آنالیز فنی؛مشکل پرسپولیس کالدرون چیست؟

در حالی که مثل بازی جام حذفی، در دقایق پایانی بازی یک پنالتی به سود پرسپولیس اعلام شده بود اما علیپور این پنالتی را با یک ضربه چیپ به حامد لک تقدیم کرد تا بازی مساوی تمام شود.

آنالیز فنی؛مشکل پرسپولیس کالدرون چیست؟

شاگردان کالدرون بعد ازشکست تلخی که برابر شهرخودرو داشتند ، کمی از تیم‌های بالای جدول فاصله گرفته بودند . اما در دو هفته اخیر موفق به برتری‌های روحیه‌بخشی برابر پیکان و شاهین شهرداری شده تا به رده چهارم صعود کرده و رفته رفته خود را به صدرنشینی نزدیک کنند، اما تساوی بد موقع در مقابل ماشین سازی فرصت رسیدن به صدر را از آن ها گرفت .

پلن تکراری!

سرخپوشان بازی را با آرایش 2-4-4 خطی آغاز کردند. بیرانوند مرد شماره یک پرسپولیس، انصاری و کنعانی‌زادگان نیز دو مدافع میانی تیم کالدرون بودند. نادری در جناح چپ و خلیل زاده هم در جناح راست، قرار گرفتند. در خط میانی؛ ربیع‌خواه و نوراللهی به عنوان دو هافبک تدافعی، ترابی و عالیشاه نیز به عنوان دو هافبک راست و چپ خط میانی حضور داشتند. در خط حمله هم علیپور و امیری ، زوج هجومی سرخ ها را تشکیل می دادند. آنچه که از دیدار روز گذشته مشخص بود، شاگردان کالدرون، مطابق انتظار کار را هجومی آغاز کردند و از ابتدای بازی به فکر زدن گل زودهنگام به حریف بودند. مهمترین پلن سرخ ها، استفاده از کانال‌های کناری برای گشودن دروازه سفید پوشان ماشین سازی بود.کالدرون در این دیدار امیدوار بود، که روی سرعت بازیکنان تهاجمی خود به گل برسد. اما شاگردان خطیبی ،با بازی بسته در نیمه خودی روی ضدحملات چند موقعیت به دست آوردند هر چند این موقعیت‌ها سودی برای این تیم نداشت .بازی در این نیمه برای هردو تیم ،کم افت و خیز دنبال شد.

نیمه دوم با حملات سرخپوشان آغاز شد با این حال این حملات با بی‌دقتی بازیکنان سرخپوش خنثی شدند. سفید پوشان ماشین سازی نیز ، روی توپ‌های بلند و ضربات شروع مجدد خطراتی را روی دروازه پرسپولیس ایجاد کردند که این موقعیت‌ها هم با بی‌دقتی بازیکنان این تیم و واکنش‌های دیدنی بیرانوند خنثی شد. کالدرون در نیمه دوم بازی رسن، شیری و نعمتی را به زمین فرستاد تا سرخ‌ها با استفاده از توانایی‌های هجومی این بازیکنان به گل برسند. با اضافه شدن این بازیکن ها ، حملات سرخ ها بیشتر شد . شاگردان کالدرون از دو کانال کناری فشار می آوردند و با ارسال توپ های بلند ، به داخل محوطه جریمه به دنبال خلق موقعیت بودند . در نهایت سرخ‌ها در آخرین لحظات بازی ترابی ، بر روی یکی از این ارسال ها پنالتی گرفت . علیپورنیز این موقعیت را با یک ضربه چیپ آرام از دست داد تا بازی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان برسد .

کم افت و خیز!

بازی با حملات نصفه و نیمه پرسپولیس آغاز شد .در دقیقه ۱۵ مسابقه ماشین‌سازی روی یک سانتر و ضربه سر به گل رسید اما کمک داور آفساید اعلام کرد. بلافاصله سرخپوشان در ضد حمله توسط ترابی و امیری صاحب موقعیت شد اما مدافعان ماشین‌سازی توپ را دفع کردند.از دقیقه ۱۵ به بعد، توپ بیشتر در میانه میدان دنبال شد البته فشار پرسپولیسی‌ها بیشتر از حریف بود و آن‌ها با نفرات بیشتری برای حمله برنامه‌ریزی می‌کردند با این حال نتوانستند موقعیت خطرناکی روی دروازه‌ حریف ایجاد کنند تا اینکه در دقیقه ۳۶ مسابقه عالیشاه و نورالهی در سمت چپ خط دفاعی ماشین‌سازی با حرکت ترکیبی توانستند توپ را به علیپور برسانند اما ضربه سر او با اختلاف کمی از کنار دروزاه به بیرون رفت. در ادامه هم بازیکنان ماشین‌سازی هم می‌توانستند روی یک ضربه ایستگاهی و ناهماهنگی بیرانوند و خلیل‌زاده در دفع توپ، دروازه پرسپولیس را باز کنند اما در این کار موفق نبودند.در اواخر این نیمه، شاگردان کالدرون یک حمله سریع با نفرات بالا تدارک دیدند که روی یک سانتر عالیشاه با ضربه سر توانست یک موقعیت برای تیمش ایجاد کند.همچنین در دقیقه ۴۲ مسابقه سرخپوشان صاحب یک ضربه کرنر شد و ضربه سر خطرناک بازیکنان این تیم را حامد لک دفع کرد تا بازی با نتیجه صفر بر صفر در نیمه اول به پایان برسد.

چیپ بد موقع !


این نیمه با فشار پرسپولیس آغاز شد و سرخپوشان از همان ابتدا به دنبال رسیدن به گل بودند. ماشین‌سازی هم سعی می‌کرد در ضد حملات به دروازه بیرانوند برسد اما نفرات کم این تیم در حملات، مانع از این کار می‌شد. در دقیقه ۵۴ ضد حمله ترابی، علیپور و امیری باعث شد موقعیت خطرناکی روی دروازه ماشین‌سازی ایجاد شود که ضربه خطرناک ترابی را حامد لک به کرنر فرستاد. ضربه سر کنعانی‌زادگان را روی همین کرنر باز هم لک مهار کرد. لحظاتی بعد هم عالیشاه با فرار از تله آفساید می‌توانست با یک ضربه سر دروازه ماشین‌سازی را باز کند اما توپ به اشتباه به شانه او برخورد کرد و از کنار دروازه به بیرون رفت.دقیقه ۵۸ زنده‌روح، بازیکن ماشین‌سازی یک سانتر روی دروازه بیرانوند کرد که نزدیک بود به خاطر بیرون آمدن او، وارد دروازه شود اما با واکنشی زیبا توپ را به کرنر فرستاد.روی یکی دیگر از حملات سرخپوشان در دقیقه ۶۰ علیپور توپی را که از امیری گرفته بود با یک ضربه محکم از کناره دروازه به بیرون فرستاد.


در ادامه بازی پایاپای دنبال شد و توپ بیشتر در میانه میدان در جریان بود تا اینکه در دقیقه ۷۲ وحید امیری این بار هم روی ضربه سر دروازه ماشین‌سازی را تهدید کرد اما باز هم لک مانع از گل شدن توپ شد.در ادامه شاگردان کالدرون مطابق انتظار فشار خود را روی دروازه حریف افزایش دادند اما حملات پر تعداد این تیم راه به جایی نبرد. همچنین علیپور پنالتی اعلام شده به سود تیمش را با یک ضربه چیپ بسیار بد که در دستان لک قرار گرفت هدر داد ، تا مسابقه با همان نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد.

سخن پایانی ؛ بازنگری اجباری در فلسفه بازی!

پرسپولیس روز گذشته بازهم نظم فنی لازم را نداشت . در هر بازی ترکیب اصلی تغییر یافته و بازیکنان در پست های غیرتخصصیشان ، به کار گرفته می شوند .عدم ثبات در استفاده کردن از یک آرایش پایه ثابت نیز یک از مشکلات بزرگ سرخ ها است . تغییر آرایش ، در طول بازی باعث تغییر منطقه بازی امیری، ترابی و عالیشاه شده است . این سه بازیکن طی این چند هفته حتی یک بازی هم در پست اصلیشان بازی نکردند، که راندمانشان در روند گلزنی و گلسازی شان به صورت مستقیم تحت تاثیر قرارداده . در دیدار شاهین گل‌ها با حرکات ترکیبی و پاس های سرعتی در عمق دفاع حریف به ثمر رسید . اما در بازی مقابل ماشین سازی اصرار به ارسال توپ های بلند از طرف مدافعان ، باعث شد تا نظم دفاعی تیم ماشین سازی حفظ شود و آنها به راحتی بازی را کنترل کنند.


در مجموع مشکل اصلی فلسفه بازی است .

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها