معاملات آپارتمان‌های قدیمی رونق پیدا کرد / متراژ خانه تهرانی‌ها در حال آب رفتن

طی پنج سال گذشته سهم آپارتمان‌های ۱۶ سال به بالا در معاملات مسکن شهر تهران از ۱۴ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

معاملات آپارتمان‌های قدیمی رونق پیدا کرد / متراژ خانه تهرانی‌ها در حال آب رفتن

جهش قیمت مسکن متقاضیان را بین سال‌های پس از ۱۳۹۳ به طور متناوب به سمت واحدهای قدیمی سوق داده و طی این سال‌ها بیشترین رشد معاملات مسکن شهر تهران در واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال اتفاق افتاده است. شهریورماه ۱۳۹۳ این نوع آپارتمان‌ها ۶.۵ درصد از کل معاملات را در بر می‌گرفت که هم‌اکنون به ۱۶ درصد رسیده است.

شهریورماه ۱۳۹۸ از مجموع ۲۷۸۷ واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۰.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با شهریورماه سال قبل حدود ۳ درصد و در مقایسه با شهریورماه سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است. در مقابل طی پنج سال گذشته به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال ۴.۲ درصد، واحدهای ۱۱ تا ۱۵ سال ۴ درصد، واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ۹.۴ درصد و واحدهای بیش از ۲۰ سال ۳.۶ درصد افزوده شده است.

واحدهای تا پنج سال ساخت طبق روال سال‌های اخیر بالاترین سهم از تعداد معاملات بازار مسکن را به خود اختصاص می‌دهند؛ هرچند سهم این نوع واحدها از ۵۵ درصد در شهریورماه سال ۱۳۹۳ به ۴۰ درصد در شهریور ماه ۱۳۹۸ رسیده که علت اصلی آن به پایین آمدن توان خریداران مصرفی مربوط می‌شود.

شهریورماه ۱۳۹۳ آپارتمان‌های بالای پنج سال ۴۵ درصد قراردادهای مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند. شهریور ۹۴ این رقم به ۴۶ درصد رسید. شهریور ۹۵ واحدهای مذکور ۴۸.۵ درصد از معاملات را در بر گرفت. شهریورماه ۹۶ این عدد ۵۲.۵ درصد شد. شهریور ۹۷ واحدهای بالای پنج سال ۵۶ درصد از معاملات را شامل شدند و شهریور ۹۸ سهم مذکور به ۵۹.۲ درصد رسید.

معاملات آپارتمان‌های قدیمی رونق پیدا کرد / متراژ خانه تهرانی‌ها در حال آب رفتن

تهرانی‌ها به خانه‌های کوچک‌تر رو آورده‌اند

به دنبال ایجاد تلاطم قیمتی در بازار مسکن شهر تهران که از آذرماه ۱۳۹۶ آغاز شد حرکت اجباری متقاضیان به سمت واحدهای کوچک‌تر و قدیمی‌تر کلید خورد و در آذرماه ۱۳۹۷ برای اولین بار طی شش سال گذشته واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع بیشترین سهم از معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص دادند.

طی سال‌های پس از ۱۳۹۲ واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع همواره بیشترین سهم را از تعداد معاملات مسکن شهر تهران به خود اختصاص می‌دادند تا این‌که آذرماه ۱۳۹۷ برای اولین بار این رتبه از آن واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع شد که نشان می‌دهد جهش قیمت مسکن منجر به سوق یافتن تقاضا به سمت واحدهای کوچک متراژ شده است. این روند با نوساناتی در ماه‌های آینده مواجه شد و در تیرماه ۱۳۹۸ واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با ۱۴.۶ درصد از کل معاملات، بالاترین سهم را در توزیع فراوانی تعداد معاملات شهر تهران بر حسب سطح زیربنای و احد مسکونی از آن خود کردند. خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متر و خانه‌های ۷۰ تا ۸۰ متر مربع نیز به ترتیب با ۱۳.۸ و ۱۱.۹ درصد از کل معاملات در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

پانزدهم مهرماه امسال بانک مسکن سقف سنی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن را از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش داد. تا پیش از این در تهران برای بناهای با ۲۰ سال قدمت در حالت انفرادی ۶۰ میلیون و زوجین تا ۱۰۰ میلیون تومان امکان ارایه تسهیلات از طریق اوراق وجود داشت. به خانه‌های ۲۵ ساله نیز ۴۵ میلیون تومان در حالت انفرادی و ۸۰ میلیون تومان در حالت زوجین پرداخت می‌شد. مطابق مصوبه دیروز بانک مسکن، این سقف سنی در حالت اول به ۲۵ و در حالت دوم به ۳۰ سال افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند بخشی از تقاضا در بازار مسکن را به سمت این نوع آپارتمان‌ها سوق دهد.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها