مخالفت امام با «چندهمسری» به روایت دکتر فاطمه طباطبایی

امام خمینی نه تنها در طول عمر بابرکت خود یک همسر اختیار کردند بلکه این مساله در نزد ایشان آنقدر قبیح بود که کلاس درس استاد خود را که به این امر مبادرت کرده بود، ترک کردند.

مخالفت امام با «چندهمسری» به روایت دکتر فاطمه طباطبایی

دکتر فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی و عروس امام خمینی، در خاطرات خود از رهبر کبیر انقلاب درباره مساله «تعدد زوجات» و قبح این موضوع نزد ایشان به بیان دو خاطره پرداخته است:

تعدد زوجات

1. امام و فرزندانشان هر کدام یک همسر اختیار کردند. ایشان مساله تعدد زوجات را به گونه ای مطرح می کردند که اهل خانه اصلا از مردی که چنین کاری بکند بدشان می آمد و این موضوع را قبیح می دانستند.

ترک محضر استاد

2. زمانی که امام شاگرد یک روحانی بودند، وقتی شنیدند آن آقا ازدواج مجدد کرده است، نزدشان رفته، و از او که استادشان بود، علت این کار پرسیده بودند. آن روحانی جواب داده بود که این قضیه به شما ارتباطی ندارد. می گویند امام بلند شده، خانه آن استاد را ترک کرده، و دیگر به خانه او نرفتند؛ چون از نظر امام او هیچ دلیلی برای ازدواج مجدد خود نداشت.

یک ساغر از هزار؛ ص 536 و 544؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ اول (1379).

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • امیرحسام
    0

    درود بر روح پر فتوح و آزاد اندیش امام خمینی (ره). شخصیتی عالم و عارف و فیلسوف.

  • ابوزینب
    0

    «يكى از مشايخ عظام ما، دام ظلّه، مى‌‏فرمود كه در تعدد زوجات، كه انسان گمان مى‌‏كند ورود در دنيا و توجه به آن است، وقتى كه انسان به آن مبتلا شد، مى‌‏يابد كه اين يكى از شاهكارهاى بزرگى است كه انسان را در عين ورود در دنيا از دنيا خارج مى‌‏كند و از آن منصرف مى‌‏نمايد.» منبع: شرح چهل حدیث، امام خمینی (ره)، ص ۵۸۹

  • بماند
    0

    خوشم میاد که اگه قرار باشه یه چیزی رو ثابت کنید، تشریف میبرید و میون احکام و فتواهایی که سالها خاک میخوردن، یه حکمی رو میارید که ببینید چی گفته؟ o_O حالا اگه قرار بود که ترویج چند همسری بشه و کسی مخالف نبود، سریع میگفتید، ببینید اسلام چه گفته! سنت پیامبر بوده و ... . خوشم میاد از نحوه تحلیل هاتون. :|

  • علمدار بی غم
    0

    آیهٔ 3 سوره نساء که چنین می‌فرماید:و ان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی فانحکوا ماطاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع… چنانکه قرآن کریم می فرماید : مذموم وناپسند نیست بلکه تاچهارتا وبیشتر وآنهم مشروط به آن سفارش شده است توضیح اینکه البته طرح این موضوع درجامعه به مذاق خانمها خوش نیامده وهرروز یک موضع گیری می کنند.

  • کاربر ناشناس
    0

    وای اصلا شما به مباحث قران عمل میکنید که این حرفا رو میزنید فقط مردان از قران یک چیزو خوب فهمیدن ک میتونن چهار تا زن بگیرند بابا برو بگیر ان شالله به زودی سقط شو زنانتم بره به کس دیگر خوبه اونوقت زنان شما هم چند بار شوهر میکنن

  • گمنام
    0

    ازاین مادر و از اون حسن...........

  • ابوالفضل
    0

    چرا چرندیات نشر میدید ؟ مگه میشه یک عالم شیعه با آیه صریح قرآن (سوره نسا آیه ۳ . جواز چند همسری) مخالفت کنه؟ یه خورده عقل هم داشته باشید بد نیست . در کتاب چهل حدیث . امام خمینی ره از تعدد زوجات تعریف کرده . بعد یه نادان اومده اینطور از زبان امام ره خزعبلات میگه . متاسفانه دین اسلام رو با سلایق خودتون برداشت میکنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها