سازمان فارابی، داریوش مهرجویی را نمی‌شناسد!/ سرانجام مسئولیت توقیف خانه پدری با چه کسی است؟ + فیلم

در برنامه برداشت این هفته از حواشی دنباله‌دار توقیف فیلم سینمایی

سازمان فارابی، داریوش مهرجویی را نمی‌شناسد!/ سرانجام مسئولیت توقیف خانه پدری با چه کسی است؟ + فیلم

خانه پدری بیشتر از اینکه یک فیلم توقیفی باشد، یک داستان عجیب شده که در آن، سیستم اکران فیلم در ایران با چالش روبه‌رو شده است. رئیس سازمان سینمایی مدعی شده بود که اکران فیلم خانه پدری با تصمیم شورای نمایش بوده، اما اعضای شورا گفتند که با فشار ارشاد بوده است. حالا دادستانی اعلام کرده این فیلم بدون طی کردن روال قانونی اکران شده است. دادستانی تهران مسئولیت اکران فیلم را بر عهده رئیس سازمان سینمایی دانسته و گفته که وی باید پاسخگوی این مسئله باشد.

هفته پیش سینمای ایران، میزبان یک شخصیت مهم سینمای جهان بود. «ژان کلود کریر» فیلمنامه نویس و کارگردان فرانسوی برای برگزاری کارگاه به ایران آمد و در موزه سینما یک کارگاه رایگان برای علاقه‌مندان به سینما برگزار کرد. کریر که یک همسر ایرانی دارد، تا به حال برای فیلمنامه‌هایی که نوشته سه بار نامزد اسکار شده و یک بار هم اسکار را از آن خود کرده است.

فیلم سینمایی «مطرب» که یک فیلم کمدی است همزمان با روز شهادت امام حسن عسکری (ع) روی پرده رفت. با وجود اینکه شورای صنفی نمایش اعلام کرده بود که سینماها در این روز به احترام روز شهادت و عزاداری تا ساعت ۵ بعد از ظهر تعطیل هستند ولی بعضی از سینماها در سانس‌های ساعت ۴ بعد از ظهر شروع به اکران این فیلم کمدی کردند. از نظر شرعی تا اذان مغرب جزو روز حساب می‌شود و بعد از اذان است که روز به پایان می‌رسد و می‌شود عزا را پایان داد. حالا باید پرسید که آیا یک سانس بیشتر برای اکران یک فیلم چقدر ارزش اقتصادی دارد که سینمادارها حاضر شدند به خاطرش به ایام عزاداری دهن کجی کنند؟!

گذشته از این مورد، محتوای مطرب هم واقعا عجیب است و معلوم نیست ساخت این فیلم، ادای دین به کی و کجا هست. محتوایی که شبیه فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب هست و جای تعجب دارد که چرا سینمای ایران بعد از ۴۰ سال، دوباره به سمت سینمای گیشه‌ای قبل از انقلاب می‌رود و عجیب‌تر اینکه چرا برای ساخت این فیلم‌ها مجوز صادر می‌شود و چرا هیچ نظارتی روی این فیلم‌ها نیست و برای سینما، فقط فروش فیلم ملاک کار شده است.

رضا درمیشیان تهیه کننده فیلم سینمایی لامینور، از یک نامه عجیب سینمایی نوشته است. درمیشیان گفته نامه‌ای از بنیاد سینمایی فارابی دریافت کرده که تاریخ صدورش مربوط به ۳ ماه پیش است. در این نامه گفته شده که فارابی حاضر به حمایت مالی از فیلم سینمایی لامینور هست و فرم‌های مربوط به این فیلم را ارسال کرده است. درمیشیان این سؤال را مطرح کرده که چطور از خیابان سی تیر محل بنیاد فارابی تا خیابان مطهری دفتر درمیشیان، یک نامه ۳ ماه در سفر بوده؟! لازم به یادآوری است که چندی پیش یک خبرگزاری مدعی شده بود فارابی درخواست کمک سازندگان لامینور را منوط به ارائه رزومه کاری داریوش مهرجویی کارگردان این فیلم کرده بود. به عبارت بهتر کارمندان فارابی اصلا مهرجویی را نمی‌شناختند!

در ادامه برنامه مانند همیشه سری می‌زنیم به تئاترهای در حال اجرا و در این هفته دو نمایش «نینوچکا» و «دختر یانکی» را بررسی می‌کنیم.

برنامه برداشت امروز را ببینید و نظر بدهید.

24

حجم ویدیو: 28.15M | مدت زمان ویدیو: 00:09:51 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها