ممنوعیت صادرات کالاهای تولید داخل برای تنظیم بازار

رئیس سازمان تسعه تجارت گفت: اگر تولیدات داخلی توانایی پوشش نیازهای کشور را ندارد باید از صادرات آن اجتناب کنیم.

ممنوعیت صادرات کالاهای تولید داخل برای تنظیم بازار

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی، درباره نقشه راه تنظیم بازار و همراه شدن آن با تنظیم نقشه راه توسعه صادرات، اظهار کرد: از مدتی پیش نقشه راه تنظیم بازار توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، معاونت بازرگانی داخلی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و مجموعه وزارت صنعت پیگیری می‌شد و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به روابط تنگاتنگی که بین صادرات و تنظیم بازار داخلی وجود دارد ما هم در سازمان توسعه تجارت شروع به تنظیم نقشه راه توسعه صادرات به موازات این طرح در وزارت صمت کردیم تا این ۲ طرح به طور کامل با هم همگام و همراه باشند.

زادبوم گفت: شرایط اقتصاد امروز کشور ما، شرایط عادی نیست و نیاز به توجه ویژه دارد؛ اولویت نگاه ما باید به سمت تنظیم بازار داخل و تأمین نیازهای معیشتی مردم باشد، برطرف کردن نیازمندی‌های اصلی و اولیه در جامعه به خصوص کالاهای اساسی و اقلام خاصی که ارز دولتی یا یارانه دریافت می کنند باید در اولویت و مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: موارد ذکر شده باید در توسعه صادرات لحاظ شود تا به طور دقیق برای آن‌ها برنامه ریزی کنیم؛ به طور دقیق موارد مهم در توسعه صادرات در نظر گرفته شده و با نقشه راه تنظیم بازار انطباق داشته باشد؛ اگر تولیدات کالایی توانایی پوشش نیازهای داخل را ندارد باید از صادرات آن اجتناب کنیم. هرگونه وارداتی می‌تواند خروج ارز و فشار مالی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد پس تا حد امکان نیازهای داخلی باید از تولیدات داخل تامین شود.

او تأکید کرد:‌ شرایط فعلی کشور ما ایجاب می‌کند که این ۲ موضوع را به موازات و در کنار هم پیگیری کنیم؛ نقشه راه تنظیم بازار و توسعه صادرات باید همگام و همراه با یکدیگر تنظیم شده و توسعه پیدا کنند که امروز این فرآیند به طور مناسبی طی شده است.

زادبوم گفت: این ۲ نقشه باید منطبق و همراه با یکدیگر تنظیم شوند و تضادها، همپوشانی‌ها و سایر معیارهای هر ۲ طرح مشخص شود تا در سیاست‌ گذاری‌ها یکسان عمل کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها