میادجانب مارومیگیره وآمریکارو ول میکنه.بدنیست دلواپسان گرامی آبی به سروصورت خودبزنند بلکه ازتوهم بیرون بیاند.

  • فقط رهبرعزیزم وسپاه
    0

    دولت تدبیروامیدچراباخون شهدابازی میکنی اینهمه دزدی بخدا کم نیست بین همه نهادها اختلاف درست کردی توباکی لج داری دست ازسرمردم بدبخت ورهبروسپاه بردار بخدابدبختون کردی ببین مملکت راچکارکردی ازچی میترسی مثل سیدعلی خامنه ای نترس باش ایران راداری مثل کثیفهای اروپا جلوی میبری مردم نان شب ندارننداینهمه گرانی

  • یحیی-م
    0

    تاریخ نشان داده جسارت ،شجاعت، ایمان ، مختص انسانهایی است، که یا فقیر و مستمند ، و در عین حال آگاه هستند، یا کسانی هستند که وابستگی مادی به این دنیا و ظواهرش ندارند، قیام عاشورا این درس بزرگ را به جهانیان داد اگر عزت و کرامت میخواهید در مقابل زورگویان و ظالمان با قدرت و اقتدار بایستید (همچون هشت سال دفاع مقدس ) ولی دولت ها نهادهای بر آمده از انقلاب نیستند که با قدرت و اقتدار بایستند لذا در این موارد مردم جلوتر از دولت ها حرکت میکنند و مجموعه دولتها متاسفانه بفکر منافع شخصی خود اند.

  • ناشناس
    0

    فاز کسایی که دولت رو مقصر میدونن اصلا نمیفهمم.مثلا تو انتخابات اسفند به احتمال زیاد اصولگراها برنده بشن. خوب که چی؟ وضع شاخص های اقتصادی بهتر میشه؟ یا تو انتخابات ۱۴۰۰ احتمالا کاندیدای جناح راست برنده بشه باز که چی قراره مملکتو آباد کنه واقعا خودتون به این حرفا ایمان دارین یا یه چیزایی رو از بر کردین فقط دارین تکرار میکنین؟؟؟کشور کلا تو محصرست هر دولتی هم بیاد اقتصاد به سقوطش ادامه خواهد داد

  • ناشناس۱
    0

    اروپا در حرف به برجام پایبند بوده نه در عمل بهتره که زودتر از برجام خلاص بشیم و محدویتی رو نپذیریم وگرنه اینا تا ایرانو مثل ژاپن خلع سلاح نکننو و مستعمرش نکنن دست بردار نیستن

  • محسن م
    0

    اگر به سرعت توان هسته ای کشور فعال بشه و باافزایش تحریم ها از طرف غربیها انجام نظارت اژانش از طرف ما کم شودبه موازنه مطلوب خواهیم رسید

  • مرتضی
    0

    اگه برجام بد است پس چرا ایران چهار دست و پا به ان چسبیده.اگه منافعی براش نداره چرا انرا رها نمی کند.ایران هی دم از برجام معاهده قرارداد وفای به عهد و پیمان و میزند و به حق دیگران را سرزنش می کند ولی ایا خود ایران به تمام قرارداد ها و معاهدات بین المللی که اعتبار انها صدها برابر از برجام است پایبتد بوده و انها را اجرا می کند.ایا ایران منشور ملل متحد.منشور حقوق بشر معاهده حقوق مدنی و سیاسی و غیره را رعایت کرده؟

    نظرات شما -
    • ناشناس۱
      0

      اولا این فقط دولت آقای روحانی است که سعی داره برجامی که کلی پوزشو داده رو حفط کنه ثانیا این حقوق بشر اینارو که میگید از کدوم حقوق میگید حقوقی که آمریکا براتون تعیین کرده رو کدوم یکی از این حقوقو اصلا خود آمریکا رعایت میکنه به عنوان مثال چرا آمریکا حمل سلاح رو ممنوع نمیکنه مگه نقض حقوق بشر نیست چون سود توشه واسه اونا حقوق بشر یعنی چیزی که به نفعشونه اگه همین اتفاق تو ایران میفتاد تو ۲۴ ساعت یه نفر فقط میمرد عالمو جمع میکردن شعار میدادن که ایران حقوق شهروندی رو رعایت نمیکنه نمیدوند یا واقعا خودتونو زدید به خواب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها