نبرد میلیاردرها در آمریکا؛ یازدهمین ثروتمند جهان به مصاف ترامپ می‌رود/ کدام دموکرات می‌تواند در انتخابات 2020 پیروز شود؟

بلومبرگ همچنین رئیس مؤسسه سرویس خبری بلومبرگ است و ثروتمندترین یهودیان در عرصه رسانه‌ای است. او با ۵۰ میلیارد دلار دارایی یازدهمین ثروتمند جهان است. این در حالی است که دونالد ترامپ در رده ۲۵۹ ثروتمندان جهان قرار دارد.

نبرد میلیاردرها در آمریکا؛ یازدهمین ثروتمند جهان به مصاف ترامپ می‌رود/ کدام دموکرات می‌تواند در انتخابات 2020 پیروز شود؟

حسین نیازبخش- سرانجام بعد از گمانه‌زنی‌های مختلف، مایکل بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی و شهردار پیشین نیویورک، روز یکشنبه سوم آذر به طور رسمی وارد رقابت‌های درون حزبی دموکراتها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شد.

بلومبرگ؛ میلیاردی شبیه ترامپ

بلومبرگ صاحب شرکتی ثروتمند در زمینه داده‌های مالی جهانی و رسانه‌ای است که نام بلومبرگ را بر خود دارد و به خاطر سیستم کامپیوتری بلومبرگ ترمینال که به‌طور گسترده از سوی سرمایه‌گذاران در جهان استفاده می‌شود، مشهور است.

بلومبرگ همچنین رئیس مؤسسه سرویس خبری بلومبرگ و از ثروتمندترین یهودیان در عرصه رسانه‌ای است. بر اساس برآورد مجله فوربس، او با ۵۰ میلیارد دلار دارایی یازدهمین ثروتمند جهان است. این در حالی است که دونالد ترامپ با سه میلیارد دلار دارایی در رده ۲۵۹ ثروتمندان جهان قرار دارد.

این میلیاردر آمریکایی گفته که قصد دارد ۱۵۰ میلیون دلار هزینه کارزار انتخاباتی‌اش کند.

لازم به ذکر است که ورود بلومبرگ به رقابت‌ها ۱۰هفته پیش از رای‌گیری مقدماتی درون حزبی برای انتخاب نامزد رقیب دونالد ترامپ صورت می‌گیرد. تاکنون ۱۸کاندیدای دموکرات وارد این رقابت‌ها شده‌اند.

چگونه ترامپ دموکراتها را کیش و مات کرد؟

اما چرا چنین شخصی وارد گود انتخابات و دست و پنچه نرم کردن با ترامپ است؟ شاید برای پاسخ باید به سال 2016 بازگردیم. در آن سال، پیش از مواجهه نهایی هیلاری کلینتون و ترامپ، در جبهه دموکراتها ولوله‌ای رخ داد. برنی سندرز سوسیالیست با اندیشه‌های انقلابی‌اش وارد میدان شد اما نتوانست در انتخابات درون حزبی حریف کلینتون شود. این اتفاق باعث شد فضای تعلیقی سراسر جبهه دموکرات را فرا بگیرد. سیاستمداران از کلینتون حمایت کردند اما مردم عادی که طبیعتا بعد از طی شدن دوره اوباما به دنبال تغییر بودند نسبت به بانوی اول سابق ایالات متحده دودل بودند. در انتهای انتخابات هم دموکراتها با یک شوک مواجه شدند. یک میلیاردر آمریکایی که جمع نیکسون و سندرز بود توانست کلینتون را شکست داده و دموکراتها را کیش و مات کند.

در آن زمان هم بسیاری از این گفتند که شاید بهتر بود دموکراتها ریسک کرده و سندرز را به جای کلینتون انتخاب می‌نمودند. با این حال، 4 سال از این اتفاق می‌گذرد و به نظر می‌رسد که دموکراتها بار دیگر دچار تعلیق و دودلی شده اند.

مروری بر شرایط نامزدهای اصلی دموکرات؛ بایدن و سندرز رمق گذشته را ندارند

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند رای دهندگان دموکرات زیادی وجود دارند که همچنان نتوانسته اند درباره نامزد مورد علاقه شان تصمیم گیری کنند. نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک تایمز و کالج سیینا نشان داد که در چهار ایالت از میان شش ایالت کلیدی، تعداد پاسخ دهندگان به گزینه "نمی دانم" در پاسخ به سوال معرفی نامزد مورد علاقه، بیشتر از رقم پاسخ دهندگانی بود که به یک نامزد خاص اشاره داشتند.

در نظرسنجی دیگری که به طور مشترک به وسیله مجله اکونومیست و موسسه YouGov انجام شده، ۲۲درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که دوست دارند شاهد حضور رقبای دیگری در میان داوطلبان نامزدی حزب دموکرات باشند.

طبق نظرسنجی‌ها هم اکنون جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری ایالات متحده بیش از سایر گزینه‌ها شانس انتخاب شدن دارد. بعد از او، برنی سندرز، الیزابت وارن و سایر چهره‌ها حضور دارند. بایدن ذاتا شخصیتی کاریزماتیک است اما شاید مواجهه او که شباهت بسیاری به اوباما دارد و ذاتا محافظه کار است با ترامپ پوپولیست، آراء خاکستری دموکراتها را از سبد این حزب خارج کند( اتفاقی که 4 سال پیش در مورد کلینتون رخ داد).

سندرز همچنان یک سوسیالیست پرشور است. اما انقلاب ترامپ باعث شده او نسبت به 4 سال قبل محبوبیت کمتری پیدا کند. بیماری قلبی او در اوج کمپین انتخاباتی هم مزید بر علت شده که بسیاری او را رقیب مناسبی برای ترامپ ندانند.

الیزابت وارن از جهات بسیاری مناسب رقابت با ترامپ است. او هم زن است و می‎تواند آراء زنان را که رابطه خوبی با ترامپ ندارند به خود جذب کند و هم نشان داده به خوبی می‌‎تواند با ترامپ سرشاخ شده و حتی او را عصبانی کند. اما وارن هم مشکلاتی دارد که می‌تواند برای او دردسر ساز شود. هر چند او در جذب آراء زنان موفق عمل کرده اما به علت عملکرد چند ساله اش در حزب دموکرات نتوانسته سبد رای جمعیت متوسط سفید پوست آمریکا (که عمده طرفداران ترامپ را در خود پرورش داده) را به دست آورد.

دوچهره مهم دموکراتها؛ یکی شبیه ترامپ و دیگری در مقابل او

در این میان شاید دو چهره بیش از پیش بتوانند بدرخشند و طرفداران دموکرات را به سمت خود بیاورند. این دو چهره در دو سر طیف حزب دموکرات قرار دارند. در یک سر طیف، بلومبرگ قرار دارد. او میلیاردر است. ثروتش از ترامپ هم بیشتر است. مانند او قدرت مالی دارد و می‌تواند میلیونها دلار برای کمپین تبلیغاتی خود خرج کند. زبان طبقه متوسط شهرنشین را بلد است و به خصوص بی‌تجربگی ترامپ را ندارد.

با این حال، در مورد بلومبرگ ترسهایی وجود دارد. هر چند طبقه و سبقه بلومبرگ شبیه ترامپ است اما انتخاب او ممکن است سبد رای دموکراتها را از بین ببرد. عمده طرفداران دموکراتها ( به خصوص پس از ریاست جمهوری ترامپ) حاشیه‌نشین‌ها، اقلیتهای نژادی و جنسی، مهاجران و شهروندان درجه دو آمریکایی است. یک میلیاردر شاید نتواند این طبقه پرشور را به سمت خود جذب کند.

یک شخصیت دیگر از دل دموکراتها در حال رشد است که در مقابل بلومبرگ، کاملا قادر است آراء طبقه محروم و مهاجر آمریکایی را به سمت خود جذب کند. کامالا هریس (یک دورگه هندی تبار) در مدت چند ماه اخیر به سرعت توانسته در بین دموکراتها محبوب شود. او در نظرسنجی‌های اخیر توانسته خود را بالا کشیده و طرفداران بسیاری را از بین همجنسگراها، مهاجران و اقلیت‌ها پیدا کند. با این حال، عملکرد هریس در دو مناظره آخرش خیلی خوب نبود و باعث شد در نظرسنجی‌ها کمی عقب بیفتد. بسیاری معتقدند قدرت هریس بیشتر در زمینه کمپینها و ملاقاتهای عمومی است و نه مناظره‌ها. عملکرد او باعث شده برخی دموکراتها نگران باشند که در صورت انتخاب هریس به عنوان گزینه نهایی، او نتواند در مناظرات رودر رو از پس ترامپ برآید.

دموکرات جامع الاضداد کیست؟

دموکراتها اکنون بیش از هر زمان دیگری دچار سردرگمی هستند. به نظر می‌رسد ویژگی‌های اصلی یک رئیس جمهور در بین کاندیدای این حزب پخش شده است. ثروت و نفوذ در بلومبرگ، قدرت جذب اقلیتها در هریس، شور و نشاط و اندیشه‌های انقلابی در سندرز و دیسیپلین و قدرت حزبی در وارن و بایدن جمع شده اند. هر کدام نقطه قوت و نقطه ضعف خاص خود را دارند. با این حال، تنها یک نفر می‌تواند در مقابل ترامپ بایستد؛ فقط یک نفر. باید صبر کرد و دید که در آینده انتخاب نهایی دموکراتها برای مصاف با ترامپ کیست.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • رضا
    0

    کاری به خوب و بد بودن ترامپ ندارم و مهم نگاه مردم آمریکا به او و دیگر سیاستمداران آمریکا است که اهمیت دارد ولی نکته به شدت مثبت که حتی می‌تواند الگویی برای دولتمردان دنیا الخصوص ایران باشد که تقریبا هر شعاری که در زمان تبلیغات داد عینه یا اجرا کرد یا سعی در اجرای آن دارد. حالا قیاس کنید شعار های رئیس جمهور ما در دوره تبلیغات اونوقت معنی حرف مرا می‌فهمید.به نظرم ترامپ به راحتی در دور دوم پیروز می‌شود چون رکن اصلی در هر کشور اقتصاد است که ترامپ توانسته در این زمینه موفق عمل کند.

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      کاپیتان آمریکا هم شخصیت واقعی بخودش بگیره باز جلوی ترامپ شکست میخوره....

  • نگین
    0

    ترامپ در دور بعدی پیروز میدان است شک نکنید در نزد مردم امریکا محبوبیت دارد فقر زدایی و ایجاد اشتغال و به نفع ملتش کار کرده

  • یکی
    0

    شما اشتباه میگید...مردم به خانم کلینتون رای دادن سیستم انخاباتی آمریکا تفاوت داره وگرنه تعداد آراء خانم کلینتون بیشتر بود

  • عابدی
    0

    صد در صد ترامپ رئیس جمهوره..سکان مملکتو خوب دستش گرفته و در بین مردم محبوبه...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها