آقای روحانی! رفع فیلتر شبکه های اجتماعی و جریان آزاد اطلاعات پیشکش! همان اینترنت ساده فیلترشده مردم را پس دهید

یک هفته از قطعی اینترنت در کشور می‌گذرد و بسیاری از مردم به واسطه شغل یا ارتباطات عادی روزانه خود دچار مشکل شده اند؛ با این حال از اظهارات پراکنده مسئولان خبر قطعی و مهمی دستگیر کسی نمی‌شود و گویا قرار نیست کشور از این بلاتکلیفی رها شود.

آقای روحانی! رفع فیلتر شبکه های اجتماعی و جریان آزاد اطلاعات پیشکش! همان اینترنت ساده فیلترشده مردم را پس دهید

اتفاق بی سابقه

قطعی اینترنت همزمان با روز دوم اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در کشور آغاز شد؛ اتفاقی که نه در حوادث سال ۸۸ سابقه داشت و نه در رویداد‌های دی ماه ۹۶. اما این بار تصمیم غیرمنتظره‌ای گرفته شده. به گفته جانشین فرمانده سپاه اعتراضات از روز دوم یعنی شنبه ۲۵ آبان در ۲۸ استان و بیش از ۱۰۰ شهر کشور رنگ و بوی جدی تری گرفت. در این بین گویا تدبیر مسئولان برای کنترل اوضاع قطعی اینترنت بوده. با این حال مشخص نیست که چرا با وجود آنکه از سوی مسئولان گفته شده اعتراضات در ۴۸ ساعت یعنی تا روز دوشنبه ۲۷ آبان ۹۸ «جمع و جور» شد، هنوز خبری از وصل شدن اینترنت نیست.

چه کسی اینترنت را قطع کرد؟

یک روز پس از قطعی اینترنت، یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایسنا گفت: محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب «شورای امنیت کشور» صورت گرفته و زمان پایان آن هنوز مشخص نیست. کمی بعد وزیر ارتباطات نیز این موضوع را تأیید کرد. شورای امنیت کشور زیر نظر وزیر کشور است؛ از این رو تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان دادند. تا جایی که علی مطهری با بیان اینکه با بازگشت آرامش به کشور ادامه قطع اینترنت ضرورتی ندارد، گفت که اگر وزیر کشور به قطعی اینترنت ادامه دهد، حتی امکان استیضاح او نیز وجود دارد. طیبه سیاوشی هم از تذکر ۱۱ نماینده به وزیر کشور برای قطع اینترنت خبر داد.

اینترنت داخلی؟

در روز‌های قطعی اینترنت، سایت‌های داخلی که گویا سرور آن‌ها در داخل کشور است، همچنان فعالند، اما سایت‌های خارجی کاملاً قطع شده اند، حتی موتور جستجویی مانند گوگل. شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز کاملاً قطع هستند حتی واتس اپ. اما شبکه‌های اجتماعی داخلی فعالند. برخی مسئولان و شخصیت‌ها در این میان از این موضوع استقبال کرده اند و حتی با همراهی صداوسیما تلاش کرده اند تا ثابت کنند این وضعیت به نفع مردم است؛ چراکه به گفته آن‌ها کشور از تهدیدات خارجی در امان می‌ماند و در ضمن، امور ضروری مانند امور بانکی داخلی همچنان برقرار است.

نقض ادعای کافی بودن اینترنت داخلی

در حالی که موافقان قطعی اینترنت از بی نیاز بودن به شبکه جهانی اینترنت صحبت می‌کنند و حتی حجت الاسلام سید احمد خاتمی، در نماز جمعه تهران قطعی اینترنت را از تدابیر «ستودنی» خوانده و خواستار ادامه قطعی آن شده، اصناف گوناگون از اختلال و حتی توقف فعالیت‌های خود در پی قطع اینترنت خبر می‌دهند. به طور مثال، جامعه تورگردانان ایران به شورای عالی امنیت ملی نامه نوشته و اعلام کرده «ارتباطمان با توریست‌ها و آژانس‌های خارجی کاملاً قطع شده است و خبر نداریم چه تصمیمی برای سفر به ایران گرفته‌اند.» دبیر کل کانون صرافان ایران هم گفته که امکان ارسال حواله‌ها وجود ندارد و از طرفی ساز و کار مالی با خارج از کشور با مشکل مواجه شده. او گفته: «در گزارش‌های تلفنی از آنجایی که هیچ یک از گزارش‌ها مستند نیستند نمی‌توان به این گزارش‌ها اعتماد داشت و با ریسک جعل اسناد و حواله‌ها، تایید‌های نابه جا مواجه هستیم. به همین دلیل است که صرافان ترجیح دادند که فعلا کار را متوقف کنند.» قطعی اینترنت فقط مشاغل بخش خصوصی را تعطیل نکرده، حتی بخش‌های مهم دولتی نیز مختل شده اند. به طور مثال، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی سال‌های اخیر اقدام به انتشار جزییات کیفیت هوا، پیش‌بینی آلودگی برای روز‌های آینده، سرعت و جهش و باد، بارندگی و... می‌کرد، اما طی روز‌های اخیر جزییات کیفیت هوای تهران که پیش از این روی سایت یا اپلیکیشن این شرکت قرار می‌گرفت به روز رسانی نشده. شهیدزاده مدیرعامل این شرکت گفته: «ما بخشی از اطلاعات خود را برای پیش‌بینی هواشناسی و آلودگی هوا از سایت‌ها و مدل‌های جهانی تأمین می‌کنیم. اختلالات به وجود آمده در اینترنت کشور، سبب شده است که به این اطلاعات جهانی دسترسی نداشته باشیم و در نتیجه نتوانیم پیش‌بینی آلودگی هوا برای روز‌های آینده، جهش وزش باد و مقدار بارندگی را روی سایت خود بارگذاری کنیم.»

رکوردشکنی عجیب!

در شرایطی که امکان دسترسی به سایت‌های خارجی وجود ندارد، دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در چند روزی که اینترنت دچار اختلال و محدودیت شده رکورد ترافیک داخلی را شکستیم، گفته است: مردم در مقابل برخی از خدماتی که از سوی پلت‌فورم‌ها، پیام‌رسان‌ها و موتورجست‌وجو‌های خارجی ارائه می‌شد به جایگزین‌های داخلی مراجعه می‌کردند. این رکوردشکنی در حالی است که مردم هیچ انتخاب دیگری برای گذران امور شغلی و زندگی روزمره خود نداشته اند و از این رو، چنین رکوردی که به مثابه گلزنی در زمین خالی و بی رقیب است، افتخاری برای کسی محسوب نمی‌شود.

بلاتکیفی

فارغ از چرایی قطع اینترنت که واکنش‌های جهانی نیز در پی داشته، عدم اطلاع رسانی صحیح مسئولان نیز سردرگمی مردم را بیشتر کرده. دبیر شورای عالی فضای مجازی روز ۳۰ آبان گفته بود امروز جلسه‌ای برای تصمیم گیری درباره اینترنت برگزار می‌شود. پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت روز ۲۷ آبان درباره قطعی اینترنت گفته بود «تلاش می‌کنیم مشکلات ظرف امروز و فردا به حالت عادی برگردد.» محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم ۲۹ آبان گفته بود: «انشاالله اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.» روز ۳۰ آبان نیز اخباری از وصل مجدد اینترنت ADSL در بخش‌هایی از تهران و نیز بازگشت اینترنت در استان‌های هرمزگان، بوشهر و بخش‌هایی از تبریز، اراک، مشهد، کرمان، کرمانشاه، قم و شیراز و همچنین برقراری دسترسی به واتس اپ و اینستاگرام منتشر شد، اما واقعیت آن است که این برقراری اینترنت همه گیر نبوده و تقریبا هیچ مشکلی حل نشده است.

در این بین هیچ خبری از وزیر کشور نیست و اظهارنظری از او درباره احتمال وصل شدن اینترنت منتشر نشده. ادامه این وضعیت بی تردید بر بلاتکلیفی جامعه خواهد افزود و به تعبیری گام برداشتن بر روی اعصاب مردم است. طبعا نمی‌توان برای حل مشکل اعتراضات بنزینی اینترنت را به وضعی درآورد که خود به مشکلی بزرگ تبدیل شود. دست کم از دولت روحانی که در شعار مدافع جریان آزاد اطلاعات بوده این انتظار می‌رفت که درمورد اینترنت مدبرانه عمل کند. واقعیت آن است که بهانه‌هایی مانند اینکه قطعی اینترنت در اختیار دولت نیست، برای کسی پذیرفته نخواهد بود؛ چراکه مردم حتی کوچکترین تلاشی از سوی دولت به ویژه خود رئیس جمهور برای برقراری دوبار اینترنت نمی‌بینند که بخواهند ادعا‌های بی اختیار بودن دولت در این زمینه را باور کنند. در چنین شرایطی اظهارات شعارگونه‌ای مانند اظهارات حسام الدین آشنا که گفته «از حق آزادی اطلاعات می‌توان و باید دفاع‌کرد» نیز قابل اعتنا نخواهد بود. در سومین سال دولت دوم حسن روحانی، نه تنها هیچ خبری از رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه تلگرام به عنوان پرمخاطب‌ترین این شبکه‌ها در کشور نیز فیلتر شده و بدتر اینکه اکنون ارتباط ایرانیان با اینترنت جهانی قطع شده؛ حالا مطالبات مردم از روحانی به وصل شدن یک اینترنت ساده تقلیل یافته، اما عجیب است که برای همین مطالبه ساده نیز هیچ تقلایی از سوی دولت دیده نمی‌شود.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • M
    0

    بازم دم انتخاب گرم ازشماها که بخاری بلند نمیشه

  • الماس آبی
    0

    بدبختتر و بیچاره تر و مفلوکتر از ما مردم ایران کسی سراغ داره؟؟؟خود کرده را تدبیر نیست،از خواسته ی به حق مردم نسبت به گرونی بنزین و تورم روز افزون کالاهای اساسی حالا رسیدیم به قطعی اینترنت!!!به همین سرعت مرزهای بدختی و بیچارگی رو داریم رد میکنیم،واقعا متاسفم واسه خودمو این مردم ترسو و مفلوک

  • ی جوان انقلابی
    0

    جنایت فقط قتل نیس،دزدیدن امید جوان ها با کمترین چیز ها هم جنایته...آقای روحانی شما که مثلا میدونید خدا وجود داره...ما که نخواستیم سایت های مستهجن باز کنید،فقط میخوایم این محدودیت بردارید!!پیام رسان داخلی از اس ام اس ساده عادی تر و بی مصرف تره..

  • نگین
    0

    خلاصه کلام رو کره شمالی رو کم کردیم دستمریزاد . امام جمعه تهران خودش به اینرنت جهانی وصله ولیی میگه چه خوب که اینترنت قطعه و این قطعی باید ادامه یابد . دوستان منتظر رفع قطعی نباشید چون از مصاحبه های اخیر مسولین پیداست که از وضعیت قطعی اینترنت رضایت کامل دارند امریکا هم گفته از مردم ایران درخواست میکنیم که فیلم های تظاهرات را برایمان ارسال کند پس با این حرف کلا وصل اینترنت رو بیخیال شیدددددد

  • علیرضا لایقخواه
    0

    با سلام فقط میتونم بگم خدا مسبب این حوادث و نا امنیها رو که باعث قطعی اینترنت و بلاتکلیفی مردم شد رو لعنت کنه. کاش مسوولین بی تدبیر، فکری برای مردم بیچاره که کار روزمره شونم وابسته به اینترنته و کسب و کارهای شدیدا راکد و کساد اینترنتی بکنن.

  • حسین
    0

    اشتباه نکنم موقع قطع کردن اینترنت همه کلیدها زدن حالا نمیدونن کدوم کلید بود که دوباره وصلش کنن و بلد نیستن وگرنه حالا که دیگه دلیلی نداره که قطع کردن

  • امید
    0

    بهتر از این نمی شد،به هرحال از جنگ و دلار۱۵ هزارتومانی و.. بهتره!!...ممنونیم از اصلاح طلبان وجهانگیری عزیززززز !!!

  • راضیه
    0

    براتون متاسفم.هیچ میفهمین ما مردم چی میگیم؟من کنکور دارم نیاز ب اینترنت دارم.اخه چقد شما بی وجدانین

  • امید
    0

    دیگه خسته شدیم از این مملکت.به شخصه افسرده شدم از کارهای مسئولین.هیچ امیدی به زندگی آیندم ندارم

  • هدا
    0

    برای خودم متاسفم

  • سجاد
    0

    شرم کنید، همین!

  • م ن
    0

    چرا کسی به فکر مردم نیست من یه مادرم که با دور کاری هزینه داروی دخترمو تامین می کردم از وقتی اینترنت قطع شده درامد من صفر شده موندم این ماه چطوری یه تومن داروی دخترمو فراهم کنم تو رو خدای صدای مردمو به گوش این اقایون شکم سیر برسونین اینه ازادی

  • هموطن
    0

    واقعا امام جمعه تهران چه میفهمه امثال منی رو که دنبال ثبت مقاله هامون تو ژورنال‌های خارج از کشور بودیم و الان یک هفته‌است از همه جا بی‌خبریم که میگه خوب کردین اینترنت رو قطع کردید؟!؟! از تغییر نا امیدم،کاش فقط افرادی بیان در مسند کار که شعور و درک داشته باشن و از رو باد معده حرف نزنن

  • هومن
    0

    تنهاراه حضوردرخیابان واعتراض مسالمت آمیزه از حالا اعلام میکنم قصد اغتشاش نداریم فقط اعتراض

  • شیوا
    0

    ما همبستگی، همدلی رو نخواستیم، ما رهایی از دغدغه و استرس هایی، که به جونمون هزارتا درد و مرض رو انداخته نخواستیم، عدالت نخواستیم، اگر یه مسافرت شمال و جنوب با ماشین خودمون هر چن سال میشد بریم و یا اخره هفته یه بیرون شهر ودیگه نمیشه مهم نیست، اگر دو وعده غذامون در روز شد یه وعده مهم نیست. ما اینقدر گرفتاریم، بی حوصله، که تنها راه ارتباطیمون با ادما.. و یا حتی خونوادمون / جایی که میشد از پس هزینه اش براومد تا برای کسب، تبلیغ کرد/تنها، لحظه ای که چند ثانیه از مشکلات ، بهش پناه میبردیم، تنها دلخوشی روزمره/ تنها تفریحی که، هزینه اش قابل پرداخت بود/یا حتی سرچ روزمره مطالب و هوا شناسیو ..... و تنها راه معیشت تعداد زیادی از ماها/ اینترنت بود، حالا حکم یه زندانیو داریم که بیگناه، محکوم شدیم و هیچ چیزی بدتر از بلاتکلیفی نیست،چرا حق ما این شده، که بگیم از نظر اقتصادی، خدارو شکر کنیم سومالی نیستیم، از نظر امنیت سوریه، از نظر ارتباط، کره،...

  • کاربر ناشناس
    0

    با این بلاهایی ک سرمون داره میاد تو جهنم موقع عذاب دادن ایرانی ها ی گوشه میشینن بقیه رو‌تماشا میکنن میگن عه این یادش بخیر

  • رامین
    0

    سلام و عرض ادب . ما ایرانیا آدمای عجول و احساسی هستیم . شرایط رو نمی سنجیم و فقط به فکر راحتی خودمونیم . گاهی برای از دست ندادن امنیت باید سختی کشید . یه عده دست به دست هم دادن واسه مملکت مشکل درست کنن تا بشه سوریه و افغانستان و بودند افرادی که از داخل گرا دادن و به اینجا رسیدیم حالا هم توش موندن چجوری جمعش کنن تا مقصر جلوه داده نشن . خدای ناکرده اگه اتفاقی می افتاد هممون معترض بودیم اگه میدونستن شرایط این شکلی هستش چرا اینترنت رو قطع نکردن که کار به اینجا نکشه. اون موقع دیگه هرج و مرج میشد و جمع کردنش چند سال طول می کشید .10 روز اینترنت نداشتن بهتر از اینه که چند سال خواب اروم نداشته باشیم و هر لحظه منتظر یه فاجعه باشیم .یکم صبور باشید تا دستگاه های امنیتی کارشونو بکنن .

    نظرات شما -
    • هدا
      0

      چون مسئولین سر همین سفره ها بزرگ شدن تک تک چیزایی که فرمودین برای ایشان هم صادقه

    • Milad
      0

      نفست از جای گرم بلند میشه اگه کار ازاد داشتی با این وضعیت که هزینه ها بزور روز به روز در میاد این حرفو نمیزدی من یک هفتس از کار افتادم هیچ درامدی ندارم با پیک کار میکنم که مسیر یابا از کار افتادن . من به این نتیجه رسیدم هرجور هست باید از این مملکت رفت به هر طریقی شده فقط میخوان رو اعصاب ملت راه برن

    • Milad
      0

      نفست از جای گرم بلند میشه اگه کار ازاد داشتی با این وضعیت که هزینه ها بزور روز به روز در میاد این حرفو نمیزدی من یک هفتس از کار افتادم هیچ درامدی ندارم با پیک کار میکنم که مسیر یابا از کار افتادن . من به این نتیجه رسیدم هرجور هست باید از این مملکت رفت به هر طریقی شده فقط میخوان رو اعصاب ملت راه برن

    • ناشنای
      0

      چاییدی

    • هموطن
      0

      قطعی اینترنت شاید فوایدی داشته ،اما باعث به خیابان کشاندن خیلی ها درهمان روزهای اول شد.باعث شد مردمی که درخانه هایشان خبرها را پیگیری میکردند برای باخبر شدن از اوضاع به بیرون بیان و جوانان خام عصبی کارهایی را بکنن که شاید برخلاف میل باطنی شان بوده و بقیه ماجرا

    • سوگند
      0

      هیسسسسس کن بابا معلوم نیست به بهانه امنیت چه غلطی دارند میکنند

  • رامین
    0

    سلام و عرض ادب . ما ایرانیا آدمای عجول و احساسی هستیم . شرایط رو نمی سنجیم و فقط به فکر راحتی خودمونیم . گاهی برای از دست ندادن امنیت باید سختی کشید . یه عده دست به دست هم دادن واسه مملکت مشکل درست کنن تا بشه سوریه و افغانستان و بودند افرادی که از داخل گرا دادن و به اینجا رسیدیم حالا هم توش موندن چجوری جمعش کنن تا مقصر جلوه داده نشن . خدای ناکرده اگه اتفاقی می افتاد هممون معترض بودیم اگه میدونستن شرایط این شکلی هستش چرا اینترنت رو قطع نکردن که کار به اینجا نکشه. اون موقع دیگه هرج و مرج میشد و جمع کردنش چند سال طول می کشید .10 روز اینترنت نداشتن بهتر از اینه که چند سال خواب اروم نداشته باشیم و هر لحظه منتظر یه فاجعه باشیم .یکم صبور باشید تا دستگاه های امنیتی کارشونو بکنن .

    نظرات شما -
    • Kurosh
      0

      خواب آروم؟؟ الان خواب آروم دارین!؟ مشکلات شخصی خودمونو که بذاریم کنار که کم هم نیسن و زیادم هسن چجوری میشه راحت خوابید وقتی می‌بینید 40 ساله مملکتو دارن از بین میبرن؟ کم داشتیم فاجعه تو این 40 سال؟؟ تا کی!؟؟؟ چقدر دیگه باید تحمل کنیم بخدا خسته شدیم

    • ناشناس
      0

      الان به نظرت از افغانستان و سوریه بهتریم؟

    • سلیمی
      0

      اونایی که دست به دست هم دادن تا واسه مملکت مشکل درست کنند مردم نیستند برو یه ذره فکر کن تا بفهمی چه کسایی دارن اینکار و می کنند البته اگه فهم و شعور داشته باشی!

  • میثم عبدی
    0

    سلام خسته نباشید . خداییش صیهونیستها و امریکایی ها و انگلیسیها این بلاهارو سر مردمشون میارن؟ التماس تفکر ...

  • علی
    0

    همه شما عزیزان را به صبر دعوت میکنم باشد که رستگار شوید علی برکت الله تا 1400

  • Sepi
    0

    قطعی اینترنت قطعا یک جنایته و نشون دهنده اینه که برای مردم هیچ ارزشی قائل نیستن.

  • بی باک
    0

    مشکل کشور ما اینه یه عده افراد پیر که مغزاشون توانایی تحلیل نداره شدن مسوول منیکه دانشجوم از دست این دولت و این نظام خسته شدم و با اینکه انتخابات اسفند اولین باره که میتونم رای بدم رای نمیدم چون یه عده بی منطق و بی مغز شدن هدایت کننده مملکت و هرروز به جای پیشرفت پسرفت میکنیم.فقط باید تاسف خورد. از اینکه ایرانیم حالم بهم میخوره. باید این نظام از ریشه جوان سازی بشه اینکه تو حوزه موشکی قدرت نمایی کنی افتخار نیست افتخار اینه که بگی مردم کشورمون در بهترین شرایط زندگی میکنن اونم از هر لحاظ

  • شیوا
    0

    عنوان یه معلم، یه کارمند یا کارگر چجوری، باید در نظر بگیریم، با روزی حلال،زندگیمو بگذرونم، پولتو جمع میکنی یه عمر که یه ماشین بگیری، فرداش با اون پول بت، یه موتور گازی هم ندن، امنیت، یعنی فقط زنده باشی، زندگی رو بزاری کنار، ایا واقعا، با قطع اینترنت، این احساس ناامیدی و ترس ما تموم میشه، ما قید چی روبزنیم،اینده! !روزی حلالو، تحصیل، پوشاک یا خوراک! قید زندگی رو؟! ای کاش، یکی هم بود تو تمام این ادما، که صدای مردم باشه

  • محمد حسن
    0

    اونایی که به روحانی رای دادن بیان جواب بدن

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      آفرین

  • مریم
    0

    متااااااااسفم که ایرانی ام کاش بتونم هر چه زودتر از این کشور برم راحت بشم

  • مهدی
    0

    ما هیچ راه اعتراضی نداریم ، تنها راه اعتراض ما تحریم انتخابات اسفند به صورت کاملا خودجوش و مردمی می باشد

    نظرات شما -
    • Slm
      0

      صد درصد موافقم.اینترنت رو هم وصل نکنید دیگه مهم نیست والا...

  • حسن
    0

    اونایی که زمان انتخابات که می گفتند روحانی رای بیاره بهتره تا رئیسی و اگر رئیسی انتخاب بشه میشه مثل زمان احمدی نژاد حالا لذت ببرند و بفهمند که حتی بدتر هم شد. قطع کامل اینترنت حتی در دوره احمدی نژاد هم سابقه نداشت و در حد فیلتر فیس بوک و اینها بود ولی رحمانی فضلی وزیر کشور و خود روحانی نه تنها تلگرام را با حدود 40 میلیون کاربر فیلتر کردند بلکه الآن حتی به صورت بی سابقه اینترنت را هم کاملا قطع کردند. نماینده ها هم عملا عین خیالشون نیست. هیچ رئیس جمهور و نماینده ای به فکر مردم نیست. یکی از یکی بدتر. فعلا تنها راه تحریم کامل انتخابات مجلس و ریاست جمهوریه. الکی خودتون را گول نزنید که راه بهتری وجود داره. حالا که دولت و مجلس مردم را تحریم کردند، فقط تحریم کامل انتخابات.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها