نرم افزار ضد سرقت باند سارقان تلفن همراه در مشهد را منهدم کرد

معاون دادستان از رد زنی و انهدام باند سارقان تلفن همراه در مشهد به وسیله نرم‌افزار ضد سرقت خبر داد.

نرم افزار ضد سرقت باند سارقان تلفن همراه در مشهد را منهدم کرد

به گزارش مشهد فوری ، معاون دادستان از رد زنی و انهدام باند سارقان تلفن همراه در مشهد به وسیله نرم‌افزار ضد سرقت خبر داد و تصریح کرد: دستگاه قضایی با افرادی که با تعدی به اموال مردم موجب سلب آسایش و آرامش مردم شوند، برخورد قاطعی انجام می‌دهد و در فرآیند رسیدگی هیچ‌گونه مساعدت و ارفاقی به این افراد نمی‌کند.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی که ظهر امروز برای بیان توضیحاتی در رابطه با دستگیری باند سارقان تلفن همراه، به مرکز پلیس آگاهی خراسان رضوی آمده بود، به خبرنگاران گفت: نیروی انتظامی با پیگیری‌های تخصصی و کارشناسی موفق شد باندی ۲۰ نفره از سارقان گوشی همراه در مشهد را دستگیر کند.

معاون دادستان افزود: ۱۲ نفر از این افراد گوشی قاپ و سارق و مابقی تسهیل‌کننده و مالخر هستند، که با مخدوش کردن شماره سریال گوشی‌های سرقتی، تعدادی را به شهروندان و بخش زیادی را به کشور افغانستان می‌فروختند.

وی با بیان اینکه این افراد در بعضی از سرقت‌ها در کوچه یا خیابان خلوت، شهروندان را با تهدید چاقو و سلاح سرد مجبور به تسلیم و تحویل گوشی همراه می‌کردند، تصریح کرد: دستگاه قضایی با افرادی که با تعدی به اموال مردم موجب سلب آسایش و آرامش مردم شوند، برخورد قاطعی انجام می‌دهد و در فرآیند رسیدگی هیچ‌گونه مساعدت و ارفاقی به این افراد نمی‌کند.

معاون دادستان با بیان اینکه پرونده‌ها با سرعت و دقت بالا بررسی می‌شوند، اظهار کرد: دادستان خراسان رضوی در اولین جلسه مشورتی به معاونان و سرپرستان نواحی دادسرا تاکید کرد نسبت به پرونده‌های سرقت و زورگیری با حساسیت بالایی برخورد شود.

حسینی از برنامه‌های جدید دادسرا برای مقابله با سرقت به عنف خبر داد و گفت: نتایج اقدامات دادسرا در مورد سرقت در آینده نزدیک به اطلاع عموم می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ نفر مالباخته به عنوان شاکی از این باند مراجعه کرده‌اند اما با توجه به حجم بالای سرقت‌ها، پیش‌بینی می‌شود این تعداد به بالغ بر هزار نفر برسد.

معاون دادستان سرنخ دستگیری این باند را نرم افزار ضد سرقت یکی از مالباختگان عنوان کرد و گفت: در تاریخ ۱۱ مهرماه فردی که گوشی همراهش سرقت شده بود مراجعه کرد و از آنجا که بر روی گوشی خود نرم افزار ضد سرقت نصب کرده بود، سارق شناسایی و همین موضوع سرنخی برای دستکیری سایر اعضای این باند شد.

حسینی خطاب به شهروندان چند توصیه پیشگیرانه کرد و گفت: گوشی‌های گران‌قیمت را در خیابان‌ها و کوچه‌های خلوت در دست نگیرید و از هندزفری استفاده کنید.

معاون دادستان با بیان اینکه در خودروی متوقف اگر می‌خواهید با گوشی صحبت کنید حتما شیشه بالا باشد، تاکید کرد: شهروندان حتی‌الامکان نرم افزارهای ضدسرقت در گوشی نصب کنند تا امکان ردیابی برای پلیس فراهم شود.

خرید و فروش گوشی‌های سرقتی در کنار آرامستان خواجه ربیع

یکی از مالخرهای این باند هم که در جمع دستگیر شدگان بود، گفت: ما گوشی‌ها را در جلوی آرامستان خواجه ربیع خرید و فروش می‌کردیم.

ج.ن با بیان اینکه سودش از فروش هر گوشی سرقتی فقط ۵۰ هزار تومان بوده، درباره تعداد خرید و فروش‌ها گفت: من حدود ۳۰ یا ۴۰ گوشی را خرید و فروش کرده‌ام.

قاچاق گوشی‌های سرقتی مشهدی‌ها به افغانستان

رئیس اداره سرقت پلیس آگاهی خراسان رضوی در رد ادعاهای این مالخر گفت: برابر سوابقی که ما از دفتر خرید و فروش‌های این فرد به دست آورده ایم، ۴۰۰ فقره گوشی سرقتی خریداری کرده است.

براتعلی جان دیزاوندی، با بیان اینکه طی چند مرحله گوشی‌های سرقتی را به افغانستان فرستاده، افزود: طبق دفاتر خرید و فروش که البته موقع دستگیری بخشی از آن را سوزانده، سود هر خرید و فروش بسته به نوع گوشی خیلی بیشتر از این عدد ۵۰ هزار تومان است، به عنوان مثال گوشی ۱۶ میلیونی را به ۱۸ میلیون تومان فروخته و این اعداد در دفترش ثبت شده است.

وی افزود: این باند بالغ بر سه هزار گوشی سرقتی از ایران به افغانستان فروخته‌اند.

رئیس اداره سرقت پلیس آگاهی خراسان رضوی ادامه داد: این فرد حتی یک گوشی را در ایران نتوانسته بفروشد بلکه همه را به یک مالخر در افغانستان فروخته است؛ ارتباط همه سارقان حرفه‌ای گوشی همراه با این شخص ثابت و این فرد مالخر اصلی این کالا در مشهد است.

جان دیزاوندی ادامه داد: با توجه به افزایش سرقت‌های به عنف، زورگیری و گوشی قاپی در مشهد، همکاران پلیس آگاهی در یک مهندسی معکوس، از طریق ردزنی مالخرها به این افراد رسیدند و پس از ۲۵ روز کار شبانه‌روزی، با هماهنگی مقام قضایی در یک اقدام ضربتی، این افراد را دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه اکثر این افراد دستگیر شده، معتاد هستند و برای به دست آوردن خرج مواد مخدر مرتکب سرقت شده‌اند، سن این افراد را بین ۱۷ تا ۲۴ سال عنوان کرد.

رئیس اداره سرقت پلیس آگاهی خراسان رضوی یادآور شد: یکی از شاکیان این سارقان، زائری است که برای عزاداری دهه آخر صفر به مشهد آمده بود، اما توسط یکی از این زورگیرها با چاقو مجروح شده و گوشی همراهش به سرقت رفته است.

جان دیزاوندی خاطرنشان کرد: پلیس در این ایام که بیشترین حجم مسافر و زائر را در شهر مشهد داریم، با تمام قدرت در هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر رضوی در حال رصد اطلاعاتی سارقان جهت حفظ امنیت زائران و مجاوران امام هشتم(ع) است.

توصیه یک سارق به نوجوانان

یکی از سارقان نوجوان این باند که همراه برادرش دستگیر شده به خبرنگاران گفت: برای تامین خرج اعتیاد به همراه برادرم با یک موتور گوشی قاپی می‌کردم.

این نوجوان 19 ساله که از دو سال قبل به سرقت گوشی روی آورده، اولین بار دو سال قبل دستگیر و با ضمانت یکی از بستگانش آزاد شده بود.

این نوجوان به هم سن و سالان خودش توصیه کرد با تحصیل و مهارت آموزی خود را در برابر مشکلاتی مانند بیکاری و اعتیاد که زمینه‌ساز جرایمی مانند سرقت است مراقبت و آبرو و اعتبار خود و خانواده شان را از بین نبرند.

گفتنی است؛ از این افراد تعدادی سلاح سرد شامل چاقو، قمه و شمشیر نیز کشف و ضبط شده است.

منبع: فارس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها