دفاع رئیس‌جمهور مکزیک از رهاکردن پسر رهبر سابق کارتل بزرگ موادمخدر

پلیس مکزیک پس از آن که در شهر کولیاچان مغلوب نبرد خیابانی با اعضای مسلح کارتل موادمخدر سینالوآ شد ناچار به آزادی پسر ال چاپو، رهبر سابق این سازمان تبه‌کاری و قاچاق موادمخدر شد که تنها دقایقی پیش دستگیر شده بود.

دفاع رئیس‌جمهور مکزیک از رهاکردن پسر رهبر سابق کارتل بزرگ موادمخدر

پلیس مکزیک پس از آن که در شهر کولیاچان مغلوب نبرد خیابانی با اعضای مسلح کارتل موادمخدر سینالوآ شد ناچار به آزادی پسر ال چاپو، رهبر سابق این سازمان تبه‌کاری و قاچاق موادمخدر شد که تنها دقایقی پیش دستگیر شده بود. اما رئیس جمهوری مکزیک با دفاع از عملکرد پلیس گفته این اقدام با هدف حفظ جان شهروندان صورت گرفته است.

روز گذشته وقتی ماموران اویدیو گوزمان لوپز را در شهر کولیاچان بازداشت کردند نبردی خیابانی میان آنها و افراد مسلح گروه سینالوآ درگرفت.

در جریان این نبرد خونین ۸ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند. چند خودرو از جمله اتوبوس و خاور به آتش کشیده شد و برای ساعاتی شهر به میدان جنگ میان نیروهای امنیتی و تبه‌کاران مسلح بدل شد. در نهایت پلیس ترجیح داد که اویدیو گوزمان را آزاد کند.

او پسر خوآکین گوزمان معروف به ال چاپو (کوتوله) رهبر سابق کارتل موادمخدر سینالوآ است که در آمریکا زندانی است.

رئیس‌جمهور مکزیک چه گفته؟
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک روز جمعه، ۱۸ اکتبر، در واکنش به این اقدام پلیس گفته هدف از رهاسازی پسر ال چاپو "حفظ جان شهروندان" بوده است.

"مقام‌های امنیتی که تصمیم به رهاکردن او گرفتند تصمیم درستی اتخاذ کرده‌اند... دستگیری یک جانی بر جان مردم ارجحیت ندارد."

در همین حال یکی از وکلای خانواده گوزمان در برابر خبرنگاران حاضر شده و رئیس جمهوری مکزیک را "انسان" و "یک مسیحی واقعی" خطاب کرده است.

خوزه لوئیس گونزالس مزا، وکیل خانواده گوزمان از این که رئیس‌جمهوری "تصمیم گرفته به اویدیو آسیبی نرسد" تقدیر کرده است.

او همچنین گفته برای رها سازی پسر ال چاپو مذاکره و یا توافقی میان ماموران و افراد مسلح باند سینالوآ واقع نشده است.

اظهارات آقای لوپز آبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک در حالی او را در موقعیت ضعف قرار داده که او یکی از شعارهای اصلی کارزار انتخاباتی خود را جنگ با کارتل‌های موادمخدر مکزیک قرار داده بود.

او حتی دستور تشکیل یگان جدیدی در ارتش این کشور صادر کرده که ماموریتش نبرد با سازمان‌های تبه‌کاری و کارتل‌های موادمخدر است.

کارتل سینالوآ که تحت رهبری ال چاپو به یکی از قدرتمندترین و خشن‌ترین کارتل‌های آمریکای مرکزی بدل شده بود بنابر ارزیابی دولت آمریکا بزرگترین صادرکننده موادمخدر از مکزیک به ایالات متحده بوده است.

پس از بازداشت و استرداد ال چاپو در سال گذشته، اویدیو به همراه چند برادر دیگرش رهبری سینالوآ را در دست گرفتند.

اویدیو گوزمان که بیست و چند ساله است به دست داشتن در قاچاق موادمخدر به آمریکا متهم است.

در کولیاچان چه روی داد؟

آن طور که آلفونسو دورازو، وزیر امور امنیتی مکزیک گفته عصر روز گذشته ابتدا از داخل یک خانه به یک خودرو گشت‌زنی گارد ملی که ترکیبی از پلیس با ظاهر نظامی است تیراندازی می‌شود.

ماموران شروع به پاسخ دادن به تیراندازی می‌کنند و اویدیو گوزمان را در آن خانه پیدا و بازداشت می‌کنند اما خیلی زود خود را در محاصره افراد مسلح می‌بینند.

لوئیس کرسینچیو ساندوال ، وزیر دفاع مکزیک گفته عملیات بازداشت اویدیو گوزمان از ابتدا "بد برنامه‌ریزی" شده بوده است.

درجریان این تیراندازی خیابانی ۵ نفر از اعضای کارتل سینالوآ و یک مامور گارد ملی کشته شدند.

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌‌بی‌سی فارسی دنبال کنید
این درگیری‌ها خیلی زود به سایر نقاط شهر هم تسری پیدا کرد به طوری که اجساد و زخمی‌ها در خیابان‌های کولیاچان دیده می‌شدند.

شاهدان عینی صحنه‌های این درگیری‌ها را رعب‌‍آور توصیف کرده‌اند. آنها می‌گویند زنان و کودکانی را دیده‌اند که سراسیمه از تیراندازی‌ها می‌گریختند. کولیچان مقر اصلی گروه سینالوآ است.

در تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده حتی یک وانت بزرگ با مسلسلی که در پشت آن قرار گرفته دیده می‌شود؛ چیزی شبیه خودروهای جنگی یا صحنه‌های جنگ خیابانی با داعش در عراق و سوریه.

همزمان با این درگیری‌ها ۵۱ زندانی هم از زندان آگوراتو در این منطقه فرار کردند.

در تصاویر ویدئویی دیگری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده خانواده‌ها دیده می‌شوند که در پشت یا زیر خودروها پناه می گیرند و دختر کوچکی که از پدرش می‌پرسد: "بابا اینها چرا تیراندازی می‌کنند؟"

همزمان تصویر عکسی که پلیس بعد از بازداشت اویدیو گوزمان از او گرفته بود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها