فلاحت‌پیشه: مسئولان کشور با موضع‌گیری در تحولات عراق خود را یک طرف ماجرا نشان ندهند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نباید مسئولان جمهوری اسلامی در قبال قضایای عراق و لبنان به گونه‌ای موضع گیری کنند که خودشان را یک طرف در تحولات نشان دهند.

فلاحت‌پیشه: مسئولان کشور با موضع‌گیری در تحولات عراق خود را یک طرف ماجرا نشان ندهند

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به تحولات عراق گفت: هر کشوری که دچار انقلاب و یا تجدید ساختار و یا جنگ می‌شود دوره‌ای تحت عنوان دوران تاسیس را می‌گذراند که در آن نهادهایی شکل می‌گیرد. امید و انتظار مردم در دل این نهادها شکوفا می‌شود. در عراق نهادهایی بعد از سال ۲۰۰۳ شکل گرفت و به دنبال آن احزاب پدید آمد که به جای انجام رقابت سیاسی رو به رقابت اقتصادی آوردند. شرایط به گونه‌ای شد که عراق به عنوان یکی از کشورهای اصلی در صادرات نفت با مشکلات اساسی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع نارضایتی مردم عراق را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه «عوامل ناامن ساز نیز در عراق سوار بر موج تحولات شده‌اند»، افزود: در چنین شرایطی نباید مسئولان جمهوری اسلامی در قبال قضایای عراق و یا لبنان به گونه‌ای موضع گیری کنند که خودشان را یک طرف در تحولات نشان دهند. این تحولات شمشیر دو لبه است که بخشی از آن مسائل و مشکلات و واقعیات اقتصادی است که به تبع آن جوانان انقلابی حق دارند به خیابان آمده تا مشکلات اقتصادی‌شان را حل کنند. بخش دیگر عوامل دیگر عوامل ناامن ساز است که بعضا موضع گیری‌ها در ایران عملا ما را در نقطه مقابل تظاهرات قرار می‌دهد که برای کشورمان هزینه ساز است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران باید گزارشی از اقداماتش به ویژه در رفع مشکلات زیرساختی عراق ارائه کند. البته که هفته گذشته گزارش نسبتا جامعی از ساخت نیروگاهی با بیش از ۵۰۰ مگاوات در عراق توسط ایران منتشر شد. این کارهای بزرگی در عراق است، باید به جای موضع گیری‌ها که ایران را در یک طرف قرار می‌دهد کارهایی که برای حل مشکلات زیرساختی در عراق انجام داده‌ایم را بیان کنیم.

فلاحت پیشه در پایان با اشاره به تحولات لبنان نیز گفت: مردم لبنان نیز همچون مردم عراق به دلیل مسائل اقتصادی به خیابان‌ها آمدند، لبنان پر از اختلافات سیاسی است، اقتصاد لبنان خاندانی اداره می‌شد که همه اینها باعث تظاهرات شد. بعد از استعفای حریری سیاستمداران لبنان فهمیدند باید راهکار اساسی برای حل مشکلات لبنان داشته باشند وگرنه ممکن است تظاهرات داخلی لبنان این کشور را به شرایطی همچون دهه ۱۹۹۰ ببرد و باعث دخالت کشورهای دیگر به ویژه رژیم صهیونیستی شود. لبنان کشور خط مقدم است لذا سعی می‌کند خطوط گسل را در آنجا فعال کند که این تهدید همواره در قبال لبنان وجود دارد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها