زلزله ۶ ریشتری شمال غرب کشورمان را لرزاند/ اعزام گروه‌های ارزیاب به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی/ حداقل 6 تن تاکنون جان باخته‌اند

در زمانی که سایت مرکز لرزه نگاری کشورمان از دسترس عموم خارج شده بود، زلزله‌ای شدید مناطق وسیعی از کشورمان را لرزاند. زمین لرزه‌ای که مراکز لرزه نگاری خارجی بزرگی آن را ۶ ریشتر و عمق کانونش را ۱۰ کیلومتری زمین گزارش کردند

زلزله ۶ ریشتری شمال غرب کشورمان را لرزاند/ اعزام گروه‌های ارزیاب به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی/ حداقل 6 تن تاکنون جان باخته‌اند

به گزارش خبر فوری ، راس ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد روز جمعه، هفدهم آبان ماه ۹۸، زمین لرزه ای نسبتا شدید مناطق وسیعی از کشورمان را لرزاند. زلزله‌ای که برخی مراکز لرزه نگاری جهانی کانون آن را تبریز معرفی کرده‌اند.

آن گونه که سایت لرزه نگاری اروپا-مدیترانه دقایق ابتدایی اعلام کرده بود، بزرگی این زلزله ۶.۰ در مقیاس ریشتر بوده و کانون آن در مختصات ۳۷.۸۱ شمالی و ۴۷.۵۹ شرقی و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین قرار داشته است. این گزارش بعد تصحیح شد و قدرت زلزله ۵.۷ ریشتر اعلام شد.

بر اساس این گزارش، کانون زلزله در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شرق تبریز، ۷۹ کیلومتری جنوب غربی اردبیل و ۶۰ کیلومتری شمال شرقی هشترود قرار داشته است.

بر اثر این زلزله، مناطق وسیعی در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان لرزیدند. هنوز اطلاعاتی از خسارات و آسیب های احتمالی زلزله در دست نیست.

آخرین اخبار از زلزله آذربایجان به شرح زیر است:

- استاندار آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه تعداد پس لرزه‌ها مرتبا روبه کاهش بوده و فشار گسل‌ها تخلیه شده است؛ بنابراین مردم نگران زلزله‌های بعدی نباشند و به خانه‌ها خود برگردند.

- بیشترین خسارت ها مربوط به دو منطقه «ورنکش» و «ورزقان» بوده است.

- کریمی نژاد سرپرست پلیس راه استان آذربایجان شرقی هم گفت: بر اثر زلزله در ۹ نقطه ریزش کوه در جاده های شهرستان میانه اتفاق افتاده بود که با همکاری راهداری و پلیس راه استان پاکسازی شده و تردد در جاده‌های استان روان و عادی است.

- فقط در منطقه ترکمانچای آذربایجان ۲۵ پس‌لرزه ثبت شده است.

- رئیس سازمان امداد و نجات کشور گفت: اسکان اضطراری زلزله زدگان، اقلام و لوازم مورد نیاز و سبد غذایی به منطقه ارسال شده است.

- تا کنون 7 روستا تخریب شده است.

- بخشدار کندوان گفت: بر اثر زلزله در روستای بالسین بخش کندوان انفجار گاز رخ داده است.

- طبق آخرین اخبار تعداد کشته شده ها به 6 و تعداد مصدومان به 345 نفر رسیده است.

- تا کنون 400 واحد مسکونی تخریب شده است.

- شهر ترکمنچای در آذربایجان شرقی همچنان بعداز زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ترک می لرزد. در 7 ساعت حدود 24 پس لرزه داشته است.

- رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از بسته شدن محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده نداشته‌ایم و تمامی محورها باز هستند و امکان تردد وجود دارد.

- سخنگوی دولت گفت: دولت تمامی اهتمام خود را به کار خواهد بست تا تن ‎زلزله‌زدگان دیگر با لرزش سرمای زمستانی نلرزد.

- وزیر کشور در دستوری به رئیس سازمان مدیریت بحران خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله زدگان و مناطق زلزله زده شد.

- رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در زمین‌لرزه آذربایجان شرقی، ۶ شهر و ۱۴۵ روستا تحت تأثیر قرار گرفتند که تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شدند و اسکان اضطراری در «ورنکش» شروع شده است.

- طبق آخرین آمار تعداد مصدومان زلزله غرب کشور به 380 نفررسید.

- علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر درباره زلزله بامداد امروز آذربایجان شرقی در صفحه توییتر خود نوشت: زلزله نیمه شب در سراب تاکنون ۵ کشته و۱۲۸ مصدوم داشته، ارزیابی ۶۵ روستا تا به حال تمام شده و ۷ روستا وضعیت وخیمی دارند. ۴۰ باب خانه کاملا ویران شده و هم اکنون اسکان موقت فراهم و اقلام امدادی و بسته‌های ۷۲ ساعته در میان زلزله زدگان توزیع شده است.

تعداد جان باختگان زلزله شمال غرب کشور به شش نفر رسید- فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی اعلام کرد؛ مسئولان بیمارستان فوت یک خانم را به عنوان نفر ششم جان باختگان زلزله امروز تایید کردند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ماد
    0

    خدابخواد این بلا سر دشمن ادم هم نیاد چه برسه به هموطنامون

  • arman
    0

    بعد از اون غلطای اضافی که بعضی تبریزیا توی ورزشگاه کردن ، اگر بچه و بعضی مردم بیگناه و پاک تبریز نبود ارزو میکردم زمین از وسط باز میشد همشون میرفتن به جهنم

    نظرات شما -
    • داود
      0

      والا اسفاازنگرش شما

  • عرفان
    0

    من که هنوززلزله های ساله قبل مشهدهیچ وقت یادم نمیره خدابرای هیچ کس نیاره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها