خبر فوری بررسی می‌کند؛

خبرگان درگذشته؛ ۷ کرسی از ۵ استان خالی است

روز گذشته یکی دیگر از اعضای مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت. کرسی متوفی در مجلس خبرگان باید با انتخابات میان دوره‌ای پر شود، اما از آغاز این دوره متوفیان دیگری نیز بودند.

خبرگان درگذشته؛ ۷ کرسی از ۵ استان خالی است

به گزارش خبر فوری ، اولین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۵ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم برگزار خواهد شد.

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از 88 فقیه «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد. مجلس خبرگان رهبری نیز در اجرای مادهٔ ۱ و ۲ آیین‌نامهٔ داخلی این نهاد، تعداد خبرگان را ۸۸ نفر اعلام کرده‌است.

پس از 4 سال از شروع پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بنا بر اعلام ستاد کل انتخابات انتخابات میان دوره ای این مجلس به دلیل درگذشت تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در روز دوم اسفند ماه سال جاری و همزمان با انتخابات یازدهمین دوره­ مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. بیشتر بخوانید

انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۵ استان تهران ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی، فارس و قم برگزار خواهد شد.

انتخاب جایگزین هاشمی و شاه‌آبادی و میرمحمدی در تهران

در حوزه انتخابیه تهران، به‌دلیل درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و میرمحمدی باید انتخابات میاندوره‌ای برگزار شود. مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه تهران شرکت و نفر نخست شده بود و آیت‌الله شاه‌آبادی هم در هفتم اسفند سال ۱۳۹۴ در لیست تهران قرار گرفته و به مجلس خبرگان رهبری راه یافته بود. مرحوم آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده تهران بود که روز گذشته - یکشنبه- به دیار باقی شتافت.

جایگزین آیت‌الله شاهرودی از خراسان‌رضوی

از طرفی دیگر به‌دلیل فوت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام یک نفر باید از حوزه انتخابیه خراسان‌رضوی در مجلس خبرگان رهبری حضور یابد. مرحوم شاهرودی در هفتم دی ماه سال ۱۳۹۷ به علت بیماری دارفانی را وداع گفت.

انتخاب مردم خراسان‌شمالی برای جایگزینی آیت‌الله مهمان‌نواز

نفر پنجمی که باید در انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری حضور یابد، مربوط به حوزه انتخابیه استان خراسان‌شمالی است. نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز بود. وی امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه فقید این استان بود که در مجلس خبرگان رهبری هم حضور داشت و در دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ دارفانی را وداع گفت.

انتخاب جایگزین ایمانی درفارس

مردم استان فارس هم باید علاوه بر انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یک نفر را به‌عنوان نماینده خبرگان رهبری در دوم اسفند سال جاری انتخاب کنند. آیت‌الله اسدالله ایمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری از استان فارس و نماینده ولی فقیه در این استان ۱۷ اردیبهشت سال گذشته درگذشت.

جایگزین آیت‌الله مؤمن در قم

آخرین نفر از لیست درگذشتگان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مربوطه به استان قم است. آیت‌الله محمد مومن از فقهای شورای نگهبان و نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند سال ۹۷ به دلیل مریضی در بیمارستان تهران درگذشت و به همین علت مردم استان قم باید یک نفر را جایگزین وی در مجلس خبرگان رهبری کنند.

تعداد نمایندگان خبرگان به ترتیب استانها

این هفت کرسی از میان 88 کرسی اعضای مجلس خبرگان رهبری خالی شده اند و دوم اسفند ماه همزمان با انتخابات مجلس، قرار است در پنج استان انتخابات دیگری نیز برگزار شود.

تعداد نمایندگان خبرگان به تفکیک استانها به شرح زیر است:

شرایط داوطلبین انتخابات مجلس خبرگان رهبری

گفتنی است که شرکت برای انتخابات مجلس خبرگان شرط سنی ندارد و بر اساس ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، خبرگانِ منتخب مردم باید دارای شرایط زیر باشند:

الف - اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی

ب - اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولیّ فقیه واجد شرایط رهبری، را تشخیص دهد؛

ج - بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز؛

د - معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران؛

ﻫ - نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی؛

تبصره ۱ - مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی می‌باشند.

تبصره ۲ - کسانی که رهبر معظم انقلاب - صریحاً و یا ضمناً - اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد، از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.

تبصره ۳ - ضرورت ندارد که نمایندگان، ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • کاربر ناشناس
    0

    یک مشت پیر وپاتال لب گور که فکر می کنند کاره ای هستند رهبر جانشینش و انتخاب کرد شما ها کاره ای نیستین دروود بر رییسی

  • دومان
    0

    مگر عزراییل بیاد وسط وگرنه ولکن نیستن ...!!! ظلم پایدار نیست !!!

  • ناشناس
    0

    انشاالله همه کرسیهاخالی بشه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مجلس خفتگان

  • ایرانی
    0

    تغییر قانون اساسی بعد از 43سال واجب والزامی است * خبرگان باشند منتها خبره درهمه چیز وحنی غیرروحانی *همچنین حدااکثر سن 70سال باشه وحال وحوصله لازم برای انجام وظایفشو داشته باشه نه اینکه پیر وبیحال

  • مرتضی
    0

    باعث تاسفه که یک طبقه و قشر خاصی برا ۹۰ میلیون ایرانی تصمیم بگیرند که اکثرا هم بالای ۸۰ سال سن دارند.قانون اساسی بایستی تغییر کند و از تمام قشرهای ایرانی اعم از روحانی و غیر روحانی در این مجلس نماینده داشته باشند

  • مرتضی
    0

    باعث تاسفه که یک طبقه و قشر خاصی برا ۹۰ میلیون ایرانی تصمیم بگیرند که اکثرا هم بالای ۸۰ سال سن دارند.قانون اساسی بایستی تغییر کند و از تمام قشرهای ایرانی اعم از روحانی و غیر روحانی در این مجلس نماینده داشته باشند

  • کریم
    0

    آورده اند روزی هارون نا رشید. دستور می دهد شخصی را که در زمان حضرت رسول بوده و بیواسطه از آن حضرت روایتی شنیده. نزدش بیاورند تا نقل قولی بی واسطه از حضرت محمد ص برایش بگوید. که عاملانش این شخص کهنسال را یافته و نزدش آوردند. هارون به وی گفت چه چیزی از حضرت بی واسطه شنیدی؟ و برایم نقل کن. این پیرمرد عنوان می دارد. شنیدم که رسول الله گفتند، هنگامیکه انسان پیر میشود طمع دنیاطلبی در وی افزون می گردد و طالب دنیا میشوند. هارون دستور میدهد به اندازه مخارج یکسال به وی پاداش دهند. پیرمرد به فکر فرو رفت و به هارون عرضه داشت یا امیر این مخارج یکسالم هست. مخارج سال های دیگرم چه می شود. هارون از بالای تخت خندید و گفت "صدقت و رسول الله" ، که هارون دستور داد چند کیسه دیگر نیز به وی عطا کنند. و جالب اینکه این پیرمرد هنوز از کاخ هارون بیرون نرفته بود که مرگ گریبانگیرش شد و فوت نمود. حال حکایت این شیخ های مملکت مون حکایت آن پیرمرد هستش هر چه سن شان به گور نزدیکتر میشود حس قدرت و دنیاطلبی شان هیچ سیرایی. ندارد. ههههههههههه

  • نجات
    0

    یک طوری نوشتید ۷کرسیش خالی شده انگار الان تولید ناخالص ملی کشور افت کرده. خوب شد که شد، چه خاصیتی بودشون داشته که حالا نبودشون احساس بشه.

  • عبدالمجید سجادیان
    0

    این مجلس مسخره وبی ارزش چیه که باشد بجز هزینه برومشتی مفت خور .ازبوشهرسجادیان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها