دلار، تروریسم و درگیری‌ها؛ تهدیدات اصلی علیه آرامکو بعد از عرضه عمومی سهام آن

شرکت نفت آرامکوی عربستان پس از عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، تهدیدات اصلی را که احتمال دارد تاثیر منفی بر فعالیت‌های این شرکت و یا بخش مالی آن داشته باشد، فاش کرد.

دلار، تروریسم و درگیری‌ها؛ تهدیدات اصلی علیه آرامکو بعد از عرضه عمومی سهام آن

به نقل از سایت شبکه الجزیره، غول نفتی آرامکو بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان ۱۰ درصد عرضه نفتی جهان را داشته و سودآورترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود.

کاهش قیمت نفت باعث کاهش ۱۲ درصدی سود خالص نیمه اول سال جاری یعنی کاهش ۴۶.۹ میلیارد دلار شده است، با این حال این عدد همچنان از درآمد شرکت اپل، به عنوان سودآورترین شرکت جهان که ۳۱.۵ میلیارد دلار در سال درآمد دارد، بالاتر است. بر اساس بیانیه این شرکت که به تازگی ارائه کرده، تهدیدات اصلی که برای این شرکت وجود دارند، عبارتند از:

فعالیت‌های آرامکو و ارتباط آن با دلار

فعالیت‌های آرامکو تحت تاثیر قیمت جهانی نفت و عرضه و تقاضای آن، تحولات اقتصادی و ژئوپلیتیکی که بر تجارت جهانی تاثیر دارند و همچنین تاثیر تغییرات آب‌و هوایی بر درخواست نفت و گاز و قیمت آنها قرار دارند.

دولت عربستان سقف تولید نفتی خود را تعیین می‌کند و بخش مالی این کشور به شدت به صنعت نفت و گاز مرتبط است.

فعالیت‌های آرامکو تحت تاثیر تصمیمات عربستان به عنوان یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و یا دیگر کشورهای تولید کننده در رابطه با میزان تولید نفت قرار می‌گیرد.

دولت عربستان شرکت آرامکو را مامور اجرای برخی پروژه‌ها و کمک به طرح‌هایی خارج از چارچوب فعالیت اصلی‌اش کرده است.

در صورتی که عربستان ارتباط ریال خود با دلار آمریکا را قطع کند، احتمالا بخش مالی آرامکو تاثیر منفی خواهد دید.

بیمه و دادخواهی

بیمه آرامکو تمامی خطرات را پوشش نمی‌دهد و از آن در برابر حوادث احتمالی همانند نشت‌های بزرگ نفت، بلایای طبیعی، حملات تروریستی و یا جنگ‌ها حمایت نمی‌کند.

پیشتر آرامکو با شکایات قضایی بزرگی از جمله ادعاهای مطرح شده درباره نقض قوانین مبارزه با احتکار روبه‌رو بود که به طور جزئی به عضویت عربستان در اوپک مربوط بودند. شکایات مربوط به احتکار به لطف حمایت‌های قانون آمریکا از فعالیت‌های حاکمیتی لغو شدند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آرامکو در آینده نیز از چنین حمایتی برخوردار شود.

تروریسم و درگیری‌ها

نبود ثبات سیاسی و اجتماعی، تنش‌ها و درگیری‌های مسلحانه موجود و احتمالی در خاورمیانه، شمال آفریقا و دیگر مناطق احتمالا بر فعالیت‌های آرامکو و بخش مالی آن تاثیر می‌گذارند، تروریسم و درگیری‌های مسلحانه تاثیر اساسی و منفی بر قیمت سهام آرامکو در بازار دارند.

پیش‌بینی می‌شود عرضه اولیه سهام بزرگترین عرضه در بورس داخلی باشد که خود را بروزرسانی کرده تا به شکلی استثنایی میزبان بیشترین حجم معاملات باشد. البته تغییرات در شیوه‌های تجارت و معامله محکی نخورده‌اند و تضمینی برای این وجود ندارد که این شیوه‌ها به شکل درستی انجام شوند.

خریداران خارجی که واجد شرایط مالکیت قانونی نیستند، هرگز سهام‌های عرضه شده را نگه نخواهند داشت و نخواهند توانست سهام‌هایی که برای آنها منافع اقتصادی دارد، خریداری کنند.

تمامی خرید و فروش سهام‌ در بورس داخلی عربستان با ارز داخلی خواهد بود و تضمینی وجود ندارد که سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید میزان سهام مورد نظرشان بتوانند به اندازه کافی ریال تهیه کنند.

دولت عربستان پس از عرصه اولیه عمومی همچنان سهام‌های تعیین کننده را در دست خواهد داشت و قادر به کنترل مسایلی خواهد بود که به موافقت سهام‌داران نیاز دارد، ریاض حق نقض هرگونه عرضه سهام‌ و یا موافقت‌های حداکثری را خواهد داشت. آرامکو نیز می‌تواند سیاست توزیع سهام‌ را بدون اخطار قبلی به سهامداران خرد تغییر دهد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها