در روز پیروزی، کسی شکست نخورد

شروین رمضانی

در روز پیروزی، کسی شکست نخورد

بالاخره پس از حدودا 40 سال طلسم شکست و درهای آزادی به روی زنان باز شد، اتفاقی دو سر برد، برای فوتبال و جامعه.

گرچه کش‌وقوس‌های فراوانی در هموار شدن راه ورود زنان به استادیوم آزادی وجود داشت اما در نهایت این اتفاق بزرگ رخ داد و علیرغم نگرانی‌های بعضا بی‌دلیلی که وجود داشت روزی شیرین برای فوتبال و البته جامعه ایران رقم خورد. زنان به ورزشگاه آمدند، تیم ملی مقتدرانه پیروز شد و در نهایت وجهه‌ای شیک و البته زیبا از ایران در رسانه‌های دنیا نقش بست.

با حساس شدن فیفا روی بحث ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه، اگر این تدبیری گره‌گشا و سازنده از سوی مسئولان کشورمان اتخاذ نمی‌شد، مشخص نبود چه اتفاقات تلخی برای فوتبال کشورمان رقم بخورد. فوتبالی که همیشه ثابت کرده علاوه بر پتانسیل بالایی که دارد، هوش و حواس 80 میلیون ایرانی را درگیر خودش کرده و ورزش اول کشورمان محسوب می‌شود.

همه همراه

مهمترین دستاورد پنجشنبه زیبای آزادی، شکسته شدن تابوی حضور زنان در ورزشگاه و البته آسوده‌خاطر شدن دلواپسانِ این اتفاق بود. اینکه هیچ حاشیه‌‎ای به وجود نیامد و هیچ بحرانی ساخته‌‎نشد، ناشی از همکاری و همراهی خوب میان بانوان هوادار و مسئولان برقراری نظم در ورزشگاه آزادی بود. موضوعی که نشان داد و بار دیگر ثابت کرد اگر همراه باشیم و برای رقم خوردن روزی خوب، دست به دست هم بدهیم، بهترین رویدادها در کشورمان رقم می‌خورد.

مهمترین دستاورد این روز بزرگ، همین درک و احترام متقابل بود که برای موضوعات مختلف جامعه، به آن نیاز مبرمی داریم. فوتبال حالا می‌تواند از یک تابوی دست‌نیافتنی به یک الگو تبدیل شود، الگویی که موفقیت و کارآمدبودنش اثبات شد.

استمرار جشن فوتبال

بارها و بارها منتقدان فوتبال ایران تاکید کرده‌اند که حلقه گمشده این رشته ورزشی، اخلاق است. در سالیان اخیر با بالا گرفتن رقابت میان تیم‌ها و حساس شدن مسابقات، شاهد اتفاقات تلخ‌ و ناراحت‌کننده‌ای در ورزشگاه‌ها بودیم. موضوعی که به نظر می‌رسد حضور زنان در ورزشگاه به تلطیف آن، کمابیش کمک خواهدکرد.
هرچند وزیر ورزش امروز بار دیگر در صحبت‌های خود بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، صرفا در مسابقات بین‌المللی تیم ملی تاکید کرد، اما گشوده شدن در ورزشگاه‌های فوتبال به روی بانوان، هنگام بازی‌های داخلی نیز دیگر با اتفاقات پنجشنبه زیبای فوتبال ایران، خیلی دور از ذهن نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید با شکسته شدن این طلسم حدودا 40 ساله، از چه زمانی شاهد آزاد شدن حضور بانوان در رقابت‌های داخلی خواهیم‌بود. موضوعی که پنجشنبه ثابت شد قطعا به سود فوتبال ایران است و باید هرچه زودتر اجرایی شود.

آهای مسعود شجاعی

مسعود شجاعی با رفتار زیبایی که به عنوان کاپیتان تیم ملی در انتهای دیدار با کامبوج داشت، بار دیگر ثابت کرد که لایق بازوبندی‌ست که مدت‌هاست روی بازویش جا خوش کرده.
کاپیتان شجاعی پس از سوت پایان، یکی‌یکی بازیکنان را جمع کرد و به سمت جایگاه بانوان رفت تا به واسطه 90 دقیقه تشویق بی‌امان در نخستین حضور، از آنها تشکر کند.
بیخود نیست که می‌گویند بعضی شعارهای استادیومی، عجیب و غریب روی یک سری از بازیکنان می‌نشیند.
«تو خورشیدی ولی غروب نداری، آهای مسعود شجاعی...»

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهدی
    0

    مشکلاتی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها