پیکر اسماعیل نظری بدرقه خانه ابدی شد

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد اسماعیل نظری، هنرمند پیشکسوت صبح امروز (سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه) با حضور خانواده و جمعی از دوستان و همکاران این هنرمند فقید برگزار شد.

پیکر اسماعیل نظری بدرقه خانه ابدی شد

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، اسماعیل نظری از هنرمندان پیشکسوت نگارگری ایران که (شنبه ۱۸ آبان ماه) پس از تحمل دوره‌ای بیماری، در سن ۷۴ سالگی دار فانی را وداع گفت، صبح امروز در جمع خانواده و دوستان خود راهی خانه ابدی شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) و در کنار استاد خود محمد تجویدی به خاک سپرده شد.

در این مراسم، محمدعلی رجبی _‌ پژوهشگر و کارشناس نگارگری _ در سخنانی از زنده‌یاد اسماعیل نظری سخن گفت و تاکید کرد که باید به هنرمندان همچون او در زمان حیاتشان توجه کرد و آنها را شناخت.

او اظهار کرد: مرحوم نظری در وجه هنری استاد بی‌نظیری بود و شأن بسیار بالایی داشت. او در طی سال‌های حیات خود نمایشگاه‌های هنری متعددی برگزار کرد، اما شاید آنچه کمتر در این نمایشگاه‌ها به نظر می‌آمد، خود ایشان بود؛ چون هرگز خودش را جلو نمی‌انداخت. برای همه کار می‌کرد و خودش در کنار بود. این ویژگی‌ یکی از اصلی‌تری صفات هنرمندان است.

رجبی ادامه داد: ما با شخصیتی روبه‌رو بودیم که نمونه و سرمشق بود و باید از او یاد بگیریم. یاد بگیریم که نیک نفسی در اخلاق حسنه از هنر جدا نیست و امر نیک باید ظرف نیک ریخته شود. اسماعیل نظری شخصیت بزرگی بود که همه این ویژگی‌ها را داشت.

این کارشناس نگارگری همچنین با طرح این گله که نسبت به شناخت هر چه بیشتر هنرمندان پیشکسوتی همچون زنده‌یاد اسماعیل نظری بی‌توجهی می‌شود، خاطرنشان کرد: سوال این است که چرا این فرهنگ در میان ما کمرنگ شده است؟ این همان نگاه و رویکردی است که از دست داده‌ایم و مرعوب چیزهای دیگری شده‌ایم که متعلق به ما نیستند. امیدوارم نسل جدید و جوانان شخصیت‌هایی همانند این بزرگوار را پیش از آنکه از دست بروند و ما غبطه بخوریم چرا آنها را نشناخته‌ایم، بشناسند و از آنها بیاموزند.

پیکر اسماعیل نظری بدرقه خانه ابدی شد

در ادامه منیر دارایی _ رئیس سابق موزه هنرهای ملی ایران _ نیز در سخنانی از فضایل اخلاقی زنده‌یاد اسماعیل نظری سخن گفت و اعلام کرد که پیکر این هنرمند فقید پس از ۲۵ سال دوری در کنار استاد خود، محمد تجویدی آرام خواهد گرفت.

نماز میت برای زنده‌یاد اسماعیل نظری به امامت ححت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی قرائت شد.

پیکر اسماعیل نظری بدرقه خانه ابدی شد

زنده‌یاد اسماعیل نظری متولد ۱۳۲۴ در تهران بود که از کودکی در مدرسه صنایع قدیمه نخستین کانون آموزش هنرهای ملی و سنتی رشد کرد و هنر آموخت. این هنرمند فقید با بهره‌گیری از محضر استادانی همچون محمدعلی زاویه،محمد تجویدی و استاد عبدالله باقری و... مینیاتور و تذهیب معاصر را به خوبی درک کرد.

او در رشته‌های مینیاتور، گل و مرغ و تذهیب هنرآفرینی می‌کرد و تمام این رشته‌ها به صورت حرفه‌ای فعالیت داشت.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها