سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در گفت‌وگو با خبر فوری:

استفاده از مدرک جعلی سه سال حبس دارد / مسئولان و چهره‌های شاخص، خریدار مدارک جعلی در مشهد

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: برخی از  مدارک جعلی به مسئولان و چهره‌های شاخص فروخته شده است که در دادگستری مشهد در دست پیگیری می‌باشد.

استفاده از مدرک جعلی سه سال حبس دارد / مسئولان و چهره‌های شاخص، خریدار مدارک جعلی در مشهد

با توجه به این که چندی پیش باند بزرگی از جعل مدارک تحصیلی در مشهد کشف شد و اهمیت بررسی این موضوع، خبر فوری با سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت‌وگویی داشت. جواد جاویدنیا در خصوص مقوله جعل مدارک تحصیلی بیان کرد: در این مورد به نظر می‌رسد ابتدا باید مرجع متمرکزی برای استعلام اصالت مدارک تحصیلی وجود داشته باشد.

جاویدنیا با بیان این که درگاه مذکور باید به صورت آنلاین با پایگاه اطلاعاتی وزارت علوم و آموزش و پرورش در ارتباط باشد، گفت: درگاه فوق باید به‌گونه‌ای طراحی شود که از هر سازمان و اداره ای مستقیما در دسترس باشد.

وی ادامه داد: بحث دیگر در این زمینه تشدید نظارت‌ها توسط وزارت علوم و آموزش و پرورش است.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور یادآور شد: باید نظارت‌ها در فضای مجازی نیز گسترش یابد و آموزشگاه‌هایی که مدارک تحصیلی صادر می‌کنند رصد شوند و مشخص باشند و موارد غیرمجاز برخورد شوند و موارد مجاز تحت نظارت کامل باشند.

جاویدنیا بر آموزش مردم و لزوم فرهنگ سازی در این زمینه تاکید و بیان کرد: باید مردم توجه داشته باشند که تهیه کردن مدرک جعلی با پول به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و علاوه بر ضرر مالی، آبروریزی و ضرر معنوی به همراه خواهد داشت که تبعات جدی برای شخص و خانواده و شغلش به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه قوانینی برای ارائه دهندگان و فروشندگان مدارک تحصیلی جعلی وجود دارد؟، گفت: به نظر می‌رسد که قوانین کافی در این زمینه داریم، موسساتی که در این زمینه فعالیت دارند طبق قانون در حکم کلاهبردار شناحته می‌شوند و مجازات تا هفت سال حبس، رد مال و جزای نقدی معادل وجوه دریافتی خواهند داشت.

جاویدنیا با اشاره به این که افرادی که نسبت به جعل مدارک تحصیلی یا استفاده از آنها اقدام می‌کنند نیز تا سه سال حبس دارند، افزود: دلیل گسترش این نوع جرم عدم انجام وظایف نظارتی توسط دستگاه‌های مسئول و عدم گزارش و رسیدگی به موقع به این موارد است.

وی با اشاره به شناسایی و دستگیری باند جعل مدارک در مشهد در سال گذشته که اقدام به جعل مدارک تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پزشکی سنتی می‌کرد، خاطر نشان کرد: برخی از این مدارک جعلی به مسئولان و چهره‌های شاخص فروخته شده است که در دادگستری مشهد در دست پیگیری می‌باشد.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور خطاب به افرادی که هم‌اکنون با ارائه مدارک تحصیلی جعلی پست و یا سمتی را دراختیار دارند، گفت: توصیه ما به این افراد این است که بهتر است به صورت داوطلبانه نسبت به بازگرداندن پست و امتیازات و حقوق و مزایایی که به واسطه مدرک جعلی دریافت کرده‌اند، اقدام کنند و خود را به مرجع قضایی معرفی نمایند تا از رافت اسلامی برخوردار شوند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علیرضا
    0

    این کمال بی انصافی است که مدرک لیسانس 16سال طول بکشه جرم خریدش 3سال

  • حقگو
    0

    بیشتر این موسسات مال آقایون ژن خوبه

  • نگین
    0

    لطفاً مدارک روحانی دکتری حقوق گرفته از انگلستان بلد نیست یه کلمه انگلیسی حرف بزنه رو چک کنید فقط در جواب بلد بود نیشوا بشه دکتر احمدی نژاد هم همین طور مشکوک می زنه فقط به مردم گیر ندید اول از خودتان شروع کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها