کردها پیوستن به ارتش سوریه را رد کردند

نیروهای دموکراتیک سوریه دعوت دمشق برای پیوستن به صفوف ارتش این کشور در برابر

کردها پیوستن به ارتش سوریه را رد کردند

نیروهای دموکراتیک سوریه دعوت دمشق برای پیوستن به صفوف ارتش این کشور در برابر "تجاوز ترکیه" را رد و در درجه نخست بر لزوم دست‌یابی به راه حل سیاسی با حفظ جایگاه و ساختار نیروهای کرد تاکید کردند.

به نقل از سایت اسکای نیوز، دولت مرکزی سوریه روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر از نیروهای کرد خواست تا به ارتش این کشور بپیوندند؛ این پیشنهاد توسط نیروهای کرد رد شد.

این درخواست پس از آن مطرح شد که دولت مرکزی سوریه توانست برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۲ میلادی در مناطق شمال و شمال‌شرق کشور مستقر شود.

بسط قدرت نظامی بشار اسد به مناطق شمالی پس از آن ممکن شد که در ماه اکتبر در پی حمله ترکیه به شمال سوریه کردها از دمشق خواستند برای مقابله با تهاجمات ترکیه در این منطقه وارد عمل شود.

در بیانیه وزارت دفاع سوریه که توسط سانا، خبرگزاری رسمی سوریه منتشر شد، آمده است: «فرماندهی کل نیروهای مسلح آماده استقبال از آن دسته از اعضای نیروهای دموکراتیک است که مایل به پیوستن به صفوف ارتش هستند.» بیانیه با اشاره به حملۀ ترکیه اینگونه ادامه می‌دهد که «اکنون تمام سوری‌ها از جمله اقلیت کرد آن "با یک دشمن" روبرو هستند.»

وزارت کشور سوریه نیز در بیانیه جداگانه‌ای از پلیس کُرد موسوم به «آسایش» دعوت کرده بود که به پلیس سوریه بپیوندند.

اما در واکنش به این درخواست‌ها، نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که «پیش از رسیدن به یک توافق سیاسی که جایگاه و ساختار ویژۀ این نیروها را به رسمیت می‌شناسد و آن را حفظ می‌کند» نمی‌توانند به ارتش سوریه بپیوندند. آنها همچنین اعلام کردند که برای عملی شدن چنین اقدامی نیاز به «سازوکاری برای بازسازی ارتش سوریه» هست.

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در بیانیۀ جداگانه‌ای اعلام کرد که نیروهایش تدابیری را پیشنهاد داده‌اند تا بر اساس آن «جایگاه ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطقی که حضور دارند، حفظ شود». او در پیامی توییتری افزود که با اجرای این تدابیر، نیروهای دموکراتیک سوریه «بخشی از ارتش سوریه خواهند شد.»

حملات ۹ روزۀ ترکیه به شمال سوریه پس از آن پایان یافت که اردوغان و پوتین، رؤسای جمهوری دو کشور ترکیه و سوریه بر سر برقراری آتش‌بس در ازای خروج شبه‌نظامیان کرد از مناطق مرزی تا ۳۰ کیلومتری عمق خاک سوریه توافق کردند.

بخش گسترده‌ای از شمال سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه بود و کردها توانسته بودند به نوعی خودمختاری دست یابند.

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها