امیر خانزادی: زیردریایی‌های ارتش به موشک بومی جاسک مجهز می‌شوند

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از تولید انبوه موشک بومی جاسک خبر داد و گفت: همه زیردریایی‌های ارتش به این موشک مجهز می‌شوند.

امیر خانزادی: زیردریایی‌های ارتش به موشک بومی جاسک مجهز می‌شوند

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای این نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نمایشگاه تعدادی از محصولاتی که نداجا طی یکسال گذشته به آنها دستیابی پیدا کرده در معرض نمایش عمومی قرار گرفته که از جمله آنها موشک جاسک ۲ است؛ این موشک که از طریق زیردریایی از اعماق دریا شلیک می‌شود، کاملا بومی است.
امیر خانزادی با بیان اینکه «فناوری ساخت موشک جاسک پیشتر بدست آمده بود»، اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد پرتاب موشک از زیردریایی است که امروز محقق شده است. چند مورد آزمایش انجام شده و امروز این موشک در مراحل تولید انبوه قرار گرفته و همه زیردریایی‌های ارتش به این موشک مجهز خواهند شد؛ این موشک دست بلندی را برای نیروی دریایی در زیر سطح ایجاد می‌کند تا بتواند دشمن را در دوردست‌ها مورد هدف قرار دهد و قطعا برای دشمن یک غافل‌گیری جدی است.
وی افزود: جاسک ۲ قابلیت نصب بر روی همه زیرسطحی‌ها را دارد و برد آن در آینده به میران قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین پروژه دیگری تحت عنوان جاسک۳ را که تنوع بیشتری از ظرفیت‌های موشکی را برای زیردریایی‌ها ایجاد می‌کند، در دست اقدام داریم که به موقع درباره آن صحبت خواهیم کرد.

رزمایش ایران، روسیه و چین ماه‌ آینده برگزار می‌شود

امیر خانزادی با اشاره به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین اظهار کرد: توافقات و طرح‌ریزی برگزاری این رزمایش طی ماه گذشته با حضور عناصری از نیروهای دریایی ۳ کشور انجام شد. این رزمایش در ماه آینده با اقتدار در آب‌های اقیانوس هند برگزار خواهد شد.

وی گفت: هدف از برگزاری این رزمایش دستیابی به امنیت جمعی و کمک به تحکیم امنیت در منطقه شمال اقیانوس هند است که امروز شاهد اتفافاتی از قبیل دزدی دریایی است.

ناوشکن دماوند در آب‌های کم عمق هم می‌تواند حضور یابد

فرمانده نداجا همچنین درباره آخرین وضعیت ناوشکن دماوند با بیان اینکه «این ناوشکن تا پایان سال به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد»، خاطر نشان کرد: ناوشکن دماوند الان به آب انداخته شده و عملیات تعادل و پایداری آن نیز انجام شده و نصب تجهیزات به سرعت در حال انجام است.
امیر خانزادی با اشاره به آغاز عملیات احیای ناوشکن دماوند از ۲ سال قبل، ادامه داد: کار ساخت این ناوشکن که پیشتر طی ۱۲ سال ساخته شده بود، در مدت حدود دو سال به اتمام رسیده است و از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار است.
به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش اشکالاتی که به لحاظ طراحی متناسب با دریای خزر لازم بود بر روی این ناوشکن اعمال شود، به طور کامل انجام شده است. آبخور شناور به دلیل تغییراتی که در سامانه رانش انجام شده، کاهش پیدا کرده و این بدان معناست که در آب‌های کم عمق‌تر هم می‌تواند حضور یابد.
وی ادامه داد: علاوه بر این موتور خانه تغییرات جدی داشته و از یک موتورخانه متمرکز به دو موتورخانه به شکل پراکنده کار را پیش بردیم و این شناور ۴ موتور برای سامانه رانش و ۴ شافت مستقل در اختیار دارد.
امیر خانزادی اضافه کرد: این سیستم علاوه بر این که قابلیت مانور بسیار بالایی در اختیار ناوشکن دماوند قرار می‌دهد، از طرفی در بخش رو سازه هم تغییراتی جدی داشته و متناسب با نیازهای روز عملیات در دریا دکل‌ها تغییراتی پیدا کرده و برای نصب رادار جدید چشم عقاب آماده شده که این رادار به نوعی همه رادارهای دیگر را در خود یکپارچه می‌کند و رادارهای دیگر از سطح عرشه جمع آوری می‌شوند. این ناوشکن به سیلوهای موشک‌های عمود پرتاب مجهز خواهد شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره زمان اعزام ناوگروه های ارتش ایران به خلیج مکزیک نیز اظهار کرد: در حال حاصر آمادگی اینکه ناوگروه های‌مان در دریاهای آزاد حضور داشته باشند و در اقیانوس های جهان دریانوردی کند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در این آبها به اهتزاز درآورند، وجود دارد و از این بابت محدودیتی وجود ندارد. اینکه دریاهای آزاد جهان در اختیار همه ملت هاست و آنها می‌توانند در دریاهای آزاد دریانوردی کنند یک اصل است.

امیر خانزادی گفت: در هر بندری که کشورهای دوست از ما برای بازدید دعوت کنند، حتما حضور خواهیم یافت و به هیچ عنوان مهم نیست این بندر در خلیج مکزیک یا فنلاند است، یا در هر نقطه دیگر از آب‌های بین المللی قرار دارد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها