خبرفوری بررسی می‌کند ؛

آیا محدودسازی اینترنت در زمان بحران محدود به ایران است؟

برخی دولت‌ها در شرایطی که امنیت ملی خود را در خطر ببینند، تمام راه‌هایی را که امکان خدشه وارد شدن به امنیت از طریق آن وجود دارد، مسدود می‌کنند.

آیا محدودسازی اینترنت در زمان بحران محدود به ایران است؟

امنیت از ضروری‌ترین نیازهای یک جامعه است، وقتی به هر دلیلی اعم از دلایل سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی خدشه ای به امنیت یک کشور وارد شود، مسوولین آن کشور سعی در برقراری مجدد آن دارند. امروزه به نظر می‌رسد محدوده امنیت و تأمین آن، از مرزهای فیزیکی فراتر رفته به فضای مجازی و سایبر رسیده است. ظاهرا در دنیا امروز فضای مجازی رابطه‌ای مستقیم با امنیت ملی و بقای حکومت‌ها دارد. دولت‌ها در شرایطی که امنیت ملی خود را در خطر ببینند، تمام راه‌هایی را که امکان خدشه وارد شدن به امنیت از طریق آن وجود دارد، مسدود خواهند کرد.

اما در برخی بحرانهای سیاسی و آشوب‌ها دولت‌ها راه‌هایی را برای محدود سازی اینترنت انتخاب می‌کنند که گرچه منتقدان زیادی دارد و حق دسترسی به اطلاعات و ارتباطات از حقوق بدیهی انسان مدرن شمرده می شود اما باز هم این محدودسازی در نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده است و ماجرا محدود به ایران نیست.

مسدود شدن 392 وب سایت در بحران هند و پاکستان

در اوج بحران هند و پاکستان، هند در مناطق مرزی(جز کشمیر) حدود هزار و 392 وب‌سایت را به طور گزینشی مسدود کرد. همچنین، دولت هند طی رایزنی با شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و... از انها خواست که محتواهایی مشخص را حذف کنند. البته این شبکه‌های اجتماعی هم در نهایت با دولت هندوستان همکاری کردند.

محدودیت استفاده از اینترنت در بحران مصر

در اوج بحران کشور مصر نیز دولت اینترنت را محدود کرد ، اما آن را به طور کامل قطع نکرد. دولت مصر بیش از ۵۰۰وب‌سایت و پلتفرم را مسدود کرد و البته با راه‌اندازی یک هات‌لاین واتس‌اپ به منظور گزارش اخبار جعلی، این کشور عملاً پا در مسیر نظارت شدید بر کاربران و نقض حریم خصوصی گذاشت. این هات‌لاین به شهروندان مصری اجازه می‌داد اخباری که امنیت یا منافع عمومی را به خطر می‌اندازند را گزارش کنند .

محدودیت‌ها در بحران عراق

از مهرماه سال جاری که تظاهرات در شهرهای مختلف عراق آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد ، چندین نوبت اینترنت این کشور قطع شده است و حتی بعد از آرام شدن نسبی فضا دسترسی مخاطبان با فیلترینگ امکان‌پذیر است.

اختلال‌های اینترنتی در حوادث اخیر لبنان

مهرماه سال جاری وقتی تظاهرکنندگان لبنانی در اعتراض به فساد موجود در کشورشان و مشکلات اقتصادی به خیابان ها آمدند اختلالات زیادی شبکه اینترنت این کشور به وجود آمد و تقریبا تا زمان آرام شدن نسبی اوضاع ادامه یافت.

در ادامه نیم نگاهی می‌اندازیم به محدودیت هایی که در برخی کشورها برای استفاده کاربران از اینترنت وجود دارد.

آمریکا هم با لایحه "میهن پرستی " نظارت بر اینترنت را دنبال می‌کند

پس از حوادث یازدهم سپتامبر 2001، دولت بوش پسر در تاریخ 24 اکتبر 2001، قانونی تحت عنوان «لایحه میهن پرستی» را در قالب مبارزه با تروریسم تصویب کرد که به موجب آن، کنترل و نظارت بر تبادل داده های برخط یا اینترنتی کاربران، رنگ قانونی به خود گرفت. با وجود برخی مخالفت ها این قانون با شدت بیشتری در سال 2003 توسط دیوان عالی ایالات متحده به تصویب رسید. «اف بی آی» یا اداره تحقیقات فدرال پلیس آمریکا موظف است همه اطلاعات مربوط به کاربران اینترنتی را حتی برای تحقیقات غیررسمی، جمع آوری کند.

حتی باراک اوباما که با شعارهای آزادی خواهانه و گرایش نولیبرالی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده بود و شعارهایی همچون «اینترنت باز» و «حق استفاده از اینترنت معادل حقوق بشر» سر می داد، در نهایت قانون کنترل اینترنت را امضا کرد. او با ورود به کاخ سفید نه تنها تغییری در سیاست نقض حریم خصوصی افراد به ویژه در زمینه اینترنت ایجاد نکرد، بلکه در سال 2015 همان قانون «میهن پرستی» را با افزودن موارد شنود و جاسوسی از ارتباطات سایبری و مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی به مدت 5 سال دیگر تمدید کرد.

قانون توقف سرقت آنلاین «سوپا» و قانون حفاظت از دارایی معنوی «پیپا» به دولت آمریکا قدرت خواهندداد به صورت بالقوه میلیون‌ها تارنما را تعطیل کند.

محدودیت‌های استفاده از اینترنت درفرانسه

در اتحادیه اروپا، فرانسه شدیدترین نظارت های حکومتی بر فضای سایبری را دارد. طبق قانون های هادویی و لوپسی مصوب سال 2009، کاربران ناقض قوانین شبکه از دسترسی به آن محروم می شوند و علاوه بر فهرست بلندی از تارنماهای غیراخلاقی یا ایدئولوژیک مسدود، شهروندان حق جستجوی برخی عبارات را در مورتورهای جستجو ندارند. اینترنت مدارس نیز بسیار محدود هستند.

بریتانیا؛ بزرگ ترین مرکز کنترل اینترنت

بزرگ ترین مرکز کنترل اینترنت در جهان یا به اختصار «جی سی اچ کیو GCHQ» در ساختمان «دوناتی» چِلتِنهم انگلیس قرار دارد. این مقر مرکزی رصد و جاسوسی بین المللی دولت بریتانیا هم زمان با همه سرویس های جاسوسی جهان، به ویژه همتایان آمریکایی‌اش، تبادل اطلاعات دائمی دارد.

جی سی اچ به انگلیسی ها امکان می دهد تا دسترسی افراد و آی پی ها به اینترنت را به صورت هوشمند کنترل کنند، در عین حال چندین بنیاد نظارت بر اینترنت از جمله «ای دابلیو اف» نیز در این کشور در سطحی بین المللی در زمینه فیلترینگ فضای سایبری، به ویژه در مورد پورنوگرافی کودکان، نژادپرستی و مسائل تروریستی فعال اند. همچنین با سامانه مسدودسازی محتوا به سبک کلینفید، دسترسی بیش از 90 درصد خطوط پرسرعت اینترنتی به چنین محتواهایی مسدود شده اند و در صورت تخلف، خطوط خانگی قطع می شوند.

استرالیا؛ دیوار ضدخرگوش و ضدگوگل

استرالیا با هدف ارتقای شاخص های افزایش ایمنی اینترنت برای خانواده ها، ممنوعیت محتوای مجرمانه سایبری را به طور جدی با طرح هایی سراسری با عناوینی همچون دیواره آتش بزرگ، دیواره آتش ضدخرگوش (برگرفته از نام دیوار ضدخرگوش در تاریخ این کشور) و با سنگین ترین جریمه ها اجرا کرده است.

در آخرین اقدام، نهاد مدیریت ارتباطات و رسانه استرالیا (آسما) دسترسی به سرویس های گوگل را محدود ساخت. همچنین بزرگ ترین جزیره جهان جایی است که مردم به جای نرم افزارهای فیلترشکن به طور داوطلبانه از فیلترینگ استفاده می کنند.

چینی‌ها هولیانگ ونگ را به میدان آوردند

رهبران حزب کمونیست با برپایی «دیوار آتش بزرگ» یا همان دیوار مجازی چین به هیچ وجه با یک اینترنت تمام غربی کنار نیامدند. درعوض اینترنت را از نو به شکل کاملا چینی به نام «هولیان ونگ» اختراع کردند و آن را به طور کامل به خدمت خود درآوردند.

به نظر شما حفظ امنیت استفاده از فضای مجازی به چه روشهایی بیشترین فایده را برای کشورها دارد؟ با ما در میان بگذارید.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • بی نام تا اطلاع ثانوی
    0

    نه ولی اینکه هنوز وصلش نکردن محدود به ایران است

  • امید
    0

    اینترنت کرج کی میاد .العان کشور اروم شده چرا وصل نمیکنن

  • ناشناس
    0

    آقا شمارو به امام حسین اینترنت کرمانشاه رو وصل کنین کارو زندگی داریم

  • محمدرضا
    0

    انصافا ماغرب تهرانیا چون فقیر تریم نتو وصل نمیکنن؟؟ نمیشه که نیاوران اینترنت وصله رباط قطعه شما که می‌گفتید اینا مردم نبودن پس چرا مردم رو تحت فشار قرار میدید الآن کار ما شده التماس برای وصل نت همراه من ده روز از مهلت استفاده بستم مونده بود و دوگیگ هم هدیه داشتم اینا چی میشن اصن به نظرتون کار درستیه که مردم عادی تو فشار باشن من یه دانش آموزم که اکثر کار های درسیم به اینترنت ربط داره الآن نه روز از آروم شدن میگذره و ما هنوز داریم التماس میکنیم

  • اسلامی
    0

    برا هر چیزی بهانه ای می اورید.هیچ کشوری مثل ایران نیست شاید فقط کره شمالی برادر.وقتی مردم به نظارت استصوابی اعتراض می کنند به دروغ می گویند در کشورهای دیگه هم نظارت هست.در حالیکه اعتراض به حق مردم این است که هیچ حکومت مردمی و دموکراتیکی مخالفین خودش را از شرکت در انتخابات و بدست گرفتن قدرت بصورت مسالمت امیز محرون نمی کند.ولی اقایون برا فریب مردم و رد گم کردن مرتب می گویند مگه میسه فاسدین و سارقین در انتخابات شرکت کنند ولی حقیقت را از مردم پنهان می کنند . منظور مردم شرکت دادن این افراد نیست که اتفاقا این اشخاص با زد و بند اجازه شرکت را می گیرند

  • ....
    0

    تورخدا تورقران اینترنت اصفهان وصل کنید

  • میلـــــــاد
    0

    محدود کیلو چنده یه ایرانیو محدود نکنید من کرجم ولی نت دارم!

  • ناشناس
    0

    چقدر بدبخت شدیم ما ایرانیا ک با لبنان و سوریه و کره شمالی باید مقایسه بشیم....

  • زهرا
    0

    توروخدا اینترنت شهریار وصل کنید جان مادرتون

  • متین
    0

    تو رو خدا پیگیری کنید اینترنت شیراز کی وصل میشه؟زندگیمون از روال خارج شده:(

  • نس سوخته
    0

    خدا روح امام(ره) رو شاد کنه.که گفت وای به روزی که انقلاب دست نا اهلان بیوفته. دقیقاً همه شمارو گفته. شمایی که مواجب بگیر هستید. پول میگیرید قلم میزنید. استان البرز 20 روز اینترنت نداره . با این تمام استان وصل شده اند . بازم کرج نتش قطع هستش ولی دریغ از درج یه پیام تو کانال تون. امام حسین (ع) : اگر دین ندارید آزاده باشید

  • هستی
    0

    واقعا چرا نت ووصل نمیکنین الان که همه جا اروم شدن

  • اهوازی
    0

    ای بابا چرا انقد مردم رو اذیت میکنین چرا اینترنت اهواز هنوز وصل نکردن این دیگه چه صیغه ای ک با وای فای بعضی شهرها وصلن بعضی دیگه با گوشی،،حق مردمی ک نمیتونن از وای فای بهره مند باشن چی میشه!!؟؟؟ حق برابری و عدالت هم چیز خوبی!!

  • محمد
    0

    این کارا چیه پ چرا اینترنت اصفهان وصل نمیکنید یعنی ما چیکارتون کرزین همه استانا را وصل کردین کسی نیست به اصفهان توجه کنه

  • علی
    0

    بابا بیخیال تو رو امام حسین، هرچی میشه زرتی یه آمار در میارید میگید ما خوبیم خوب کاری کردیم... هرچی سانسور و فیلتر و پایینترین سطح امکانات و بی کیفیت ترین امکانات و خدمات ارائه میدید بعد ۴ تا دلیل تخیلی هم میارید میگید که ما خوبه... لعنتی ها چرا نمیگید اونجا اینترنت سرعتش چقدره.؟ چرا نمیگید اونجا امکانات و خدمات خوب هم دارن ک ما نداریم. عین دولت چسبیدید ب هرچی منفی و ب نفع خودتون و دولته. مردم هم کشک مردم هم ب درک مردم هم هیچی. هرچی ب سود مردم باشه جیکتونم در نمیاد.! انصاف هم خوب چیزیه بابا. دولت توییتر فیلتر میکنه، بعد تمام اعضای خودش و مقام مسئول توییتر دارن و زرت زرت توییت میزنن.! فلان سایت و برنامه‌از دست رس مردم خارجه، واسه مسئولین و دولتی ها با کد و کوفت زهرمار بازه. اگه بده واسه همه بده اگه خوبه واسه همه. کلا شما هم داری خودتون از مردم مثل دولت تافته جدا بافته میکنید

  • .
    0

    به جای اینکه کشورارو مقایسه کنید اینترنت ایرانو وصل کنید بخصوص کرج که کل استانارو وصل کنید به جز کرج چرا تبعیض قائل میشید؟؟؟؟ ما هم کارو زندگی داریم

  • حافظ معین
    0

    در کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس و آلمان رشد اقتصادی به 10% میرسد ولی تو ایران 30%_ در کشور آمریکا آمار بیکاری نسبت به صد سال گذشته به کمترین حد خود رسیده در عوض درصد زاد و ولد در ایران به کمترین حد در 50 سال گذشته رسیده در فرانسه تظاهرات جلیقه زردها به 5 ماه رسیده با تعداد کشته شده "صفر" و در ایران در تظاهرات 2 روزه آذر 98 تعداد کشته شدگان 20 نفر آمارها زیاد هستند خواهشا همه رو مکتوب کنید ک من مسئول بدونم بعد 40 سال در کدوم نقطه قرار دادم مملکت رو

  • اریا محمدی
    0

    اقا وصل کنین دیگه اه برای غرب تهرانرو کار زندگی داریممم

  • قیاس مع الفارق
    0

    درسته. همه جا نظارت هست. اما قطعی چند هفته ای اونم به خاطر اعتراضات به حق مردم و فیلتر انواع و اقسام اپها و شبکه ها و دستگیری انواع و اقسام ادمینها فقط در ایران و بعد با اختلاف در چین و کره شمالی اتفاق میفته

  • من
    0

    دارید برای یه کار غلط مثال میارید ،غیراز کره شمالی هیچ جا اینترنت بین الملل رو قطع نکرده ،عراق و لبنان دو ماهه معترضا کف خیابونن ولی اینترنت رو قطع نکردن،فقط کره شمالی مردمش نمیدونن اینترنت چیه،خودتونم میدونید این بهانه ها به هیچ عنوان توجیه کننده این کارا نیست ،حتی به میان کشیدن بحث امنیت

  • لیلا
    0

    اینترنت کرج هم هنوز متصل نشده .. خبر فوری عزیز لطفا پیگیری کنید . تحقیق و پایان نامه ام مونده

  • مجیدمهرداد
    0

    توروخدا اینترنت کرج رو وصل کنید صدا من روبه مسئولین برسونید من ۴بارعمل فک صورت انجام دادم الان دکترم خارج ازکشور الان چندروز ازدردصورت و سر وفک دارم عذاب میکشم یه پدرمادرپیرهم دارم که دردمن رومیبیین ازناراحتی نمیدونن چیکارکنن با دکترم نمیتونم ارتباط برقرارکنم برای اینکه داروبده نمیدونم شایدهم داده من نمیتونم وصل بشم به تلگرام برم بگیرم چندشب نخوابیدم ازدرد چندروزه اصلا نخوابیدم ازدرد من هرساعت بیشترمیشه توروخدا بگید وصل کنن نت همراه کرج رو من بتونم بادکترم درارتباط باشم دارویی چیری تجویز کنه تا ازاین حالت دربیایم توروخدا صدا من روبه مسئولین برسونیدمن‌موندم اینجابادردو بدون دارو الان میگم اشکم دراومده یه جوان ۳۶ساله هستم توروخدا پیگیری کنیدصدامن برسه به مسئولین

  • زاهد بلوچستان
    0

    خب الان منظورش چیه ینی محدود کردن خوبه ....ولی توی ایران شورش در اومده تا الان باید نت همراه همه جا وصل میشد کلی دانشجو و کاسبو از زندگی عقب انداختن...اصن نباید عوام‌ محدود شه این محدود کشور ها هم عقب مانده اند

  • موسوی
    0

    آقا خواهش میکنیم اینترنت کشور ووصل ککید دلخوشیه ماهمینه

  • بلوچستان
    0

    از جمعه هفته پیش تا این جعمه ظهوره نکرده نت انشالله هفته بعد بیاد دستاهارو به سمت خدا دارز کنید اینا ارزش ندارن جلوشون اسرار کنین یه مشت ادم مزخرفن دین ایمان انسانیت مرده

  • فاطمه نوروزی
    0

    اصلاشمایک درصدبه فکرمشاغل اینترنتی هستین البته فکرنمیکنم شماحقوقتون سره جاشه یکمم یودجتون به مشکل میخوره سریع بنزینوسه برابرمیکنین که ماهنوزمنتظرتوضیح شمادرموردچگونه خرج شدن این همه درامدحاصل ازسه برابرشدن یه شبه بنزین هستیم بابامایه عده درامدمون ازاینترنته وقتی اینترنت قطعه کارمون فلجه نمیخواییم برامون کارودرامدایجادکنین همینقدرکه جلوی کارودرامدمونونبندین خودش خیلیه واقعابرام سواله چرابایدهمه جای تهران وصل باشه به جز منظقه های پایین اسلامشهرورباط کریم یکم ازاین اختلاف ایجادکردن دوری کنین خوده خدابایدبه فکرچاره باشه برای ماکارازادما گذشته

  • ...
    0

    سلام اینترنت شهر قدس رو نصب کنین لطفا

  • بدون اسم
    0

    ایا اینترنت سیستان و بلوچستان اصلا وصل میکند. یا مارو به مسخره گرفتن امروز فردا میکند

  • سعید
    0

    من نمیدونم شما خبرگزاری ها کی میخواید مردمی بشید

  • ابراهیم شکوهی
    0

    اقا اینترنت استان فارس رو وصل کنیییید.

  • میترا باتو
    0

    خوزستان ک همیشه محرومه ولی حق دارن مردم بریزن صبر کنید

  • امیر
    0

    خودتون دارید میگید محدود کردن چندتا سایت و شبکه ی اجتماعی که این کار قبل از این اعتراضات هم بود! فقط کره ی شمالی اینترنتش رو بست با ایران واقعا چقدر سخیفید....

  • شیراز
    0

    باشه بابا هر چی شما میگی درسته، همه برخورداریهامون مثل استرالیا و انگلیس و فرانسه است،محدودیتهامونم باید مثل اونا باشه، ممنونیم ازتون،بعد این صحبتها بگید نت سایر استانها از جمله فارس و اصفهان رو کی وصل میکنید؟

  • بی سرزمین
    0

    این حرفا رو نزنید تو روخدا. چهار نفر که سواد سیاسی دارن میفهمن این بازها یعنی چی. عالی ترین مقام کشور دیروز برا خودش توئیت میزنه و این در حالی که توئیتر و فیسبوک سالهاست فیلتر هستن. پس یعنی قانون شکنی از بالا شکل میگیره؟ بخدا قسم هیچ کشوری به اندازه ایران مردمشو به هیچ نمیگیره، نتیجش هم همین آتیشی بود که به مملکت افتاد و شک نکنید هر فصل باید منتظر تخلیه خشم مردم در مدلهای مختلف اعتراض باشید

  • خوزستان
    0

    یه پیگیری برااینترنت خوزستان کنید.تاکی انتظار خسته شدیم.عدالت تو این کشور صفره

  • Z
    0

    لطفا اینترنت اصفهان را وصل کنین بیشتر از ۱۵ روزه ک قطعه آخه واسه چی هنوز قطعه !

  • هدی زارعی
    0

    نت گوشی همراه قم و اصفهان وصله دو سه روزیه

  • ارام
    0

    میشه شما که خبرنگار هستین مردمی باشین و یه خبری بگیرین از اینکه نت بقیه ی جاهها که قطعه کی وصل میشه...ممنون

  • بینام
    0

    بله لازم به ذکر میدونم که بگم اونا محدودیت ندارن. وقتی ارتباط جهانیشونم که قطع بشه. اینقدر پر قدرت با شبکه داخلی شون عرض اندام میکنن که زیاد خللی تو کارشون ایجاد نمیشه. نه اینجا که حتی چت دیوار هم قطع شده. خدایا مردم و عقل شعورشون (به غیر از عده ایی) رو چی فرض کردید. این خبر فوری هم کاملا مشخصه به کجا وصله و با اجازه چه اشخاصی تیتر میزنه.

  • Mehdi
    0

    بابا خوزستانو بیارین ابادان

  • رضوان
    0

    فقط نظامهایی که از رای اکثریت مردم برخوردار نیستند وسطح نارضایتی عمومی به دلیل بیکفایتی دولتها بالاست دست به قطع اینترنت میزنند....

  • آزادی
    0

    عجب. دیگه چه بلایی بیشتر از این می‌خواستین سر مردم در بیارین که جیکشون هم در نیاد که نیاوردین یه عده خس و خاشاک بودن و یه عده هم اشرار که گرفتین .یا همه مردم خس و خاشاک و اشرارن که نت وصل نمیکنید. ظلم در هیچ دوره ای پایدار نبوده و نخواهد بود . پیروزی نزدیک است خواهید دید.

  • saeed
    0

    هرگز هیچ حکومتی در دنیا با فشار بر مردم و ممنوع کردن حق مردم وزیر پا گذاشتن حقوق آن ملت دوام نمی ٱورد،این را تاریخ نشان داده.

  • ی جوان انقلابی
    0

    چرا از کشور هایی که اینترنت آزاد دارن چیزی نمیگید؟؟قطر،کره جنوبی...اینایی که گفتید اینترنت جهانی قطع نکردن و همین چین هم دو میلیارد نفره،یک دنیاییه برای خودش...متوجهین؟!اینترنت داخلی باید برقرار بشه ولی خب کنار اینترنت جهانی!!!همین هزینه هایی که برای فیلتر میدن رو برای نت ملی بدن بتونه با نت بین المللی رقابت کنه،اونوقت مردم باید انتخاب کنن...

  • میریوسف هادی حق
    0

    بنده بعداز انقلاب چند قطع دست را شاهد بودم. انترنت و تله گرام که چیزی نیست!؟

  • مجتبی
    0

    ما ایرانی ها از دو طرف فیلتریم. هم از داخل و هم از خارج کلی از سایت ها به آیپی ایران سرویس نمیدن. حالت عادی من از فیلترشکن نه برای دور زدن فیلتر ایران بلکه گذر از محدودیت خارجی ها استفاده میکنم. در هر صورت کسی از نظارت بر اینترنت شاکی نیست.قطعی کامل اینترنت به مدت طولانی رو هیچ کشوری تا حالا به این شکل انجام نداده که قطعا نتیجش جز عقب افتادگی نخواهد بود.این پست هم فیلتر و پخش نخواهد شد

  • زمیرا
    0

    سلام از کارو زندگی افتادیم از سیستان بلوچستان هیچکس اغتشاش نکرد بلعکس راهپیمای علیه اشوبگران کردن اماهنوز ک هنوزه نت قطع مرکز اغتشاش اول وصل شد تااین حد تبعیض هیچ چیز نداریم و نداشتیم از همه چیز محروم هستیم دلمون خوش به اینترنت بود ک اونم سرسلامتی قطع کردید الکی وعده وحید میدهید موقع انتخابات چشمتون مارو میبینه ماهم ادمیم ایرانی هستیم نه موقع انتخابات بلکه همیشه ایرانی بودیم و هستیم نماینده داریم بی کفایت بی مسئولیت اما تو خواب زمستون هستند فقط به فکر جیبشون هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها