بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی / افت بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهور

             شیب افول محبوبیت روحانی بسیار تند است. هیچ رئیس جمهوری در طول 3 دهه گذشته، در سال ششم ریاست جمهوری خود، وضعی چنین اسف‌بار از حیث محبوبیت نداشته است.

بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی / افت بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهور

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با استناد به آخرین نظرسنجی های روز سیاسی نوشت:

1.نظرسنجی یک نهاد معتبر دانشگاهی -که از 1388 تاکنون دقت بالایی داشته و اعتبار آن ثابت شده- در مرداد 98 می گوید درصد کسانی که به روحانی بسیار علاقمند هستند حدود 10 درصد و درصد کسانی که به او بی علاقه یا بسیار بی علاقه هستند حدود 45 درصد است.

2.به این معنا اکنون در جامعه ایران یک دوقطبی جدید به نام 'موافق روحانی-مخالف روحانی' خلق شده که در آن مخالفان بیش از 4 برابر موافقان هستند. این یک دوقطبی جدید و محصول افول بسیار پرشتاب محبوبیت روحانی است.

3.داده ها نشان می دهد 4 عامل تورم، بیکاری، فساد و سوء مدیریت عوامل اصلی نارضایتی مردم از روحانی است. مردم روحانی را به عنوان مقصر مشکلات شناسایی کرده اند و او با همه تلاشی که کرده موفق نشده مشکلات را فرافکنی کند.

4.شیب افول محبوبیت روحانی بسیار تند است. هیچ رییس جمهوری در طول تاریخ 3 دهه گذشته، در سال ششم ریاست جمهوری خود، وضعی چنین اسف بار از حیث محبوبیت نداشته است.

5.شکل گیری این وضعیت برای روحانی و تیم او که سعی دارند از طریق دوقطبی های ساختگی مانند آزادی-محدودیت، یا مذاکره-عدم مذاکره یا جنگ- صلح، افکار عمومی را به نفع خود بسیج کنند، خبر بسیار بدی است.

6.دوقطبی آزادی-محدودیت هنوز در جامعه ایران وجود دارد و متمرکز بر مسئله زنان است اما اکنون مسئله اصلی جامعه نیست. دوقطبی مذاکره-عدم مذاکره در نیویورک شکست خورد (البته برنامه امریکا احیای آن است) و دوقطبی جنگ- صلح پس از ماجرای پهپاد امریکایی شانس خود را از دست داده است.

7.طبیعی است که با وضع فعلی روحانی تلاش کند دوقطبی قدرتمند موافق روحانی-مخالف روحانی را با دوقطبی جدیدی جایگزین کند. تداوم روند فعلی کار را در هر انتخاباتی در آینده برای او و اصلاح طلبان سخت خواهد کرد.

8.روحانی با سخنرانی یزد تلاش برای عوض کردن زمین بازی را آغاز کرد. اما نقطه تمرکز او کاملا اشتباه است چرا که مردم در زمینه مبارزه با فساد قوه قضاییه و آقای رییسی را جدی و صادق می دانند و روحانی اعتبار اجتماعی لازم برای مخدوش کردن این روند را ندارد. روحانی با سخنرانی یزد جایگاه خود را در سمت دفاع از فساد تثبیت کرد.

9.با این روند، هر جریانی که دو ویژگی داشته باشد شانس بالایی در انتخابات پیدا می کند: 1-به طور معتبر مخالف روحانی باشد و مردم باور کنند آمده تا بلایی را که در دوره روحانی سر زندگی مردم آمد پایان بدهد 2-سوژه هراس اجتماعی نباشد و نتوان از آن در ذهن مردم لولو ساخت.

10.انقلابیون برای پیروزی نیازمند اجماع به معنای تقسیم نکردن سبد رای خود، دوری از تندروی بی حاصل و تمرین فرهنگی رای دهی لیستی هستند.

11.آیا با این وضع پیروزی مخالفان روحانی قطعی است؟ به هیچ وجه. تنها چیزی که با قاطعیت می توان گفت این است که اگر روندهای فعلی جامعه حفظ شود آنها شانس بالایی دارند. پس دعوا بر سر حفظ یا به هم ردن روندها و تعادل افکار عمومی خواهد بود.

12.نظرسنجی پیشگویی نیست، انتخابات هم شعبده بازی نیست. روندهای اجتماعی تغییر می کند. نظرسنجی شدت و جهت تغییرات را در یک لحظه از زمان نشان می دهد. اینکه نتیجه چه می شود به عمل ما بستگی دارد. نظرسنجی نقطه شروع و جهت حرکت را روشن می کند نه نقطه پایان را.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ابراهیم قاسمی
    0

    نا امیدمان کرد. بی تدبیر بود وناامید کننده برخلاف اسم دولتش

  • ادبیات عربی//بیکار /دانشگاه دولتی
    0

    بیکاری خیلی زیاد شده

  • Vahid
    0

    روحانی یعنی فاجعه مدیریت

  • مهدی
    0

    از اولش هم محبوب نبود فقط دروغ گفته همه نظام را بجان هم انداخته تفرقه کارش بوده هیچ کار مثبتی نکرده

  • رضانصیری
    0

    روحانی برای جمع آوری آرادرکنارمردم بودوپس ازاخذآراکاملاخودراتافته جدابافته درنظرگرفت وبافرض اینکه درهمه امورحق بااوست شروع به تک روی کردوهمین امرباعث شدمردم وحتی نهادهای نزدیک به وی ازاودوری جسته وبه نوعی بیزاری خودراازوی اعلام نمایندوباافزایش تورم،سومدیریت درکنترل تورم،افزایش غارتگری بیت المال،وفشارحداکثری برمردم به لحاظ اقتصادی غیرازاثرات تحریمی ودرکل ازچشم مردم افتادودیگرهیچ محبوبیتی رابین مردم نداردوهرچه تلاش هم کرده باشدبی فایده ودرسراشیبی باتلاق غوطه ورخواهدشد

  • حسین شهید
    0

    سلام خداوکیلی همه امدندتا خاندان خودشان راابادکنندوجناب روحانی براین مبلغ افزودوفقروتهدستی رادرجامعه به بی نهایت رساند،،زندگی برای مردم سخت شدوباورکنیدکه مردم با سیلی صورتشان راسرخ نگه میدارند،،،یه خواهش هم ازهموطنان عزیزم دارم نسبت به مردم محل زندگیتان بی تفاوت نباشید،وبه نیازمندان کمک کنید ،انهاراشناسایی ویاری فرمایید،بسیاری ازمردم ابرومندهستند وابراز نیازنمیکنند،،شادوسربلندباشیدهم وطنان عزیرم

  • ملت
    0

    یکی از یکی بدتر و خرابترن الانم میخوان با وام ملت رو تو لجن زندگی بندازن تا حق مطالبه نکنن خاک تو سر مردمی که باز رای بدن

  • احمدی نژاد
    0

    روحانیه بیییییی تر بیت

  • قربانی
    0

    با سلام از جمله کارهای مهم روحانی فساد .بیکاری.تورم. حقوق ودستمزد پایین. استفاده ازمدیران نالایق و ثروتمند و پیر و پشت میز نشین نسکافه خور. برجام.البته اضافه کنم به گفته ایشون اینا انتقاد نیستا چون ما منتقدا از آمریکا خط گرفتیم و تعدادمونم کمه. ولی یه سوال خودش مرد مردانه بیاد بگه تو این مدت چه کار مثبتی خودش انجام داده ..کاری به افتتحاح طرحهای دولتهای قبلی نداشته باشه خودش چیکار کرده ..به جرات هیچی دلیلشم میگم وضعیت زلزله زدگان کرمانشاه رو خودتون برین ببینید همین ...بقیه چون مصیبتشون تازه اتفاق افتاده بهانه دارن. ..ووووووووووروحانی هیچ محبوبتی نداره جز ثروتمندان و اختلاس گران و آقازاده های دزد کلا بچه های خودشون تمام

  • یک روحانی
    0

    این روحانی بی تدبیر نا امید ریشه روحانیت را خشکاند خدا ریشه نسلش را بخشکاند...

  • علی
    0

    روحانی وتمامی رئیس جمهور های قبلی وبعدی قربانی سیاست های انعطاف ناپذیر حاکمیت شده ومی شوند

  • پژمان وحدتی
    0

    به دردنخورترین رییس جمهور دنیا همینه همینه

  • احسان
    0

    هر روزی که این دولت ادامه پیدا کنه، خسارت محضه! منابع ارزی و طلا رو نابود کردند. الان هم افتادن به جون صندوق ذخیره ارزی! قراره خیلی شیک به بهونه کسری بودجه، صندوق ذخیره ارزی رو هم خالی کنه و دولت رو تقدیم کنه به رییس جمهور بعدی! دقیقا رییس جمهور بعدی یه کشور ویرانه‌ای رو تحویل میگیره که باید سال‌ها تلاش کنه تا خسارات این دولت رو جبران کنه! اوضاع خوب نیست، مردم هم با حرفای نسنجیده و جانبداری های بیجا، بدترش میکنن! خدا کنه مردم سر عقل بیان!!!

  • محمدرضاملامحمدی
    0

    روحانی فقط سخن وحرف بیچاره کردن مردم متوسط ونیازمند غیرمحبوب ترین رئیس جمهورایران

  • مهدی
    0

    بنظرم اگر بخواهیم همه مشکلات را بر عهده روحانی بگذاریم قدری بی انصافی هست، ریشه خیلی از مشکلات بانکی و گمرک و صنعت خودرو سازی از سالها قبل بوده است که متاسفانه پس از تحریم های سرباز کرد و روحانی هم آنچه از وی انتظار میرفت انجام نداده گرچه معلوم هم نیست اگر دیگری بود چقدر موفق بود

  • محمد مهدی هراتی زاده
    0

    باسلام و دعای خیر برای مردم هردم مزاج اگر چه از اول روحانی را برای ماموریتی آوردند و زمینه را مساعد نمودند که انتخاب مردم باشد همانطور که دولت سازندگی، اصلاحات و مهرورزی را آوردند و بردند!؟ بله فقط رضا شاه را تبعید نکردند در دوران انقلاب تا کنون شاهان هشت ساله را می آورند و می برند. درست مثل اسب زین شده برای سوارکاری، شتر برای کویر نوردی، قاطر برای کوهنوردی و فیل برای میدان جنگ.. ولی اینبار ما گول راست و چپ را نمی خوریم، باید حزب جدید جوان گراء با رویکرد موافق گام دوم تنظیم مناسبات اجتماعی و قانون مداری معرفی کنند، جامعه باید بجای سیاسی بازی به واقعیت‌های ملموس صنفی اجتماعی تاثیر گذار در زندگی مردم با هدف تامین عدالت اجتماعی و آرمان امام ره و شهداء متمرکز گردد

  • رئیس پنیر
    0

    ما به این پدرسوخته رای ندادیم که حالا بخواهیم پشیمون بشیم به اون پدرسوخته هایی که بهش رای دادن الان سرشون تو برفه مثل کبک از اونا باید پرسید ؟ چی شد پس اون کلید تقلبی ؟

  • سعید
    0

    آنهائی که هنوز به رئیس جمهور امیدوارند یا خیلی ساده اند و گول حرف های جوان خوشحال کن اورا می خورند مثلا برچیدن گشت ارشاد و آزادی حضور زنان در ورزشگاهها یا منافعشان به این دولت گره خورده به هر حال تورم ۷۰ درصدی و بیشتر بهشت سرمایه دارهاست

  • منصور جوهري
    0

    خدارو شاكرم ك راي ندادم ب اين اقا،اقاي روحاني مخالف اين نظام هستند و از خداشه ك مملكت اسيب ببيند و اين مشكلاتي الان ب جامعه اضافه شده است از قصد خودش ايجاد كرده كه همه چي به ريخته شود.اي كاش استيضاح ميشد و بركنارش ميكردن يك روزم زودتر بركنار شود يك روز است و خيلي بهتر است

  • بهزاد
    0

    10 درصد دروغه 1درصد درسته بیچاره کرد مملکت رو کاری که رضا شاه هم نتونست انجام بده

  • احمدی
    0

    کشوری که از لحاظ اقتصادی کاملا وابسته است .چه فرقی داره ریس جمهور روحانی باشه یا رئیسی .بدبختی اینه که مدیران ما همه سیاسی و جناحی انتخاب میشه.تو این شرایط تحریم یه فعال اقتصادی گزینه مناسبتر برا مدیریت هست. گذشته از این تو این دوره گزینه خوبی وجود نداشت که مردم انتخاب درستی انجام بدن.

  • سعید
    0

    هی نگیرد اگر هر رئیس جمهور دیگر بود الان وضعیت همین بود ما به روحانی رای دادیم و باید پاسخگو باشه وگرنه همون احمدی نژاد بود دیگه پس چه فرقی بین روحانی و رئیس جمهور قبلی هست شما مصاحبه دکتر راغفر اقتصاد دان را بخوانید افزایش قیمت ارز با خواست دولت بود یعنی دولت برای تامین درآمد خوش دست کرد تو جیب مردم و باعث گرانی افسار گسیخته کالاها شد ۶۲ تن طلا را تبدیل به سکه کرد فروخت به دلال ها ۱۸ میلیارد دلار را به باد داد

  • Armin
    0

    حق مردمه با این انتخاب کردنشون. خوشحالم که به روحانی رای ندادم و به رییسی رای دادم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها