مروری بر تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت خودرو

چرا بنزین گران شد، خودرو ارزان نشد؟

کارشناسان بر این باورند حتی اگر قیمت خودروهای کم مصرف و ارزان قیمت نیز کاهش قیمت را تجربه کنند، این کاهش قیمت موقتی است و با عادی شدن جو روانی افزایش قیمت بنزین ازاد قیمتها به روال عادی باز می‌گردد.

چرا بنزین گران شد، خودرو ارزان نشد؟

به گزارش خبر فوری ، بسیاری معتقدند که طبق یک قاعده مشخص اقتصادی با افزایش قیمت بنزین، قیمت خودرو هم باید پایین بیاید. بعد از افزایش قیمت بنزین، گمانها بر این بود که این کاهش قیمت در زمینه خودروهای داخلی بیشتر باشد. اقتصاددانان معتقدند در این میان، خودروهای کم‌مصرف تغییر قیمت چندانی را تجربه نمی‌کنند و همینطور خودروهای هیبریدی نیز با توجه به اینکه قیمت‌های آنها در بازار ایران بسیار بالا است بعید است تغییر چشم‌گیری را شاهد باشند.

کارشناسان بر این باورند حتی اگر قیمت خودروهای کم مصرف و ارزان قیمت نیز کاهش قیمت را تجربه کنند، این کاهش قیمت موقتی است و با عادی شدن جو روانی افزایش قیمت بنزین ازاد قیمتها به روال عادی باز می‌گردد.

بنزین گران شد؛ قیمت خودرو پایین نیامد

نکته جالب اما این است که دو روز پس از افزایش قیمت بنزین، قیمت خودروهای داخلی نه‌تنها پایین نیامده بلکه کمی بیشتر هم شده است. فعالان بازار تاکید دارند که قیمت خودروهای داخلی همچنان در مقایسه با چند هفته پیش، بالاست و در این هفته نیز روند صعودی بوده است.

در حالیکه پیش از گران شدن بنزین، در میان انواع محصولات سایپا قیمت پراید در بازار حداکثر بیش از ۵۲ میلیون و قیمت تیبا در بازار حداکثر ۶۱ میلیون تومان گزارش شده بود، بعد از گران شدن بنزین این قیمتها تغییر کرد. به طور مثال، پراید تا پیش از ظهر روز شنبه، قیمت ۵۳ میلیون تومان را به خود دید و تیبا هم کمی افزایش قیمت داشت.

چرا قیمت خودرو بالا رفت؟

اما چرا قیمت خودرو داخلی پس از افزایش قیمت بنزین بالا رفت؟ عموما کارشناسان دو دلیل برای این اتفاق می‌شمارند. یکی از این دلایل، کمبود عرضه بوده و دیگری هم تعطیلات آخر هفته است.

در مورد دلیل اول، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی انگشت اتهام را به سمت تولیدکنندگان برده است. رایگانی اعلام کرد که خودروسازان نقش خود را در متعادل کردن بازار خودرو و کنترل قیمت ها به خوبی ایفا نکردند.

برخی معتقدند دو کارخانه سایپا و ایران خودرو برای حفظ قیمتها از عرضه محصولات خود و تزریق به بازار خودداری می‌کنند. ایران خودرو و سایپا در واکنش به این اظهارات، بیانیه‌ مشترکی صادر و خود را از اتهام کم فروشی مبرا دانستند. این دو برند خودروسازی ایرانی تاکید کردند که کاهش عرضه‌ای در کار نبوده و آنها نفعی از ما‌به ‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار محصولاتشان نمی‌برند که بخواهند زمینه‌ساز افزایش قیمت شوند.

قیمت خودرو از ابتدای ماه بالا رفت

همانطور که گفته شد، جدا از گران شدن بنزین به طور کلی، قیمت خودرو در طول ماه اخیر به سرعت بالا رفته است. فارغ از کمبود عرضه، برخی کارشناسان خودرو انتشار اخبار مربوط به حذف برخی محصولات از خطوط تولید را نیز بر صعودی شدن قیمت‌ها اثرگذار می‌دانند. نباید فراموش کرد که در طول چند هفته اخیر(حتی پیش از افزایش قیمت بنزین) قیمت پراید دوباره اوج گرفت و از مرز ۵۰ میلیون تومان نیز رد شد و به تبع آن، پژو ۴۰۵ نیز که خبر توقف تولیدش در بازار پیچید، راه گرانی در پیش گرفت.

در کنار اینها، خبرهایی مبنی بر توقف تولید چند خودرو مونتاژی به دلیل نبود قطعات منتشر شد تا قیمت آنها نیز بالا برود، از جمله سراتو و ساندرو. همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز ازآنجاکه به پایان مونتاژ خود در ایران نزدیک می‌شود و احتمال توقف تولید آن در صورتی که ایران خودرو نتواند قطعاتش را تامین کند، وجود دارد، با افزایش قیمت مواجه شد.

نکته جالب این است که قیمت خودرو در حالی رو به افزایش گذاشت که بازار سکه و ارز (دو فاکتور اقتصادی که معمولا هم سو با خودرو بوده اند) از آرامش نسبی برخوردار بوده است.

بنزین تورم می‌آورد

با این حال، نباید فراموش کرد که حتی اگر قیمت خودرو در روزهای آینده به تبع افزایش قیمت بنزین پایین بیاید، افزایش قیمت بنزین به طور کلی باعث گران شدن و فشار اقتصادی بر خانواده ها و افزایش هزینه در زمینه خودرو و حتی کاهش تقاضایشان می‌شود.

کارشناسان معتقدند میزان تقاضا و عرضه بنزین تابع قیمت، متوسط درآمد جامعه و قیمت سایر کالاهاست. با افزایش قیمت بنزین مسلماً میزان تقاضا کم شده و در ادامه اقشار متوسط و زیر خط فقر که با استفاده از خودروهای شخصی خود امور زندگی را می‌گذراندند، با مشکل جدی مواجه خواهند شد .بنابراین افزایش قیمت بنزین علاوه بر تبعات اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی بسیاری را به همراه دارد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • بنده خدا
    0

    خبر فوری مثل اینکه وضعیت رسانه شما هم داغونه تلگرام و اینستا شما که با سه میلیون بازدید کننده بسته شد سایت شما هم که داغونه داغونه یک ربع طول می‌کشه باز بشه و به نظر من موقتا تعطیل کنید برید مرخصی حتی سایت های کوچیکتر از این سایت سریعتر باز میشن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      همه چی آرومه من

  • آزادی
    0

    مگه چیزی هم تا حالا تو کشور ارزون شده که خودرو ارزون بشه از مافیایی که بنزین گرون کرد بپرس چون مافیای خودرو هم هست ملت دیگه به هیچ چیزی امید و اعتماد ندارند خبر فوری مگه شما بنزین تان سه هزار نشده که به دروغ اوضاع تهران رو آرام گزارش می‌کنی .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      همه چی آرومه. من چقدر خوشحالم....

    • تلبلت
      0

      همه چی چقد خوبه نه خانی اومده نه خانی رفته

  • مهدی
    0

    چی تو این مملکت درسته که این نیست از وقتی بنزین گرون شده من که موبایل فروش هستم دارم میبینم ۷۰۰ هزار تومن بالای یک گوشی ۱ میلیونی اومده بعد مسئولین میگن هیچ تورمی ندارم دلار هم که داره ثانیه به ثانیه بالا میره به خدا قسم حاظرم برم به اسرائیل و امریکا پناهنده بشم ولی تو این مملکت بی درو پیکر زندگی نکنم‌ خدا لعنتشون کنه امیدوارم خیر از زندگیشون نبینن

  • فرشید
    0

    واقیت این بود گرانی بنزین فشار زیادی به کسانی که با ماشین کار میکنه وادر میکنه واز یه طرف اگر گرون هم نشه سرمایه ملی توسط خودمون نابود میشد و هرکسی یه ماشین بر میداره اون ور این ور میریم این درست نیست که این سرمایه ارزشمند رو هدر میدیم قیمت بنزین باید 6هزار تومان شود تا از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      آقای محترم . وضع مالی شما فکر کنم خوبه و مشکل بیکاری و بی پولی هم نداری که به این درجه از کمال رسیدی که به سرمایه ملی فکر کنی . برادر من شما تو تهرانی فکر نمیکنی گرانی بنزین یعنی و چه اتفاقاتی ماه‌های بعد میخواد بیوفته. گرانی بنزین یعنی یک مغازه ای که میخواد از تهران یا شهر های دیگه جنس کالا یا بیاره باید هزینه کرایه جنس رو روی سه برابر هزینه حمل و نقل با نیسان یا خودرو بیاره . گرانی بنزین یعنی موقعی که عید یا تابستون میشه تو جاده شمال از این به بعد ماشین های زیر ۵۰۰ میلیون نمی‌بینی یعنی کسی جرات ندارم مسافرت بره . گرانی بنزین یعنی و...

    • مهدی
      0

      صحبت شما درست در صورتی که همه چی سر جای خودش باشه یعنی حقوق درست حسابی امنیت شغلی و ..... الان چند سال باید کار کنی ماشین بخری چند هزار سال باید کار کنی خونه بخری الان مشکل فقط بنزین و سرمایه ملی هستش اون اقا زاده پولدارا هستن میرن دور دور با ماشین میلیاردی نه طبقه بدبخت جامعه اونا هم که براشون اصلا مهم نیست بنزین چند بشه شما ببین با حقوقت چند لیتر بنزین میتونی بگیری و تو کشورهای دیگه چند لیتر میتونن بگیرن

    • مهدی
      0

      وا

    • abed
      0

      عزیز من فکر کنم شکم شما سیره که این حرفترو میزنی ، خیلی از مردم این کشور بخاطر گرونی ها و مخارج زندگی با ماشینشون کار میکنن ، خیلی ها نون سر سفرشون از همین مسافر کشی هست ، خیلی ها زندگیشون بند به همین بنزینه اونوقت شما که شکمت سیره حقوقت سر وقت تو حسابته زندگیت رو رواله باید این حرفو بزنی . تعجب میکنم از شماها واقعا وقتی بیا نظر بنزین 6 هزار تومنی بده که با کشفشهای اون بیچاره ها راه رفته باشی تو زندگیشون بوده باشی . وقتی نیستی لطفا سکوت کن که امسال شماها به فلاکت کشیدید این مملکت رو .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها