آمادگی ایران برای صادرات دارو به سودان

وزیر بهداشت ضمن اعلام آمادگی ایران برای صادرات دارو و ساخت کارخانه‌های داروسازی در سودان، گفت: برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در زمینه بیماری‌های شایع در مناطق گرمسیریِ سودان نیز آمادگی داریم.

آمادگی ایران برای صادرات دارو به سودان

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در دیدار همتای سودانی خود در حاشیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به چندین بازدید خود از کشور سودان، گفت: کارهای زیادی باید در کشور سودان انجام شود تا بتواند به سطحی از خدمات بهداشتی اولیه دست پیدا کند. فتنه‌هایی که در ایجاد آتش و جنگ داخلی در سودان توسط بیکانگان افروختند، یکی از عواملی است که سودان نتوانسته به خوبی منابع خود را اداره کرده و به مشکلات مردم، رسیدگی کند.

وی افزود: سودان پزشکان بسیار علاقه‌مند، دلسوز و مهربانی دارد. چند پزشک کودکان در سودان دیدم که به مراقبت از کودکان و بیماری‌های شایع در آنها، بسیار علاقه داشتند. همچنین پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی بسیار دلسوزی دیدم که برای حل مشکلات مردم کار می‌کردند.

نمکی ادامه داد: متاسفانه هنوز بیماری‌های روده‌ای، مالاریا و تب زرد در سودان جان مردم را می‌گیرد. در حالیکه تا ۳۰ سال پیش، در مناطق جنوبی و جنوب شرقی ایران، استان‌هایی بودند که به شدت گرفتار مالاریا بودند، اما امسال و سال آینده می‌خواهیم ریشه‌کنی مالاریا در ایران را جشن بگیریم.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود ۱۷ هزار خانه بهداشت در کشور و آموزش بهورزان در کاهش مرگ و بیماری‌ها، گفت: حاضریم کل تجربیات خودمان در حذف و ریشه کنی مالاریا را در اختیار دولت سودان قرار دهیم. معتقدم که سودان یکی از کشورهایی است که پتانسیل‌های زیادی دارد، گرچه مشکلات اقتصادی یکی از موانع اصلی است، اما می‌توانیم به همدیگر کمک کنیم تا در آینده کمترین مشکلات بهداشتی و درمانی با یک نظام مدیریتی سازمان یافته در سودان وجود داشته باشد.

نمکی همچنین گفت: با مدل شبکه بهداشتی و درمانی ایران و با کمک از کارشناسان خبره و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می توانیم در استقرار یک سیستم و زیرساخت مناسب در سودان به همدیگر کمک کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به بمباران یکی از کارخانه‌های داروسازی سودان، از آمادگی ایران برای صادارت دارو و ساخت کارخانجات داروسازی در این کشور خبر داد و گفت: با توجه به تعدد دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران، آماده‌ایم تا در زمینه تبادل دانشجو و تربیت نیروی تخصصی و فوق تخصصی همکاری‌ها را گسترش دهیم.

نمکی افزود: برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در زمینه بیماری‌های شایع در مناطق گرمسیری در سودان آمادگی داریم. دکتر رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت را به عنوان رابط خودم با دولت سودان معرفی می کنم و انتظار داریم که یک نفر هم از سمت وزارت بهداشت سودان مشخص شود تا برنامه مشترکی برای همکاری های دو کشور، تدوین شود.

وی همچنین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت کشور دوست و مسلمان سودان، در کنار این کشور است و در همه زمینه‌ها، آمادگی گسترش همکاری‌ها را داریم و قطعا آینده سودان درخشان خواهد بود. ایران نیز این دوران را طی کرده است و بعد از انقلاب اسلامی، سال‌ها دچار تنش‌هایی با خیلی از قلدرها و زورگویان بین المللی بوده است که هشت سال به ایران جنگ، تحمیل کردند و بسیاری از جوانان را در دفاع از سرزمین‌مان به شهادت رساندند.

وزیر بهداشت افزود: امروز به دلیل استقلال خواهی و عدم تمکین از استبداد و استکبار جهانی، هنوز هم مورد تحریم هستیم و چون می دانستیم که باید صبر و مقاومت داشته باشیم، صبوری کردیم و موفقیت های ارزشمندی را به دست آورده‌ایم.

نمکی ادامه داد: شهادت امام حسین(ع) و اصحابش حاصل مقاومت آنها در برابر ظلم بود و همیشه در طول تاریخ بر مستبدین و ظالمان لعنت فرستاده شده و خواهد شد و امام خمینی(ره) نیز به ما آموخت که هیشه در کنار مظلومان جهان باشیم بنابراین کنار همه مظلومان تاریخ هستیم.

بنابر اعلام وبدا، وی با اشاره به اعزام هیات کارشناسی از وزارت بهداشت ایران به کشور سودان برای کمک به تقویت نظام سلامت این کشور، گفت: حتما تجربیات خودمان را در زمینه اجرای طرح ضربتی مالاریا و کنترل بیماری های واگیردار با یک برنامه زمان بندی مشخص در اختیار سودان قرار خواهیم داد و به این کشور کمک خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها