فائزه هاشمی: آقای روحانی بگوید مردم چگونه می‌توانند از حق اعتراض خود استفاده کنند؟

«مسئولین نباید فرصت سوزی کرده و به خواسته‌های مردم کم توجهی کنند. آنها به مردم می‌گویند می‌توانید اعتراض کنید، ولی زمانی که مردم دست به اعتراض می‌زنند تهدید می‌شوند که مانیتور و دوربین دارند.»

فائزه هاشمی: آقای روحانی بگوید مردم چگونه می‌توانند از حق اعتراض خود استفاده کنند؟

شامگاه پنجشنبه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ایران اعلام کرد که از آغاز روز جمعه ۲۴ آبان سهمیه‌بندی بنزین آغاز شده و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است.

در پی این تصمیم، اعتراضاتی در گوشه و کنار جامعه اتفاق افتاد که حوادث تلخی برای کشور رقم زد. در همین راستا، یک فعال سیاسی گفت: می‌گویند در کشورهای دیگر نرخ بنزین فلان مبلغ است و نتیجه می‌گیرند که قیمت آن در ایران ارزان است. این حرفی درست است ولی آیا درآمدهای مردم ما هم با درآمدهای مردم آن کشورها یکسان است؟

فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت و گویی گفت: اینکه باید قیمت بنزین یا هر کالای دیگر در کشور واقعی شود، جزو اصول اقتصادی درست و سالم بوده و باید این اتفاق بیفتد. ولی این موارد یکسری اما و اگر به دنبال دارد که اگر فراهم نشود، می‌تواند برهم زننده یا اخلال‌گر اقتصاد کشور باشد و حتی مشکلاتی را در کل جامعه به وجود آورد.

چرا این کار تدریجی صورت نگرفت؟

وی افزود: قیمت بنزین قرار بود واقعی شود؛ اولا چرا این کار تدریجی صورت نگرفت؟ دولت از چند سال قبل مکلف شده بود که قیمت بنزین را تدریجی افزایش دهد. دوم اینکه، آیا واقعی شدن قیمت بنزین به معنای آن است که از مردم پول بیشتری بگیریم و در ازایش به آنها کمک مالی کنیم؟ مگر این همان کاری نبود که آقای احمدی‌نژاد کرد؟ واقعی شدن قیمت‌ها یعنی جلو یارانه ‌ها گرفته شود و درآمد حاصل از آن به تولیدکنندگان بخش صنعت برسد تا تولید و «پول ملی» تقویت شود.

فائزه هاشمی بیان کرد: اینکه از مردم پول بیشتری بگیریم و دوباره همان را به آنها بازگردانیم چه معنا دارد؟ اینکه به 18 میلیون خانوار کمک مالی تعلق گیرد کجای «اقتصاد سالم» است؟ از همه مهم‌تر، می‌گویند در کشورهای دیگر نرخ بنزین فلان مبلغ است و نتیجه می‌گیرند که قیمت آن در ایران ارزان است. این حرفی درست است ولی آیا درآمدهای مردم ما هم با درآمدهای مردم آن کشورها یکسان است؟ اینجا اکثر مردم حدود بیشتر از 100 دلار حقوق می‌گیرند درصورتی که در آن کشورها پایه حقوق زیر 2000 دلار نیست.

بالاخره ما مواردی چون استعفاء، نجابت و شرمندگی هم داریم که می‌توانیم در مواقعی از آنها استفاده کرده و مشکلات را کاهش دهیم و به سوی نجات کشور و مردم حرکت کنیم

نمی‌توانیم از میان 10 شاخصه اقتصادی تنها به یکی درست عمل کنیم

وی ادامه داد: در اقتصاد باید همه موارد با هم همخوانی داشته باشد. ما نمی‌توانیم از میان 10 شاخصه اقتصادی تنها به یکی درست عمل کنیم. متاسفانه امروز دولت به تمام سیاست‌های پوپولیستی احمدی نژاد که با آنها مخالف بود، جامه عمل می‌پوشاند. البته شاید مقصر این موضوع آقای روحانی نباشد. زیرا نمی‌توان نقش تحریم‌ها و فشارهای ناشی از آن را نادیده گرفت و شاید همین فشارها دولت را مجبور کرده تا بنزین را گران کند.

فائزه هاشمی گفت: سیاست‌های ما کار را به اینجا رسانده است. حتی مواردی چون یک شبه اعلام کردن گرانی بنزین و بالابردن 300 درصدی قیمت آن، به پای آقای روحانی نوشته خواهد شد و امروز شاهدیم که سایر مسئولین پای خود را از این اقدام بیرون می‌کشند و می‌گویند؛ افزایش این شکلی قیمت بنزین کار درستی نبوده است.

مگر مردم موضوعی جز حق خودشان را طلب کرده‌اند؟

وی ادامه داد: اما در رابطه با وقایع اخیر و مدل واقعی‌سازی قیمت بنزین، بیان چند نکته ضروری‌است. نخست اینکه، آیا سیاستمداران متوجه نیستند مدتی است که برخی تصمیم‌گیری ها بر یکسری اصول اشتباه استوار شده است؟ مگر مردم موضوعی جز حق خودشان را طلب کرده‌اند؟

وی افزود: آیا مردم در شروع هر اعتراضی، رفتارهای مسالمت آمیز و مدنی نداشته‌اند؟ آیا مسئولان نمی‌دانند که نحوه نادرست مدیریت اعتراضات، کار را به اینجا می‌رساند؟ نمی‌توانیم بگوییم که اعتراضات نسبت به گرانی بنزین یک مرتبه بوده یا اینکه هیچ پایه‌ای نداشته است. سوال اصلی اینجاست که چرا باید به این شکل بنزین را گران می‌کردیم؟

بالاخره مواردی چون استعفاء، نجابت و شرمندگی هم داریم

فائزه هاشمی رفسنجانی ادامه داد: چرا باید سیاست‌های ما به نحوی تنظیم شوند که کشوری با این همه منابع به سهمیه بندی سوخت فکر کند؟ و به جایی برسیم که به 80 میلیون ایرانی کمک مالی کنیم؟ آقای روحانی مگر شما نگفتید یارانه‌ها برخلاف عزت و کرامت مردم است؟ باید پرسید چه اتفاقی افتاده که همه این حرف‌ها یادتان رفت؟

وی بیان کرد: باید پرسید چرا به این شرایط رسیده‌ایم؟ آقای روحانی اگر معترضین عددی نیستند، چرا اینترنت را قطع کرده‌اید؟ چرا این برخوردها اتفاق می‌افتد؟ بالاخره ما مواردی چون استعفاء، نجابت و شرمندگی هم داریم که می‌توانیم در مواقعی از آنها استفاده کرده و مشکلات را کاهش دهیم و به سوی نجات کشور و مردم حرکت کنیم. چه زمانی می‌خواهیم به خود آییم و با تغییر سیاست، راه درست را انتخاب کنیم؟

آقای روحانی بگوید مردم چگونه می‌توانند از حق اعتراض خود استفاده کنند؟

هاشمی گفت: مسئولین نباید فرصت سوزی کرده و به خواسته‌های مردم کم توجهی کنند. آنها به مردم می‌گویند می‌توانید اعتراض کنید، ولی زمانی که مردم دست به اعتراض می‌زنند تهدید می‌شوند که مانیتور و دوربین دارند و یا از قوه قضائیه می‌خواهند که با معترضین به شدت برخورد شود.

وی افزود: آقای روحانی می‌گوید اعتراض حق مردم است. لااقل بگوید مردم چگونه می‌توانند از این حق خود استفاده کنند؟ در حالی که در قانون اساسی آمده که تجمعات نیاز به اخذ مجوز ندارد، ولی متاسفانه این موضوع مانند برخی دیگر از موارد قانونی دچار استحاله شده و به شیوه دیگری در قبال آن عمل می‌شود.

باید شرایطی را برای مردم فراهم کرد تا اعتراض خود را مطرح کنند

فائزه هاشمی گفت: باید پرسید اصلا مگر مجوز تجمعی صادر می‌شود که افراد بتوانند اعتراض خود را از طُرق قانونی و با مجوز انجام دهند؟ اما با وجود همه این مشکلات، مردم نجیبانه اعتراض می‌کنند.

وی در پایان گفت: باید شرایطی را برای مردم فراهم کرد تا آنها بتوانند اعتراض خود را مطرح کنند. تنها با ایجاد این شرایط است که مردم می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند و خط معترضان واقعی از خشونت طلبان جدا می شود.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • کاربر ناشناس
    0

    پوششی شودی، همه منتظربودن توهم حرف بزنی....هی هی .....

  • فقط خدا
    0

    شیر زن

  • آرمان
    0

    مطالبات مردمی چیزیه که چند ماهه از بعد انقلاب اومد وسط . به نظر میرسه در سالهای اینده اهالی دولت میفهمند هر غلطی که دلشون بخواد نمیتونن بکنن. موضع مردم درحال قدرتمندتر شدن هست ان شالله

  • ناشناس
    0

    خانم هاشمی ندیدندکه درسایه ی اعتراض ارام مردم عده ای اشوبگرچکارکردند؟نکنه این خانم دلش هوای فتنه ی 88کرده که توخیابون مردم روبه شورش دعوت می کردوباادعای دروغین تقلب کشورروبه ناکجاابادداشتندمی بردند.این خانم باچه رویی درموردکشور داره صحبت میکنه .ایشون الان بایدتوزندان باشه.هنوزفتنه گری ایشون ودورودسته اش ازیادمردم نرفته.مردم به خاطرمرحوم هاشمی امثال توروتحمل میکنند.یه جوری ازنظام طلبکارندکه انگاراینانبودندازاقای روحانی حمایت می کردند.روحانی به افراداغتشاشگرگفت دوربین ومونیتورداریم نه به مردم عادی.شماهاباگرادادن به دشمنان کارمملکت روبه اینجارسوندید.ولی کورخوندیدتامردم بابصیرت ماهستندخواب اشفته ی شمابرای براندازی تعبیرنخواهدشد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خانم هاشمی شما اگردلسوز این مملکت و ملت ایران بودید سرمایهُ این مملکت را در کشوری که دشمن این مردم مملکت است، سرمایه‌گذاری نمی کردید آیا در فتنه سال ۸۸شما نبود ید که پرچم عزا ی امام حسین علیه السلام راباهمایت شما آتش زدند ودر روی جنازه جوان این مردم درروزآشورا رقصیدند آیابرا در شما برای چه در زندان بود حتما برای خدمت به مردم بوده تمام گرفتاریها ازناهیه شما وامثال شما که دل باخته شیطا ن بزرگ و استعمار گرپیر هستید نان این مملکت رامیخور یدوسرمایه این مملکت را به جیب دشمنان اسلام انقلاب میریزد بعدش هم میشویددایه دلسوزتر از مادر خجالت هم خوب چیزیه که شما کم دارید شاید هم ندارید چراکه گرا ی مشکلات اقتصادی اجتماعی این مملکت و ملت را شما وامثال شما که قبله نما زتان به ظرف آمریکای جنایتکار است مردم خوب می‌دانند ازکجا آب گل آلود است شما مانند کبک سردر زیر برف دارید ولی به رو نمی آرید.

  • گل مراد
    0

    فراموش نمیکنیم پدر خود شما اعتراضات مردم اسلامشهر بخاطر کمبود امکانات اولیه همچون آب وبرق را با مشت آهنین سرکوب کرد حالا شما از شنیده شدن صدای اعتراضات میگین

  • محمود
    0

    دوربین و مونیتور برای سناسائی اغتشاش گران است نه برای معترضین. فرق این دو رو نمی دونید!؟ نکنه منظورتون اینه که با اغتشاشگران برخورد نشود؟

    نظرات شما -
    • ali
      0

      هرکی تو‌ این‌ مملکت اعتراض داشته باشه،ارذل اوباشه،اغتشاشگره،اخلاگره با آمریکا و اسرائیل رابطه داره فقط در یه صورت آدم خوبی هستی که اعتراض نداشته باشی

  • ali
    0

    حق اعتراض؟؟؟؟؟ کره شمالی بعد ما دومه دیگه یه شبه ازش سبقت گرفتیم بیکار،بدون اینترنت،زندانی به وسعت ایران برای ۸۰میلیون ایرانی

  • کاربر ناشناس
    0

    ولااهر.چی.هست.خودشون.هستدن..مردم.مردم چه.گناهی.دارن.گرانی.مدم را.از.پا.در.اورده

  • ابوبکر بغدادی
    0

    من خیلی دوست دارم روش اعتراضات مسالمت آمیز رو یاد بگیریم.بدونیم اصلا اعتراض مسالمت آمیز یعنی چی؟ماشین خاموش میکنن میگن مخل جامعه است.آتش میزنن میگن آشوبگر.نامه نگاری میکنن کسی نیگاش نمیکنه

  • ق
    0

    شما بفرمایید برج شهرک غرب که به آقای نجفی اجاره دادید از کجا اورده اید..

  • علیرضا
    0

    بالاخره تو این مملکت یه مرد پیدا شد حرف حق بزنه...مشکل گاوها نیستن مشکل گاوهایی هستن که اقتصاد رو اداره میکنن

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا خیرت بده که حرف حق را گفتی ولی کدام کوش شنوا که خودشان را برای حق مردم به کری زدند ولی تا که انشالله

  • کاربر ناشناس
    0

    چراباید کاری کنیم که مردم اعتراض کنند در یک کشور اسلامی نباید سه چهارم مردم فقیر باشند که به این کمک ماهانه محتاج باشند این خجالت اور است که با حدود 4 دلار در ماه که به هر ایرانی میدهید که اگر نباشد مردم احساس نیاز کنند چرا خانواده های مدیران ونمایندگان و دولتی ها و وزرا وسفرا وغیره اعتراض نمیکنن چون تمام ثروت کشور را ارثیه خودشون میدونن اگر شما با اهداف انقلاب و امام همراه بودید مردم اینقدر فقیر نمی شدن فقط به فکر خودتون هستین به همین دلیله که موقع انتخابات که میشه رقیباتون را حاضرین بدرین درست مثل گرگ برای منافع مالی که به قدرت برسین بچه های کدومتون بیکارن ازدواج نمیتونن بکنن هیچکدومتون چون دستتون تو جیب مردمه دم از کار افرینی برای جوانها میزنین خودتون بعد از این همه بخور بخور میزاتون رو ول کنین دستتون رو از بیت المال بیرون بیارین بفرمایین با این همه تجربه کار افرین باشین ممنون از رهبر که با انتخاب اقای رءیسی نور امیدی تو دل مردم ایجاد کرد تا شاید چند تا از این دزدها دستشون از بیت المال کوتاه بشه اگر جای سردار سلیمانی بودین با این همه فداکاری در کشور و سوریه وعراق لابد کشور و مردم وبیت المال را یک لقمه میکردین کمی از ایشون یاد بگیرین نه اینکه پشت میز یا داءم در سفر وماموریت هستین وبا حرفهای بیهوده مثل تدبیر وامید سر مردم شیره میمالید و به فکر این هستین که با کدوم قانون وتبصره و ماده پول بیشتری به جیب بزنین نه انقلاب نه خون شهدا نه راه امام ونصایح رهبر براتون مهمه ما کاری با ارازل واوباش نداریم شما که دم از اسلام میزنین با کارهاتون صدای مردن رو در نیارین واب به اسیاب دشمن نریزین بالاخره حساب و کتابی هست این دنیا نشد اون دنیا به حسابتون رسیدگی میشه

    نظرات شما -
    • علی
      0

      سردار سلیمانی اگرم سفری میره جونشوکف دستش میگیره میره درواقع سفر خون میره .اما اینا با هواپیمای اختصاصی باخانواده مکرم شرق وغرب دنیاروطی میکنن بچه ها هم که توبهترین دانشگاهای آمریکا وکانادا ولندن مشغول تحصیل هستن حالا هزینش از کجا میاد خب زحمت میکشن بیچاره ها.اینهمه گرونی وتورم حاصل زحمت شبانه روزی ایناست ...اینا کی باشن که به خاک پای سردارسلیمانی برسن

    • sia
      0

      آقای رییسی هم یکی از امضا کنندگان این طرح بود و رهبر هم حامی این افراد . متاسفانه تو این مملکت هیچکس به فکر مردم نیست کلا از ریشه خرابه

  • عمران
    0

    شما بگید یه کارگر که روزی پنجاه میگیره و برای رفتو امد محل کارو خونه روزی چهار لیتر بنزین استفاده میکنه با این قیمت بنزین چجوری میتونه زندگی کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها