آیه‌ای که رئیس جمهور درباره پیمان‌شکنی کفار به آن استناد کرد

مستند رییس جمهور، آیه «الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّهًٍْ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ» «همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می‌شکنند»، آیه ۵۶ سوره انفال است.

آیه‌ای که رئیس جمهور درباره پیمان‌شکنی کفار به آن استناد کرد

روزنامه کیهان نوشت:

چند روز پیش جناب آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی‌شان در یزد گفته‌اند: «پیامبر بزرگوار اسلام با کفار پیمان می‌بست و آنها پیمان را می‌شکستند، پیمان دوم را می‌بست.»

مستند ایشان آیات قرآن مجید مانند آیه «الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّهًٍْ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ» «همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می‌شکنند و (از پیمان شکنی و خیانت،) پرهیز ندارند.» (56 / انفال) است.

کلمه (مِن) در آیه بعضیه است یعنی بعضی از کفار که با آنان پیمان بسته‌ای، بنابراین مقصود از «الَّذِینَ عاهَدْتَ» طبق نظر مفسران شیعه، یهودیانی است که با رسول خدا(ص) پیمان بسته‌اند و آنها یهودیان سه قبیله بین قینقاع، بنی نضیر و بنی‌قریظه بودند که رسول خدا(ص) با هر یک از آنها در بدو هجرت به مدینه به‌طور جداگانه پیمان عدم تجاوز امضا کرد.

بنابراین منظور از اینکه فرمود: «کُلِّ مَرَّهًٍْ» این است که آن سه دسته یهودیانی که با هر دسته رسول خدا(ص) یکبار پیمان بست، هر سه دسته در سه مرحله مجزا عهد خود را شکستند.

دفعه اول بنی‌قینقاع عهدش را شکست، دفعه دوم بنی نضیر و دفعه سوم بنی‌قریظه؛ ولی چون همه جزء کفار یهود بودند می‌توان گفت یهود در مجموع سه بار عهدش را شکست ولی هر بار یک دسته یک پیمان‌نامه را نقض کرد، و دفعه بعد قبیله‌ای دیگر نقض عهد کرد؛ مقصود این نیست که رسول خدا(ص) با یک قبیله از کفار مثل قبیله یهود بنی‌نضیر یک‌بار پیمان بست و بعد از نقض عهدشان دوباره با آنان پیمان بست و بعد از نقض عهد دومشان، پیامبر(ص) برای دفعه سوم با آنها تجدید عهد کرد و باز عهدشان را شکستند.

منبع: کیهان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسین
    0

    ایات قران کریم مقدس و قابل احترام است. ولی دیگه حالمان به هم میخوره که سرنوشت 80 میلیون ایرانی فهمیده را سالهاست با اسم گروه های اجق وجق هزارسال قبل پیوند میزنند و تفسیر می کنند: آخه تو را خدا بنیقینقاع و بنی قراضه و بنی بنی هم شد اسم؟؟ آخه اینم شد سرمشق برای پیشرفت تمدنی!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها