مقایسه چین و ایران در مورد اینترنت بومی و سیاست‌های آن؛

آیا ایران می‌تواند اینترنت داخلی در کشور راه بیندازد؟

ایران بر عکس چین، بدون اینکه سرمایه گذاری مناسبی برو روی سرورها، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خویش داشته باشد، شروع به محدودسازی اینترنت کرد.

آیا ایران می‌تواند اینترنت داخلی در کشور راه بیندازد؟

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه قطع و محدودسازی اینترنت در ایران وارد چندمین روز خود شد، بسیاری از این گفته‌اند که احتمالا اینترنت تا چند روز آینده وصل می‌شود. برخی دیگر اما معتقدند که ممکن است زین پس اینترنت ایران به صورت اینترانت اداره شود؛ به این صورت که سرورهای خارجی تاحد زیادی از دسترسی خارج شده و تنها سرورهای داخلی کار کنند.

اما آیا چنین اتفاقی ممکن است؟ برخی معتقدند ایران می‌تواند مانند چین قدم در این راه بگذارد. در این مورد شاید تشبیه چین و ایران درست نباشد. در این گزارش سعی داریم شرایط اینترنت در چین را توضیح داده و تبیین کنیم چرا وضعیت ایران به هیچ وجه ربطی به ایران ندارد.

چین در مسیر دو قطبی سازی سایبری جهان
اینترنت از سال 1989 وارد چین شد. از آن به بعد مردم این کشور به سرعت وارد چرخه کاربری اینترنتی شدند تا آنجا که در سال 2008 یک تحقیق نشان داد که کشور سرخ آسیا بیشترین کاربر اینترنتی را در جهان دارد.

در حال حاضر بر اساس آمار سال 2018 تعداد کاربران اینترنت چین برابر با 802 میلیون نفر است که در حدود 788 میلیون نفر آنها از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. ضریب نفوذ اینترنت در چین در حدود 60 درصد است که این نشان از قابلیت توسعه دسترسی بیشتر برای بازار بزرگ اینترنت چین نیز است

هر چند سانسور، فیلترینگ خارجی و محدود سازی اینترنتی در چین به شدت فعال است، اما این کشور در زمینه اینترنت بومی خود به قدری قدرتمند شده که برخی نظریه پردازان ارتباطات از دو قطبی شدن فضای سایبری جهان سخن می‌گویند.

اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل و مدیر اجرایی شرکت آلفابت پیش بینی کرده است که "در دهه آینده شاهد دو اینترنت متمایز از هم خواهیم بود: یکی تحت هدایت آمریکا و دیگری تحت هدایت چین".

اصل مهم نظام سیاست گذاری اینترنتی چین

سوال اینجا است که چین چگونه توانست با وجود بومی سازی اینترنت خود تا این حد در فضای سایبری پیشرفت کند؟ در ابتدا باید گفت که تیم‌های نظارتی و سانسور اینترنتی در چین به شدت فعال هستند. بیش از 2 میلیون نفر، یعنی نیم میلیون نفر بیش از تعداد اعضا رسمی ارتش چین برای کنترل و نظارت بر شبکه‌های اجتماعی با دولت چین همکاری می‌کنند.

"فایروال بزرگ چین" که عظیم‌ترین سیستم سانسور آنلاین جهان است، فقط از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای پیچیده و چندلایه تشکیل نشده؛ نیروی انسانی عظیمی هم اهداف حزب کمونیست چین در مواجهه با سرویس‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را به پیش می‌برد.

با این وجود چین از یک راه توانسته مخاطبان اینترنتی در کشور خود را حفظ کرده و علاوه بر عادی سازی امور تجاری و سیاسی کشور به یکی از قطبهای اقتصادی اینترنتی جهان تبدیل شود. روش دولت چین تمرکز بر روی برنامه‌های اینترنتی و معادل سازی کیفی با پلتفرم‌های جهانی قبل از آغاز محدودسازی است.

در حقیقت، چین قبل از قطع ارتباط با اینترنت جهانی شروع به تمرکز بر پلتفرم‌های سایبری جهان کرد. چین دارای 4 پلتفرم و سرور اصلی اینترنتی است( CSTNET, ChinaNet, CERNET, CHINAGBN). این 4 پلتفرم ظرفیت به شدت بالایی دارند تا جایی که می‌توانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، وب سایتهای خبری، سایتهای کسب و کار اینترنتی و حتی چت روم ها را در خود جای دهند.

نمونه‌های بومی برنامه‌های اینترنتی

کشور چین چند نمونه از قدرتمندترین دایره المعارف‌های مقالات علمی و عمومی را دارد. Soso baike با 15 میلیون مقاله، Hudong با 5.5 میلیون مقاله و Baidu baike با 3.5 میلیون مقاله به شدت توانسته اند جایگزین دایره المعارف‌های مشهور خارجی شوند.

نمونه دیگر، سایتهای تجاری و کسب و کار اینترنتی است. بر اساس آمار رسمی، پنج شرکت بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنتی چین عبارتند از: 1. چاینا موبایل، 2. تن‌سنت، 3. علی بابا 4. بایدو 5. شیائومی. هرچند این شرکت‌ها بر اساس آمار جهانی مالی در صدر فهرست برترین شرکت‌های فناوری اطلاعات جهان نیستند، اما گستره کاربران و مشترکان، آنها را در صدر شرکت‌ها قرار داده است. به‌عنوان مثال شرکت چاینا موبایل بیش از 800 میلیون نفر مشترک دارد که از این لحاظ بزرگترین شرکت تلفن جهان است. تن‌سنت یک شرکت چینی در حوزه شبکه‌سازی اجتماعی است که برنامه کاربردی موبایل ویچت آن شرکت بیش از یک میلیارد کاربر دارد. وبگاه شبکه‌سازی اجتماعی آن یعنی کیوزون در حدود 630 میلیون کاربر و سرویس پیام‌رسان آن بیش از 820 میلیون کاربر ماهانه دارد.

همچنین چین توانسته از طریق به کارگیری سرورهای قدرتمند و همچنین برنامه نویسی‌های دقیق، شبکه‌های اجتماعی بومی و قدرتمندی بسازد. سه برنامه ویچت، مومو و ناوسینا ویبو از جمله شبکه‌های اجتماعی گفتگو محور محبوب در چین هستند که به راحتی وات اپ و تلگرام را کنار زده و همچنین توانسته اند کسب و کار پررونقی در کشور راه بیندازند.

همچنین شبکه اجتماعی مائومای( Maimai) به نوعی ورژن چینی لینکدین تبدیل شده و توانسته ثروت فراوانی را از آن جمهوری چین کند. چین همچنین شبکه‌های اجتماعی بومی خود را در زمینه های جدیدی مثل سفر هم به کار گرفته است. برنامه مافنگ وو (Mafengwo) در این زمینه بسیار فعال است.

موتورجستجوگر؛ نمونه‌ای از سیاست فیلترینگ چین

نکته جالب اما در این رابطه این است که اگرچه برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی در چین به شدت محدودند، اما نباید فراموش کرد کرد که چین در موارد بسیاری شهروندان را به سمت شبکه های اجتماعی بومی جذب کند. در حقیقت، سیاست چین ایجاد محدودیت برای سرورهای خارجی پس از ساخت نمونه های مناسب داخلی است. یک مثال مشخص در این رابطه موتور جستجوگر است. چین تا سالها نتوانست جایگزین مناسبی برای گوگل پیدا کند. به همین دلیل، دولت چین سعی کرد محدودیتهای خود را در مورد گوگل کمتر کند تا شهروندان بتوانند به راحتی به جستجوی مطالب مورد نیاز خود بپردازند. بعد از ساخت برخی موتورهای جستجوگر داخلی قدرتمند مانند بایدو( NowBaidu Tieba) و سوگو(Sogou) چین تازه شروع به ایجاد محدودیت برای گوگل کرد.

شرایط ایران و چین؛ تفاوت زمین و آسمان

حال بیایید این شرایط را با ایران مقایسه کنید. ایران بدون اینکه سرمایه گذاری مناسبی برو روی سرورها، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خویش داشته باشد، شروع به محدودسازی اینترنت کرد. در این روزهای اخیر در حالی گوگل قطع است که موتورهای جستجوگر ایرانی حتی قادر نیستند بسیط ترین مفاهیم را در دنیای نت جستجو کرده و داده ها را برای مخاطب فراهم نماید. بنابراین، می‌توان گفت عملا اقدام اخیر ایران نه محدودسازی بلکه قطع اینترنت بود. شما در این رابطه چه فکر می‌کنید؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 80
  • آرمان
    1

    مسئولین ایران غلط کردن اینترنت داخلی راه بیاندازد.زن و بچه هاشون توی امریکا و اروپا زندگی میکنن بعد مردم ایران رو تا میتونن محدود میکنن. اهای اقایان مردم ایران گوسفند نیستن.

    نظرات شما -
    • کاربر
      1

      آرمان عزیز حرف دل ۸۰ میلیون ایرانی رو زدی دمت گرم

  • محمدحسین
    1

    اولا که از لحاظ توری یک اینترنت بیشتر وجود نداره اونم شبکه جهانیه وبه اگرم داخل شبکه ای باشه اینترنت محسوب نمیشه . ثانیا اگه با همین فرمون پیش بره فکر کنم در اینده این شبکه مثل بیابون خالی میشه چون هم از خارج دسترسی ها محدوده و اکثر امکانات خوب رو تحریم کردن هم از داخل که دیگه اصلا حکومت نظلامیه برا خودش ... فقط کافیه یه راهی برای خروج از این جهنم باز شه که اون موقع فاجعه برای این شبکه و شرکتای زیرساختش تازه شروع میشه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      1

      به آقایان مسئول بگوئید قطع شدن انترنت از گرون شدن بنزین خطرناک تره برای شما

  • بی نام
    0

    تنهایی فکر کردی به این نتیجه رسیدی ؟ خخخخخ اینترنت رو قطع کردن دیگه

  • محسن م
    1

    ما در این رابطه فکر میکنیم تو یه کشور هستیم که دیکتاتوری بیداد میکنه.چطور میتونیم خودمونو با چین مقایسه کنیم؟مقامات چین برای مردم کشورشون ارزش قائل هستن.اگه چیزیو قطع میکنن سعی میکنن بهترشو برای مردمشون فراهم کنن.همینه که با 1میلیاردو نیم جمعیت داره به بزرگترین قدرت در تمام مسائل تبدیل میشه.مقایسه کنید با جمعیت کم ایران و منابع عظیم خدادادی و فقرو بدبختی مردم

    نظرات شما -
    • A
      0

      دوست عزیز کسی که تو رو از چیزی محروم می کنه ارزشی برات قاعل نیست

  • PAYAM
    1

    مقایسه نت ایران با چین جوکی بیش نیست

  • #Data
    0

    جستجو در پارسیجو و یوز در این یک هفته پیرم کرد وقتی با اینا کار کردم بهتر فهمیدم گوگل چه نعمتیه و تا امروز در مورد موتور جستجوگر بومی خیلی اغراق شده بودوحالا بعد این یک هفته کابوس وار بهتر معلوم شد که در دنیای دیجیتال دقیقا کجاییم وچی تو چَنته داریم.

    نظرات شما -
    • Mehdibibak4
      1

      بزرگوار شما بنز و پراید و یکی میکنید؟من که به پارسی جو وصل شدم امیدم نا امید شد.این روزها فهمیدن فرق کشورهای پیشرفته با ایران چیه،تو این کشور بجای پیشرفت.رفاه اجتماعی،رفاه اقتصادی،درمان،آموزش،ووو...فقط پیشرفت اختلاس و دزدی داریم

  • ناشناس
    0

    مثلا الان که نداره کارشکارشو مونده دلش بخواد همه کار میکنه

  • ایرانی
    1

    خدایا من را آفریدی ولی کاش ایرانی نمی آفریدی

  • IRAN
    1

    من موندم چرا هر بلایی میخوان سرمون میارن،ماهم فقط تماشا می کنیم،به راستی که ایرانی ها بهترین نژاد برای سرکوب بی اینکه اعتراضی کنند هستن شما فرانسه را نگاه کن یا همین لبنان مردم اعتراض کردند دولت خواستار مذاکره با مخالفان و اصلاح ساختار شد!

  • y
    1

    اونا ب فکر مردم خود هستن مثل ایران نیست که حرف مردمش یذره ام اهمیت نداره برای کاری با اینترنت مجبورن برن خارج از کشور اینجا فقط همیشه مشکل پول هست در حالی که همه چیز در ایران موجود است نمیدونم چقد میخورن که اینا رو نمیبینه

    نظرات شما -
    • حقگو
      0

      شانس آوردیم روحانی رییس جمهور هشت ساله هست بعدتمام اگه شاه بوددیکتاتوری بدترازمحمدرضاشاه میشد روحانی هروقت توانست کلید تدبیرباشه میتونه کلیداینترنت باشه دروغ گفتن برای رعب ووحشت خصیصه اصلی روحانی(فریدون)هست اون حتی اسمش دروغه

  • کلانی
    0

    حالا چین چه آش دهن سوزیه که از چین مایه میزارید؟ من تو دانشگاه چندتا دوست چینی داشتم، همه از حکومتشون ناراضی بودن حالا شما بیا بگو چین میخاد به قطب اینترنت تبدیل بشه، ظالم نابود خواهد شد چه رژیم شاهنشاهی باشه چه دیکتاتوری چینی و پلاستیکی

    نظرات شما -
    • عاجز بی نت
      1

      همون حکومت ظالمی که میگی کل جهان جلوش زانو میزنن

  • کاربر ناشناس
    0

    بهترین کارو میکنه اگه انجام بده دم دولت گرم

    نظرات شما -
    • سونیا
      1

      اونایی ک کارشون با اینترنت خارجی هستش چیکار کنن پس خواهشا یه حرف عاقلانه بزن ک بگنجه منی ک کارم با اینستا و تلگرامه چیکارکنم

    • اصغری
      1

      از خدا میخوام یه روزی شرایط به گونه ای پیش بره که منبع درآمدت قطع بشه ببینم باز میگی بهترین کارو کردن منبع درآمدم رو قطع کردن یا نه؟

    • شهروند عادی
      1

      شما برو تو غار سیر کن! ما‌ مردم و دانشجو‌ها‌ سعی میکنیم سودمند باشیم ! سعی کن وجودت برای دنیا فایده داشته باشه

  • Unknown
    1

    با قطع اینترنت بصورت خیلی ناعادلانه و عملی مردم رو زندانی کرده. این نمونه کامل نقض حقوق بشره. هر چند این استارت کار بی تدبیر دولته که بعید نیست از این ببعد تو کار مردم خلل ایجاد کنه. مردم هیچ ارزشی واسه دولت ندارن و دولت بسیار وقیحانه ظلم بی پایان خودشو داره ادامه میده و تشدید میکنه

  • احمد
    1

    مقاله خوبی بود ولی بنظر من بهتر این بود که ایران رو با کره شمالی مقایسه کنید نه چین. اینطوری شاید حرفی برای گفتن داشته باشید

  • sam
    1

    مطالب جالبی بود اما نکته مهم اینه که چین با اینکه اینترنت ملی داره اما تفاوتش با کشور ما اینه که همه چی آزاده . تفریح زیاد داره و درآمد خوبه اما در کشور ما همه چی جرمه . همین ویچت داخل ایران فیلتر شد

  • ی جوان انقلابی
    1

    من فکر میکنم که ایران با خودشم نباید مقایسه کرد!

  • امید
    0

    شاید بسیار مهم تر از پیام رسان ها نیازم به استفاده از گوگل و سرویس های آن بود که اگر لااقل گوگل وصل بود شاید خیلی از مشکلاتم حل بود. از جستجوگرهای داخلی استفاده کردم ولی در حد یک جستجوگر اولیه هم نیستند. حتی یکی از وب سایت هایی که خرید اینترنتی دوربین مدار بسته انجام میدادم هم با اینکه دامنه ir داره ولی باز نمیکنه. الانم چند روزه که صحبت از وصل شدن اینترنت میکنند ولی این که کی وصل بشه الله اعلم.

    نظرات شما -
    • الیاس
      0

      تورو خدا اینترنت رو وصل کنید خیلی کار واجبی دارم

  • هومن
    0

    یک اپلیکیشن ساده برای چت کردن و تماس صوتی و تصویری هم نداریم من دیشب با هزار زحمت به مادرم در خارج آموزش دادم که چجوری اپلیکیشن ایرانی برای تماس تصویری نصب کند نزدیک به ۵۰ هزارتومن پول تلفن ثابتم شد بعد از نصب با هزار زور و زحمت ۱۰ دقیقه تماس تصویری داشتیم امروز از صبح هم که اصلا اپلیکیشن کانکت نمیشه و عملا بی مصرف شده حیف اون همه زمان و هزینه که صرف یاد دادن نصب این اپ روی موبایل مادرم در خارج شد

  • رضا
    0

    خوب شعار جدیدانتخاباتی نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری آینده هم از همین الان مشخص شد از این به بعد دیگه هرکی بخواهد تبلیغات پیش ببرد اینترنت آزاد را نام میبرد

  • Vahid
    1

    آخه احمق ها شما خودتون رو باید با اتیوپی مقایسه کنید نه چین

  • Slm
    1

    اون کشوری که چند وقت پیش یکی از مقامای کشورش فرزندش رو فرستاده بود دانشگاه بعد مردم کشور تظاهرات کرده بودن کدوم کشور بود ؟چین بود؟خدایی کلمه مقایسه هم واسه این دو کشور خنده داره چه برسه یک صفحه متن بزاربن

  • داود
    0

    نتو وصل کنید و دنبال چین نباشید

  • اسیر
    1

    ایران رو با این دولتمردان فکور و صبور فقط میشه با سومالی اتیوپی کنگو و زیمبابوه مقایسه کرد نه با چین یا حتی کره شمالی در این قیاس هم ایران بعد از چهار کشور مذکور رتبه پنجم را اخذ خواهد کرد

  • liberal
    1

    كشوري كه تو اون نماينده هاي مردمش و رييس جمهورش بايد از فيلترهاي خاصي رد بشوند و حق اظهار نظرات مردم خودشون رو ندارن احزاب مختلف با انگها و بدچسبهاي خاص حذف مي شوند ،،،،قطع شدن اينترنتش امري طبيعي و عادي هستش

  • فریاد
    1

    من یک فریلنسر هستم و چند میلیون ضرر کردم این مدت هیچ کارمم هم مطمینم تا الان از دست دادم در خارج کشور. میدونی این کسب و کاری که برای خودم جور کرده بودم نتیجه سال ها خون دل خوردن و زحمت بود. باهاش خرج خونوادم رو میدادم. با خوندن این سایت های خبری هر روز داغم بیشتر میشه. دیشب چند ساعت چشمم به این بود که ببینم کی نت وصل میشه. بعد امروز نماینده اومده گفته از اوایل هفته آینده وصل میشه. آقای وزیر گفته بسته ها رو فلان میکنن. مشکل ما واقعا بسته ها هستش؟؟ حداقل یه مراکزی توی شهرا میذاشتید بتونیم اونجا بریم کارمون رو کنیم. توی تلویزیون هم میبینم یه عده رفتن راهپیمایی میگن: "عامل آَشوبگری مسدود باید گردد". اینترنت عامل آَشوبگری نیست. اینترنت عامل نزدیکی انسان ها به همدیگس و حق شهروندی همه مردم و انسان ها. مطمینم کسایی که نت رو قطع کردن خودشون اینترنت دارن و خانواده و بچه هاشونم یا خارج از کشور هستن یا اینترنت اونا جدا وصله. فقط ما مردم بدبختیم که هر روز باید یه چیزمون قطع بشه یا قیمتش n برابر بشه. بهم ثابت شد نتیجه کار و زحمت توی ایران فقط اینه که از شدت درد هم جسمت هم روح و روانت چیزی ازش نمونه. اون وقت میگن چرا ایران همه دلال شدن. اینجا موندن بیفایدس مگر اینکه افکاری داشته باشی که فقط صرف اهداف اونا باشه و چیزی به نام رفاه و آسایش و آرامش برات بی معنی باشه.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      منم فریلنسر هستم و درکت میکنم ، زندگیم نابود شد

  • سونیا
    0

    اینترنت ها رو وصل کنید لازم نکرده اینترنت داخلی راه بندازید

  • خدایا نجاتمون بده
    0

    ببین کار به کجا کشیده که شکوری که اسم جمهوری اسلامی رو یدک میکشه رفتار های یه کشور کمونیستی نسبت به مردمش و اتفاقا مسلمان های ایغور که به شدت سرکوب میشه رو الگو قرار داده !!! و مطمعنا یکی اومده همچین اطلاعاتی رو براشون گفته اینام چنتا پیر میر دور هم جمع شدن گفتن خوب پس میشه اقا بزن قطع کن این ابزار جهنمی رو . شاید با خوندنش بخندین ولی من جدی دارم میگم ، فکر نکنید اونا جور دیگه ای فکر می کنن اونا میگن صاحب مردم هستن و باور دارن خدا و امام زمان مردم رو به اونا سپرده و هر جوری که هست باید برای مردم ممنوعیت درست کنن ! خاطرات واقعی از برخی مسئولین در این زمنیه گفته شده . خدا بهمون رحم کنه با این اشخاصی که مسئولین کشور هستن . دلیل این که سرور های رو برای اطلاعات مهمی در کشور نصب می کنن برای امنیت و هک نشدن هست. نه این که اینترنت جهانی رو قطع کنن!! ولی اینا یه جور دیگه ازش استفاده کردن ، باور کنید هیچ اطلاعاتی از تجارت الکترونیک ندارن ، اطلاعاتی که از اینترنت دارن فقط در حد چت کردن با موبایله . ببیند من شوخی نمی کنم دارم جدی میگم . کسانی که در شورای امنیت ملی تصمیم گرفتن برای قطع اینترنت طلاعاتشون در همین چت با موبایل هست از نت . هووفففف چقدر درد ناکه در موردش نوشتن. اه و ناله مردم پشت شون هست .

    نظرات شما -
    • شایسته
      0

      خدای اینها نه ...ولی خدای ما بهشون مهلت داده .درکنار مردم باشن نه برضد مردم .مطمعنن خدا قادر مطلق هست . وب جای مردم بی دفاع میجنگه .ونابود میشن .چون معلوم نیست ب کدام خدا اعتقاد دارن

  • کاربر ناشناس
    0

    مشکل زیاد داریم.ازاینکه مدیریت اجرایی کشورضعف داردشکي نیست.اما به جای توهین بياييدراهکارارايه کنید.ما هم فقط بلديم نق بزنیم.بله خودراباچين ویا دیگر کشورها چه پیشرفته باعقب مانده مقایسه نباید کرد.اما بدانیم با همدلی ما قدرت دستیابی به هرتکنولوژي را داریم.

  • aki
    0

    این یکی اومد فاتحه خوند من دستم رو دکمه نمیره و ازادی بیانو کو بابا ...نمیدونم ملت به چه این اقا رای دادن یه کارمفیدشو نام ببرین باید صلوات بفرستیم به محمودی خودمون

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دوست عزیز این آقا با شاه کلید کاملا دقیق اومده بود .جناب سرهنگ ها کلیدش را دزدیدند.

  • مهران
    0

    به نظر من محدود سازی اینترنت داخل کشور و همچنین عدم دسترسی به اینترنت جهانی ضربه بزرگی به ملت ما وارد میکند

  • بنده خدا
    0

    این تحلیل خبر فوری مشکوک میزنه نکنه حسن کلید ما رو به سرور های چینی وصل کنه . زبان چینی خیلی سخته نوشتن کلمات پنجره دوجداره میکشن

  • ali
    0

    توی اینترنت و شبکه های اجتماعی اول ایرانه بعد آمریکا بعدش چین چرا اطلاعات غلط میدین (پاسخ یکی از مسئولان در رابطه با محدود سازی اینترنت)

  • بهروز
    0

    نکبت ها اینترنت رو وصل کنین

  • شهروند
    0

    اگه بخوان باز مردم و عصبی و ناراحت کنن قطعا اینترنت و شبکع های اجتماعی و میبندن که مردم بیشتر ناراحت و عصبی بشن.. چون جزئی حیاتی شده و مردم ما بخاطر نداشتن شغل به فضای مجازی رو اوردن و کسب درامد میکنن چطور میتونن شغل ب این جوون ها بدن که حالا میخوان همین شغل شونو ازش بگیرن. ما جوون ها چه گناهی کردیم که نه کار داریم نه امیدی برای زندگی.. حالا هم شغلی پیدا کردیم اینا ازمون بگیرنش...متاسفم که مسئول های ما به هیچ عنوان به مردم کشورشون فکر نمیکنن.ما امنیت میخوایم ولی اینو بهانه نکنید که برنامه های بی کیفیت خودتونو به مردم غالب کنید.

  • احمد
    0

    دور نیست ، روزی که از کسی که اینترنت رو قطع کرد تقدیر و تشکر فراوان بشه

  • M
    0

    ایران یه موتور جستوجو گر فعلا درست کنه اینترنت ملی نه بهتره بگیم اینترانت ملیش پیش کش ببخشید ایمیل قطعه اکه نه پست الکترونیکی هم میذاشتم

  • M
    0

    ایران یه موتور جستوجو گر فعلا درست کنه اینترنت ملی نه بهتره بگیم اینترانت ملیش پیش کش ببخشید ایمیل قطعه اکه نه پست الکترونیکی هم میذاشتم

  • سجاد
    0

    با این کارشون اثبات کردن که هیچ ارزشی برای نظر مردم این کشور قائل نیستن انتخابات هم یه چیز فرمالیتس

  • فرشید اکبری
    0

    نت رو وصل کنید کسب و کارمون نابود شد هیچ درامدی نداریم چکامونم برگشت خورد یک در دنیا صد در اخرت نفرین و لعنت برای کسایی که نت رو قط کردن ولی بچه هاشونو میفرستن خارج و امریکا برای زندگی و ازادی

  • بی نام
    0

    با زورگویی همه چی امکان پذیره

  • A
    0

    با بستن اینترنت و راه اندازی انترنت کاملا موافقم امیدوارم اینترنت کاملا قطع بشه و اینترنت داخلی جایگزینش بشه واتساپ و تلگرام و اینستاگرام و... امثال این ابزارهای جاسوس برای همیشه قطع بشن و همه بریم به سمت پیامرسان های داخلی :)))

    نظرات شما -
    • سونیا
      0

      چیش به تو میرسه

    • Mehdibibak4
      0

      جناب لوپاتلی دوست عزیز شما بنز و به پراید ترجیح میدی؟فقط اینو جواب بده

  • صبر
    0

    وای دلم می خواد پنجره رو باز کنم از دست شما داد بزنم بابا صبر آدم حدی داره این اینترنت لعنتی رو وصل کنید

  • سجاد
    0

    بابا شما مسئولین و روزنامه نگارای حکومتی چی می زنید، کجا سیر می کنید؟ آخه این چرندیات چیه می بافید، خودتون اینترنت وزارت اطلاعات استفاده می کنید بعد ملت رو پشم هم حساب نمی کنید؟ زندانی که بودیم، حالا حکومت نظامی کردید، موندم فردا چطور میخواید فاز روشنفکری و آزادی بیان بردارید تو منطقه؟ بابا شماها دیگه کی هستید، موندم شما واقعا انقد نمی فهمید یا سرتونو کردید زیر برف؟

  • محمد
    0

    مملکت مسخره تر از این یه فیفا نمیتونم انلاین بزنم. من که میرم از این مملکت فقطم به خاطر فیفا میرم. مدرک دکترا دارم ترجیح میدم به یه کشور دیگه خدمت کنم.

  • غلومی
    0

    پس این آمریکا که گفته از مردم ایران حمایت می کنم چرا اینترنت ماهواره ای بمون نمیده.آمریکا همش لاف میزنه مردم براش مهم نیستن.مردم ایرانو طعمه کرده برا منافع اقتصادیش.

  • کاربر ناشناس
    0

    این سایت اینقدر منحرف هست، باتمام وجود خسارت ها از قطع اینترنت، هی تیتر تا میزنه، مثل کاخ شیطان مردم برعلیه قطع آن تحریک میکنه. توی این چند روز یک خیر وگزارش از تظاهرات خود جوش مردم علیه اشرار و منافقین و سلطنت طلبها،...... درسایت خود منعکس نکرده.

    نظرات شما -
    • Mehdibibak4
      0

      تو انقد نادان هستی جایز نمیدونم جوابتو کوبنده بدم.همون قدر بهت گفتم نادان برو فک کن به افکار پلیدت

  • مدافع حق
    0

    حق ماست هر چی پیش میاد جواب خوبی زیاد به مردم میشه اینی که هست ، سر مردم رو با قطعی اینترنت گرم میکنید که فراموشمون بشه بنزین شده لیتری .... خدا همه پدر مادرامونو ببخشه که اونو بیرون کردن

  • فرشید اکبری
    0

    نون زن بچمون رو از تلگرام و اینستا در میووردیم با فروش اجناسمون خودتون که الان نشستید تو ویلاتون با حقوقای نجومی حال میکنید گور بابای ملت

  • حسین
    0

    دروغ گویان همه شما با هم هستید و مردم دیگر شما را شناخته اند عضو کانال تلگرام شما بودم ؛ در صورت وصل شدن اینترنت ؛ از کانال شما بیرون خواهم آمد و دیگران هم مطمعنا از کانال شما خواهند رفت چون خوب خودتان را در این مدت نشان دادید مطمعن باشید اگر اینترنت را قطع کنید؛ علم و پیشرفت راهی برای ارتباط با اینترنت بین الملل پیدا میکنند و روسیاهی تا ابد برای شما میماند

  • ایرانی
    0

    وقتی همه چی خوبه از نظر شما وامنیت کامل برقراره واعلام پیروزی هم که شده دیگه اینترنت برای چی باید قطع باشه *مردمو از کاروزندگی نیندازین

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا پدر مادر آنهایی که اینترنت را قطع کردن بیامرزد تازه بچه هامون را داریم می‌بینیم وتوی دید بازدید ها و مجالس مختلف سر های آدم ها را بالا می‌بینیم.انهایی که ناراحتند بروند یک کار درست ودرمان پیدا کنند و خدا را شکر کنند که دیگر مجبور نیستند زنهای سر برهنه و تصاویر گمراه کننده راببینند یک کم به یاد خدا باشید تا این همه بلا از آسمان و زمین بر سرمان فرود نیاید .

  • کاربر ناشناس
    0

    انشاالله وبهمت جوانان ولایتمدار بله میتواننداینترنت رابنام خودشان ثبت کنندبکوری چشم دشمنان داخلی وخارجی. مامیتوانیم.رهبرکبیر.جانم فدای رهبر.باذکرصلوات.

    نظرات شما -
    • غار
      0

      اخه نادان اول معنی اینترنتو بفهم بعد بیا افاضه کن امثال شما باید نیم متر ریش بزارید و تو غار زندگی کنید تو رو خدا ببین با کیا شدیم ۴ میلیارد انسان...

  • رضا
    0

    واقعا تیترهای خبریتون اینه؟ دمت گرم خبرگزاری! خوب رسالت خبرنگاری رو رعایت میکنی.

  • ناشناس
    0

    زمان شاه نه اینترنت بود نه اینستاگرام نه تلگرام رادیو تلوزیون هم دست دارو دسته شاه ولی مقدر بود رژیم شاه سرنگون بشه الان هم با قطع اینترنت و خفقان و تهدید و مقدس و الهی جلوه دادن حکومت وبا نفوذ بین ملت و تخریب و کشتار اعتراض مدنی ملت رو شرارت نامیدن نمیتونن روی ظلم بر سرپوش بزارن روزی فرا میرسه که دیگه شبیه دیروز ها نیست... افسوس که تو ایران به دنیا اومدیم و عمرمون تباه شد....

    نظرات شما -
    • Sa
      0

      خيلي خوب گفتي

  • Mt
    0

    اخه مگه ما چه گناهی کردیم . کاش یه نوح بیاد مارو با کشتی اش از اینجا ببره . خجالت نمیکشین نفرین یه ملت پشتتون وقتی یه مشت فسیل میشن تصیصم گیر یه مملکت معلومه که باید مجبورمون کنن مثه سرخ پوستا زندگی کنیم

  • کاربر ناشناس
    0

    چه عرض کنم

  • کاربر ناشناس
    0

    تا به آنجا که من میدانم هیچ وقت اینترنت ایران وصل نخواهد شود

  • yak yaka
    0

    این قدر دروغ گفتید خودتونم باورتون شده اینترنت چین کجاش با دنیای بیرون قطع !؟!؟!؟ بزرگترین شرکت های امریکایی تو چین سرور دارن! برید سایت علی بابا بخش کلودش از چین سرور بخرید از ایران بهش وصل بشید اگر اینترنت چین با دنیا در ارتباط نباشه چه جوری می شه این کارا کرد؟! همه شرکت های چینی روی علی بابا شماره تلفن واتس اپ دادن برای تماس گرفتن! اون وقت اینترنت چین قطع اینرنت ایران وصل!!!!

  • حسین
    0

    ب قران من ب فکر فرار از این کشورم ینی چی اخه تو تمام صفحه های اینترنتی پست گذاشتم ک نباس قط میکردن حالام هم قط کردن باید وصل کن به خدا با قط کردن اینا حرفه اونی ک بخواد با تلگرام پیامشو بفرسته یا اینستا گرام میفرسته اینترنت بزرگتر از اونیه ک بشو جلوشو گرف اونای ک شورشو رهبری میکردن مطمئنن لنگ قط کردن اینترنتو نبودن وقتی با ی برنانه ساده میشه این قط کردن رو دور زد قطعا اونا راه حل های بهتری هم سراغ داشتن

  • مظلوم
    0

    لعنت خدا بر شما که انقدر ظلم می کنید و همه را به نام مصلحت اسلام می گذارید با پول مردم برای مردم خفقان بوجود آوردید هیچ کس حق اعتراض نداره. مردم رو به دین بی اعتماد کردید شما منافق هستید! هر غلطی رو انجام می دهیدبه نام دین. یک مشت دزد به راحتی دزدی میکنید از بیت‌المال و مردم با چه وضعیتی زندگی می کنند. اینترنت رو قطع کردید ما را از نون خوردن انداختید خیلی از این خراب کاریهای اراذل و اوباش کار خود داخلی بود گردن خارج انداختید

  • Mehdibibak4
    0

    درود بر مدیران سایت.بنده چندین ساله عضو کانالتون تو تلگرام هستم خیلی خوب بود مواضع مردم شریف ایران را تو این سایت نشر میدادین.خدا شاهده تو این کشور مقدس هیچی سر جاش نیست.اگه انتخاب حسن روحانی انتخاب مردم بوده به گفته مسئولین مردم خودشون رای دادن باید تحمل کنن...چطوره پس مسئولین حسن روحانی فرد ناشایست و دو تابعیتی رو کردن ریس شورای امنیت ملی (از ۱۶ سال پیش)خدا ریشه ظلم و جنایت و تبعیض و از این کشور ریشه کن کنه،این مردم بیچاره به هر ساز این مسئولین رقصیدن

  • محمد
    0

    سلام به هم میهن عزیزم هم وطن قبل از نگرانی و استرس دادن به خودتون یه کم فکر کنین این کشور با فکر کهنه چطور میتونه اینترنت رو قعط کنه وقتی تکنولوژیشو نداره یه مثال شرکت نوکیا با این بزرگیش نتونست بعد این همه سال از خودش اپی بزنه اخر سر رو به اندروید اورد یا سامسونگ و شرکت هایی دیگه پس نمیتونند کاری بکنن به امید روزهای روشن اریایی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها