بشار اسد: آمریکا از داعش برای ضربه زدن به ارتش سوریه استفاده می‌کرد

رئیس جمهوری سوریه در سخنانی تأکید کرد که آمریکا به صورت مستقیم داعش را برای ضربه زدن به ارتش سوریه به کار می‌گرفت.

بشار اسد: آمریکا از داعش برای ضربه زدن به ارتش سوریه استفاده می‌کرد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مصاحبه با شبکه "روسیا ۲۴" و خبرگزاری "روسیا سودنیا" درباره توافق روسیه و ترکیه پیرامون شمال این کشور اظهار کرد: ما توافق روسیه و ترکیه را مثبت ارزیابی می‌کنیم، نه به دلیل اعتماد به طرف ترکیه‌ای، بلکه به این دلیل که ورود روسیه به این موضوع جنبه‌های مثبتی دارد، چراکه این کشور در باطل کردن بهانه یا استدلال کردها برای آماده سازی اوضاع در راستای عقب نشینی ترکیه نقش دارد.

وی افزود: تروریسم مرز ندارد، امروز می‌تواند در سوریه یا در دور دست‌ترین مناطق آسیا باشد و یا حتی در اروپا فعالیت کند. داعش به خواست آمریکا به وجود آمد و فعالیت‌هایش را تحت پوشش آمریکا انجام داد، ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد آمریکا به صورت مستقیم از داعش برای ضربه زدن به ارتش سوریه و پراکنده کردن نیروهایی استفاده می‌کرد که با تروریسم مبارزه می‌کردند.

بشار اسد گفت: بعد از گذشت ۹ سال از جنگ، گمان می‌کنم که بیشتر مردم بدون توجه به اختلافات سیاسی، اهمیت اتحاد با دولت را درک کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: حضور نظامی روسیه در سوریه در چارچوب ایجاد توازن جهانی است، چراکه جهان امروز در مقابل معیارهای قدرت سر تعظیم فرود می‌آورد نه معیارهای قانونی. قدرت نظامی روسیه برای توازن در جهان ضروری است، این یک جنبه از آن است و جنبه دیگر مقابله با تروریسم است.

این مقام سوری در ادامه خاطرنشان کرد: روسیه یک ابر قدرت است و وظایف و مسئولیت‌هایی در جهان دارد که به جهان و خود روسیه و ملت آن سود می‌رساند. روسیه تنها یک گزینه دارد؛ یا باید نقش ابر قدرت را ایفا کند و یا باید کوشه گیری کرده و به یک کشور عادی تبدیل شود که این به هیچ وجه برای جهان خوب نیست.

وی در ادامه با اشاره به حضور نیروهای آمریکا در سوریه و مستقر شدن دوباره آنها در اطراف میادین نفتی در مناطق شمالی این کشور، عنوان کرد: حضور آمریکا در سوریه باعث ایجاد مقاومت نظامی می‌شود که خسارت‌هایی را برای آمریکایی‌ها به همراه خواهد داشت و منجر به خروج آنها از سوریه می‌شود.

بشار اسد همچنین با اشاره به حمله ترکیه به مناطق شمالی کشورش، تأکید کرد: پس از دستیابی به توافق سوچی الان باید به ترکیه بگوییم که باید شروع به خروج از خاک سوریه کند.

وی افزود: هیچ‌کس باور نمی‌کند که ترکیه سه میلیون پناهنده سوری را به شمال شرق کشور بازخواهد گرداند، این یک شعار بشردوستانه فریبنده است که توسط نظام ترکیه برای ایجاد یک نبرد جدید و یک جامعه تندرو در منطقه مذکور طبق چشم انداز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مطرح می‌شود.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه تصریح کرد: جنگ خیلی چیزها را در جامعه تغییر داده اما این بدین منظور نیست که باید به سمت تجزیه کشور پیش برویم و یا قانون اساسی را زیر پا بگذاریم، دعوت‌های جدایی‌طلبانه تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست و تمامی بخش‌های جامعه سوریه از میهن و ساختارهای آن دفاع می‌کنند.

بشار اسد در ادامه اظهاراتش گفت: اکثر کردهای میهن پرست سوریه در کنار حکومت و ملتشان می‌ایستند اما گروه‌های کرد و عرب دیگری وجود دارند که تحت فرمان آمریکا هستند، آمریکا با حمایت از آنها و به دست گرفتن رهبری‌شان تلاش دارد تا مناطق شمالی و شمالی و شمال شرق سوریه را که ۷۰ درصد ساکنان آن عرب هستند، یک منطقه کردمعرفی کند و به دنبال آن کردها را با دیگر گروه‌ها وارد درگیری کند. پس از بازگشت ارتش سوریه به مناطق شمالی ما در حال گفت‌وگو با این گروه‌ها هستیم تا آنها را متقاعد کنیم که ثبات تنها با متعهد شدن همه به قانون اساسی کشور محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: مسالمت‌آمیزترین راه برای اخراج اشغالگران آمریکا از خاک سوریه این است که ما درباره مفاهیم ملی متحد شویم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها