درخواست یک اصلاح‌طلب از شورای نگهبان: تکلیف مردم و روحانی با اختیارات رئیس جمهور را مشخص کنید

یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: شورای نگهبان تفسیر خویش را از عنوان «مسئولیت اجرای قانون اساسی» به صراحت اعلام کند تا مردم تکلیف خویش را بدانند و بدانند به چه کسی و با چه اختیاراتی قرار است به عنوان رییس‌جمهور رأی دهند .

درخواست یک اصلاح‌طلب از شورای نگهبان: تکلیف مردم و روحانی با اختیارات رئیس جمهور را مشخص کنید

محمد کیانوش راد اظهار کرد: رئیس جمهور در آخرین نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به انتقاداتی که در مورد عملکرد دولت وی شده بود، به عدم اجرایی شدن اصل۱۱۳ قانون اساسی و موضوع اختیارات رئیس جمهور اشاره کرد. یکی از بهترین مواضع اخیر روحانی اشاره به رأی مردم به رییس جمهور و اختیارات رییس جمهور طبق قانون اساسی برای اجرایی نمودن این خواسته ها بود. طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، پس از مقام رهبری، رئیس جمهور، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است. بدین ترتیب، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست قوه قضاییه، رییس مجلس خبرگان، اعضای شورای نگهبان و رییس مجلس شورای اسلامی و ... همه در جایگاهی پس از ریاست جمهور قرار دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این رییس جمهور ، مجری قانون اساسی است و در ادای این مسئولیت، همه نهادهای نظام، از صدر تا ذیل در اجرا و یا عدم اجرای مسئولیت‌های خویش می‌توانند مورد خطاب رییس‌جمهور قرار گیرند و این‌نکته مهمی است .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که اجرایی شدن این اصل به طور کامل چه نتایج مثبتی دارد و در مقابل عدم اجرایی شدنش چه آثار سوئی در پی خواهد داشت نیز گفت: طبق قانون اساسی رئیس جمهور تنها رییس قوه مجریه نیست. اولاً همان‌طور که گفتم پس از رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است. ثانیاً، رییس جمهور، مسئول اجرای قانون اساسی است و در انجام این مسئولیت هیچ شخص و نهادی مستثنی نشده است.

وی یادآور شد:‌ از جمله اشکالات و ابهامات موجود در قانون اساسی فعلی، یکی این است که تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و راه را برای ارایه تفاسیری -ولو - مخالف روح قانون اساسی و اصل محوری حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش می بندد.

کیانوش‌راد گفت: آنچه بطور مشخص در اصل ۱۱۳ برای رییس‌جمهور مستثنی شده است، تنها مربوط به ریاست بر آن بخش از امور اجرایی است که مستقیماً قانون اساسی آن را ذیل اختیارات رهبری احصاء و تعیین نموده است. پیشنهاد اخیر رییس جمهور، پیشنهاد درستی است. شورای نگهبان تفسیر خویش را از عنوان «مسئولیت اجرای قانون اساسی» به صراحت اعلام کند تا مردم تکلیف خویش را بدانند و بدانند به چه کسی و با چه اختیاراتی قرار است به عنوان رئیس جمهور رأی دهند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور بنا به وظیفه‌ تصریح شده در اصل ۱۱۳ قانون اساسی، به شورای نگهبان و حتی به رهبری، در مورد اجرای قانون اساسی می‌تواند تذکر دهد و خواستار پاسخگویی حقوقی آنان باشد، در شرایط کنونی و پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و در دوران بلوغ انقلاب، هیچ امری بالاتر از رعایت و اجرای قانون اساسی، به عنوان تنها حَکم، برای رفع اختلافات در کشور نیست، ارجاع همه به قانون اساسی و عمل به آن، انقلابی‌ترین رفتار سیاسی است که همه باید تابع آن باشند.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهدی
    0

    اگر روحانی اختیاری ندارد پس حتما دکتر احمدی نژاد هم نداشت پس چرا چهار سال اول فقط دکتر را مقصر اعلام میکردید راستش شما اصلاح طلبان فقط دنبال حاشیه هستید بخدا بعداز ۱۴۰۰ همه شما رو باید تیرباران کرد از روحانی مکار تر ندیدم تمام فتنه سر اوست این چند سال فقط بین همه ارگانها تفرقه انداخت خدا ازت نگذره که همه رو بجان هم انداختی من فقط منتظرم که مدت هم بگذره تا روحانی و برادرش به سزای اعماشون برسند

  • بازنشسته زن
    0

    نمایندگان باور کنید که نه قانون مجلس ونه اصول قانون اساسی ،اجرا میشود واصولآ نظارتی بر اجرای قوانین نیست، خلاصه هر کسی هر کار خلاف بخواهد با ایینامه وتغیر در مفاهیم قانونی انجام میدهند ، لطفآ همه مردم را نادان نپندارید . !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها