مهران مدیری و مأموریت احیای «نسیم»/ رفع توقیف «آقای رئیس جمهور»!

همزمان با به‌روزرسانی پاییزی ترکیب برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما، زمزمه بازگشت برندهایی مانند «خندوانه» و «دورهمی» نشان از تلاش شبکه «نسیم» برای صعود مجدد در جدول شبکه‌های پرمخاطب دارد.

مهران مدیری و مأموریت احیای «نسیم»/ رفع توقیف «آقای رئیس جمهور»!

چهره هفته؛ سروش صحت

قبول اجرای برنامه «کتاب‌باز» در نگاه اول می‌توانست برایش یک ریسک باشد، اما سروش صحت آنقدر با دنیای کتاب و به‌خصوص ادبیات عجین بود که به‌واسطه علاقمندی شخصی، تن به این ریسک بدهد و ردای اجرا بر تن کند. انتخابی که نه تنها در کارنامه صحت، که در ویترین شبکه «نسیم» توانست به یک تجربه موفق تبدیل شود.

این توفیق از دید مدیریت شبکه «نسیم» هم پنهان نماند و به همین دلیل بود که در هفته‌ای که گذشت، خبر رسید محمد احسانی مدیر شبکه نسیم در جلسه شورای مدیران این شبکه از تلاش‌های سروش صحت، مجری برنامه «کتاب باز» که طبق اعلام ستاد پاسداشت زبان و ادب فارسی معاونت سیما در بازه زمانی تابستان جزو مجریان منتخب این حوزه معرفی شد، با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آورد.

مهران مدیری و مأموریت احیای «نسیم»/ رفع توقیف «آقای رئیس جمهور»!

مجری سری دوم «کتاب باز» اما همزمان با توفیق در یک برنامه تخصصی، مشغله عمده خود برای ارتباط با مخاطب عام تلویزیون را هم فراموش نکرد و پیگیر کارگردانی سری سوم یکی از موفق‌ترین سریال‌های کارنامه کارگردانی خود و ویترین تلویزیون در دهه ۹۰ بود. «فوق لیسانسه‌ها» در واقع فصل سوم از سریال «لیسانسه‌ها» است که دو فصل قبلی آن با همین نام مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده بود.

سروش صحت در مقام کارگردان، «فوق لیسانسه‌ها» را در نوبت پخش دارد و درست در مقطعی که پس از اتمام ایام عزاداری محرم و صفر، تلویزیون قصد دارد با برنامه‌های مفرح و شاد، کنداکتور خود را به‌روز رسانی کند، قرار است حکم برگ برنده را برای شبکه سه ایفا کند.

از روز جمعه ۱۷ آبان‌ماه و در باکس اصلی پخش سریال‌های شبکه سه می‌توانید شاهد پخش «فوق‌لیسانسه‌ها» باشید و با ادامه ماجراهای مسعود (امیرحسین رستمی)، حبیب (هوتن شکیبا) و مازیار (امیر کاظمی) همراه شوید. سریال فوق لیسانسه‌ها به تهیه‌کنندگی رضا جودی و کارگردانی سروش صحت در ۳۰ قسمت هرشب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سوم پخش خواهد شد.

سروش صحت همزمان با پخش سریال تازه‌اش، در انتظار فرصت اکران برای اولین تجربه کارگردانی خود در سینما هم هست؛ «جهان با من برقص» یکی از فیلم‌های تحسین‌شده جشنواره جهانی فیلم فجر امسال بود که بی‌تردید تماشای آن نیز تجربه‌ای متفاوت برای مخاطبان این سال‌های سینمای ایران خواهد بود.

حاشیه هفته؛ آشتی مدیری و سیما؟

پیش‌تر در همین بخش گزارش هفتگی به چشم امید مدیران شبکه‌های مختلف سیما به بازگشت چهره‌ها و برندهایی که پیش‌تر توفیق‌شان در جذب مخاطب تضمین‌شده بود، به آنتن نوشته بودیم. برندهایی که طبیعتا جزو «داشته‌ها» محسوب می‌شوند و اتکا به آن‌ها فی‌نفسه نمی‌تواند محل ایراد و انتقاد باشد اما وقتی چرخه تولید و عرضه برندهای تازه‌تر مختل می‌شود، این حجم از امیدواری به برندهای جواب پس داده،‌ صورت نگران‌کننده پیدا می‌کند.

این هفته زمزمه بازگشت یکی از موفق‌ترین برندهای سیما در جذب مخاطب، جدی‌تر از قبل در محافل رسانه‌ای مطرح شد؛ ابتدا برخی کانال‌های مجازی خبر از مذاکره مجدد مدیران شبکه «نسیم» با مهران مدیری برای از سر گیری تولید «دورهمی» دادند و بعد از آن بود که یکی از مسئولان روابط عمومی سیما، به سنت سال‌های اخیر به‌جای تأیید و یا تکذیب رسمی اصل خبر ترجیح داد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی تلویحاً‌ به نام «دورهمی» اشاره کرد تا قطعه‌ای دیگر از پازل گمانه‌زنی در این مورد را تکمیل کند؛ البته بازهم به‌صورت غیررسمی!

مهران مدیری و مأموریت احیای «نسیم»/ رفع توقیف «آقای رئیس جمهور»!

ماجرای مذاکره با مهران مدیری برای از سرگیری تولید «دورهمی» از آنجا به‌صورت ویژه موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت که این برنامه طی سال گذشته یکی از موفق‌ترین برنامه‌های سیما بوده و بعد از بروز برخی حواشی و عدم توافق میان مدیران سیما و تیم تولید، خبر رسید مدیری و تهیه‌کننده‌اش مصطفی احمدی قصد دارند با همین حال و هوا برنامه «شب‌نشینی» را برای عرضه در شبکه نمایش خانگی به جای آنتن صداوسیما به سرانجام برسانند.

نکته مهم در تبلیغات و پیش‌خبرهای «شب‌نشینی» هم تمرکز بر عبور از محدودیت‌ها و خطوط قرمز سازمان صداوسیما بود، چه اینکه در یکی از نخستین تصاویر منتشر شده از مهران مدیری در لوکیشن «شب‌نشینی» برای معرفی این برنامه، سیگاری در دست او دیده می‌شد که طبیعتاً با شمایل استاندارد یک مجری در قاب تلویزیون هم‌خوانی نداشت. بعدها وقتی خبر رسید اولین قسمت «شب‌نشینی» با حضور پیمان قاسم‌خانی (از مهمترین چهره‌های ممنوع‌التصویر سال‌های اخیر سیما) ضبط شده، گمانه‌زنی‌ها تبدیل به یقیین شد که مدیری قصد دارد چارچوب‌های ممیزی در صداوسیما را به چالش بکشد.

در چنین شرایطی بود که خبر غیررسمی شکایت سازمان صداوسیما از تیم تولید «شب‌نشینی» به دلیل شباهت این برنامه به برند «دورهمی» در تلویزیون منتشر شد و به‌رغم صدور پروانه ساخت از سوی وزارت ارشاد برای «شب‌نشینی»،‌ همه چیز درباره عرضه این برنامه در شبکه نمایش خانگی در هاله ابهام فرورفت.

هفته گذشته اما خبر غیرمنتظره مذاکره مجدد تلویزیون با مهران مدیری برای بازگشت به «دورهمی» منتشر شد، مذاکره‌ای که هم می‌تواند ریشه در شکایت سازمان و مسدود شدن مسیر تولید «شب‌نشینی» داشته باشد و هم برآمده از یک پیشنهاد مالی ویژه به تیم تولید این برنامه باشد.

بازگشت پاییزی مهران مدیری آن هم در قاب «دورهمی» هنوز به‌صورت رسمی از سوی صداوسیما تأیید نشده است اما شواهد نشان می‌دهد توافق اولیه حاصل شده و به‌زودی مأمورت ویژه مهران مدیری برای احیای جایگاه شبکه «نسیم» در جدول پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیون، که چند ماهی با چالش مواجه شده بود، آغاز خواهد شد. اتفاقی که به نظر می‌رسد با بازگشت رامبد جوان و «خندوانه» به آنتن،‌ سیر صعودی‌اش تشدید هم خواهد شد. فعلا چشم امید «نسیم» به همین برندهای جواب پس داده است.

اتفاق ویژه هفته؛ بوم‌گردی روی آنتن

«به رنگ خاک»، «گیله‌وا» و «حکایت‌های کمال» سه سریالی هستند که پخش آن‌ها از سه شبکه اصلی سیما در هفته‌ای که گذشت، فارغ از کیفیت هر یک از این مجموعه‌ها، حال و هوایی «بومی» به آنتن رسانه ملی بخشید.

سریال «به رنگ خاک» به کارگردانی حسن لفافیان و محسن یوسفی با نام قبلی «دردانه‌های خلیج فارس» سریال تازه شبکه یک است که تمرکز داستان آن بر جزیره قشم و بافت زندگی در این جزیره جنوبی کشور است. «حکایت‌های کمال» به کارگردانی قدرت‌الله صلح میرزایی هم سریال کمدی شبکه دو سیما است که ماجراهای آن در یک خانواده ایرانی و سنتی می‌گذرد، البته نه در دوران معاصر و همین نکته رنگ و لعابی از ایران قدیم به سریال بخشیده است.

مهران مدیری و مأموریت احیای «نسیم»/ رفع توقیف «آقای رئیس جمهور»!

سهم شبکه سه هم سریال «گیله‌وا» بود که داستان آن در جنگل‌های شمال کشور و ساحل دریای خزر روایت می‌شد. سریالی ۷ قسمتی که شب گذشته قسمت پایانی آن پخش شد و در پس داستان عاشقانه خود نیم‌نگاهی به تحولات تاریخی شمال کشور در دوران مقاومت میرزا کوچک‌خان دربرابر مستعمران خارجی داشت.

حتماً که به لحاظ کیفی و از نظر استاندارد سریال‌سازی، نمی‌توان این سه مجموعه را در یک سطح دانست و اتفاقاً هیچ کدام هم نتوانستند به اتفاقی ویژه بر روی آنتن تبدیل شوند، اما از نظر تنوع لوکیشن و حال و هوای بومی، همزمانی پخش این سه سریال از اتفاقات ویژه سیما در هفته گذشته بود. اتفاقی که در تراکم سریال‌های تلخ و متمرکز بر کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت می‌توان آن را به فال نیک گرفت و امید به استمرار و تکرار آن داشت.

سینما در سیما؛ بیانیه‌های متقابل هفت و سازمان سینمایی

ماجراهای دامنه‌دار اکران و توقیف مجدد فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری در هفته‌ای که گذشت، موجب تقابل رسمی سازمان سینمایی با یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های سینمایی سیما شد.

برنامه تلویزیونی «هفت» که یکی از راکدترین و بی‌کیفیت‌ترین دوران تولید و پخش خود را به‌نسبت سه فصل قبلی با اجرای فریدون جیرانی، محمود گبرلو و بهروز افخمی، پشت‌سر می‌گذارد و علاقمندان سینما هم کمتر پیگیر متن و حاشیه آن هستند، در دو برنامه اخیر خود با تمرکز بر حواشی توقیف «خانه پدری»، سازمان سینمایی را به چالش دعوت کرد و اینگونه توانست برروی موج واکنش‌های انتقادی به این فیلم سینمایی، به جریان خبرهای روز سینما راه پیدا کند.

ماجرا هم از آنجا آغاز شد که یکی از روزنامه‌نگاران حاضر در میز رسانه این برنامه، خبر از دخالت مستقیم حسین انتظامی برای اکران این فیلم خارج از فرآیند تعریف‌شده در قالب شورای صدور پروانه نمایش داد. خبری که خیلی زود ابهامات درباره نقش رئیس سازمان سینمایی در حواشی مرتبط با رفع توقیف «خانه پدری» را وارد فاز تازه‌ای کرد. پس از آن رسانه‌های دیگر نیز به این ابهام پرداختند.

مهران مدیری و مأموریت احیای «نسیم»/ رفع توقیف «آقای رئیس جمهور»!

در هفته بعد، مجدد میز رسانه‌های برنامه «هفت» به موضوع «خانه پدری» اختصاص پیدا کرد و این بار کارشناس دیگری نقش رئیس سازمان در این حواشی را پررنگ دانست و مشخصا صحبت از اکران فیلم بدون طی کردن فرآیند قانونی را پیش کشید.

همین اظهارات روابط عمومی سازمان سینمایی را ناگزیر از شفاف‌سازی درباره فرآیند صدور پروانه نمایش برای «خانه پدری» کرد. در متن اطلاعیه سازمان سینمایی صراحتا برنامه سینمایی «هفت» به خلاف‌گویی متهم شد اما یکی از بندهای این اطلاعیه به گونه‌ای تأیید تلویحی نقش رئیس سازمان سینمایی در فرآیند اکران «خانه پدری» بود! همین نکته هم باعث شد چند روز بعد،‌ روابط عمومی برنامه «هفت» هم جوابیه‌ای منتشر کند و علاوه‌بر یادآوری این نکته که طبق اطلاعیه رسمی سازمان سینمایی، هیچ اظهارنظر خلافی در برنامه «هفت» مطرح نشده، این‌بار از مدیران سازمان سینمایی دعوت کرد تا با حضور در این برنامه زنده تلویزیونی پاسخگوی ابهامات درباره اکران و توقیف مجدد این فیلم باشند.

باید دید آیا این دیالوگ مستقیم میان سازمان سینمایی و یک برنامه تلویزیونی می‌تواند فتح باب تازه‌ای در مسیر شفافیت باشد؟ اتفاقی که در صورت تحقق تبدیل به دستاوردی ویژه می‌شود که می‌تواند رکود و ضعف این فصل از برنامه «هفت» را به‌طور کامل تحت الشعاع قرار دهد.

پیشنهاد ویژه؛ آقای رئیس جمهور

«مصطفی ریاحی و همسرش روزنامه‌نگار هستند و مقالات پرشوری را در نقد موضوع سرمایه‌گذاری و تبعیض‌های اجتماعات در نشریه خود (گواه) منتشر می‌کنند. آن‌ها قصد دارند ماهیت واقعی یک سیاستمدار به ظاهر اصلاح‌طلب و دموکرات به نام دکتر زهتاب‌فر را افشا کنند، به همین دلیل سعی می‌کنند از جشن پرنعمتی که او ترتیب داده است، گزارش مستندی تهیه کنند. اما در نهایت نمی‌توانند دلیل محکمه‌پسندی مبنی‌بر ارتباط او با عناصر خارجی (صهیونیسم و...) به دادگاه ارائه دهند و مصطفی به خاطر شکایت دکتر زهتاب‌فر به زندان فرستاده می‌شود. پس از پلمب شدن دفتر نشریه مصطفی، تلاش‌های همسر او برای آزادی وی به نتیجه نمی‌رسد و...»؛ این خلاصه داستان فیلمی جنجالی است که ابوالقاسم طالبی در سال ۱۳۸۰ آن را کارگردانی کرد.

فیلم سینمایی «آقای رئیس جمهور» با این خط داستانی جنجالی اما خیلی زود به محاق توقیف رفت و نه فقط بر پرده سینما که در قاب تلویزیون نیز این فیلم دیده نشد. فیلم بعدها به شبکه نمایش خانگی راه یافت اما هیچ گاه به‌صورت رسمی و عمومی پخش نشد.

مهران مدیری و مأموریت احیای «نسیم»/ رفع توقیف «آقای رئیس جمهور»!

طالبی خود چند سال پیش که به بهانه اکران فیلم «یتیم‌خانه ایران» مهمان برنامه تلویزیونی «هفت» شده بود، درباره این فیلم جنجالی کارنامه خود گفته بود: «من وقتی فیلم سینمایی «آقای رئیس جمهور» را می‌ساختم می‌دانستم چنین برخوردی می‌شود. فیلم را توقیف کردند و هنوز هم حاضر نشدند در تلویزیون آن را پخش کنند. من زمانی به شوخی به آقای ضرغامی می‌گفتم نمی‌خواهید فیلم را پخش کنید؟ او هم می‌گفت عه! پخش نکردند؟! اما یک بار گفت آقای خاتمی بدش می‌آید. بعد گفتند آقای احمدی‌نژاد بدش می‌آید. حالا نمی‌دانم آقای روحانی هم بدشان می‌آید یا خیر…»

حالا اما شبکه سه سیما در ادامه اقدامات غیرمنتظره مدیر جوانش، پس از ۱۸ سال، «آقای رییس جمهور» را بدون سروصدا و حاشیه در کنداکتور پخش خود قرار داده است؛ فیلم سینمایی «آقای رییس جمهور» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، جمعه ۱۷ آبان‌ماه ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

یوسف مرادیان، اردلان شجاع‌کاوه، مهشید افشارزاده، حسن جوهرچی، محمدرضا داوودنژاد، شهاب عسگری، مرتضی نعمتی‌جو و کوروش سرمدی در این فیلم بازی کرده‌اند. تماشای این فیلم توقیفی سینمای ایران از آنتن سیما آن هم در شرایطی که بحث درباره حدومرز «توقیف در سینما» در محافل رسانه‌ای گرم است، می‌تواند طعم و مزه ویژه‌تری هم داشته باشد!

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناصری
    0

    چند وقتیه اسم خندوانه رو می شنوم،ناخودآگاه کلماتی مانند وقاحت، وطن فروشی،دروغ‌گویی، ماله کشی، دیاثت فرهنگی-اجتماعی و... جلویش صف می کشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها