آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: در یک سایت اعلام نشده در ایران ذرات اورانیوم پیدا کردیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذرات اورانیوم را در یک سایت اعلام نشده در ایران پیدا کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: در یک سایت اعلام نشده در ایران ذرات اورانیوم پیدا کردیم

در این گزارش نوشته شده است که آژانس کشف کرده ذرات طبیعی اورنیوم از طریق عامل انسان به محلی آورده شده که ایران آن را از قبل اعلام نکرده بود.

گمان می‌رود اشاره آژانس به سایت تورقوزآباد است که سال گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را افشا کرد.

تورقوز‌آباد کجاست و چرا سر زبان‌ها افتاده است؟

نخست‌وزیر اسرائیل نقشه‌ای از تهران و عکسی از ساختمانی در تورقوزآباد، در جنوب تهران از توابع بخشداری کهریزک شهرستان ری را نشان داد و گفت این تصاویر مکان تاسیسات سرّی جدیدی در ایران را نشان می‌دهد. آقای نتانیاهو در نطق خود مدعی شد ایران یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در این روستا دارد که تا کنون مخفی بوده است.

وزارت امور خارجه ایران در آن زمان سخنان آقای نتانیاهو را "دروغ، نسنجیده و بی محتوا" خواند و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم گفت که به باور او "عده‌ای نتانیاهو را سر کار گذاشته‌اند."

تورقوزآباد (طرقوزآباد یا دوقوزآباد) که هم اکنون شهرک فاطمیه نامیده می‌شود (و از آن به عنوان بهاران هم یاد می‌شود)، با وسعتی حدود ۱۴ هکتار، در ۲۰ کیلومتری تهران واقع شده است.

تأیید از سرگیری غنی‌سازی در فردو
آژانس همچنین تأیید کرده که ایران غنی‌سازی را در سایت فردو و در سطحی بیش از آنچه در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعلام شده بود، آغاز کرده است.

اخیراً حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود که در چهارمین گام کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای برجام، گازدهی به سانتریفوژهای فردو از روز چهارشنبه پانزدهم آبان آغاز می‌شود.

این اقدام، با مخالفت و انتقاد طرف‌های غربی باقیمانده در توافق هسته ای روبرو شده است.

بعد از آن که آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را برگرداند، ایران گام به گام تعهدات هسته ای اش را کاهش داده‌ است.

منبع: بی‌بی‌سی

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • حقی
    0

    مرگ بر امریکا و خاینین مردم

  • rezazadeh
    0

    پس معلومه اطلاعات نتانیاهو از مسئولین ما بیشتر بوده!!!!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها