رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق:

درباره حضور نیروی کار ایرانی در کردستان‌ عراق بزرگنمایی می‌شود

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: حضور نیروی کار ایرانی در اقلیم کردستان عراق در محدوده‌ای طبیعی است.

درباره حضور نیروی کار ایرانی در کردستان‌ عراق بزرگنمایی می‌شود

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار حضور نیروی کار ایرانی در عراق در حدی نیست که وضعیتی نامتعارف ایجاد کرده باشد و برخی در این حوزه دست به بزرگنمایی می زنند.

وی گفت: اتفاقا کارگر ساده به وفور در این منطقه وجود دارد و آنها نیازمند نیروی متخصص هستند، از این رو طبیعی است که برخی از متخصصان برای دوره‌ای با توجه به بازار کار مناسب این منطقه، در اینجا حضور یابند.

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر نیاز این منطقه کارگر ساده نیست و آنها به دنبال نیروی کار متخصص و کارآزموده نیاز دارند.

او در پاسخ به این سئوال که آیا تدوین مکانیزمی برای اعزام نیروی کار از ایران به این منطقه در دستور کار است یا خیر؟ گفت: هنوز ورودی به مساله نداشتیم اما همان طور که گفتم برخی در حال بزرگنمایی موضوع هستند و آنچه مطرح می‌شود اصلا با ابعاد حضور نیروی کار ایرانی در کردستان عراق همخوانی ندارد.

خیز ایران و عراق برای افزایش مراودات

آل اسحاق در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سئوالی در خصوص بازپرداخت بدهی‌های عراق در حوزه خرید برق و ... گفت: بر اساس توافق بانک مرکزی ایران و عراق مقرر شد دینار و ریال در مراودات دو کشور جایگزین دلارشود. در این راستا دو حساب در دو بانک عراقی باز شد و تا جایی که من اطلاع دارم مطالبات ما در بخش برق و انرژی از عراق در این حساب‌ها واریز شده است. وی از جزییات این رقم اظهار بی اطلاعی کرد.

آل‌اسحاق گفت: این اقدام با هدف دریافت مطالبات به دینار صورت گرفت و کار نیز تا حدی پیش رفت اما متاسفانه دخالت امریکایی‌ها و ستاد جنگی خزانه داری این کشور از طریق فشار بر بانک مرکزی عراق روند کار را تا حدی کند کرد. در کل می‌توان نتیجه گرفت به صورت رسمی روابط دو بانک مرکزی نرم نیست و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.

وی گفت: دو بانک ایرانی که در عراق حضور دارند نیز مشمول تحریم هستند و نمی‌توانند در مبادلات حضور داشته باشند. البته بخش خصوصی با همه سنگ اندازی‌ها پای کار آمده است.

چرا حجم مبادلات کاهش یافت؟

آل اسحاق با تاکید بر اینکه بازار عراق بازاری مهم برای ایران است، گفت: برنامه‌ها برای افزایش سطح مراودات به ۲۰ میلیارد دلار تدوین شده است، البته مشکلات سبب شد آهنگ رشد روابط تجاری اندکی کند شود اما به نظر می رسد این مشکلات مقطعی باشد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش شتاب روابط در سه ماهه دوم سال رخ داده است، گفت: در صدد شناسایی مشکلات هستیم و لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای توسعه مراودات با عراق در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی مراودات ایران و عراق در سال گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار دلار بوده است.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها