معاون وزیر بهداشت:

خودکشی در مردان متاهل کمتر است / مهارت حل مساله از کودکی آموزش داده شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به مباحث مرتبط با سلامت روان و با بیان اینکه باید مهارت حل مسئله را از کودکی به فرزندان آموزش داد، گفت: از این طریق کودک آموزش می‌بیند که چگونه در برابر مشکلات تاب‌آوری داشته باشد.

خودکشی در مردان متاهل کمتر است / مهارت حل مساله از کودکی آموزش داده شود

دکتر علیرضا رئیسی در همایش ارتقای سلامت روان اظهار کرد: در ارتباط با واژه‌ها و مفاهیم باید یک زبان مشترک در جامعه شکل گیرد. در هفته سلامت روان موضوعاتی مانند نقش خودمراقبتی در نشاط اجتماعی، معنویت در سلامت روان، تحکیم خانواده و مهارت‌های زندگی در این هفته مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییسی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی از قدرت و تاثیرگذاری زیادی برخوردار هستند، گفت: این شبکه‌ها اگر تحت کنترل قرار نگیرند می‌توانند به روح و روان انسان آسیب بزنند. به دلیل شیوع فضای مجازی ارتباطات خانوادگی در حال کمرنگ شدن است که این موضوع به هیچ عنوان به نفع جامعه نخواهد بود. ارتقای سلامت روان و پیشگیری از خودکشی شعار امسال سازمان بهداشت جهانی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: مطالعات دنیا نشان می‌دهند سالانه یک میلیون نفر در دنیا به دلیل خودکشی فوت می‌کنند و یکی از علل مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال به شمار می‌رود. در خودکشی شش نفر به صورت مستقیم درگیر این پدیده می‌شوند و اگر این اتفاق در محیطی مثل دانشگاه رخ دهد، تاثیر زیادی بر محیط می‌گذارد. همچنین خودکشی مسوول ۱.۸ درصد بار بیماری‌ها در جهان بوده است، این رقم در کشورهای با درآمد بالا تا ۲.۳ درصد می‌رسد.

وی افزود: میانگین جهانی فوت به دنبال خودکشی در هر ۱۰۰هزار نفر در دنیا بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر خودکشی است که رقم بالایی است، اقدام به خودکشی در زنان بالاتر است و اقدام خودکشی منجر به فوت در مردان بیشتر است.

معاون وزیر بهداشت افزود: در روستاهای چین اقدام به خودکشی منجر به فوت بیشتر است. بالاترین میزان اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است. میزان فوت ناشی از خودکشی در هر صدهزار نفر با بالارفتن سن افزایش پیدا می‌کند، شایع‌ترین روش‌های خودکشی مسمومیت است.

رئیسی گفت: در سال ۹۷ در کشور ما ۹۹۲۷۰ نفر معادل ۱۲۱ در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت عمومی اقدام به خودکشی کردند که ۲۰ درصد زیر ۱۸ سال بوده‌اند. اقدام به خودکشی ۶۲ درصد بوده است که این رقم در مردان به ۳۸ درصد می‌رسد. قرص برنج یکی از شایع‌ترین روش‌های خودکشی است.

رئیسی در خصوص آمار خودکشی منجر به فوت نیز گفت: ۵۱۰۱ نفر در سال گذشته جان خود را به دلیل خودکشی از دست دادند؛ یعنی از هر ۱۰۰هزار خودکشی شش نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی درباره داروهای روانپزشکی نیز ادامه داد: میانگین مصرف دارو در کشور ما پایین است و برخی از افراد حتی از مصرف داروهای روانپزشکی خودداری می‌کنند. سابقه مصرف مواد، سابقه خانوادگی خود کشی، احساس آزار دیدن در کودکی، انگ اجتماعی و احساس ناامیدی از جمله عوامل خودکشی هستند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در حوزه فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از خودکشی گفت: هیچوقت نباید رسانه‌ها جزییات خودکشی را منتشر کنند؛ چرا که برای جامعه مناسب نخواهد بود.

رئیسی تصریح کرد: جداکردن بیمارستان‌های روانپزشکی نیز باعث انگ می‌شود و بار مراجعه برای درمان بیماری اعصاب و روان را کاهش می‌دهد. افراد باید قبول کنند که مثل هر بافت دیگر بدن که آسیب می‌بیند در حوزه بیماری روانی نیز می‌توان فرد را با مصرف دارو درمان کرد.

وی دسترسی به روش‌های مهلک، عدم تمایل به دریافت کمک به دلیل انگ اجتماعی و انزوای اجتماعی را از جمله عوامل دیگر خطر خودکشی دانست.

رئیسی گفت: تاهل نقش محافظتی برای مردان دارد و خودکشی در مردان متاهل کمتر است. اختلالات روانی و بیکاری نیز از جمله علل خودکشی هستند، ارتباط بیکاری با خودکشی به دلیل بروز عواملی مانند فقر، محرومیت اجتماعی و خشونت خانوادگی است.

وی در خصوص عوامل محافظت کننده از خودکشی گفت: دسترسی به خدمات، ارتباط درمانی مداوم، مهارت حل مسئله و حمایت خانوادگی از جمله این عوامل هستند.

وی با بیان اینکه باید مهارت حل مسئله را از کودکی به فرزندان آموزش داد، گفت: از این طریق کودک آموزش می‌بیند که چگونه در برابر مشکلات تاب‌آوری داشته باشد و آن‌ها را حل کند. از استراتژی‌های ما روایی کردن داده‌ها و تقویت پژوهش در زمینه سلامت روان است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    درکشورخودمون بیشتر بخاطر فقر بیکاری بدبختی سی سال درس میخونه به بیکاری مواجه میشه پناه برخدا خدایا ببخشم طرف خودکشی میکنه طلاق معتاد به مواد افسردگی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها