شایعه استعفای وزیر جهاد کشاورزی تکذیب شد/همه استعفاهای وزرای دولت دوم روحانی

استیضاح یا برکناری هرکدام از اعضای دولت می‌تواند روایت و معنی خاص خود را داشته باشد؛ اتفاقی که چند باری در دولت دوم حسن روحانی رخ داده است.

شایعه استعفای وزیر جهاد کشاورزی تکذیب شد/همه استعفاهای وزرای دولت دوم روحانی

استعفا و حتی شایعه آن، برای اعضای دولت حسن روحانی در حال تبدیل‌شدن به یک عادت است. بین‌التعطیلی‌های این هفته، تقریبا همه مراکز را تعطیل و نیمه‌تعطیل کرده بود؛ اما باز هم شایعه یک استعفا در دولت به گوش رسید و البته تکذیب شد. دوشنبه بود که در فضای مجازی شایعه‌ای منتشر شد که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، چند روزی است استعفا داده است. این خبر در حالی منتشر شد که «خلیل آقایی»، رئیس سازمان جنگل‌ها، به‌تازگی بازداشت شده است؛ با‌این‌حال یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با ایسنا این شایعه را تکذیب کرد. استعفا، استیضاح یا برکناری هرکدام از اعضای دولت می‌تواند روایت و معنی خاص خود را داشته باشد؛ اتفاقی که چند باری در دولت دوم حسن روحانی رخ داده که در اینجا به استعفاهای رخ‌داده اشاره می‌کنیم:

استعفای محمدجواد ظریف قطعا مهم‌ترین شوک برای سیاست خارجی دولت حسن روحانی و حتی منطقه و جهان بود. ششم اسفند سال گذشته محمدجواد ظریف، با آنکه معمولا برای اخبار مهم از توییتر استفاده می‌کند، در اقدامی غیرمنتظره در اینستاگرام خود اعلام کرد از سمت خود استعفا داده است. آن هم در روزی که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در سفری کوتاه به تهران ، با مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهوري دیدار و گفت‌وگو کرده بود. تصاویر منتشرشده از آن ملاقات‌ها نشان می‌داد محمدجواد ظریف و دیگر اعضای وزارت خارجه در آن حضور نداشته‌اند و همین می‌توانست دلیل این استعفا باشد.

عباس آخوندی، وزير راه‌و‌شهرسازي که از اصلاح‌طلبان دولت روحانی محسوب می‌شد، 28 مهر سال گذشته استعفایش را در کانال شخصی خود منتشر کرد. او در سه سال آخر حضورش در وزارتخانه، سه بار استيضاح شده و هر سه بار نیز استیضاح او رأی نیاورده بود؛ اما آخوندی در استعفای خود اعلام کرد در سال 96 سه بار استعفا داده است.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از وزاری کلیدی دولت روحانی نیز در ۱۳ دی 97 استعفا داد. دلیل این استعفا کمی بودجه سال 98 در بخش سلامت عنوان شده بود. رئیس‌جمهوری با این استعفا نیز موافقت کرد.

استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم ، آن هم درحالی‌که قرار بود از سوی مجلس استیضاح شود، از نکات جالب دولت دوازدهم است. مهر سال پیش حسن روحانی با استعفای محمد شریعتمداری موافقت کرد و سپس او را به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد.

استعفای محمد بطحايي در 16 خرداد امسال را می‌توان عجیب‌ترین استعفای یک وزیر برشمرد. نکته جالب آنکه براساس شنیده‌ها، وزیر آموزش و پرورش درخواست استعفا داده بود، اما تصورش بر این بود که رئيس‌جمهور با استعفا موافقت نخواهد کرد و او براي پيگيري درخواست‌ها و انتظاراتش از روحانی فرصت به دست خواهد آورد؛ اما برخلاف انتظارش با استعفايش موافقت شد.

منبع: مشرق

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها