مبلغ اقساط تسهیلات طرح ملی مسکن مشخص شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم برای خانه‌دار شدن باید دوران سختی را بگذرانند و ما در طرح اقدام ملی مسکن نهضت خانه‌سازی را دنبال خواهیم کرد.

مبلغ اقساط تسهیلات طرح ملی مسکن مشخص شد

به گزارش خبر فوری ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان کشور با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن شامل دو مجموعه است، گفت: مجموعه اول اتمام ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در شهر‌های مختلف و مجموعه دوم ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در تمامی شهر‌های کشور در قالب طرح اقدام ملی مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت اتمام ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام، گفت: از این تعداد حدود ۱۴۰ هزار واحد به اتمام رسیده و ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر دیگر در حال آماده‌سازی برای تحویل به متقاضیان است. همچنین حدود ۸۰ هزار واحد دیگر باقی مانده که طرف قرارداد این واحد‌ها ما نیستیم و اگر آن‌ها دارای دعوای داخلی و تعاونی‌ها هستند که محاکم در حال بررسی مشکلات آن‌ها است و امیدواریم تا پایان سال تعدادی از این واحد‌ها به لحاظ حقوقی به اتمام برسند.

او درباره ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که در قالب طرح اقدام ملی مسکن ساخته می‌شود، گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که امروز منعقد کرده‌ایم اولویت واگذاری این ۱۷۰ هزار نفر برای کسانی است که در سایت طرح اقدام ملی ثبت نام کرده‌اند و در صورتی که سقف شهر‌های مختلف برای این متقاضیان پر شود به طور طبیعی ظرفیت‌های دیگری در قالب پروژه‌های جدید پر خواهیم کرد.

اسلامی اظهار کرد: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای با نیرو‌های مسلح برای ساخت واحد‌های مسکونی نیرو‌های مسلح منعقد کرده‌ایم که این واحد‌ها علاوه بر ۴۰۰ هزار واحد این پروژه است و ما سعی داریم با ساخت و اتمام این واحد‌ها نهضت خانه‌سازی را در کشور ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیلات و استطاعت متقاضیان مربوط به دهک‌های یک تا ۳ است، گفت: دهک‌های یک تا ۳ توسط سازمان حمایتی تأمین مسکن می‌شوند و مبالغ دریافتی از آن‌ها کاملاً متفاوت است.

او افزود: این متقاضیان توسط سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده خانه‌دار می‌شوند.

اسلامی افزود: ما در اجرای این پروژه‌ها زمین را با قیمت تمام شده و به صورت ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم و جامعه هدف را برای دهک‌های ۴ تا ۷ پوشش می‌دهیم. برای متقاضیان دهک‌های پایین‌تر حدود ۱۰ هزار واحد از مسکن‌های مهری که متعلق به اشخاص خاصی نبودند واگذار شده و توسط این نهاد‌ها به متقاضیان تخصیص داده شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای دهک‌های ۴ تا ۷ جامعه متناسب با نوع شهر و نوع متقاضیان ۳ نوع تسهیلات تعریف شده است، گفت: متقاضیان برای خانه‌دار شدن باید اقساط این تسهیلات را که حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان است را پرداخت کنند.

اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از متقاضیان از بالا بودن نرخ اقساط این تسهیلات گله‌مند هستند، گفت: یادمان باشد که برای خانه‌دار شدن باید متقاضیان سختی بکشند و دوره فشار زندگی را طی کنند، نمی‌شود که به خودمان فشار نیاوریم و خانه‌دار شویم.

او اظهار کرد: از خدای متعال باید مدد بجوییم تا وسیله آسایش را برای مردم فراهم کنند و در این بین باید متقاضیان دغدغه‌های اضافی را برای خود درست نکنند؛ هدف ما آن است که میزان عرضه مسکن را در کشور افزایش دهیم تا با فراوانی آن قشر وسیعی از جامعه را خانه‌دار کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: هر پروژه‌ای برنامه و قوانین مربوط به خود را دارد و ما در این پروژه‌ها سعی داریم توازن را بین عرضه و تقاضا ایجاد کنیم.

اسلامی درباره آخرین وضعیت پروژه پیکان شهر هم گفت: در این پروژه عرصه مشخص است و تراکم واگذار شده البته طبق آخرین صحبتی که با متقاضیان در این بین انجام شده است به نظر می‌رسد که مراحل پایانی را برای ساخت طی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی میزان واحد‌ها هدف‌گذاری شده و ما وظایف قانونی خود را که مربوط به قانون ساماندهی زمین و مسکن است را طی می‌کنیم بنابراین نیازی به مصوبه مجلس نداریم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تسهیلات به طور طبیعی در قالب شیوه‌های مختلف به متقاضیان پرداخت می‌شود و ما با نظارت‌های مختلفی که در این بخش‌ها داریم سعی خواهیم کرد اثرات روانی را در این پروژه‌ها کاهش دهیم.

اسلامی اظهار کرد: ما سعی داریم تولید بیشتر مسکن و تبدیل شدن آن به یک جریان پایدار را با اهتمام ویژه‌ای دنبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش مصالح ساختمانی متقاضیان نگران افزایش قیمت‌ها نباشند چراکه ما در شرایط رکود به سر می‌بریم و با تمهیداتی که اتخاذ شده در قالب کارت اعتباری مصالح ساختمانی پروژه طرح اقدام ملی مسکن را تا سال ۹۹ کنترل خواهیم کرد.

او اظهار کرد: باید یکپارچه و یک صدا سعی کنیم تولید و عرضه مسکن را گسترش دهیم تا شرایط جنگ اقتصادی را پشت سر بگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: حرکت تهاجمی که متأسفانه برخی از سوء استفاده کنندگان چندی پیش در کشور ایجاد کردند ناشی از فکر‌های دشمنان بوده، اما ما سعی خواهیم کرد با نظارت و کنترل بیشتر ضربه آثار روانی را کنترل کنیم و بتوانیم با موفقیت از این عرصه عبور کنیم.
اسلامی با اشاره به اینکه برای ساخت پروژه ۱۷۰ هزار واحدی فرهنگیان از طریق ۳ بخش تأمین منابع مالی را به دست خواهیم آورد گفت: یکی از روش‌های تأمین منابع مالی ارائه تسهیلات به ساخت و ساخت در بافت فرسوده است که ۵۰ درصد آن از سوی دولت به صورت یارانه ارائه می‌شود و ۵۰ درصد دیگر را متقاضیان می‌پردازند.

او اظهار کرد: روش دوم تأمین منابع مالی ارائه تسهیلات به مناطق کم برخوردار است کته قرار بر این است تسهیلات ویژه برای ساخت و ساز مسکن در این مناطق ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره نوع سوم این منابع هم گفت: نوع سوم هم ارائه تسهیلات با سود ۱۸ درصد است البته تسهیلات صندوق پس انداز یکم هم با سود یارانه‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اسلامی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان سهمیه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات تا پایان سال است، افزود: بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات را شروع می‌کنند و متقاضیان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها