دیده‌بان حقوق بشر: ترامپ حق سلامتی ایرانیان را نقض کرده است

واشنگتن باید هرچه سریع‌تر به بانک‌ها و شرکت‌های سراسر جهان اعلام کند که در صورت صدور دارو و سایر مواد اساسی به ایران با هیچ مشکل حقوقی یا مالی روبرو نخواهند شد.

دیده‌بان حقوق بشر: ترامپ حق سلامتی ایرانیان را نقض کرده است

به نقل از دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی ایالات متحده را متهم کرده است که با اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، حق ایرانیان به دسترسی به سلامتی و بهداشت را به شدت محدود کرده است.

به گفته این سازمان حقوق بشری واشنگتن باید هرچه سریع‌تر به بانک‌ها و شرکت‌های سراسر جهان اعلام کند که در صورت صدور دارو و سایر مواد اساسی به ایران با هیچ مشکل حقوقی یا مالی روبرو نخواهند شد.

در گزارشی ۴۷ صفحه‌ای که شعار "فشار حداکثری" ترامپ را به چالش گرفته، گفته می‌شود که محدودیت عملیات بانکی در کنار حملات لفظی مقام‌های آمریکایی توانایی ایران در وارد کردن دارو و تجهیزات پزشکی را به شدت پایین آورده و به حق مردم ایران در دسترسی به تندرستی صدمه زده است.

در گزارش تصریح شده، با این که مقام‌های آمریکایی مواد دارویی و نیازهای انسانی را از دایره تحریم‌های خود بیرون گذاشته‌اند، اما شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و اروپایی همچنان از بیم فشارهای ایالات متحده از هرگونه معامله با ایران خودداری می‌کنند. طبق قوانین بین‌المللی، دولت آمریکا ملزم است مسئولیت خود را در آسیب زدن به وضعیت تندرستی و درمان در ایران قبول کند.

سارا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «مقام‌های دولت ترامپ مدعی هستند که در کنار مردم ایران قرار دارند، اما پیامدهای سیاست‌های آنها به مردم ایران لطمه زده و آنها را از حق دسترسی به بهداشت و درمان محروم کرده است».

پیامدهای "تحریم‌های حداکثری"
دیده‌بان حقوق بشر در فاصله نوامبر ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۱۹ با ۲۱ نفر از کارشناسان امور پزشکی و دارویی در ایران گفت‌وگو کرده و با تکیه بر اطلاعات دست اول و همچنین آمار رسمی نهادهای ایرانی نتیجه‌گیری می‌کند که واردات داروهای اساسی به ایران به شدت محدود شده است.

هدف دونالد ترامپ آن است که با اعمال "حداکثر تحریم‌ها" بر ایران این کشور را به انزوای مالی و رکود اقتصادی بکشاند، اما به گفته دیده‌بان حقوق بشر تحریم‌های شدید، سلامتی میلیون‌ها ایرانی را به خطر انداخته است.
این نهاد حقوق بشری تأکید می‌کند که به علت تحریم‌ها، پزشکی ایران به ویژه در درمان بیمارانی که به بیماری‌های نادر مبتلا و به مداوای ویژه نیازمند هستند، ناتوان شده است.

دیده‌بان حقوق بشر تأیید می‌کند که امروزه در سطح بین‌المللی تعداد بسیار اندکی از شرکت‌های مالی و بنیادهای تجارتی هستند که حاضرند همچنان با ایران دادوستد داشته باشند. بیشتر شرکت‌ها توجه ندارند که آمریکا دارو و سایر اقلام و نیازهای اساسی را مستثنی کرده است.

این نهاد بین‌المللی در تماس با چندین بانک و مؤسسه مالی دریافته است که آنها برای پرهیز از هرگونه مخاطره، از هر نوع تراکنشی با داخل ایران خودداری می‌کنند؛ سپس به یک نمونه مشخص اشاره می‌کند: یک شرکت اروپایی که همواره به ایران نواری مخصوص برای بیماری‌های استخوانی صادر می‌کرد، از صدور این "ماده دارویی" به ایران منصرف شده است.

به گفته دیده‌‌‌بان حقوق بشر، نه تنها شهروندان ایرانی که مهاجران ساکن ایران نیز به علت تحریم‌های ایالات متحده زیر فشار قرار گرفته‌اند.

یان انگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ که از هزاران پناهنده افغان مقیم ایران حمایت می‌کند، در اوت گذشته گفت: «ما اکنون یک سال است که تلاش می‌کنیم برای فعالیت انسانی خود اعانه‌های مالی به ایران بفرستیم، اما همه جا با مانع روبرو شدیم. نه بانک‌های نروژی حاضرند کمک‌های نقدی ما را به ایران ارسال کنند و نه بانک‌های بین‌المللی».

دیده‌‌‌‌‌بان حقوق بشر از دولت ایالات متحده خواسته است که با ایجاد کانال‌های مالی قابل‌اعتماد، از صدور دارو و تجهیزات پزشکی به ایران اطمینان حاصل کند، تا مردم ایران بیش از این قربانی سیاست دولت‌ها نشوند و عذابی غیرضروری را تحمل نکنند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ماد
    0

    خدا پدرت و بیامرزه الان که تحریمیم این همه دزدی و اختلاس وا به حال اینکه تحریم ا رو بر دارن بخور بخورا باز بیشتر میشه!!در ضمن نگران سلامتی ما نباش دختر نعمت زاده ها هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها