آیا اعتراضات در لبنان را باید در ادامه اغتشاشات عراق معنا کرد؟

در لبنان چه خبر است؟ / رویای سعودی برای انتقام گیری از بهار عربی

اعتراضات در شهرهای مختلف لبنان درحالی در دو روز گذشته در صدر خبرهای رسانه های منطقه قرار گرفته که برخی از احتمال اوج گیری دوباره انقلاب های عربی در غرب آسیا خبر می دهند.

در لبنان چه خبر است؟ / رویای سعودی برای انتقام گیری از بهار عربی

به گزارش خبر فوری ، اعتراضات در لبنان، چند روز پس از آن صورت گرفت که بخشی از مردم عراق نیز در اعتراض به فساد دولتی و مشکلات اقتصادی به خیابان ها آمده بودند.

اما جنس اعتراضات در عراق و سوریه، تفاوتی جدی نسبت به انقلاب های عربی دارد. شاید برای همین است که این اعتراضات درست در کشورهایی درحال انجام است که در سال های 2009 تا 2014 درگیر انقلاب های گسترده عربی نشده بودند.

دولت های عراق و لبنان از ثبات قابل قبولی برخوردارند و وجود دموکراسی در این کشورها، معترضان را وانمی دارد تا برای رسیدن به نتیجه، حتما نظام سیاسی را دگرگون کنند.

در عراق مطالبه مردم برای مبارزه با فساد سیاسی چنان در سطح حکومت مورد استقبال قرار گرفت که جریان صدر که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، از هواداران خود خواست تا در پیاده روی اربعین با کفن شرکت کنند و این به آن معناست که حتی جریانات حاکم نیز در پیگیری این مطالبه با مردم هم صدا هستند.

در لبنان نیز نخست وزیر این کشور بلافاصله به احزاب 72ساعت مهلت داد تا راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت موجود بیابند. ( جزئیات بیشتر ).

البته در جریان اعتراضات عراق و لبنان، برخی کشورها که ضربه خورده از انقلاب های عربی بودند، سعی کردند بر آتش خشم مردم بدمند. مثلا عربستان و آمریکا از شهروندان خود خواستند که لبنان را ترک کنند ( اینجا بخوانید ) و شهروندان سعودی اولین گروهی بودند که این کشور را ترک گفتند. رسانه های نزدیک به همین دولت ها بودند که سعی می کردند معترضان را به سمت کاخ ریاست جمهوری لبنان بکشانند اما در تلاش خود ناکام ماندند ( اخبار این حوادث را اینجا دنبال کنید ).

با این وجود ناگفته پیداست که همراهی جریانات مختلف سیاسی حاکم در عراق و لبنان با مردم و عدم وجود سیستم دیکتاتوری مانند آنچه در مصر یا لیبی شاهدش بودیم، باعث شده تا نگرانی ها از بابت شروع موج تازه ای از بی ثباتی در منطقه کاهش پیدا کند.

هم مردم عراق و هم مردم لبنان می دانند که دموکراسی و وجود احزاب سیاسی در این کشورها اجازه نمی دهد تا کشور به سمت نوعی بی توجهی به خواست واقعی مردم برود و برای همین، دولت های حامی تروریسم باید از اینکه بتوانند بار دیگر از طریق ناامن کردن کشورها، شکل تازه ای از تروریسم را در منطقه به وجود بیاورند، ناامید شوند.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • شهروند
    0

    تركيه حکومت و سیاستی جدید همین دیروز بود که برای صدام گریه می کردند. وبعضی از روشن فکران وتحلیل گران سیاسی معتقد هستند زود هست که برای اردوغان گریه کنند ... امروز همه کشور های عربی سرگذشت صدام را فراموش کردند .. برای اینکه انها از غرب پیروی میکنند و با صدام سر ستیز داشتند. وامروز عرب عجم و غرب این دشمنی را با اردوغان دارند ومیخواهند در رسانه ها چهره سیاسی اورا تحریف وتخریب کنند ... پس از تحمیل مالیات 100٪ بر محصولات آمریکایی، اردوغان از تمام ملت مسلمان در جهان خصوصا از جوانان ترکی وعربی خواست تا کالاهای امریکایی را تحریم کنند. ایا شماهم در پویش تحریم کالاهای امریکایی شرکت کردید؟ ترکیه با این سرعت به کجا میرود ؟؟؟

  • اردمه
    0

    تقصیر زمه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها