چند درصد مردم خواهان حذف یارانه ثروتمندان هستند؟

نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که اواخر شهریور امسال انجام شد نشان می‌دهد ۶۷ درصد مردم خواستار حذف یارانه ثروتمندان هستند.

چند درصد مردم خواهان حذف یارانه ثروتمندان هستند؟

به گزارش خبر فوری ، این نظرسنجی به سفارش پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی، توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، به صورت ملی و با حجم نمونه ۴۵۰۹ نفر در نقاط شهری و روستایی کشور انجام شده و قابل تعمیم به کلیه شهروندان بالای ۱۸ سال سراسر کشور است.

۵۱ درصد نمونه مرد و ۴۹ درصد زن بوده‌­اند. ۳۰.۸ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ ساله، ۴۲.۵ درصد دررده سنی ۳۰ تا ۴۹ ساله و ۲۶.۶ درصد نیز در رده سنی بالای ۵۰ سال بوده‌­اند.

نتایج نظرسنجی نشان می­‌دهد در مواجهه با سؤال «اگر جای دولت بودید، برای پرداخت یارانه نقدی در شرایط فعلی، کدام یک از سیاست‌های زیر را اجرا می‌کردید؟»

۴۹.۳ درصد پاسخگویان گزینه «حذف یارانه خانوارهایی که در ماه درآمد زیادی دارند» را انتخاب کرده‌­اند و ۱۷.۲ درصد نیز اعلام کرده‌­اند «یارانه همه افراد جامعه به جز افرادی که شدیداً نیازمندند» باید حذف شود.

۲۹.۵ درصد نیز معتقدند روند فعلی باید ادامه پیدا کند و «یارانه به همه افرادی که الان یارانه می­‌گیرند باید داده شود». ۴ درصد پاسخگویان نیز پاسخ مشخصی به این سؤال نداده‌­اند.

نتایج این نظرسنجی نشان می­ دهد بین نظر ساکنان روستاها با ساکنان شهرها تفاوت چندان زیادی وجود ندارد به این ترتیب که ۲۹.۳ درصد شهری‌­ها و ۳۰.۳ درصد روستایی‌­ها خواهان این هستند که یارانه به همه افراد پرداخت شود. همچنین ۴۸.۲ درصد شهری‌­ها و ۵۲.۳ درصد روستایی­‌ها معتقدند یارانه خانوارهایی که درآمد زیادی دارند باید حذف شود و در نهایت ۱۸ درصد شهری‌­ها و ۱۴.۹ درصد روستایی­‌ها معتقدند باید یارانه همه به جز افرادی که شدیداً نیازمندند حذف شود. همچنین تفاوت معناداری بین نظر کسانی که سرپرست خانوار بوده­‌اند و کسانی که سرپرست خانوار نبوده­‌اند در این زمینه وجود ندارد.


در ادامه نظرسنجی در یک سؤال باز (بدون ارائه گزینه) از پاسخگویان پرسیده شده است: «اگر قرار باشد یارانه پولدارها قطع شود، به نظر شما خانوارهای چهار نفره ای که درآمد آنها بیش از چند میلیون تومان باشد باید حذف شوند؟» این سؤال با دو سناریوی «در صورتی که مالک منزل مسکونی باشد» و «در صورتی که مستأجر باشد» از پاسخگو سؤال شده است.

نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که در سناریوی دارای منزل مسکونی، ۲.۲ درصد گفته‌­اند اگر خانواده­‌ای دو میلیون یا کمتر در ماه درآمد داشته باشد یارانه­‌اش باید قطع شود.

۶.۷ درصد درآمد بین ۲ تا ۳ میلیون، ۱۱.۴ درصد درآمد بین ۳ تا ۴ میلیون، ۱۹.۳ درصد درآمد بین ۴ تا ۵ میلیون، ۱۲ درصد درآمد بین ۵ تا ۶ میلیون، ۹.۶ درصد درآمد بین ۶ تا ۷ میلیون، ۹.۲ درصد درآمد بین ۷ تا ۸ میلیون، ۱.۸ درصد درآمد بین ۸ تا ۹ میلیون، ۱۴.۹ درصد درآمد بین ۹ تا ۱۰ میلیون، و ۸ درصد درآمد بالای ۱۰ میلیون تومان را به عنوان معیار حذف یارانه پردرآمدها بیان کرده­‌اند. ۱.۳ درصد نیز گفته­‌اند یارانه­‌ها اصلاًنباید قطع شود و ۳.۶ درصد نیز به این سناریو پاسخ مشخصی نداده­‌اند.

میانگین نظر پاسخگویان در این سناریو ۷۳۳۵۰۰۰ تومان و میانه نظر پاسخگویان ۶ میلیون تومان است به عبارت دیگر نیمی از پاسخگویان عددی کمتر از ۶ میلیون و نیمی دیگر عدد بالاتر از ۶ میلیون را به عنوان مبنای حذف یارانه پردرآمدها در سناریویی که فرد دارای منزل مسکونی باشد اعلام کرده­‌اند.

در سناریوی دوم یعنی «در صورتی که خانوار مستأجر باشد» ۰.۹ درصد گفته­‌اند اگر خانواده­ای دو میلیون یا کمتر در ماه درآمد داشته باشد یارانه­‌اش باید قطع شود. ۲ درصد درآمد بین ۲ تا ۳ میلیون، ۶.۲ درصد درآمد بین ۳ تا ۴ میلیون، ۱۱ درصد درآمد بین ۴ تا ۵ میلیون، ۱۱.۸درصد درآمد بین ۵ تا ۶ میلیون، ۱۲.۶ درصد درآمد بین ۶ تا ۷ میلیون، ۱۱.۴ درصد درآمد بین ۷ تا ۸ میلیون، ۵.۳ درصد درآمد بین ۸ تا ۹ میلیون، ۱۱.۳ درصد بین ۹ تا ۱۰ میلیون و و ۲۰.۴ درصد درآمد بالای ۱۰ میلیون تومان را به عنوان معیار حذف یارانه پردرآمدها بیان کرده­‌اند. ۱.۵ درصد نیز گفته­‌اند یارانه­‌ها اصلاًنباید قطع شود و ۵.۶ درصد نیز به این سناریو پاسخ مشخصی نداده‌اند.

میانگین نظر پاسخگویان در این سناریو ۹۰۹۹۰۰۰ تومان و میانه نظر پاسخگویان ۸ میلیون تومان است به عبارت دیگر نیمی از پاسخگویان عددی کمتر از ۸ میلیون و نیمی دیگر عددی بالاتر از ۸ میلیون را به عنوان مبنای حذف یارانه پردرآمدها در سناریویی که فرد دارای منزل مسکونی باشد اعلام کرده­‌اند.

منبع: ایسپا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • بنزين
    0

    اگر ياران ثروتمندان حذف شود ،اقا زاده ها انرا مي برند ،،چه فرقي بحال مردم دارد ،،اَي دروغگو ها

  • یارانه
    0

    اگر‌منظورتان این مبلغ یارانه نقدی ۴۰‌یا ۵۰ هزار تومن باشه که بهتر‌است برای افراد پر درآمد قطع شود و به مبلغ یارانه نقدی افراد نیازمند افزوده شود.. ولی یارانه های پنهان / سوخت/.دارو/ آب و برق و غیره میبایستی یکسان باشد..

  • کاربر ناشناس
    0

    اول یارانه خانواده های ضعیف را قطع کردی دیگر نیازی به قطع یارانه ثروتمندان نیست خدا نعلتان کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها