چاق‌ها مراقب باشند که آسم در کمین است!

محققان دریافتند رابطه مستقیمی بین اضافه وزن و چاقی با احتمال ابتلا به آسم وجود دارد.

چاق‌ها مراقب باشند که آسم در کمین است!

پژوهشگران استرالیایی نمونه بافت ریه ٥٢ نفر را که پیش از مرگ اعضایشان را برای تحقیقات، اهدا کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. در نمونه‌های بررسی شده در این تحقیق، ۱۵ نفر مبتلا به نبودند، ۲۱ نفر آسم داشتند، اما به دلیل دیگری مرده بودند و ۱۶ نفر هم به دلیل آسم مرده بودند.

پژوهشگران از این ریه‌های اهدا شده، ١٤٠٠ نمونه برداشتند و پس از رنگ‌آمیزی و مشاهده آن‌ها در زیر میکروسکوپ دریافتند که رابطه مستقیمی بین فاکتوری به نام ضریب توده بدنی (BMI) و وجود چربی در بافت ریه‌ها وجود دارد. هر چه عدد مربوط به این فاکتور افزایش یابد، احتمال مشاهده چربی در ریه‌ها بیشتر خواهد بود.

برای محاسبه ضریب توده بدنی، وزن بدن (به کیلوگرم)، بر قد (به متر) تقسیم می‌شود و به توان دو می‌رسد و بر حسب جواب این معادله مشخص می‌شود آیا فرد اضافه‌وزن دارد یا خیر. اگر حاصل این فرمول عددی بین ١٨.٥ تا ٢٤.٩ بدست آمد، فرد دارای وزن طبیعی است، بین ٢٥ و ٢٩.٩ فرد دارای اضافه وزن و اگر پاسخ بین ٣٠ تا ٣٩.٩ بدست آمد فرد چاق در نظر گرفته می‌شود.

همچنین این محققان دریافتند که افزایش چربی در ریه‌ها موجب تغییر ساختار طبیعی راه‌های هوایی و التهاب آن‌ها می‌شود که این موضوع، افزایش احتمال ابتلا به آسم در افراد چاق و دارای اضافه وزن را توجیه می‌کند.

دکتر پیتر نوبل دانشیار دانشگاه وسترن استرالیا در شهر پرت که در این پژوهش شرکت داشت می‌گوید: مدت‌ها است که احتمال ابتلا به آسم، به چاقی یا داشتن اضافه وزن ربط داده می‌شود، اما پژوهشگران احتمال می‌دادند شاید ارتباط و آسم را بتوان با فشار ناشی از اضافه‌وزن بر ریه‌ها و افزایش التهاب آن‌ها مرتبط دانست، اما تحقیق ما نشان داد سازوکار دیگری هم در کار است.

ما در این تحقیق دریافتیم که تجمع چربی اضافه در دیواره راه‌های هوایی، هم فضا را اشغال می‌کند و هم التهاب ریه‌ها را بیشتر می‌کند. ضخیم شدن دیواره راه‌های هوایی، رفت و برگشت هوا در ریه‌ها را محدود می‌کند و این موضوع علت شدید بودن علائم آسم در افراد چاق را توضیح دهد.

به گفته پروفسور تیری تروسترز، رئیس انجمن بیماری‌های تنفسی اروپا، این یافته نشان داد تغییر ساختار راه‌های هوایی با چاقی در ارتباط است و اضافه وزن یا چاقی ممکن است علائم آسم را بدتر کند.

به عقیده محققان به تحقیقات بیشتری نیاز است تا روشن شود آیا با کاهش وزن، چربی جمع شده در ریه‌ها هم کم می‌شود یا خیر. آنچه روشن است این است که مبتلایان به آسم باید توجه بیشتری به وزنشان داشته باشند.

آسم همچنان به عنوان یک بیماری چالش برانگیز در سطح جهانی مطرح است و با توجه به افزایش آمار چاقی در دنیا، این پژوهش می‌تواند در کشف راه‌های جدیدی در درمان آسم موثر باشد، از این رو لازم است این تحقیق در ابعاد وسیع تر و در بیماری‌های ریوی دیگر هم انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها