قسمت 111 برنامه برداشت:

ارتباط بنزین و سینما/ یک بوسه جنجالی در سینمای ایران

در برداشت این هفته، ابتدا نگاهی داریم به وضعیت فروش سینماها در هفته‌ای که بنزین التهاب آفرین شد.

ارتباط بنزین و سینما/ یک بوسه جنجالی در سینمای ایران

شاید پیداکردن ارتباط بین قیمت بنزین و سینما در نگاه اول کمی سخت باشد ولی اتفاقات هفته پیش نشان داد که بالا رفتن قیمت بنزین و اعتراضات به آن، می‌تواند به شدت فروش سینما را کاهش دهد. با پایین آمدن فروش سینما که بخشی هم به خاطر قطع‌شدن اینترنت بود، باعث شد تا شورای اکران تصمیم بگیرد یک هفته به اکران فیلم‌های روی پرده اضافه شود. در ضمن در هفته گذشته علاوه بر سینما، تئاترها نیز با سقوط میزان مخاطب همراه شدند.

خبری از تمدید ثبت نام فیلم ها برای حضور در جشنواره فجر نیست. طبق گفته سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره فجر، همه کارگردان های مطرح سینما برای این دوره از جشنواره ثبت نام کردند و نیازی به تمدید مهلت ثبت نام وجود ندارد، از فیلم های «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی نیز خبر رسیده که فیلم‌برداری هر دو فیلم تمام شده و مراحل فنی آغاز شده است.

خسرو معصومی کارگردان فیلم توقیف شده «خرس»، درباره ممیزی در سینما یک مصاحبه مفصل کرده و گفته بیشتر ممیزی ها در سینما سلیقه ای است و قانون مشخصی وجود ندارد. این کارگردان همچنین گفته که رسانه های خارجی منتظرند تا خبر ممیزی یا توقیف فیلم های ایرانی منتشر شود تا به وسیله آن به ما حمله کنند. در همین رابطه فیلم «خانه پدری» که تازه از توقیف درآمده است، در حال اکران در سینماهای تهران است و فروش متوسطی داشته است.

بر خلاف انتظار برخی رسانه ها که سکانس بوسه فرانسوی در فیلم سمفونی نهم را دلیل محکمی برای توقیف این فیلم می دانستند، سازمان سینمایی توجه چندانی به این اعتراض ها نداشته و سکانس بوسه، بدون ممیزی در فیلم همچنان باقیست. سمفونی نهم فیلمی به کارگردانی محمدرضا هنرمند، یک فیلم چند اپیزودی با تم کمدی است که در اپیزود هیتلر و «اِوا براون» سکانس جنجالی بوسه فرانسوی جای داره که در نوع خودش در سینمای بعد از انقلاب بی سابقه است و البته به گفته بسیاری از منتقدان، این فیلم هیچ نیازی به این سکانس نداشته و بیشتر برای فروش گیشه ای، این سکانس را در فیلم جا داده است.

خبر دیگر هم اینکه سیروس الوند، کارگردان سینما و تلویزیون با بالا دانستن میزان دستمزد بازیگران تأکید کرده که دستمزد بازیگران یک فیلم هیچ سنخیتی با عوامل پشت دوربین نداره و نکته‌ای که درباره دستمزد عوامل پشت دوربین در نظر گرفته نمی‌شود بیکاری آنهاست. عوامل پشت دوربین معمولاً با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و پس از پایان کار، معمولاً مدتی بیکار هستند.

در پایان این قسمت، گفتگوی پدرام ابدان با سها نیاستی و فرشته ارسطویی را شاهد خواهیم بود.

برنامه برداشت این هفته را ببینید و نظر بدهید.

71

حجم ویدیو: 32.44M | مدت زمان ویدیو: 00:09:11 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها