هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

رئیس اتاق ایران و رئیس شورای اقتصاد خارجی ایران و ترکیه در دیداری در خصوص توسعه همکاری‌های بخش خصوصی، حمایت دولت، استفاده از پول‌های ملی و اجرایی شدن موافقت‌نامه ترجیحی تبادل نظر کردند.

هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به برگزاری «کنفرانس مقامات بلند پایه سرمایه­‌گذاری عمومی و خصوصی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)» در ترکیه، از اعزام هیاتی تجاری از سوی اتاق ایران به این کنفرانس خبر داد و ابراز امیدواری کرد این اجلاس فرصت مناسبی را برای توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه پیش روی فعالان اقتصادی قرار دهد.

شافعی با تأکید بر پیشینه روابط اقتصادی ایران و ترکیه و ثبت تجارت ۲۳ میلیارد دلاری در کارنامه اقتصادی دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران از موضع‌گیری ترکیه در مقابل تحریم‎های آمریکا علیه ایران سپاسگزار است و از زمان آغاز این تحریم‌ها، بیشترین رفت‌وآمدها بین ایران و ترکیه صورت گرفته است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به تدوین نقشه راه اقتصادی میان ایران و ترکیه و هدف قرار دادن تجارت ۳۰ میلیارد دلاری، افزود: متأسفانه به‌رغم این مذاکرات، در ۶ ماهه امسال شاهد کاهش ۳۰ درصدی مبادلات اقتصادی دو کشور هستیم. در این رابطه مذاکرات خوبی بین بانک‎‌های مرکزی دو کشور صورت گرفته که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد.

شافعی خواستار حمایت دولت‌ها و بخش خصوصی ایران و ترکیه در خصوص استفاده از پول ملی در مبادلات اقتصادی بین دو کشور شد و اطمینان داد در صورت تحقق این موضوع، کسری مبادلات اقتصادی امسال و سال گذشته میان ایران و ترکیه جبران شود.

رئیس اتاق ایران سرمایه‌گذاری خارجی، همکاری در زمینه حمل‌ونقل، ترانزیت و گردشگری را از مهم‌ترین حوزه‌هایی دانست که ایران و ترکیه باید به‌صورت جدی‌تر موردتوجه قرار دهند.

به اعتقاد شافعی، ایران و ترکیه نقش اثرگذاری در سازمان‌های همکاری اقتصادی (اکو) و تحرکات کشورهای عضو این سازمان دارند.

شافعی همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه‌ای، اعلام کرد که این مشکل با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری ایران در حال پیگری و حل‌شدنی است.

رئیس شورای اقتصاد خارجی ترکیه در این دیدار با تاکید بر توسعه همکاری‌های این کشور با ایران، گفت: ترکیه اهل کار و تجارت است و به رغم تحریم‌ها، فعالان اقتصادی ترکیه به روابط خود با ایران ادامه و توسعه همکاری‌ها را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

نائل اوپلاک ضمن تایید صحبت‌های رئیس اتاق ایران مبنی بر کاهش روابط تجاری ایران و ترکیه، افزود: به رغم موافقتنامه ترجیحی ایران و ترکیه، واردات ۶۸ قلم کالا به ایران متوقف شده است که انتظار می رود این مشکل حل شود. او همچنین خواستار حمایت دولت ایران از سرمایه‌گذاران ترکی در ایران و رفع محدودیت‌های بانکی در حوزه نقل و انتقال شد.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها